Gå til innhold

Skal man ikke vise at man bruker penger på å reise nå..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er midt i 30-årene, ingen barn, ingen hund, ingen hobbyer annet enn reise og vi deler en bil. Vi er veldig glad i å reise og dette er noe vi bruker mye tid på å planlegge og å glede oss til.. 

Vi reiser ikke spesielt mye men vi var en tur i Paris i våres, i Mauritius i sommer (utenfor sesong der så ble billigere enn å dra til feks «Syden») også var vi i London nå.  For å få råd til dette spiser vi ALDRI ute i Norge, ikke take away, ikke cafe eller kino. Vi ukeshandler og spiser kjedelig mat og har begge to sluttet å snuse. Vi bruker lang tid på å planlegge for å finne rimelige alternativer og hele turen til London nå kostet 4800kr pr person inkl mat.

Det jeg kjenner gnager litt er kommentarene vi får fra vennene våre.. «Selvfølgelig skal dere på hotell igjen ja…» eller «Dere skulle ikke prøvd å spare litt da?» eller «Tar dere opp forbrukslån for å reise så mye eller?» Eller «dere er så luksusdyr ass, mååå bare sove på hotell»…

Er det virkelig så «ille» at to voksne mennesker i full jobb drar en tur utenlands? 🧐 Siden sommerferien har jeg satt av 2000kr hver mnd til en tur i høst men vi endte opp med å bruke mindre enn dette.. Kjenner jeg blir litt oppgitt og trist over å få negative tilbakemeldinger istedenfor bare «god tur, kos dere»… Virker som folk ikke skjønner hvor mye man kan spare ved å reise feks søndag-tirsdag istedenfor helg.. 

Skjønner at ting er dyrt og at mange sliter, men vi ofrer ting og må spare vi også for å kunne reise en tur bort men prioriterer dette hardt fordi det er noe vi elsker 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 394de...29d

• Liker 9
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet jo at her i landet skal man ikke vise at en har det godt og bruker penger på å kose seg.

• Liker 13
Skrevet

Jeg har NULL dårlig samvittighet for å bruke MINE penger på reise!

Jeg elsker å reise og bruker fint opp mot 100.000 på det i året. 

Jeg bor alene (etter samlivsbrudd) og må dekke alle kostnader selv. Jeg jobber hardt og tjener derfor godt. Og, jeg bruker pengene mine akkurat slik jeg ønsker ;)

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Reise er jo noe som er mer synlig for mange, sikkert derfor dere får sure kommentarer, folk ser jo ikke det man sparer på å ikke spise ute, ikke kino, takeaway etc. som mange bruker mye penger på. Men bare kos dere, det er jo dere som vurderer hva som er verdt å bruke penger på. 

Anonymkode: 6ff7a...361

• Liker 7
Skrevet

Hvem er det som sier dette? Merkelige kommentarer. Ville ikke falt meg inn å kommentere at mennesker i min vennekrets bruker egne tjente penger som de selv ønsker.

(det er mulig en liten tanke om totalt CO2-utslipp streifer meg om noen går på utenlandstur nummer ørten for året, men det ville jeg i så fall uansett holdt inni meg).

Anonymkode: 2af91...34f

• Liker 13
Skrevet

Merkelige kommentarer dere får fra venner.. Er miljøet ditt litt spesielt sånn ellers også? Jeg har aldri opplevd lignende kommentarer, og heller aldri hørt at mine venner har fått ligende kommenterer. 

Anonymkode: a3704...346

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelige kommentarer dere får fra venner.. Er miljøet ditt litt spesielt sånn ellers også? Jeg har aldri opplevd lignende kommentarer, og heller aldri hørt at mine venner har fått ligende kommenterer. 

Anonymkode: a3704...346

De har blitt ganske barnslige de siste årene.. Alle venneparene våre har nå fått 1-3 barn hver og har ikke lengre den friheten vi har (vi har ventet med barn av denne grunnen). De kommer med syrlige kommentarer og velger konsekvent å ikke like ting vi legger ut på sosiale medier feks. Ikke at Facebook / Instagram er alt men det er tydelig at det er litt «sur» stemning rundt dette 🧐 Disse parene reise like mye som oss før og da var det jo greit..

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere er miljøverstinger.

Anonymkode: 18529...f90

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Har aldri fått negative kommentarer på mine/våre reiser, men jeg har sluttet å legge ut bilder på Facebook, i tilfelle jeg har noen surpotter i vennelisten min som sitter og surver.

Vi spinker og sparer ikke for å reise, vi har fint råd til 2-3 utenlandsturer i året uten å nekte oss selv noe.

Ang miljøet så har jeg allerede gjort min innsats ved å la være å få barn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har blitt vanskeligere. Jeg er uføretrygdet med minstesats. Allikevel har jeg råd til ferieturer, og jeg liker å planlegge og spare til disse turene. Nå som så mange i fulltidsjobb ikke har råd til ferieturer, så skjønner jeg at det er vanskelig å se at uføretrygdede har bedre råd enn dem. Så derfor har jeg sluttet å fortelle om turene mine, og holder de litt skjult. 

Anonymkode: 69de6...308

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har blitt ganske barnslige de siste årene.. Alle venneparene våre har nå fått 1-3 barn hver og har ikke lengre den friheten vi har (vi har ventet med barn av denne grunnen). De kommer med syrlige kommentarer og velger konsekvent å ikke like ting vi legger ut på sosiale medier feks. Ikke at Facebook / Instagram er alt men det er tydelig at det er litt «sur» stemning rundt dette 🧐 Disse parene reise like mye som oss før og da var det jo greit..

De er misunnelig, men de bør være for god å komme med syrlige kommentarer.

De tok trossalt et valg om å få barn, som igjen begrenser deres frihet og muligheter.

Anonymkode: 99699...a38

• Liker 10
Skrevet
Knirke skrev (12 minutter siden):

Har aldri fått negative kommentarer på mine/våre reiser, men jeg har sluttet å legge ut bilder på Facebook, i tilfelle jeg har noen surpotter i vennelisten min som sitter og surver.

Vi spinker og sparer ikke for å reise, vi har fint råd til 2-3 utenlandsturer i året uten å nekte oss selv noe.

Ang miljøet så har jeg allerede gjort min innsats ved å la være å få barn.

Nettopp! Er bare å drite i misunnelige moralister. Nok av dem her på KG og! 

Anonymkode: 3f600...81b

• Liker 5
Skrevet

De er nok misunnelige. Hvis de skulle kommentert noe burde de jo heller kommentert hvor miljøskadelig sånn reising er. Da hadde kritikken i alle fall vært pittelitt saklig.

Gjør det dere vil med deres tid og penger! 

Anonymkode: 7ad70...aa9

• Liker 1
Skrevet

Tror dette mer er at du har en spesiell vennegjeng. Jeg har vært i kjøben, London, Sverige, Italia og Frankrike i år. I tillegg til reising her i Norge. Ingen kommentarer annet en god tur fra de jeg kjenner… 

Men ville heller aldri droppet å gå ut å spise i hverdagen  osv for å ha råd til å reise. Ei heller vært på «sparebluss» på ferie…

Anonymkode: d9ff4...5cc

• Liker 2
Skrevet

Jeg reiser også mye, får også reaksjoner. Men, jeg lever sparsommelig ellers, alle hobbyer er gratis/billig, og viktigste av alt; ingen barn:p Det pleier jeg også å si, og da er det liksom som om lyspæren går av. Klart folk ikke har tid eller tid eller mulighet til å reise slik jeg gjør, bor også billig på tur, ikke noe luksus:p 

Anonymkode: 0d0fc...392

• Liker 7
Skrevet

Dere er miljøverstinger.

Anonymkode: 18529...f90

Det vet du faktisk ikke en dritt om. 
Det er ikke nevnt noe annet om livsstilen enn at de sparer for å reise.

Du aner ikke hvordan de ellers ordner seg med transport, om de har kjæledyr, forbruk av mat, klær, kjøtt og lignende. De har ikke barn så der sparer de miljøet en god del. 
Du vet ikke om de gjør eller ikke gjør noe annet enn littebitt om økonomisk prioritering for å reise. Du aner jo faktisk ikke engang noe om hvordan de reiser eller hvilke valg de tar der.

Anonymkode: 66226...904

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Sjalusi... Hadde ikke brukt en kalori på å bry meg. Deres penger, dere velger hva det går til. Kos dere masse med å oppleve verden, jeg lever gjennom å se på andres ferier, har ikke råd selv😅 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

De er jo ikke barnslige, de er frekke. Dere får bare si at vi har ikke barn, å har derfor muligheten til å reise dere har valgt å ha barn nå å da blir det sånn.  Jeg har ikke fått klager på at jeg reiser heldigvis. Har også vært på noen turer i år. 

Anonymkode: 3f255...2d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og mannen er midt i 30-årene, ingen barn, ingen hund, ingen hobbyer annet enn reise og vi deler en bil. Vi er veldig glad i å reise og dette er noe vi bruker mye tid på å planlegge og å glede oss til.. 

Vi reiser ikke spesielt mye men vi var en tur i Paris i våres, i Mauritius i sommer (utenfor sesong der så ble billigere enn å dra til feks «Syden») også var vi i London nå.  For å få råd til dette spiser vi ALDRI ute i Norge, ikke take away, ikke cafe eller kino. Vi ukeshandler og spiser kjedelig mat og har begge to sluttet å snuse. Vi bruker lang tid på å planlegge for å finne rimelige alternativer og hele turen til London nå kostet 4800kr pr person inkl mat.

Det jeg kjenner gnager litt er kommentarene vi får fra vennene våre.. «Selvfølgelig skal dere på hotell igjen ja…» eller «Dere skulle ikke prøvd å spare litt da?» eller «Tar dere opp forbrukslån for å reise så mye eller?» Eller «dere er så luksusdyr ass, mååå bare sove på hotell»…

Er det virkelig så «ille» at to voksne mennesker i full jobb drar en tur utenlands? 🧐 Siden sommerferien har jeg satt av 2000kr hver mnd til en tur i høst men vi endte opp med å bruke mindre enn dette.. Kjenner jeg blir litt oppgitt og trist over å få negative tilbakemeldinger istedenfor bare «god tur, kos dere»… Virker som folk ikke skjønner hvor mye man kan spare ved å reise feks søndag-tirsdag istedenfor helg.. 

Skjønner at ting er dyrt og at mange sliter, men vi ofrer ting og må spare vi også for å kunne reise en tur bort men prioriterer dette hardt fordi det er noe vi elsker 🤷🏽‍♀️

Vi er som dere. Helt vanlig inntekt, men prioriteter reise. Har også fått slike kommentarer. 

Det er jantelov og misunnelse .. så enkelt som det.. 

For vår del har vi tjent pengene selv og bruker det på det vi vil. Ingen andre som har noe med hva vi bruker pengene på. 

Sykdom og tidlig død i nær familie har gjort at vi tenker på hvordan vi vil leve og prioriterer opplevelser og reise når vi kan

Anonymkode: 9d1a9...f8e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får svare: skulle nesten tro du var misunnelig. 

Vi sparer til billigturer, og vi sløser ellers ikke med penger. Vpr tur koster like mye som andre bruker på snus i mnd

Anonymkode: 36ef2...500

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...