Gå til innhold

Ubehagelig å øvelseskjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har fullført TG, og vi har begynt å øvelseskjøre så smått. Vi har kjørt rundt 6-7 ganger, i 15-30 minutter hver gang. Men jeg syns det er skikkelig ubehagelig og er livredd hele tiden. Jeg er hysterisk innvendig under hele turen, men prøver å holde meg rolig, og når vi har parkert bilen, er jeg helt utslitt. Når jeg kjører selv, er jeg også ofte redd, for folk gjør så mye rart i trafikken, og etter min mening er det mange som kjører både hensynsløst og altfor fort. Altså syns jeg det er farlig å kjøre bil i utgangspunktet. Vi har ingen andre han kan kjøre med, det er bare meg. Kjøreskolelæreren har sagt at de må kjøre masse med foreldrene, for det er ikke nok bare å ta kjøretimer. Har dere noen tips eller råd?

Hilsen fortvilet mor

Anonymkode: 1f88f...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare stå i det. Han blir bedre etterhvert. Bare ikke vis din frykt.

Måtte det samme 

Anonymkode: 0e64d...42b

Skrevet

Det at du sier at du ofte er redd i trafikken reflekterer kanskje også hvordan du kjører. Redde folk i trafikken er farlig og skaper farlige situasjoner. Du er kanskje ikke den rette personen til å øvelseskjøre med sønnen din? Ingen andre i familien som kan hjelpe?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Med mine barn gjorde jeg det slik at vi startet med å kjøre helt basic på store (tomme) parkeringsplasser utenom åpningstid. Nå høres det jo ut til at sønnen din er litt forbi det stadiet, uten at jeg vet noe om hvor trygg han er i trafikken. Det vi gjorde var at jeg plukket meg ut noen områder med veinett der det var generelt lite trafikk og få kompliserende faktorer, og lot dem få bli gradvis varmere i trøya.

Veien til å bli en passe trygg sjåfør består av å oppnå mange små delmål. Vær tålmodig, og forsøk å være konstruktiv og rolig. Ikke la din redsel smitte over på ham. Stopp regelmessig og ta en gjennomgang av situasjoner som kunne vært løst annerledes.

Anonymkode: 988c2...198

• Nyttig 1
Skrevet

Her må du bare ta deg sammen og skjerpe deg mor, så ikke du overfører din frykt til de rundt deg. OG ta gjerne tak i denne redselen din og jobb med den ellers også. 

Anonymkode: 19d6e...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du selv synes det er skummelt å kjøre så blir nok dette vanskelig ja. Din frykt synes nok. 

Han blir jo bedre og du kan roe ned frykten litt, men siden du er såpass redd selv for å kjøre så er det ikke sikkert det blir bedre for deg, selv om han blir bedre til å kjøre.

Jeg øvelseskjører med min sønn nå og til tider har jeg holdt pusten og klemt godt i dørhåndtaket. Men vi snakker om hva som er bra og hva som må endres litt. Masse ros og konstruktive tilbakemeldinger.

Anonymkode: eea26...a28

Skrevet

Høres ut som du kunne trenge flere timer med kjørelærer selv. 15-20 minutter er lite å kjøre for han. 

Anonymkode: 3a53c...846

Skrevet

Høres ikke ut som du har noe i en bil å gjøre i det hele tatt, verken som fører eller passasjer.

Anonymkode: 8d99e...c3a

Skrevet

Jeg ville faktisk frarådet at DU driver med lærekjøring med din sønn. For du overfører frykten for å kjøre bil til sønnen din. Så enten tar du deg en stor kopp med TA DEG SAMMEN. Eller så slutter du å øvelseskjøre med sønnen din TVERT. 

Jeg kjørte kun med kjøreskole. Det er FULLT MULIG. men ja, det koster mer penger. Men jeg hadde ikke foreldre som stilte opp. Så da ble det bare sånn. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å spørre naboer/venner/bekjente/foreldre til kompiser??...mot litt betaling eventuelt

Anonymkode: ce20f...189

Skrevet

Er det ikke noen andre som kan lære han å kjøre? Det er IKKE gøy å lære av noen som er stresset eller i konstant frykt. Finn noen andre som er roligere. Stresser du, så stresser han.

Anonymkode: 37ae5...1df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...