Gå til innhold

Glemt sukker i bolledeig! Haster!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt en bolledeig til kaldheving i går og den har ikke hevet så mye som jeg trodde. Tror muligens jeg har glemt å ha oppi sukker. Er deigen ødelagt nå? Eller er det noen måte jeg kan redde den? 

Anonymkode: 5c483...80f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

søte deiger skal vel ikke kaldheves? du kan sikkert sette den til elting igjen og hive inn sukkeret. 

Anonymkode: 8f242...e56

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

søte deiger skal vel ikke kaldheves? du kan sikkert sette den til elting igjen og hive inn sukkeret. 

Anonymkode: 8f242...e56

Må den heve på nytt hvis jeg tilsetter sukker nå? 
i følge Trines matblogg kan søte deiger kaldheves 

Skrevet

Søte deiger kan absolutt kaldheves.

Rør inn sukker nå og etterhev når du har bakt ut bollene. Uansett kan det ikke bli verre.

Anonymkode: a1343...42c

Skrevet

Plis svar meg noen!! Disse bollene skulle bli til kanelsnurrer som jeg trenger til noe viktig i dag klokken 15!! 
TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søte deiger kan absolutt kaldheves.

Rør inn sukker nå og etterhev når du har bakt ut bollene. Uansett kan det ikke bli verre.

Anonymkode: a1343...42c

Ok takk skal prøve det! 

TS 

Skrevet

Elt den på nytt med sukker. Den må naturligvis heves på nytt dersom du elter den...

Anonymkode: 96804...8e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Plis svar meg noen!! Disse bollene skulle bli til kanelsnurrer som jeg trenger til noe viktig i dag klokken 15!! 
TS 

Hvis det er så uhyre viktig lager du en ny deig uten kaldheving. Tar en halvtime...

Anonymkode: 96804...8e9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Søte deiger kan kaldheve.

Jeg har dårlig erfaring med å tilsette sukker i etterkant. Opplever at det ikke blander seg ordentlig med resten, men mulig jeg skulle ha eltet enda lenger...

Anonymkode: e36ec...226

• Liker 2
Skrevet

Bland inn sukker, elt den lenge (10-15 min). Bak ut og la det etterheve lenge (1-2 timer dersom deigen er kald nå). Etterheving er egentlig viktigere enn den første hevingen.

Anonymkode: e36ec...226

• Liker 2
Skrevet

Jeg hiver meg rundt å lager en ny deig da det er viktig at dette blir bra. Skal servere bollene til svigerforeldrene mine og jeg har kun møtt de én gang før… 

takk for svar alle sammen 

TS 

• Hjerte 6
Skrevet

Hvis du skal lage kanelboller og ha smør, sukker og kanel i så tror jeg ikke det er krise at du ikke har sukker i deigen. Ha i litt ekstra sukker inni i stede. Alternativet er å lage en ny deig.

Anonymkode: f9bb6...0b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hiver meg rundt å lager en ny deig da det er viktig at dette blir bra. Skal servere bollene til svigerforeldrene mine og jeg har kun møtt de én gang før… 

takk for svar alle sammen 

TS 

Men siden det var kanelsnurrer du skulle lage, så hadde det nok gått greit å bare hatt litt ekstra sukker i fyllet. Eventuelt lagd amerikanse cinnamonbuns med ostekremfyll. Da vil du nok ikke kjenne at det ikke er sukker i deigen. Uansett for sent for deg nå, men tips til neste gang😜

Anonymkode: 8b43c...aac

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men siden det var kanelsnurrer du skulle lage, så hadde det nok gått greit å bare hatt litt ekstra sukker i fyllet. Eventuelt lagd amerikanse cinnamonbuns med ostekremfyll. Da vil du nok ikke kjenne at det ikke er sukker i deigen. Uansett for sent for deg nå, men tips til neste gang😜

Anonymkode: 8b43c...aac

Nei, det ville ikke gått like bra med bare ekstra sukker i fyllet. Sukker i bakst påvirker ikke bare smak/sødme, men i høy grad også konsistens. Boller uten sukker vil bli harde og tørre.

Anonymkode: 1514d...e10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, deigen er ikke nødvendigvis ødelagt! Du kan prøve å tilsette sukker nå og la deigen heve litt lenger. Det kan hjelpe den å heve bedre. Lykke til!

Anonymkode: 6620c...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...