AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Del Skrevet 2. november 2023 Hei, jeg og samboer har vært sammen siden vi var i tenårene (ca 15år nå). Vi har eid bolig sammen siden vi var 24år. Nå eier vi et rekkehus i Oslo. Tingen er, han har blitt syk og går nå på 50% på AAP og tjener veldig dårlig. Jeg har fått ny jobb for å dekke hans tap og tjener nå over 1mill. Jeg lurer på om noen økonomer her kan fortelle meg om jeg burde sette hele boliglånet på meg? Akkurat nå eier vi 50\50, men jeg lurer på om det har noe å si for skatten min, hvis jeg har 100? Trenger ingen råd om «hva hvis dere slår opp» osv. kun økonomisk. Anonymkode: aa830...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Del Skrevet 2. november 2023 Slå opp!!! Anonymkode: 11450...f3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. november 2023 #3 Del Skrevet 2. november 2023 Skattefradraget er 22%, uavhengig av inntekt, så så lenge begge parter tjener nok til å måtte betale skatt spiller det ingen rolle. Det var i gode gamle dager det lønte seg å plassere rentefradraget på personen som tjente mest, siden det reduserte skattegrunnlaget (og toppskatten). Samboeren din skal tjene veldig lite for ikke å kunne utnytte sin halvdel av skattefradraget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Del Skrevet 2. november 2023 skattefradraget kan overføres dere mellom uavhengig av hvem som eier hva.. Anonymkode: 6c524...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Del Skrevet 2. november 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Skattefradraget er 22%, uavhengig av inntekt, så så lenge begge parter tjener nok til å måtte betale skatt spiller det ingen rolle. Det var i gode gamle dager det lønte seg å plassere rentefradraget på personen som tjente mest, siden det reduserte skattegrunnlaget (og toppskatten). Samboeren din skal tjene veldig lite for ikke å kunne utnytte sin halvdel av skattefradraget Ok, takk for svar! Han tjener vel rundt 350k tenker jeg, han tjente ca 550k før han ble syk, men aap’en blir beregnet fra før han gikk opp i lønn, så av ca 480k tror jeg. Så 60% av 50% av 480k. Pluss 50% fastlønn. Boliglånet vi har er på ca 4mill, men har fastrente på rett under 4% Anonymkode: aa830...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): skattefradraget kan overføres dere mellom uavhengig av hvem som eier hva.. Anonymkode: 6c524...6fd Takk for info, da skal jeg undersøke dette også! Anonymkode: aa830...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Del Skrevet 2. november 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg og samboer har vært sammen siden vi var i tenårene (ca 15år nå). Vi har eid bolig sammen siden vi var 24år. Nå eier vi et rekkehus i Oslo. Tingen er, han har blitt syk og går nå på 50% på AAP og tjener veldig dårlig. Jeg har fått ny jobb for å dekke hans tap og tjener nå over 1mill. Jeg lurer på om noen økonomer her kan fortelle meg om jeg burde sette hele boliglånet på meg? Akkurat nå eier vi 50\50, men jeg lurer på om det har noe å si for skatten min, hvis jeg har 100? Trenger ingen råd om «hva hvis dere slår opp» osv. kun økonomisk. Anonymkode: aa830...d1a Hvis du har en rådgiver i banken din, bør h*n kunne hjelpe dere. Regne ut hva dere kommer best utav. Om alt lån skal stå på deg, skal du da betale han ut til markedspris, eller restlån? Hadde nok søkt råd av noen som har peiling og ikke av "eksperter" på KG. Anonymkode: c28b1...9ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 2. november 2023 #8 Del Skrevet 2. november 2023 Tolker det som at du betaler størstedelen av rentene og avdragene? Ville i så fall krevd en avtale på at eierdelsbrøken endres tilsvarende, tatt til høyde for innskutt egenkapital. Rent skattemessig så tror det ikke har noe å si hvordan lånet fordeler seg, ikke med de oppgitte inntektene i hvert fall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Del Skrevet 2. november 2023 drohatha skrev (1 minutt siden): Tolker det som at du betaler størstedelen av rentene og avdragene? Ville i så fall krevd en avtale på at eierdelsbrøken endres tilsvarende, tatt til høyde for innskutt egenkapital. Wow, for et kynisk syn 🥺 Jeg hadde ikke villet leve med en som er så sinnsykt kjip mot samboeren sin. Og kunne aldri vært så grådig og kjip selv. Anonymkode: cde11...cc4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Del Skrevet 2. november 2023 Så lenge dere er samboere skal man hå rentefradrag som stemmer med det ansvaret du har for lånet. Alt annet om fordeling etter ønske og behov gjelder kun ektefeller. Men om dere har felles økonomi dere i mellom, og han tjener nok til å få fullt utbytte av rentefradraget sitt, vil dere ikke tjene på endre noe. Anonymkode: 3e8c9...6c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. november 2023 #11 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: skattefradraget kan overføres dere mellom uavhengig av hvem som eier hva.. Anonymkode: 6c524...6fd Nei 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for info, da skal jeg undersøke dette også! Anonymkode: aa830...d1a Ikke gjør det. Det er kun gifte personer som kan overføre rentefradraget fritt seg imellom. Skatteloven åpner ikke for den slags aktivitet og finansielle ablegøyer når man er samboere. Endret 2. november 2023 av newman01 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 2. november 2023 #12 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei, jeg og samboer har vært sammen siden vi var i tenårene (ca 15år nå). Vi har eid bolig sammen siden vi var 24år. Nå eier vi et rekkehus i Oslo. Tingen er, han har blitt syk og går nå på 50% på AAP og tjener veldig dårlig. Jeg har fått ny jobb for å dekke hans tap og tjener nå over 1mill. Jeg lurer på om noen økonomer her kan fortelle meg om jeg burde sette hele boliglånet på meg? Akkurat nå eier vi 50\50, men jeg lurer på om det har noe å si for skatten min, hvis jeg har 100? Trenger ingen råd om «hva hvis dere slår opp» osv. kun økonomisk. Anonymkode: aa830...d1a På denne lenken er det noen tips. https://www.smartepenger.no/samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap Dere er ikke gift, men om dere var det, ville det medføre noen økonomiske fordeler og forenklinger i forhold til samboerskap. F.eks. hvis dere nå eier 50% hver og du vil overføre eiendom og lån til deg, må du betale dokumentavgift som om du kjøpte halve eiendommen. Om dere var gift, ville dere slippe unna dokumentavgiften, som raskt kan bli et sekssifret beløp. Skatteetaten har også en del info om fordeling av gjeld og inntekt mellom samboere som kan søkes opp. Kanskje kan dere også få råd fra banken når det gjelder fordeling av gjeld og rentekostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 2. november 2023 #13 Del Skrevet 2. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Wow, for et kynisk syn 🥺 Jeg hadde ikke villet leve med en som er så sinnsykt kjip mot samboeren sin. Og kunne aldri vært så grådig og kjip selv. Anonymkode: cde11...cc4 Why? Det har praktisk talt ingen betydning så lenge de forblir sammen. Det er snakk om ved brudd at det vil ha betydning, og ved brudd så burde man sikre seg selv økonomisk. Hvis TS betaler vesentlig mer enn samboeren sin så burde h*n jo få igjen det ved et brudd, noe annet er jo ikke rettferdig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Del Skrevet 2. november 2023 newman01 skrev (5 minutter siden): Nei Ikke gjør det. Det er kun gifte personer som kan overføre rentefradraget seg imellom. Skatteloven åpner ikke for den slags aktivitet og finansielle ablegøyer når man er samboere. Skattefradraget dere må passe på som samboere | Huseierne det er alltid en hovedlånetager og en medlånetager på boliglån. Sitat Noen ganger er fradragene ført kun på den ene samboeren. Grunnen er at banken rapporterer inn lån og renter på den som står som hovedlåntaker i banken. Da kan den ene samboeren få hele rentefradraget (og hele gjelden) og den andre samboeren er ikke ført opp med noe, selv om man har betalt sin andel av rentene. Anonymkode: 6c524...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. november 2023 #15 Del Skrevet 2. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Skattefradraget dere må passe på som samboere | Huseierne det er alltid en hovedlånetager og en medlånetager på boliglån. Anonymkode: 6c524...6fd Trodde det var rimelig implisitt at kommentaren min var en reaksjon og korreksjon på Anonymkode: 6c524...6fd som kom med påstand om at man sjonglere rentefradrag mellom to samboere som man selv vil. Noe man altså ikke kan gjøre. Har nå lagt til ordet "fritt" i min kommentar så ytterligere potensielle feiltolkninger på min kommentar reduseres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Del Skrevet 2. november 2023 drohatha skrev (2 timer siden): Tolker det som at du betaler størstedelen av rentene og avdragene? Ville i så fall krevd en avtale på at eierdelsbrøken endres tilsvarende, tatt til høyde for innskutt egenkapital. Rent skattemessig så tror det ikke har noe å si hvordan lånet fordeler seg, ikke med de oppgitte inntektene i hvert fall. Ja jeg betaler mest akkurat nå, vi har alltid hatt fellesøkonomi ettersom vi har vært sammen siden vi var 17år. Jeg har ikke noe behov for å endre eierbrøker eller avtaler, vi deler alt 50/50. Da jeg var student jobbet han fulltid og dekket alt, da vi var tenåringer brukte han penger på meg, foreldrene hans bidrar mye mer enn min familie noensinne vil. Jeg har alltid brukt mer penger enn han på klær og tull (som ung voksen), han aldri hatt stort forbruk. Vi gir og vi tar. Akkurat nå er han syk pga long-covid, jeg skal ikke straffe han for det. Spør kun pga. skattemessige fordeler om det lønner seg for oss slik at vi kan spare noen kroner mens han kommer seg Om det lønner seg å være gift så skal jeg lese meg litt opp på det, så kan det hende vi bare går ned og signerer papirer, vi er bare ikke gift fordi jeg ikke ønsker noe bryllup eller slikt, jeg liker ikke alt styret rundt slikt. Har alltid sagt at hvis jeg skal gifte meg så blir det kun pga. lovlige fordeler, så da kan det hende det er på tide! Takk for alle råd her, skal høre med banken ja Anonymkode: aa830...d1a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, takk for svar! Han tjener vel rundt 350k tenker jeg, han tjente ca 550k før han ble syk, men aap’en blir beregnet fra før han gikk opp i lønn, så av ca 480k tror jeg. Så 60% av 50% av 480k. Pluss 50% fastlønn. Boliglånet vi har er på ca 4mill, men har fastrente på rett under 4% Anonymkode: aa830...d1a Hvis dere har fastrente kan du nok uansett ikke endre på lånet. Anonymkode: 1af6e...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 4. november 2023 #18 Del Skrevet 4. november 2023 newman01 skrev (På 2.11.2023 den 13.05): Nei Ikke gjør det. Det er kun gifte personer som kan overføre rentefradraget fritt seg imellom. Skatteloven åpner ikke for den slags aktivitet og finansielle ablegøyer når man er samboere. Merkelig. Vi har overført rentefradrag og "barnefradrag" mellom oss, som samboere. Riktig nok noen år siden, kanskje 10? Men har de endret reglene på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Del Skrevet 4. november 2023 Hengebuksvinet skrev (2 minutter siden): Merkelig. Vi har overført rentefradrag og "barnefradrag" mellom oss, som samboere. Riktig nok noen år siden, kanskje 10? Men har de endret reglene på dette? Nei, men det er jo ikke alle som blir kontrollert. Anonymkode: 8a752...964 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #20 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 12.53): skattefradraget kan overføres dere mellom uavhengig av hvem som eier hva.. Anonymkode: 6c524...6fd Nei nei nei nei!!!!! Dette gjelder kun GIFTE, og ts er samboer. Anonymkode: 27ebd...7e8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå