AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Hei Annethvert år samles familien til jul. Hele min familie bor i nærheten av hverandre, mens mine barn og jeg bor 8 timer med bil unna. Siden 2006 har vi tatt turen annethvert år. I år har jeg også med meg en kjæreste som bor på enda en annen kant, og han må fly inn for å være med. Som vanlig skal vi ha koldtbord og alle skal bidra. Det ble listet opp hva som trengtes, og jeg valgte to ting fra listen. Min søster spurte så om jeg ikke kunne ta med mer, og foreslo kalkunbryst, reker og karbonader. Jeg svarte jeg også kunne ta med karbonader og rundstykker. Bror, søs og mor tar med rundt 12 matvarer totalt. Alt fra ribberull til eggerøre. Det blir dritgodt, vi gleder oss. I tillegg skal vi ha pakkelek som vil koste 975 per familie. Så er greia. Bilturen bort koster omtrent 2500 kroner med diesel og bompenger totalt. Flybilletten kjæresten har kjøpt koster 4500 kroner totalt. Jeg tar opp beløpet da en kommentar hintet til at jeg kunne brukt litt mer penger på maten (kjøpt rekene, feks). Jeg føler i grunn at når jeg har brukt 6500 på reisen bort så har lommeboka fått en smell som er hard nok. Er det smålig av meg om jeg gir beskjed at jeg vil være gjerrig, eller blir det forventes at jeg bruker like mye penger som alle andre, sett bort fra pengene vi bruker til reisen? Hvordan ville din familie reagert i en lik situasjon der en må betale mer enn alle andre? Kan også nevne at jeg mottar 15k totalt i inntekt og er under omskolering, mens resten av familien har det veldig bra økonomisk, så jeg vet ikke helt om de husker på hvilke kostnader dette her påfører meg. Bare følte meg så smålig plutselig når jeg ikke ville bruke mer penger på reker og ble lurende på om jeg faktisk er smålig eller ikke 😅 Anonymkode: 9ea63...475 1
Tvist Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Dette er familie, så jeg synes fint du kan si at det blir trangt når du får reiseutgiftene i tillegg. Antageligvis har de ikke tenkt på det. Alle har forståelse for at ting er dyrt nå. 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Pakkelek til flere tusen kroner?? Det hørtes i overkant ut. Angående maten så synes jeg du kan spørre. Ikke pga reise, men pga inntekten din akkurat nå. Anonymkode: d0172...168 6
Tantemor Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Klart du både kan og må si fra om dette. Du har faktisk ikke råd til å bidra mer, fortell gjerne hvor lite penger du har for å få de til å forstå bedre. Dersom de protesterer vilt og blir sure så må du jo vurdere om du faktisk bør holde deg hjemme istedet. 2
kri.star Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Er det du, eller familien din som har valgt at du skal bo 8 timer unna? Jeg bor på motsatt siden av landet fra min familie. Jeg må derfor betale mer enn dem, når vi møtes. Men, jeg deler jo kostnadene ved ting vi skal gjøre sammen likt alikevel. Er jo ikke deres skyld at jeg valgte å flytte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 I min omgangskrets og familie er det normalt at vertskaper betaler mer, siden de tross alt ikke har reiseutgiftene. Har f.eks. et par venninner som bor ca 500 kroner med tog unna. Sist vi møttes hos den ene mente hun vi alle skulle spleise på pizza. Vi gjorde jo det, men etter det har ingen takket ja til å møtes hos henne, for da ble det jo 650 på hver av oss andre og 150 på henne. Da vil jeg mye heller at de skal komme hit og så står jeg for maten. Anonymkode: 8115b...d2e 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Hadde du vært f.eks søsteren min, så hadde jeg tenkt at dere + vertskapet ikke skulle kjøpe inn mat pga at vertinnen gjør mest arbeid og bruker av basisvarene sine. Og dere pga at alternativet er at dere ikke har råd til å komme. Pakkeleken hørtes fryktelig dyr ut. Sist gang vi hadde det, så hadde alle parene med 2 pakker a 100 kr stykket. Dette var på et julebord, altså ikke julegaver. Anonymkode: 50f70...d54 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Høh? Er da normal skikk at de som kommer tilreisende langveisfra slipper å spleise på matutgifter (og delvis andre utgifter) når slekt møtes? Har i hvert fall vært en selvfølge blant både familie og venner hos oss. Anonymkode: 121f4...aea 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Du er godt voksen og har selv ansvar for hva du velger å bruke penger på. Jeg hadde aldri brukt 6500 kr på reiseutgifter, hvis det var så kritisk for min/familiens økonomi at jeg deretter ikke hadde penger til en gang reker. Jeg ville ha spart reisen, ikke rekene. Jeg hadde heller aldri takket ja et spleise-koldtbord hvortil jeg hadde 8 timers reisevei og skulle medbringe mat. Fordi jeg synes det er tåpelig. Verten eller de som bor nære må stå for maten. Mitt bidrag er å transportere meg og mine til det felles sted. Da kan vi heller byttes på å være verter, og jeg skal nok stå for all maten de ganger alle kommer til meg. Pakkelek til nesten 1000 kr/familie ( = 250 kr/pers?)? Aldri i livet. Anonymkode: bb3e5...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Jeg skjønner at du føler at lommeboka har fått en smell etter å ha brukt mye penger på reisen. Det er helt greit å være økonomisk og gi beskjed om det. Det er viktig å være ærlig om hva man har råd til. Så lenge du bidrar med det du har sagt, er det ingen grunn til å føle seg smålig. Det handler om å gjøre det som føles riktig for deg og din økonomi. 💰 Anonymkode: 80eac...56a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå