Gå til innhold

Gravid rett før julebordsesongen - hvordan slippe å bli vel tidlig «avslørt»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid for første gang, det er hyggelig og samboer og jeg gleder oss veldig, men vi er bare i uke 6 ca og synes det er altfor tidlig å skulle fortelle særlig mange om det.
Så er det fremover den ene etter den andre alkoholholdige tilstelningen med kolleger, ulike vennegjenger, venners venner og familie. Jeg har alltid vært glad i både vin, øl og akevitt til julematen, alkoholfri periode ville kun skjedd ved graviditet eller alvorlig sykdom, i tillegg til at jeg alltid har snusboksen tilgjengelig.
Hvordan har andre løst dette med å holde graviditeten skjult frem til i alle fall første ultralyd, uten å selv gå helt i skjul? Eller er det like greit å bare si det? I så fall må vi jo si det til nærmeste familie allerede nå, om de skal få høre det først..😅

Anonymkode: ba2c4...6f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si du har kastet deg på trenden med å være avholds et par tre måneder, vipps har det gått lang nok tid til at du kan fortelle kreti og pleti at du er gravid. 

Anonymkode: dac87...20d

• Liker 3
Skrevet

Ha snusboks tilgjengelig og putt i onico, ikke delta på årets julebord pga «sykdom» eller lignende. 
Resten vet jeg ikke hvordan du skal løse egentlig, diskre putte alkoholfri vin på flaske det har vært vin med alkohol i kanskje. 

Anonymkode: 6f6cb...999

• Liker 3
Skrevet

Jeg har egentlig vært åpen om det tidlig og syns ikke det har gjort noe. 

Anonymkode: 6f6cb...999

Skrevet

Ikke sikkert du er i form til å delta heller, skyld på corona og norovirus.

Anonymkode: 97e7e...ec0

• Liker 1
Skrevet

Om du ønsker å delta på disse arrangementene, tror jeg det blir mindre stress for deg om du bare er åpen om at du er gravid.

Anonymkode: 96327...57f

Skrevet

Kan du  ikke bare si at dere forsøker å bli gravid, og at du derfor ikke drikker. 

• Liker 1
Skrevet

For å slippe å bli avslørt, så må du si i fra på forhånd til alle: jeg er gravid, men det er hemmelig, så dette vet du egentlig ikke. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid for første gang, det er hyggelig og samboer og jeg gleder oss veldig, men vi er bare i uke 6 ca og synes det er altfor tidlig å skulle fortelle særlig mange om det.
Så er det fremover den ene etter den andre alkoholholdige tilstelningen med kolleger, ulike vennegjenger, venners venner og familie. Jeg har alltid vært glad i både vin, øl og akevitt til julematen, alkoholfri periode ville kun skjedd ved graviditet eller alvorlig sykdom, i tillegg til at jeg alltid har snusboksen tilgjengelig.
Hvordan har andre løst dette med å holde graviditeten skjult frem til i alle fall første ultralyd, uten å selv gå helt i skjul? Eller er det like greit å bare si det? I så fall må vi jo si det til nærmeste familie allerede nå, om de skal få høre det først..😅

Anonymkode: ba2c4...6f1

Si at du går på medisiner som gjør at du ikke får lov til å drikke alkohol. Medisiner mot forstoppelse, osv. 

Anonymkode: 49982...179

Skrevet

Dersom du stiller på julebord uten å drikke når du ellers ville gjort det og dine kollegaer vet at du vanligvis drikker, så hjelper det ikke uansett hva man unnskylder avholdenheten med. Det eneste må være bilkjøring. Hadde droppet å si det er pga medisiner, det er den eldste unnskyldningen i boka 😅 jeg forsøkte meg med å takke nei til vin da jeg var 8 uker på vei og ble umiddelbart mistenkt for å være gravid av to relativt ukjente som satt ved bordet, så folk har virkelig sensoren ute når en kvinne takker nei til alkohol dessverre. Så enten ville jeg latt være å møte om det skal være hemmelig, eller funnet en plausibel forklaring for at du må kjøre. Du kan også legge deg tett opp til sannheten og fortelle at dere forsøker å bli gravide og at du derfor ikke ønsker å drikke i tilfelle du kan være gravid nå. 

Anonymkode: e1afa...2b0

• Liker 1
Skrevet

Det beste er å ikke gjøre noe nummer ut av det. Hvis det er hjemmefest tar du med alkoholfri vin (ingen legger merke til det, og har du hvitvin kan du sette den i kjøleskapet så den ikke står framme på bordet). Er du på restaurant/bar går du i baren og kjøper alkoholfri øl som du får servert i glass. Om det ikke egentlig er naturlig å gå i baren, kan du gjøre det i forbindelse med dobesøk, eller du sier fra til hovmester som diskré kan gi beskjed til kelneren deres. Så får du servert alkoholfri drikke rett ved bordet. Du kan også sende e-post til restauranten på forhånd og spørre om hva menyen er og forklare greia. Hvis noen legger merke til at du drikker alkoholfritt og i tillegg kommenterer det, kan du bare si at du passer på å drikke noen alkoholfrie enheter innimellom i løpet av kvelden, men syns det er kjedelig å bare drikke vann. 

De fleste har nok med seg selv, og det er først hvis du gjør et nummer utav det at folk blir mistenksomme. De som eventuelt spør hvorfor du ikke drikker er gjerne de taktløse som ikke tenker tanken på at du kan være gravid, og de er det også lett å bare avfeie. Det vil sikkert være noen som legger sammen to og to, men det avslører de først når du om noen uker forteller at du er gravid.

Anonymkode: bcc0f...703

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er ulike grupper/venner du møter kan du komme langt med samme hvite løgn. 

Si samme dag/når dere treffes at du hadde glemt du hadde lovet å være sjåfør for samboer/andre. Eller du kan si du kjører og drar tidligere hjem fordi du skal noe tidlig dagen etter (og du kan ha "glemt" det om noen syns der er rart du likevel ikke drikker). Hvis dere kjøper i baren kan du fint bestille alkoholfritt uten å informere de andre. På hjemmefest kan du du ta med alkoholfritt / blande drink, men du dropper bare alkoholen.

Anonymkode: 687a2...a7f

Skrevet

Jeg hadde fylt vi i glassene til festmiddag og vi var over ett år inn i prøving. Jeg måtte bare på do etter matlaging og latter med masse gode venner og med skuffen full av tester og av en eller annen grunn tok jeg en kjapp billigtest. Sikkert vane, kanskje bare magefølelse eller dårlig samvittighet over å fylle glasset med vin? Men den ble positiv. 

Jeg kom derfor leende ut fra do og alle vennene våre fikk vite det ca 30 sekunder etter mannen min og to minutter etter jeg fikk vite det. 

Oppegående folk er rimelig diskré med sånt, og ingen av dem maste eller nevnte det for meg før jeg begynte å vise noen måneder senere. 

Anonymkode: 8b38a...a77

Skrevet

Kan du komme med en liten hvit løgn om at du må være kjørbar? Evt også kjøre egen bil til og fra julebordet

Ellers er det jo bare å kjøre på med "det har vært så mye alkohol i det siste, så jeg kjører på med et par hvite måneder"

Anonymkode: dedbb...61e

Skrevet

Du har ikke en vinflaske du kan putte noe alkoholfritt i?😅 

Anonymkode: bbce7...950

• Liker 2
Skrevet

Tror den eneste unnskyldningen som de KAN gå god for er at du kjører. F.eks at du kjører fordi dere skal kjøre tidlig av gårde i morgen til et eller annet besøk. Å si du går på medisiner / ikke orker i dag / har hvit måned vil bare bli gjennomskuet og litt kleint. Da ville jeg heller bare sagt at det er tidlig, men det er situasjonen. Eventuelt vurdert å bli hjemme pga. sykdom eller at du skal reise bort 

Anonymkode: 9e46f...f07

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde fylt vi i glassene til festmiddag og vi var over ett år inn i prøving. Jeg måtte bare på do etter matlaging og latter med masse gode venner og med skuffen full av tester og av en eller annen grunn tok jeg en kjapp billigtest. Sikkert vane, kanskje bare magefølelse eller dårlig samvittighet over å fylle glasset med vin? Men den ble positiv. 

Jeg kom derfor leende ut fra do og alle vennene våre fikk vite det ca 30 sekunder etter mannen min og to minutter etter jeg fikk vite det. 

Oppegående folk er rimelig diskré med sånt, og ingen av dem maste eller nevnte det for meg før jeg begynte å vise noen måneder senere. 

Anonymkode: 8b38a...a77

Ok, cool story

Anonymkode: 79449...d1f

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det beste er å ikke gjøre noe nummer ut av det. Hvis det er hjemmefest tar du med alkoholfri vin (ingen legger merke til det, og har du hvitvin kan du sette den i kjøleskapet så den ikke står framme på bordet). Er du på restaurant/bar går du i baren og kjøper alkoholfri øl som du får servert i glass. Om det ikke egentlig er naturlig å gå i baren, kan du gjøre det i forbindelse med dobesøk, eller du sier fra til hovmester som diskré kan gi beskjed til kelneren deres. Så får du servert alkoholfri drikke rett ved bordet. Du kan også sende e-post til restauranten på forhånd og spørre om hva menyen er og forklare greia. Hvis noen legger merke til at du drikker alkoholfritt og i tillegg kommenterer det, kan du bare si at du passer på å drikke noen alkoholfrie enheter innimellom i løpet av kvelden, men syns det er kjedelig å bare drikke vann. 

De fleste har nok med seg selv, og det er først hvis du gjør et nummer utav det at folk blir mistenksomme. De som eventuelt spør hvorfor du ikke drikker er gjerne de taktløse som ikke tenker tanken på at du kan være gravid, og de er det også lett å bare avfeie. Det vil sikkert være noen som legger sammen to og to, men det avslører de først når du om noen uker forteller at du er gravid.

Anonymkode: bcc0f...703

dette er måten (altså å drikke alkoholfritt og late som at det er med alkohol)  - hvis du vanligvis takker ja til litt så er det alltid noen som vil forstå, men de fleste har jo vett til å kun spekulere innvendig. 

Anonymkode: bd795...551

Skrevet

Bare å si det. Skjønner ikke vitsen med å vente. Det går som det går.

• Liker 1
Skrevet

Å late som at du drikker er det beste faktisk. Jeg gjør ofte det, selv om jeg ikke er gravid. Ikke den billigste måten å gjøre det på kanskje, men definitivt den som ikke gjør at du blir gjennomskuet. 

Anonymkode: 1efb6...611

• Liker 1
Skrevet

Gjør som meg,  kjøp inn alkoholfrie viner og drikk det på fest. Folk legger ikke merke til det

Anonymkode: b1374...c8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...