AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg vurderer å få meg hund (ikke valp), men har noen bekymringer. Jeg er alene, og jobber 100% utenfor hjemmet. Kan ha hjemmekontor 1-2 ganger i måneden, og ved tilfeller det er noe spesielt (f.eks hvis hunden er syk, må til dyrlegen ol). Men generelt sett er jeg på jobb 7,5 timer om dagen pluss reisevei 30 min hver vei. Det vil si at jeg borte 8,5 time ifb jobb. Hvordan gjør dere andre det i hverdagen, får hunden luftetur i løpet av arbeidsdagen? Hundebarnehage? Jeg har ikke råd til hundebarnehage hver dag dessverre. Og jeg kjenner heller ingen som har fri på dagtid til å gå tur, men kunne funnet noen på Finn. Og så er det dette med å være alene om alt ansvaret. Gå tur hver morgen før jobb. Det må gjøres uansett hvor trøtt jeg er. Blir man totalt utslitt av dette? Etter jobb går jeg stort sett tur/jogger hver dag, og i helgene går jeg lange turer uansett. Jeg har lett for å se alt det positive, turkamerat og selskap hjemme. Men jeg må også tenke gjennom det «negative». Jeg har familie som kan passe og bistå ved behov, men stort sett må jeg klare dette selv. Jeg er 35 år, eier leilighet og livet på stell ellers. Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer Anonymkode: b965f...819
Iridium Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Jeg har to og går en lang tur med de før jobb og sørger for at de har det de trenger mens de er hjemme alene. Det viktigste for mine er at de har hverandre -tror jeg i hvert fall Folk kommer til å si at det er dyreplageri at hunder er hjemme alene i mer enn 6 timer, bare så du vet det 😛 3
Vimsekoppen Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 (endret) Hei! Er ingen ekspert, men deler gjerne min erfaring. Nå er hunden min blitt 7 år, har en aktiv gjeterhundrase, men har hatt han fra han var liten. Min typiske dag er er han blir luftet i hagen på morgen, så er han enten ute i hundegården eller i bånd ute på jobb mens jeg jobber. Blir 8,5 t her hos meg også om han står i hundegården. Har trent mye på det å være alene, så når jeg kommer hjem kommer han søvnig ut av hundehus, slapper av å koser seg der😊 Men da er det rett ut på tur når jeg kommer hjem, og så blir der en tur på kvelden også før vi legger oss. På hverdager er vi på tur ca 1,5 time om dagen, men ene turen er gjerne med en venninne og hennes hund, så de leker å koser seg. Ellers er han alltid med hvis jeg drar på besøk, og vi "henger sammen" all tid etter jobb, være seg lek eller kos på sofaen. Når han var yngre var vi aktive i hundeklubb å var på treninger to kvelder i uken for sosialisering og moro- men nå har jeg litt aktivitetsleker til han hjemme som han feks får maten sin i, og vi trener litt triks å har godbitsøk i leiligheten å sånn. Er veldig heldig å har foreldre som kan passe han hvis jeg skal bort på helg eller må jobbe lange dager å slikt, det er GULL verdt! For hundepass kan være det vanskeligste med hund. Det er MYE jobb og ansvar med en hund, men også så mye glede å gøy. Stort sett hver helg er vi på lange turer i skog/fjell å koser oss med kløv å bål å gjerne telt, da er vi i vårt ess begge to😁 Mange flotte omplasseringshunder som er på utkikk etter ett nytt hjem!😁 Endret 2. november 2023 av Vimsekoppen
Myrmica Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Jeg er i full jobb, og alene med hund. Det er mye jobb, og man blir veldig bundet. Ærender, handling og ut med venner gjør jeg kun i helgene, eller de dagene jeg kan ha hjemmekontor. Litt avhengig av hunden så klart, men om den er trygg og rolig og får behovene sine møtt ellers, går det som regel helt fint å være alene hjemme en arbeidsdag. Men, du må ha en god plan for når hunden ankommer. Selv en voksen hund som er vant til å være alene hjemme trenger ofte alenetrening på et nytt sted. Går man for fort frem kan selv en erfaren hund utvikle separasjonsangst. Sist jeg overtok en voksen hund tok jeg to uker ferie (mens vi trente på å være alene hjemme fra dag en), så hadde vi en periode hvor jeg enten hadde med hunden på jobb, eller fikk en nabo til å lufte han i løpet av dagen. Etter 5 uker var han alene hele arbeidsdagen. De hverdagslige tingene som morgentur blir man fort vant til. Jeg synes det er noe ordentlig herk å stå opp en halvtime tidligere i november for å ut med bikkjene i drittvær, men de er verdt det likevel 😊 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Iridium skrev (1 time siden): Jeg har to og går en lang tur med de før jobb og sørger for at de har det de trenger mens de er hjemme alene. Det viktigste for mine er at de har hverandre -tror jeg i hvert fall Folk kommer til å si at det er dyreplageri at hunder er hjemme alene i mer enn 6 timer, bare så du vet det 😛 Nå var det nylig en artikkel om at norske hunder føler mye på ensomheten. Dyreplageri? Kanskje ikke, men det er ikke godt for hunder å være så mye alene i løpet av døgnet. Ts, jeg tenker at du bør ha som mål og ordne med mer hjemmekontor før du vurderer hund, eventuelt skaffe to (som allerede kjenner hverandre og er trygge og trives med hverandre) om de skal være alene i nesten 9 timer hver dag. Det er mye jobb, og man blir veldig bundet. Man får heller ikke gjort noe på kveldene i ukedagene, fordi man vil allerede føle på dårlig samvittighet over at hunden er alene hele dagen. Anonymkode: 031a7...b3a 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Jeg er ikke alene 100% med hunden, men i perioder er jeg det da samboer har jobb som gjør at han må rykke ut på både dag, natt, kveld også videre. Fast rutine mandag-fredag: Jeg lufter hunden alt i mellom 20-40 minutter (kommer an på hvor kjapp han er til å gjøre fra seg, man alltid minimum 20 minutter utendørs på morgenen🙂). Dette er det jeg som gjør uten unntak, så uansett hvor sliten/trøtt jeg er så kommer jeg meg opp. Tror nok det er vanesak. Deretter jobber jeg også 7,5 timer med 30 minutters reise hver vei. Han er da alene i huset med (men ikke tilgang til, separert med grind) 2 katter i 8,5 time. Han var riktignok ikke alene hjemme før han var 9 måneder, var heldig så jeg kunne ha han med på jobb hver dag så han var veldig trygg når vi først begynte å å øve på dette og tok det forsiktig gradvis. Når jeg kommer hjem åpner jeg døra så han kan tisse kjapt, så får han "lunsj" som jeg kaster ut på plena eller sprer rundt i huset som han kan kose seg med i en 10 minutters tid så jeg får "pustet ut" i noen minutter etter jobb 😅, så blir det tur (cirka 1 time), så må jo jeg også ha mat og roe meg litt, så blir det enda en tur på cirka 1 time og før leggetid får han en 40 minutters tur til. Er selvfølgelig lek, kos og hjernetrim i mellom alt det der også. Ja, jeg er utslitt til tider - men "pusher" meg gjennom det for han må få dekket sine behov uavhengig av hvordan jeg føler meg. Anonymkode: 9b87e...bf8 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vurderer å få meg hund (ikke valp), men har noen bekymringer. Jeg er alene, og jobber 100% utenfor hjemmet. Kan ha hjemmekontor 1-2 ganger i måneden, og ved tilfeller det er noe spesielt (f.eks hvis hunden er syk, må til dyrlegen ol). Men generelt sett er jeg på jobb 7,5 timer om dagen pluss reisevei 30 min hver vei. Det vil si at jeg borte 8,5 time ifb jobb. Hvordan gjør dere andre det i hverdagen, får hunden luftetur i løpet av arbeidsdagen? Hundebarnehage? Jeg har ikke råd til hundebarnehage hver dag dessverre. Og jeg kjenner heller ingen som har fri på dagtid til å gå tur, men kunne funnet noen på Finn. Og så er det dette med å være alene om alt ansvaret. Gå tur hver morgen før jobb. Det må gjøres uansett hvor trøtt jeg er. Blir man totalt utslitt av dette? Etter jobb går jeg stort sett tur/jogger hver dag, og i helgene går jeg lange turer uansett. Jeg har lett for å se alt det positive, turkamerat og selskap hjemme. Men jeg må også tenke gjennom det «negative». Jeg har familie som kan passe og bistå ved behov, men stort sett må jeg klare dette selv. Jeg er 35 år, eier leilighet og livet på stell ellers. Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer Anonymkode: b965f...819 8,5 er egentlig å strekke strikken litt for langt,men om du skulle velge dette må du si farvel til alt sosialt liv på dagene du er på jobb. https://www.agria.no/hund/artikkel/om-hund/hvor-lenge-kan-hunden-vare-alene-hjemme/ «Hvor lenge en hund kan klare seg alene avhenger av den enkelte. Noen hunder har separasjonsangst, mens andre har tilsynelatende en blære og et sovehjerte som tillater flere timer alene. Men sannheten er at hunder er flokkdyr og ikke laget for å være alene verken lenge eller ofte. Mattilsynet skriver på sine nettsider at voksne hunder kan læres opp til å være alene hjemme 6-8 timer om dagen, men at hunden resten av tiden bør få være sammen med familien. Det gjelder derfor å tilpasse hverdagen og etterstrebe at hunden har mest mulig selskap. Hvis hunden lider av separasjonsangst eller dagene på jobb blir lange, bør man vurdere hundepass eller hundebarnehage» https://forskning.no/dyreverden-hunder-sosiologi/den-moderne-familiehunden-har-det-ikke-sa-bra/2255779 «Hundene våre lever ofte et ensomt liv der de er alene hjemme store deler av dagen. Det er et liv som ikke harmonerer med hundens sosiale behov for å tilbringe dagen sammen med mennesker og andre hunder» Anonymkode: 57a0f...707 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Har en bordercollie blanding siden han var valp og jobber 100%. Han er vant til å være hjemme alene når jeg er på jobb og sover stort sett. Vi går tur før jeg drar til jobb og når jeg kommer hjem igjen. Dette fungerer veldig bra, men jeg tror at grunnen er at han er vant til det siden han var liten. Før jeg fikk han, gikk jeg ofte turer med omplasseringshunder, og da besluttet jeg at jeg heller vil bestemme meg for en valp. Grunnen til det at omplasseringshunder er ofte litt eldre og vanskelig å lære nye rutiner + man vet aldri hva som er deres førhistorie. Spesiell for sånne som du og meg, som skal ha hund alene, er det viktig å tenke på også. Anonymkode: 772b2...552
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 8,5 er egentlig å strekke strikken litt for langt,men om du skulle velge dette må du si farvel til alt sosialt liv på dagene du er på jobb. Dette er jo bare tull, hvorfor synes du at det ikke kan kombineres?!? Anonymkode: 772b2...552 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo bare tull, hvorfor synes du at det ikke kan kombineres?!? Anonymkode: 772b2...552 Les link som ble vedlagt du. Og med det sagt lurer på hvorfor folk tar til seg et kjæledyr når de bare etterlater det til seg selv i timevis dag ut og dag inn. Det finnes mange dyreskulpturer/pyntegjenstander som kan kjøpe seg. Anonymkode: 57a0f...707
pia mater Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Jeg er for det meste alene med hunden, kun en helg her og der min ekssamboer har hun (kjøpte hunden sammen), og jeg jobber 100 % i turnus. Når jeg er på jobb er hun alene hjemme uten problemer. Hun er vant til bur, men har trent på å være løs alene, så nå har hun tilgang til en gang, kjøkken og stue når jeg er på jobb. Har et kamera så jeg kan sjekke hva hun gjør når jeg er borte, og hun ligger stort sett i sofaen og sover. På morgenen før dagvakt er det som oftest en liten luftetur ut, frokost, og litt kos før jeg drar. På kveldene varierer det, men er alltid en eller annen aktivitet med henne. Tur i skogen, joggetur, lydighetstrening, lek med andre hunder osv. Det er ikke optimalt å ha fullstilling og hund samtidig, men jeg syns det fungerer. Er det noe spesielt som skjer så har jeg mulighet for pass, samme hvis jeg har møter på jobb som gjør dagen litt lengre så har jeg noen til å komme å lufte henne.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 Jeg pleier å ha hunden med på jobb, men den ligger i bilen. Selvfølgelig ikke på de varmeste dagene på sommeren, og heller ikke de kaldeste dagene på vinteren. Står uansett parkert i skygge og med åpne vinduer. Så lufter jeg henne litt i lunsjen, eller at jeg spiser lunsj ute sammen med henne. Så får hun litt variasjon enn å bare ligge hjemme i 7-8timer. Anonymkode: 51968...e32 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Jeg er alene med en hund. Jeg har ordnet meg med en som passer den fast noen dager i uken, slik at jeg kan ha noen litt lengre dager på jobb. "Bonusfamilien" har den på overnatting av og til om jeg skal noe, reiser bort på kurs eller annet med jobb, mens jeg er på ferie eller lignende. Det er gull verdt, og hverdagen min hadde ikke gått rundt uten. Jeg har ikke familie eller noen andre som kan passe her jeg bor, og jeg hadde blitt utrolig låst hvis ikke. Det skal sies at vi var to som fikk hund sammen, men så har livssituasjonen endret seg etter det, og jeg var nødt til å finne en løsning. Hunden klarer helt fint å være alene hjemme en dag, det har vi øvd masse på og hun er trygg på det. Jeg følger med henne på kamera mens hun er alene, og 9/10 ganger når jeg sjekker henne i løpet av dagen ligger hun i sengen sin og snorker. Hun får en liten luftetur før jeg går på jobb, og når jeg kommer hjem går vi 1-2 timer i skogen. Der øver vi litt på apport (retriever), søk, gjemmer godbiter eller leker, har balansetrening på steiner og stubber osv. Noen dager får hun kortere snuseturer i nabolaget, øver på triks hjemme i leiligheten, har kosestund i sofanen, får en godbit det tar lang tid å spise opp. Jeg merker jeg må planlegge dagen min litt mer slik at hun får dekket sine behov, og ikke er for mye alene, men i den alderen jeg er (30-årene) må jo de aller fleste det på grunn av jobb, barn og familie, så jeg er ikke mindre fleksibel enn de fleste av vennene mine. Jeg har heldigvis en relativt fleksibel jobb som åpner for hjemmekontor, og det benytter jeg meg av dersom jeg vet jeg skal noe etter jobb. Tur både morgen og kveld, og en lengre tur på dagen er ikke noe stress, selv om det kan være kjipt når det øser ned og er vått og kaldt. Min hund er heldigvis glad i å sove lenge i helgene, så da er vi sjelden ute av døren før 10-11-tiden, og vi nyter en rolig morgen begge to ☺️ Det å ha hund har i alle fall økt min livskvalitet veldig, særlig siden jeg bor alene og er mye alene i hverdagen, men jeg kan virkelig anbefale å finne en løsning med pass innimellom, slik at du ikke føler du blir helt låst. Anonymkode: bb304...6fc
Arx Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Jeg gjorde dette tidligere, 15-20 min reisevei og 8 timers arbeidsdager. Det gikk, men hunden var allerede en eldre dame da vi begynte med det(tidligere gikk jeg på skole og bodde hjemme hos foreldre) og jeg må innrømme jeg hadde en del dårlig samvittighet for henne. Alle ettermiddagene gikk til hunden og skulle jeg eks på et kveldsmøte måtte jeg ordne pass. Hadde jeg vært i samme situasjon i dag hadde jeg nok prøvd å få tak i en lufter ihvertfall 2 dager i uka slik at hunden fikk litt mindre alenetid i løpet av uka.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Husk at du må stå opp 30-60 minutter tidligere enn nå hver dag Du kan aldri dra i butikken etc etter jobb Du kan ikke (med god samvittighet) dra ut på kvelden i ukedagene Du kan ikke dra på trening etter jobb du kan ikke sove lenge i helgene du kan ikke spontant overnatte hos en venninne etc Det er vanskelig og dyrere å reise på ferier og helgeturer Tenker en katt passer bedre for deg. Anonymkode: 00c33...14f 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 Jeg er enslig med hund, og har gått ned til 80% stilling for å få litt kortere arbeidsdager (for hundens del). Har også hjemmekontor omtrent 1 dag i uka. Hunden har jo bare meg. Anonymkode: c2ebe...3d3 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 8,5 er egentlig å strekke strikken litt for langt,men om du skulle velge dette må du si farvel til alt sosialt liv på dagene du er på jobb. Anonymkode: 57a0f...707 Ærlig talt, dette var da meget trangsynt. Det fins plenty med sosiale aktiviteter man kan gjøre der man tar med seg hunden..! Anonymkode: 50a83...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ærlig talt, dette var da meget trangsynt. Det fins plenty med sosiale aktiviteter man kan gjøre der man tar med seg hunden..! Anonymkode: 50a83...0c1 Må du ha det inn med tskje eller er du en som må kverulere bare for kveruleringes skyld? Anonymkode: 57a0f...707 2
c_buk Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): du kan ikke sove lenge i helgene Var enig i alle poengene bortsett fra denne. Mange kan sove lenge i helgene med hunden. Jeg og min hund kan fint sove til både 10, 11 og 12 uten at det er noe problem for noen av oss. 4 3
Myrmica Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husk at du må stå opp 30-60 minutter tidligere enn nå hver dag Du kan aldri dra i butikken etc etter jobb Du kan ikke (med god samvittighet) dra ut på kvelden i ukedagene Du kan ikke dra på trening etter jobb du kan ikke sove lenge i helgene du kan ikke spontant overnatte hos en venninne etc Det er vanskelig og dyrere å reise på ferier og helgeturer Tenker en katt passer bedre for deg. Anonymkode: 00c33...14f Næh, så vanskelig er det ikke. Jeg trener ute i skogen sammen med hunden Jeg sover lenge i helgene - hunden står som regel opp etter meg, og har det sjeldent travelt med å komme seg ut. Jeg har venner jeg kan overnatte hos spontant - med hunden Jeg reiser mye på ferier og helgeturer - men gjør det innad i Norge da. Har med hunden både på hytte og hotell. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå