AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Da mener jeg landsomfattende folkeavstemninger. Den siste var vel i 1994. Er det en spesiell grunn til at vi ikke har hatt folkeavstemning på så lenge? Hadde det ikke vært fint å hatt mer av det? Anonymkode: d771a...44c 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Hva skulle det stemmes over? Du har mulighet til å stemme ved valg, og det er folkeavstemning. Anonymkode: 21b51...58e 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da mener jeg landsomfattende folkeavstemninger. Den siste var vel i 1994. Er det en spesiell grunn til at vi ikke har hatt folkeavstemning på så lenge? Hadde det ikke vært fint å hatt mer av det? Anonymkode: d771a...44c Vi har ikke tradisjon for det for uten om EU medlemskap. Selv mener jeg det til enhver tid er flere saker som det burde være folkeavstemming om. Anonymkode: aee39...d75 5 2
aksase Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Hvilke saker skulle du ønske en folkeavstemning om som ikke er ivaretatt gjennom kommunevalg og stortingsvalg? 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skulle det stemmes over? Du har mulighet til å stemme ved valg, og det er folkeavstemning. Anonymkode: 21b51...58e Nei, folkeavstemning er slik man har det for eksempel i Sveits, der de jevnlig har avstemning om enkeltsaker. Anonymkode: aee39...d75 3
velociraptor Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 aksase skrev (1 minutt siden): Hvilke saker skulle du ønske en folkeavstemning om som ikke er ivaretatt gjennom kommunevalg og stortingsvalg? Utenlandskabler for eksempel - en stor sak som ble vedtatt bak befolkningens rygg og som har ført til enorme utgifter for folks privatøkonomi, selv med strømstøtten. 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Savner mer direkte demokrati i landet vårt. Kunne gjerne hatt en tilnærming som i Sveits. Saker som omfatter store deler av befolkningen burde det vært folkeavstemning på, samt debatt og saklige fremstillinger fra relevante fagpersoner i forkant av avstemninga. Anonymkode: 4cbc3...e8a 8 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 sansynligvis fordi folk flest ikke har riktig kapasitet til ås ette seg godt nok inn i sakene de bes stemme over, gjelder forøvrig også plitikere og regjeringsmedlemmer.. En folkeavstemning vil bli som å stikke fingeren i lufta og si "i dag tror jeg vinden kommer fr anord" uten å vite himmelretningen i forholt til hvor man står.. Anonymkode: 35369...10d 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 velociraptor skrev (16 minutter siden): Utenlandskabler for eksempel - en stor sak som ble vedtatt bak befolkningens rygg og som har ført til enorme utgifter for folks privatøkonomi, selv med strømstøtten. Dette er en god sak for folkeavstemning. Vindmøller også. Dyre beslutninger som vil påvirke oss i generasjoner. Anonymkode: 24905...d29 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Nei, vil velger jo regjering. Det er bare rot og tull med folkeavstemninger for alt mulig - se bare på Sveits Anonymkode: 3f0fd...89f 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): sansynligvis fordi folk flest ikke har riktig kapasitet til ås ette seg godt nok inn i sakene de bes stemme over, gjelder forøvrig også plitikere og regjeringsmedlemmer.. En folkeavstemning vil bli som å stikke fingeren i lufta og si "i dag tror jeg vinden kommer fr anord" uten å vite himmelretningen i forholt til hvor man står.. Anonymkode: 35369...10d Man kan også argumentere som man gjør for jury i rettssaker: ved å ta inn legfolk så garanterer man at advokater og andre fagfolk må bruke et språk og resonnement som er forståelig for folk flest. Det styrker legitimiteten til rettsstaten i folket. Anonymkode: 24905...d29 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 Det burde vært folkeavstemining om EØS-avtalen, medlemskap i ACER, bygging av strømkablene til utlandet osv. Alt so påvirker oss her i Norge negativt. Anonymkode: 302d0...999 6 3
Carrot Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan også argumentere som man gjør for jury i rettssaker: ved å ta inn legfolk så garanterer man at advokater og andre fagfolk må bruke et språk og resonnement som er forståelig for folk flest. Det styrker legitimiteten til rettsstaten i folket. Anonymkode: 24905...d29 Juryordningen i Norge ble avviklet av Stortinget i juni 2017 og erstattet av meddomsrett for alle saker som kom til lagmannsrettene etter 1. januar 2018. Norge har ikke lenger jury i noen saker i domstolene. Jeg har heller ikke klokketro på at den vanlige nordmann er i stand til å sette seg grunndig nok inn i enkelte saker, jeg tror det handler om følelser og avstemming på følelser er ikke alltid riktig, slik sett er det kanskje greit at vi ikke har folkeavstemming på alt mulig.. Kanskje om vi fant en måte å "kvantifisere" kunnskapen til hver stemmeberettiget i forkant av en sak? Endret 2. november 2023 av Carrot 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Å avholde folkeavstemming er kjempedyrt, vi har representativt demokrati. Vi velger beslutningstakerne. Vi burde gjøre mer due dilligence og velge mer med omhu. Anonymkode: 8180a...3bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Carrot skrev (6 minutter siden): Juryordningen i Norge ble avviklet av Stortinget i juni 2017 og erstattet av meddomsrett for alle saker som kom til lagmannsrettene etter 1. januar 2018. Norge har ikke lenger jury i noen saker i domstolene. Jeg er klar over det. Argumentasjonen for å ha jury-ordning er dog akkurat som jeg skrev. Sitat Jeg har heller ikke klokketro på at den vanlige nordmann er i stand til å sette seg grunndig nok inn i enkelte saker, jeg tror det handler om følelser og avstemming på følelser er ikke alltid riktig, slik sett er det kanskje greit at vi ikke har folkeavstemming på alt mulig.. Kanskje om vi fant en måte å "kvantifisere" kunnskapen til hver stemmeberettiget i forkant av en sak? Jeg tror på å ansvarliggjøre og binde til masta. UK valgte å forlate EU. Ekspertene syntes det var en horribel avgjørelse. Mange av oss ikke-eksperter var også kritisk. Men det er folkets avgjørelse. Politikerne fikk legge fram sine argumenter i forkant. En side vant. Nå må folket leve med det valget uten å kunne skylde på «slemme EU» eller «Torys» eller noen andre. Det var dem selv (evt naboen) som bestemte. Anonymkode: 24905...d29 1
Brunello Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 Folkeavstemning for alt mulig er det nesten bare Sveits som driver med. Det er ekstremt dyrt, og lite hensiktsmessig i et land som Norge med veldig mange partier representert på Stortinget. 2
Brunello Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det burde vært folkeavstemining om EØS-avtalen, medlemskap i ACER, bygging av strømkablene til utlandet osv. Alt so påvirker oss her i Norge negativt. Anonymkode: 302d0...999 Positivt mener du.
Carrot Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er klar over det. Argumentasjonen for å ha jury-ordning er dog akkurat som jeg skrev. Jeg tror på å ansvarliggjøre og binde til masta. UK valgte å forlate EU. Ekspertene syntes det var en horribel avgjørelse. Mange av oss ikke-eksperter var også kritisk. Men det er folkets avgjørelse. Politikerne fikk legge fram sine argumenter i forkant. En side vant. Nå må folket leve med det valget uten å kunne skylde på «slemme EU» eller «Torys» eller noen andre. Det var dem selv (evt naboen) som bestemte. Anonymkode: 24905...d29 og i etterkant vil de som stemte mot uglese de som stemte for osv og det hele blir kaotisk fordi ingen egentlig hadde kunnskapen de kanskje trengte for å ta et valg basert på annet enn synsing? Jeg er ikke overbevist om at folkeavstemming er noe vi bør implementere i større grad enn dagens valg lokalt og sentralt, fordi også disse viser at folk har en lav oppslutning, og "alle" klager over de som sitter ved makta uansett, også de som stemte på dem..
Gjest Menelaos Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 (endret) Har det vært noe grunnlag for folkeavstemming her i landet i det siste? Det er jo ikke slik at folkeavstemminger er noe som skjer ofte. Landsomfattende folkeavstemninger i Norge siden 1905 13. august 1905: Ja eller nei til Unionsoppløsning med Sverige: 12. og 13. november 1905: Et stort flertall av de stemmeberettigede støttet Stortinget i at Prins Carl skulle bli valgt til Norges konge. 1919: Folkeavstemning om brennevinsforbud: Salg av brennevin og hetvin ble forbudt i Norge. 1926: Folkeavstemning om fortsatt brennevinsforbud: Salg av brennevin i Norge ble tillatt igjen. 25. september 1972: Rådgivende folkeavstemning om tilslutning til EF 1972: Inntredelse (medlemskap) i EF ble nedstemt. 28. november 1994: Rådgivende folkeavstemning om Norges tilslutning til EU 1994: Endret 2. november 2023 av Menelaos
herzeleid Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Jeg tror det er en kombinasjon av at å stemme over "småting" fort vil føre til at færre gidder å engasjere seg og skape et mindre effektivt system, samtidig som de "store" sakene fordrer en politisk modenhet, kunnskap og åpenhet som rett og slett ikke er realistisk. Eksempelvis tror jeg du ville fått svært lav oppslutning rundt innvandringspolitikken vi har ført de siste 30 årene om en på begynnelsen av 90-tallet var kjent med konsekvensene og omfanget, men en hadde ikke hele bildet og var ikke villig til å konkretisere eller definere hvilken politikk en faktisk førte, og da ville en avstemning også blitt vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå