AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Har nettopp kjøpt hus sammen med min samboer. Vi eier 50% hver. Det kommer endel utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat, internett, mat osv…. Min samboer tjener dobbelt så mye som meg. vi har begge barn, hans er voksne mens mine er barneskole/ungdomsskole. mine bor hos meg 50%. 2 av hans voksne barn bor hjemme totalt 6 mndr i året, de er i midten av 20-årene. samboer mener vi skal dele alle utgifter likt, jeg er ikke helt enig i dette. Han har mye penger til overs hver måned mens mitt budsjett såvidt holder til mat. Jeg synes det mest rettferdige er at han betaler litt mer siden han tjener mer. Når hans voksne barn bor hjemme, merker jeg at jeg bruker mye på mat. Tenker at disse voksne barna kunne ha betalt litt mat de også, de har mer penger enn meg. Mine to barn inkludert meg selv spiser svært lite iforhold til min samboer og hans sønner. Hvordan gjør dere andre det som er i samme situasjon? Anonymkode: 4c497...ce2 1
Tipaa Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Bor de voksne barna hans hjemme 6mnd i året? Eller har du skrevet feil? uansett, så blir det feil å dele det likt ettersom du tjener mye mindre. Hvis han tjener 30% mer enn deg, for å ta et tall, så burde han betale 30% mer også. Synes han burde dekket maten når voksne barn er hjemme, spesielt hvis du ikke har råd. Hvis han insisterer på at utgiftene skal være 50%, så må levestandarden justeres etter den med dårligs råd også. Vil han virkelig bo i en toroms leilighet og spise havregryn hver dag? Nei tror ikke det. (Ikke meningen å rakke ned på deg altså) 2
Emmelise Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 (endret) Det finnes mange forskjellige måter man kan gjøre det på. Den ene er at det settes opp en felles regningskonto hvor begge parter setter inn fast beløp for å betale for alle relaterte boutgifter. Og en annen felleskonto for mat og husholdning. For dere bor jo sammen, dermed spiser dere også i teorien sammen. Ideelt sett burde fordelingen være satt opp slik at dere _begge_ har penger til overs som gjør det mulig at dere har "moro penger" mens også mulighet for sparing. For hvis du bor deg ihjel mens han sitter igjen med flerfoldige tusenvis av kroner på sparekontoen uten problemer, så har man vel ikke mye til samliv? Så siden han tjener dobbelt så mye som deg, burde fordelingen også vise til det. Men det er noe dere må forhandle mellom dere. Har noen av dere oversikt over hva utgiftene er og hvor mye dere bruker på mat etc over året? Endret 2. november 2023 av Emmelise
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Vi deler 50/50 utgiftene som gjelder felles eiendom. Anonymkode: 927d6...4b5
vea Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Felles brukskonto, regningskonto og sparekonto. Utgifter dekkes prosentvis etter inntekt slik at begge parter har like stor mulighet til å ha et liv utenom utgifter. Dette burde vært avklart på forhånd, det virker som du tar utgangspunkt i at han selvsagt skal betale mer? Jeg er enig i det altså, men det burde vært avklart. Om han vil dere skal betale likt så må dere gå ned i standard slik at du kan leve komfortabelt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Du tjener ikke nok til å ha samme eierbrøk, han skal vel ikke sponse oppholdet ditt? 30/70 er kanskje mer riktig for din økonomi? Skal han straffes for at han tjener bedre enn deg? (Hva er forskjellen på 6 mndr i året og 50%?) Anonymkode: 4914e...dae 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Jeg tjener 50% mer enn sambo men vi har det «enkelt» med bare felles barn, felles hus etc. Vi deler alle utgifter 50/50 og så betaler jeg for maten jeg lager, vinen jeg serverer, tv, pc og kamera og musikkinstrumenter og alt til hagen. Fordi det er interesser for meg og jeg blir irritert hvis hun vil ha budsjettansvar på ripsbusker. Anonymkode: 01cb0...4b5
Hmmmmmm Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Hadde ikke det beste vært å være særboere til dine er ute av redet 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Så, hva med å gi beskjed om at du legger dine 50% ut på markedet dersom han ikke kan kjøpe deg ut, for du har ikke råd til å bo på det viset. Så gjør du alvor av å sikre deg selv, ungene dine og økonomien din. Fremfor å sitte og godta at han og hans unger sender deg på fattigkassa. Anonymkode: 32501...754 2
Pieump Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Har nettopp kjøpt hus sammen med min samboer. Vi eier 50% hver. Det kommer endel utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat, internett, mat osv…. Min samboer tjener dobbelt så mye som meg. vi har begge barn, hans er voksne mens mine er barneskole/ungdomsskole. mine bor hos meg 50%. 2 av hans voksne barn bor hjemme totalt 6 mndr i året, de er i midten av 20-årene. samboer mener vi skal dele alle utgifter likt, jeg er ikke helt enig i dette. Han har mye penger til overs hver måned mens mitt budsjett såvidt holder til mat. Jeg synes det mest rettferdige er at han betaler litt mer siden han tjener mer. Når hans voksne barn bor hjemme, merker jeg at jeg bruker mye på mat. Tenker at disse voksne barna kunne ha betalt litt mat de også, de har mer penger enn meg. Mine to barn inkludert meg selv spiser svært lite iforhold til min samboer og hans sønner. Anonymkode: 4c497...ce2 Hvis han tjener det dobbelte av deg så synes jeg det er rimelig at dere fordeler utgiftene deretter - Dere er jo partnere, og han burde unne deg såpass at du har litt å rutte med. Når det kommer til at barna skal betale for sin egen mat når di bor hjemme synes jeg er litt vell snodig, man burde vær såpass raus at man spanderer på sine egne barn mat når di kommer hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Jeg og min samboer deler i utgangspunktet 50/50 på alle faste utgifter. Vi har egne kontoer hvor vi overfører pengene til. Pengene skal gå til alt av regninger + bensin og mat. Men siden min samboer tjener mer enn meg, så har han valgt (jepp, han insisterte!) å betale for ting som kommer utenom budsjettet. For det hender at vi går over budsjettet. Spesielt nå som ting bare har blitt dyrere. Da overfører han noen tusenlapper ekstra til kontoen. Min samboer er raus og omsorgsfull. Jeg hadde gjort nøyaktig det samme tilbake om det var jeg som tjente mer enn han (noe jeg gjorde for noen år siden). Vi skal være sammen resten av livet og vi skal være likestilte i vårt forhold. Jeg hadde fått utrolig vondt i magen om jeg skulle tjent en million i året og samtidig sett min kjæreste spise knekkebrød og snu på kronene. Det er ikke kjærlighet. Jeg tenker det må være noe som skurrer i forholdet som gjør at samboeren din vil tviholde på pengene. Anonymkode: a90da...c12
Khloe P.T Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 Jeg har sagt det samme i mange tråder og nå sier jeg det jammen en gang til; Når man etablerer seg som EN familie så deler man på det man har. Enkelt, ryddig og samlende. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Khloe P.T skrev (1 minutt siden): Jeg har sagt det samme i mange tråder og nå sier jeg det jammen en gang til; Når man etablerer seg som EN familie så deler man på det man har. Enkelt, ryddig og samlende. Dette! Jeg tjener noen tusenlapper i måneden mer enn min samboer (jeg er kvinne, han er mann). Vi har alt i samme gryte, og bruker penger fra den kontoen der det er penger for øyeblikket (jeg får lønn den 15., han den 1. i måneden). Jeg forstår ikke hvordan noen kan sitte og se på at partneren sliter. Dette er ikke kjærlighet. Anonymkode: 61894...6db 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg synes det mest rettferdige er at han betaler litt mer siden han tjener mer. Men du er jo flere gjennom året enn han? Han betaler for dine unger også. Når det er sagt, bør sånt avklares på forhånd. Anonymkode: 1b538...5c6 1
Gjest Lars1009 Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Om en tjener mye mer bør man betale litt mer ja. Sier seg selv.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Når hans voksne barn bor hjemme, merker jeg at jeg bruker mye på mat. Tenker at disse voksne barna kunne ha betalt litt mat de også, de har mer penger enn meg. Mine to barn inkludert meg selv spiser svært lite iforhold til min samboer og hans sønner. Overså dette mtp svaret mitt over. Og innerst inne mener jeg at han bør betale litt mer ja Anonymkode: 1b538...5c6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du er jo flere gjennom året enn han? Han betaler for dine unger også. Når det er sagt, bør sånt avklares på forhånd. Anonymkode: 1b538...5c6 Nei, de er jo ikke det? Siden hans barn bor der 6 måneder i året (50 prosent) og hennes barn bor der 50 prosent. Små barn spiser mindre enn voksne, så hennes barn bruker mindre penger på mat. Anonymkode: 61894...6db
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Betaler du 50% av lån og renter på boligen? Anonymkode: b582f...520
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Jeg kommer virkelig aldri til å forstå par som ikke har felles økonomi. Her går ALT i fellespotten og så fordeles det ut. Mannen tjener nå nesten 400 000 mer enn meg i året, men jeg forsørget oss begge mens han studerte (han studerte litt sent i livet). I perioder av starten av hans karriere tjente jeg også rundt 100 000 mer enn han. Det har fra sekundet vi flyttet sammen vært en enighet om at vi er en familie som skal leve sammen resten av vårt liv, og da er alt mitt ditt osv. Dersom man ikke deler den tankegangen kan det umulig være ekte kjærlighet. All forskning viser også for øvrig at par som har helt felles økonomi har mindre sannsynlighet for skilsmisse. Noe som er helt logisk. Ved å dele opp i mitt og ditt og dine barn og min hobby blir man aldri en ekte familie. Han har valgt deg med dine barn og du har valgt han med hans barn, fra nå av er de begges barn og dere begge skal betale for alle barna, han skal selvsagt betale mest. Anonymkode: fb120...b40 1
Brunello Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 (endret) Hovedregelen må være to voksne som bor sammen betaler 50% hver av kostnadene. Dersom en genererer flere og/eller høyere kostnader enn den andre, er det naturlig å betale mer. At en tjener mer, er i utgangspunktet ikke et argument for at hun/han skal betale mer. Men vi er mange som gjør det. Det er helt naturlig at den som tjener mest betaler mest om man legger seg til en livsstil den som tjener minst knapt har råd til. Men det blir et valg den som tjener mest må ta. Endret 2. november 2023 av Brunello 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå