AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Leste at Furst har drop in, men kan man møte opp der uten rekvisisjon eller må man ha dette fra fastlege / sykehus / lege? Vi skal gjennom IVF i utlandet og de vil ha noen blodprøver. Disse skal tas på en viss dag av syklusen (som overhodet ikke er regelmessig) og det hadde vært veldig greit å bare kunne dratt rett til Furst på denne dagen fremfor å dra til fastlegen først (som ofte har 3-4 uker ventetid). Noen som vet? Anonymkode: e2e51...dfa
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Du må ha rekvisisjon. Du kan ikke bare møte opp og kreve spesifikke blodprøver. Drop-in er fordi du kan komme når du vil så lenge du har rekvisisjon. Anonymkode: 473c2...2b4 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Jeg tror ikke du trenger det, du må bare betale en høyere pris enn med rekvisisjon. Jeg var under ivf-behandling og skulle måle hcg, men så hadde rekvisisjonen som fastlegen hadde sendt, feila. Da fikk jeg mulighet til å ta testen likevel, mot å betale mer. Og resultatet gikk til meg og ikke legen min. Anonymkode: ccc9b...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må ha rekvisisjon. Du kan ikke bare møte opp og kreve spesifikke blodprøver. Drop-in er fordi du kan komme når du vil så lenge du har rekvisisjon. Anonymkode: 473c2...2b4 Hei. Dette stemmer altså ikke. Ringte Furst nå Man kan møte opp uten rekvisisjon, men da betaler man et høyere gebyr for prøvetakingen (rundt 200kr mot 61 med rekvisisjon) også betaler man ca 45 pr prøve alt ettersom. Prøvene blir da sendt direkte til meg og ikke til fastlegen, så de må «analyseres» selv. Tilfelle andre også lurer 😀 Anonymkode: e2e51...dfa 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Kanskje det er nye regler nå. Da jeg tok med barna for cøliaki-blodprøven hadde legen glemt å sende inn rekvisisjon. Vi ble avvist i døra. Anonymkode: 712a7...f66
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kanskje det er nye regler nå. Da jeg tok med barna for cøliaki-blodprøven hadde legen glemt å sende inn rekvisisjon. Vi ble avvist i døra. Anonymkode: 712a7...f66 Virker som det forskjell på om man kommer helt på egenhånd uten rekvisisjon, kontra om man egentlig er sendt av legen. Da vil man nok sikkert bli avvist fordi det er en lege som har sendt dere dit og skal motta svarene Anonymkode: e2e51...dfa
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Dette stemmer altså ikke. Ringte Furst nå Man kan møte opp uten rekvisisjon, men da betaler man et høyere gebyr for prøvetakingen (rundt 200kr mot 61 med rekvisisjon) også betaler man ca 45 pr prøve alt ettersom. Prøvene blir da sendt direkte til meg og ikke til fastlegen, så de må «analyseres» selv. Tilfelle andre også lurer 😀 Anonymkode: e2e51...dfa Det høres rart ut og veldig useriøst av Fürst. Overraskende. Nesten alle prøver trenger å tolkes i en kontekst. Anonymkode: 48694...699 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres rart ut og veldig useriøst av Fürst. Overraskende. Nesten alle prøver trenger å tolkes i en kontekst. Anonymkode: 48694...699 Egentlig ikke? Hvis man vet hva man skal testes for og vet hva som er referanseområde og hva man evnt har hatt tidligere? Kolesterol feks etter å ha lagt om kostholdet, fruktbarhet, leververdier etter å ha kuttet alkohol.. Syns ikke det er «useriøst» Anonymkode: e2e51...dfa 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres rart ut og veldig useriøst av Fürst. Overraskende. Nesten alle prøver trenger å tolkes i en kontekst. Anonymkode: 48694...699 Nei, det er da ikke riktig. Anonymkode: ccc9b...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Egentlig ikke? Hvis man vet hva man skal testes for og vet hva som er referanseområde og hva man evnt har hatt tidligere? Kolesterol feks etter å ha lagt om kostholdet, fruktbarhet, leververdier etter å ha kuttet alkohol.. Syns ikke det er «useriøst» Anonymkode: e2e51...dfa Så du mener at alle vet at når de skal sjekke om de er fruktbar at de må ta blodprøvene på spesifikke dager i syklusen, og at det er visse verdier som ikke kan tolkes dersom et annet hormon overstiger en viss verdi? Og at man må se på ratio mellom forskjellige hormoner? Nei, don't think so! Det er en grunn til at vi har leger og ikke bare google. Anonymkode: 30ece...304 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 7.11): Du må ha rekvisisjon. Du kan ikke bare møte opp og kreve spesifikke blodprøver. Drop-in er fordi du kan komme når du vil så lenge du har rekvisisjon. Anonymkode: 473c2...2b4 Hvorfor svarer du på noe du ikke vet? Du kan møte opp, ta kølapp og betale for de prøvene man ønsker å ta selv. Privatbetale prøver får man også veldig raskt svar på. Jeg gjør dette hvert år, som vet det. Det fine med Fürst er at du kan logge inn med Bank-id, så ser du oversiklt og grafer over alle prøvene dine gjennom årene Kjekt når du følger med på verdier! Å tolke sine egne blodprøver er veldig viktig, fordi en fastlege bare følger referanseområdet. Får de røde tall på prøvene så reagerer de som regel, men sjelden ellers. Tenk deg at et referanseområde er 10-100. Så har du 99....ligger veldig høyt. Da bør man kanskje gjøre endringer. Men fastlegen blåser som regel i det, fordi en var innenfor referanseverdien. Anonymkode: fe004...a51 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det høres rart ut og veldig useriøst av Fürst. Overraskende. Nesten alle prøver trenger å tolkes i en kontekst. Anonymkode: 48694...699 Useriøst nei? Er jo bra at folk selv kan styre dette, fordi en fastlege har ofte ikke kompetanse til å følge med på kronikere. Ofte ikke greie på verdiene heller. Anonymkode: fe004...a51 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå