Gå til innhold

Samboere: Fordeling av utgifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hos oss betaler vi fellesutgiftene etter betalingsevne. 

Tjener hun 200k og jeg 300k etter skatt. Så betaler jeg en halv gang mer. 

F.eks er samlede felles utgifter kr 20.000, - 

Betaler jeg 12.500,- og hun 7.500,-

Anonymkode: 2fc7d...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kommer virkelig aldri til å forstå par som ikke har felles økonomi. Her går ALT i fellespotten og så fordeles det ut. Mannen tjener nå nesten 400 000 mer enn meg i året, men jeg forsørget oss begge mens han studerte (han studerte litt sent i livet). I perioder av starten av hans karriere tjente jeg også rundt 100 000 mer enn han. Det har fra sekundet vi flyttet sammen vært en enighet om at vi er en familie som skal leve sammen resten av vårt liv, og da er alt mitt ditt osv. Dersom man ikke deler den tankegangen kan det umulig være ekte kjærlighet. All forskning viser også for øvrig at par som har helt felles økonomi har mindre sannsynlighet for skilsmisse. Noe som er helt logisk. Ved å dele opp i mitt og ditt og dine barn og min hobby blir man aldri en ekte familie. Han har valgt deg med dine barn og du har valgt han med hans barn, fra nå av er de begges barn og dere begge skal betale for alle barna, han skal selvsagt betale mest. 

Anonymkode: fb120...b40

Det er ikke så rart at folk tenker på å beskytte egne midler når man vet at omtrent 50% av alle forhold ikke varer. Men jeg er helt enig med deg at det å ha separat økonomi i seg selv forsterker sannsynligheten for brudd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har fra sekundet vi flyttet sammen vært en enighet om at vi er en familie som skal leve sammen resten av vårt liv, og da er alt mitt ditt osv.

Problemet er at dette heller har blitt unntaket enn hovedregelen. Da blir det feil at den ene parten skal sponse den andre med flere hundretusen i året, før en av de plutselig finner ut at de ikke gidder å være sammen mer. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hovedregelen må være to voksne som bor sammen betaler 50% hver av kostnadene. Dersom en genererer flere og/eller høyere kostnader enn den andre. Er det naturlig å betale mer. 
At en tjener mer, er i utgangspunktet ikke et argument for at hun/han skal betale mer. Men vi er mange som gjør det. Det er helt naturlig at den som tjener mest betaler mest om man legger seg til en livsstil den som tjener minst knapt har råd til. Men det blir et valg den som tjener mest må ta.

Enig.

»Problemet» er hvis en part tjener mer enn den andre, hva skal disse pengene gå til?

Personlig sparing for henne?

Eller økt forbruk for familien?

Hvis jeg hadde 8 mill på bok og traff en dame som hadde 2 så hadde det ikke vært naturlig å kjøpe et hus til 4 mill. Det er ikke sikkert at hun kunne låne sånn at hun kunne matche min kapital. Om vi kjøpte et til 10 mill så hadde det vært naturlig med ujevn eierbrøk.

Anonymkode: 01cb0...4b5

Skrevet

Hvis man skal betale 50-50, må man legge opp livsstilen etter den som har minst penger. 

Det vil si at både bolig, mat og lignende må være nøktern og tilpasset dennes forutsetninger slik at en ikke må spinke og spare fordi levestandarden er høyere enn denne egentlig har råd til. 

Eventuelt må man også ha for eksempel ulike matbudsjett, da. Jeg levde noen år med en mann med et sinnssykt høyt matbudsjett. Vi hadde felles matkonto, men jeg ser jo at det jeg brukte på mat i den perioden var svimlende summer jeg i dag gjerne skulle ha brukt på noe annet. Jeg kommer ikke til å gå med på et slikt forbruk i et nytt forhold. 

Men dette er jo ting man bør ha diskutert ferdig før man flytter sammen. Når man først har flyttet sammen, og så oppdager at man har tenkt helt ulikt, er situasjonen gjerne mye mer fastlåst. 

Anonymkode: 4be24...6b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Betaler du 50% av lån og renter på boligen?

Anonymkode: b582f...520

Ja, det gjør jeg.

Anonymkode: 4c497...ce2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tjener 50% mer enn sambo men vi har det «enkelt» med bare felles barn, felles hus etc. Vi deler alle utgifter 50/50 og så betaler jeg for maten jeg lager, vinen jeg serverer, tv, pc og kamera og musikkinstrumenter og alt til hagen. Fordi det er interesser for meg og jeg blir irritert hvis hun vil ha budsjettansvar på ripsbusker.

Anonymkode: 01cb0...4b5

Sambo😂

Anonymkode: 7c79f...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nettopp kjøpt hus sammen med min samboer. Vi eier 50% hver.

Det kommer endel utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat, internett, mat osv….

Min samboer tjener dobbelt så mye som meg. 
vi har begge barn, hans er voksne mens mine er barneskole/ungdomsskole.

mine bor hos meg 50%. 2 av hans voksne barn bor hjemme totalt 6 mndr i året, de er i midten av 20-årene.

samboer mener vi skal dele alle utgifter likt, jeg er ikke helt enig i dette. Han har mye penger til overs hver måned mens mitt budsjett såvidt holder til mat.

Jeg synes det mest rettferdige er at han betaler litt mer siden han tjener mer.

Når hans voksne barn bor hjemme, merker jeg at jeg bruker mye på mat. 
Tenker at disse voksne barna kunne ha betalt litt mat de også, de har mer penger enn meg. 
Mine to barn inkludert meg selv spiser svært lite iforhold til min samboer og hans sønner.

Hvordan gjør dere andre det som er i samme situasjon?

Hv koster eit barn i barneskolealder / ungdomskolealder samanlignet med en som har fylt 20 år ?

Barn som bor hjemme etter fylt 20 år har vel ein jobb, og egeninntekt. ? 

Det er blitt vanleg med mine og dine barn, og er igjennstand for en rekke  konflikter  

Anonymkode: 27153...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hv koster eit barn i barneskolealder / ungdomskolealder samanlignet med en som har fylt 20 år ?

Barn som bor hjemme etter fylt 20 år har vel ein jobb, og egeninntekt. ? 

Det er blitt vanleg med mine og dine barn, og er igjennstand for en rekke  konflikter  

Anonymkode: 27153...8bb

Jeg mener ikke at samboer skal være med og finansiere klær/fritidsaktiviteter til mine barn. Men kanskje betale mer på fellesutgifter/matbudsjett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har nettopp kjøpt hus sammen med min samboer. Vi eier 50% hver.

Det kommer endel utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat, internett, mat osv….

Min samboer tjener dobbelt så mye som meg. 
vi har begge barn, hans er voksne mens mine er barneskole/ungdomsskole.

mine bor hos meg 50%. 2 av hans voksne barn bor hjemme totalt 6 mndr i året, de er i midten av 20-årene.

samboer mener vi skal dele alle utgifter likt, jeg er ikke helt enig i dette. Han har mye penger til overs hver måned mens mitt budsjett såvidt holder til mat.

Jeg synes det mest rettferdige er at han betaler litt mer siden han tjener mer.

Når hans voksne barn bor hjemme, merker jeg at jeg bruker mye på mat. 
Tenker at disse voksne barna kunne ha betalt litt mat de også, de har mer penger enn meg. 
Mine to barn inkludert meg selv spiser svært lite iforhold til min samboer og hans sønner.

Hvordan gjør dere andre det som er i samme situasjon?

20åringer som bor hjemme 50% av tiden, hvor bor de ellers da? 

Skrevet (endret)

Vet ikke om det finnes en fasit her men vi valgte denne modellen. 

Da vi kjøpte hus hadde hun dobbelt så mye egenkapital som meg. Jeg tjener 40 prosent mer enn henne. 

Jeg betaler 70 prosent av boliglånet, opp til tidspunktet da jeg har "tatt henne igjen" med hensyn til opprinnelig egenkapital (inkludert renter/verdiøkning), vi har 50/50 eierbrøk. Derfra skal vi dele utgiftene til boliglånet likt. Jeg dekker 60 prosent av felles konto til daglige utgifter og regninger, fordi jeg tjener mest, og den fordelingen vil vi opprettholde så lenge det er sånn at jeg tjener mer enn henne. Da har vi omtrent like mye å rutte med hver for oss, som jeg mener er ganske rettferdig og OK når man velger å leve sammen. 

Endret av Gorgonzola
  • Liker 1
Skrevet

Når eierbrøken er 50/50 så må jo lån, forsikring, kommunale avgifter .... alle utgifter tilknyttet selve boligen deles 50/50.

Så kan dere dele mat, bil, strømmetjenester...  etter en annen brøk, slik at han betaler ⅔ og du ⅓ såsant hans barn faktisk bor hos dere 6mnd pr år (noe som blir like mye som barn med 50/50 samvær)

Kostnader som klær, utstyr til dine barn og deg går såklart av dine penger, og han betaler for sitt og om hans barn får noe.

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (5 timer siden):

Problemet er at dette heller har blitt unntaket enn hovedregelen. Da blir det feil at den ene parten skal sponse den andre med flere hundretusen i året, før en av de plutselig finner ut at de ikke gidder å være sammen mer. 

Men det er jo hele poenget. Dersom man virkelig elsker hverandre og vil leve sammen resten av livet så tar man den sjansen - og øker dermed også sannsynligheten for at man holder sammen. Selvsagt kan jeg forlate mannen min om ti år (ikke selvsagt da, jeg vil og skal jo ikke det) og innen den tid har han «sponset» en god livsstil for meg. Men man kan ikke gå rundt og tenke sånn. Hvis mannen min og jeg skiller oss nå så blir jeg ikke bitter over å ta forsørget han under studietiden hans. Jeg elsker han og unner han alt det beste. Derfor vil det uansett være verdt det å ha felles økonomi og risikere å tape noen kroner. Synes man ikke forholdet er verdt noen hundre tusen bør man være særboere og ikke blande barna sine inn i rotet. 

Anonymkode: fb120...b40

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal han straffes for at han tjener bedre enn deg? 

Anonymkode: 4914e...dae

Hvordan er det en straff for ham at han sitter igjen med masse penger til selv mens TS er blakk fordi det forventes at hun skal bidra til samboers høye forbruk? 

Anonymkode: 39213...30a

Skrevet

Dere som er så veldig opptatt av at økonomien i et forhold skal deles 50/50 - er dere like opptatt av at alt annet i forholdet også skal deles helt likt? 

Det er - blant mange - veldig fokus på at akkurat økonomien skal og må deles 50/50, ellers «snylter» den som tjener minst og den som tjener mest «sponser» den andre og det er urettferdig. Er det like urettferdig om den ene gjør brorparten av husarbeidet? Er det urettferdig om den som tjener mest faktisk gjør dette fordi h*n har mulighet til å jobbe mye ekstra fordi den andre tar mesteparten av hus og hjem? 

For meg blir det helt merkelig at det fokuseres voldsomt på det økonomiske, men overhode ikke på resten. Jeg kan ha den jobben jeg har fordi min mann er villig til å forsake ting. Det betyr også at det overskuddet min jobb generere, må og skal gå til oss begge. Jeg kan ikke forlange at han skal reelt sett ha mye dårligere inntektsmuligheter enn meg, samtidig som jeg skal insistere på at det økonomiske skal deles 50/50. Det vil jo være helt urimelig.

Et samliv er mer enn bare økonomi, og det er derfor heller ikke slik at det automatisk er «rettferdig» at det bare fokuseres på å dele økonomien likt. Her må man se helhetlig på det. 

Så TS, du må rett og slett snakke med mannen om hvordan dere skal fordele utgiftene. Dere har begge rett til å sitte igjen med et overskudd, det er ikke rimelig at ditt overskudd skal gå til mat, mens han dermed kan sette av enda mer penger til seg selv. Men kommunikasjon er nøkkelen og du må tenke gjennom hva du mener er rimelig og hvorfor. 

• Liker 2
Gjest Angry Man
Skrevet

Jeg hadde aldri vært sammen med en som ikke var gavmild og generøs da jeg priser dette høyt. Sånne kronetellere som du beskriver hadde jeg ikke orket. Bleh. 😬

Skrevet

Jeg tjener det dobbelte av hva han tjener.

Vi eier hus 50/50.

Alle direkte kostnader på huset (dvs. huslån og forsikring) betaler vi 50/50, siden det å eie hus og nedbetale på det er sparing.

Alle andre kostnader betaler han 1/3 og jeg 2/3 pga lønnsforskjellen. Vi har felles regningskonto og felles konto til mat/dagligvarer. 

Anonymkode: 5c08f...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...