AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg sliter mye med svetting under armene, men det er mest når jeg er kald eller nettopp har dusjet. Når jeg er i mye bevegelse blir jeg lett klam og svett på hele kroppen, men når jeg feks sitter i ro og kanskje fryser litt, så svetter jeg konstant under armene. Ellers sliter jeg også en del med svette på føtter, hender og intime områder. Har ikke blitt diagnostisert med hyperhidrose siden jeg ikke har snakket med lege, men kan godt være jeg har det. Under armene har jeg prøvd masse forskjellige antiperspiranter, og jeg har prøvd aluminiumklorid (NAF & Stop24) men ikke bare fungerer det ikke, men jeg får så sår hud at jeg ikke kan bruke det (til tross for at jeg unngår barbering i flere uker før). Ser noen anbefaler Yerka, men det er vel samme greia? Botox eller operasjon er heller ikke aktuelt da det virker vondt og dyrt. Har hørt om medisin - Dridase - men er litt redd det blir masse bivirkninger og jeg tipper at legen min ikke vil gi meg det uansett. Men gjerne fortell, om noen har erfaring med det. Finnes det andre alternativer her? Anonymkode: 67628...a35
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Jeg slet voldsomt med nattesvette i flere år, og det forsvant da jeg fikset d vitaminmangel. Ante ikke at det hadde sammenheng og trodde det var tilfeldig. Sikkert andre vitaminer som kan påvirke sånt også, men for meg var det helt klart d vitamin. https://www.ausderm.com/do-you-suffer-from-hyperhidrosis-excessive-sweating/#:~:text=Vitamin D does not make,can lead to excess sweating. https://www.sciencecare.com/blog/suffering-vitamin-d-deficiency-signs-time-see-doctor#:~:text=Excessive sweating%2C especially sweating of,should be cause for concern. Anonymkode: 5c508...cb7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg slet voldsomt med nattesvette i flere år, og det forsvant da jeg fikset d vitaminmangel. Ante ikke at det hadde sammenheng og trodde det var tilfeldig. Sikkert andre vitaminer som kan påvirke sånt også, men for meg var det helt klart d vitamin. https://www.ausderm.com/do-you-suffer-from-hyperhidrosis-excessive-sweating/#:~:text=Vitamin D does not make,can lead to excess sweating. https://www.sciencecare.com/blog/suffering-vitamin-d-deficiency-signs-time-see-doctor#:~:text=Excessive sweating%2C especially sweating of,should be cause for concern. Anonymkode: 5c508...cb7 Interessant. Tror jeg alltid har hatt D-vitaminmangel i en viss grad. Har alltid vært typisk etter blodprøver å få beskjed om å ta D-vitamintilskudd, men føler jeg aldri kommer på et stabilt nivå med nok D-vitamin selv om jeg tar tilskudd 🤔 Kanskje det er det som gjør at jeg svetter sånn da. Anonymkode: 67628...a35
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Sykdom: Plutselig og uforklarlig svette kan skyldes en under- liggende sykdom som for eksempel høyt stoffskifte og type 1-diabetes. Hvis svettetoktene kommer om natta, er det grunn til å være ekstra oppmerksom og gå til lege straks. Blant annet blod- og lymfekreft kan nemlig gi kraftig nattesvette.8. juli 2023 Her får du legens råd mot svette | iform.nu Anonymkode: ce626...4a5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Interessant. Tror jeg alltid har hatt D-vitaminmangel i en viss grad. Har alltid vært typisk etter blodprøver å få beskjed om å ta D-vitamintilskudd, men føler jeg aldri kommer på et stabilt nivå med nok D-vitamin selv om jeg tar tilskudd 🤔 Kanskje det er det som gjør at jeg svetter sånn da. Anonymkode: 67628...a35 Hva slags doser tilskudd tar du da? Jeg måtte opp i ganske høye doser, og tar dette året rundt for å holde meg på et godt nivå og godt innenfor normalen. Kan være du trenger magnesium også, sånn at opptaket av d vitamin blir bedre. Anonymkode: 5c508...cb7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Sykdom: Plutselig og uforklarlig svette kan skyldes en under- liggende sykdom som for eksempel høyt stoffskifte og type 1-diabetes. Hvis svettetoktene kommer om natta, er det grunn til å være ekstra oppmerksom og gå til lege straks. Blant annet blod- og lymfekreft kan nemlig gi kraftig nattesvette.8. juli 2023 Her får du legens råd mot svette | iform.nu Anonymkode: ce626...4a5 Slutt med sånn krisemaksimering, vær så snill. Ja jeg er enig i at man skal alltid sjekke med lege om det er underliggende årsaker til det, men det er veldig sjeldent at nattesvette faktisk er pga kreft. Anonymkode: 5c508...cb7 2
simba80 Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Jeg har brukt Ditropan som har det samme virkestoffet som Dridase i 4 år. Tatt 1/2 tablett om dagen, av og til en hel. Virker veldig bra både mot svette og overaktiv blære, men slutter nå pga forskning visstnok viser til mulighet for å utvikle Alzheimer. Kjøpt Ditropan på apotek i Hellas, koster 2,25 euro for en pk på 30 tabletter😅 Men skal nå prøve botox under armene, gruer meg. Men tror det blir verdt det, Alzheimer vil man jo ikke ha.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 13 hours ago, simba80 said: Jeg har brukt Ditropan som har det samme virkestoffet som Dridase i 4 år. Tatt 1/2 tablett om dagen, av og til en hel. Virker veldig bra både mot svette og overaktiv blære, men slutter nå pga forskning visstnok viser til mulighet for å utvikle Alzheimer. Kjøpt Ditropan på apotek i Hellas, koster 2,25 euro for en pk på 30 tabletter😅 Men skal nå prøve botox under armene, gruer meg. Men tror det blir verdt det, Alzheimer vil man jo ikke ha. Nå har overaktiv blære flere årsaker, men èn av dem er lavere verdier av visse vitaminer og mineraler. D, b-12, magnesium,kalsium f.eks. Det er av betydning om man ligger høyt eller lavt innenfor referanseverdiene. Disse er viktig både for muskelfunksjon i bekkenbunnen (sterk bekkenbunn viktig for god blærefunksjon), samt nervesystem som gir mindre stress og mindre behov for doflying. Bekkenbunnstrening er også viktig. D vitamin ved svette postet jeg lenger opp. https://academic.oup.com/nutritionreviews/advance-article-abstract/doi/10.1093/nutrit/nuad049/7169182?redirectedFrom=fulltext# https://methyl-life.com/blogs/deficiency/nine-symptoms-of-vitamin-b12-deficiency#:~:text=Incontinence%2C specifically the lack of,experience a leakage of urine. Greit å vurdere før man sprøyter inn botox, som bare blir et plaster. Må gjentas og koster veldig mye. Anonymkode: 5c508...cb7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå