Gå til innhold

Hva kan man FAKTISK gjøre/bidra med? Palestina og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mange er veldig opptatte av at f. Eks influencere, men også at enkeltpersoner skal vise sin «støtte» osv osv. Jeg lurer oppriktig på (kan veldig lite om denne saken), hva det FAKTISK hjelper å for eksempel dele ett innlegg? At Norge skriver under på våpenhvile, har det i og for seg faktisk noen ordentlig hensikt? Kommer det til å skje noen endring av det? Eller er konflikten mellom Israel og Palestina så komplisert og dyp at det er lite noen andre enn de selv får gjort? Spør fordi jeg oppriktig lurer. Har noen venner som blir ganske provosert av at jeg ønsker å skjerme meg. Vurderer nesten å slette sosiale medier for en periode. Det er grusomme videoer som ikke gjør situasjonen noe som helst annerledes at jeg ser - føler jeg selv. Gjerne argumenter imot.

Endret av mammaemma
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dele noen på some betyr ingenting. Norge alene er nobody. 

Vil du gjøre noe så kan du bli hjelpearbeider eller diplomat. 

• Liker 7
Skrevet
Trubadur skrev (Akkurat nå):

Å dele noen på some betyr ingenting. Norge alene er nobody. 

Vil du gjøre noe så kan du bli hjelpearbeider eller diplomat. 

Så hvorfor blir da folk så utrolig sinte av at man vil «skjerme seg» og ikke dele innlegg o.l?😣

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
mammaemma skrev (7 timer siden):

Så hvorfor blir da folk så utrolig sinte av at man vil «skjerme seg» og ikke dele innlegg o.l?😣

Er de veldig unge?

Jeg prøver å skjerme meg selv, deler ingenting nå. Delte et bilde fra Redd Barna for et par uker siden, det er alt. 

Jeg har en venninne som er palestinsk, vi er ikke enige om alt i denne konflikten, men vi er enige om at blodbadet må stoppe på begge sider. 

Møter henne daglig, det er ikke noe problem.Vi er begge triste, selvsagt, men ingen hater hverandre.

Jeg synes de sinteste er etnisk norske eller muslimer fra andre land. 

Endret av Trubadur
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det går an å gi penger til Redd Barna.

Jeg synes det er smakløst å dele følelsesladede innlegg som legger all skyld på én part. Bare slutt med det. Begge parter går langt, langt utover det man bør ha forståelse for.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Jeg synes det er smakløst å dele følelsesladede innlegg som legger all skyld på én part. Bare slutt med det. Begge parter går langt, langt utover det man bør ha forståelse for.

Å støtte Redd Barna var også min første tanke. Å dele innlegg kan bare bidra til å polarisere debatten ytterligere. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. Tenker å støtte redd barna eller LUG f eks

• Nyttig 1
Skrevet
Trubadur skrev (2 timer siden):

Er de veldig unge?

Jeg prøver å skjerme meg selv, deler ingenting nå. Delte et bilde fra Redd Barna for et par uker siden, det er alt. 

Jeg har en venninne som er palestinsk, vi er ikke enige om alt i denne konflikten, men vi er enige om at blodbadet må stoppe på begge sider. 

Møter henne daglig, det er ikke noe problem.Vi er begge triste, selvsagt, men ingen hater hverandre.

Jeg synes de sinteste er etnisk norske eller muslimer fra andre land. 

Min «sinte» venn er nettopp det. Ganske ung og muslim.. Hun blir nok veldig påvirket og «manipulert» av sin storesøster. Storesøsteren deler så mange grusomme videoer at jeg er nær å slette Instagram-appen for en periode.. jeg glemmer meg hver gang.. så kommer storyene opp. Trodde jeg skulle svime av den ene gangen. Ikke tull engang

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Isambard skrev (2 timer siden):

Jeg tenker også på dette at det faktisk er foreldre inni dette bildet, til de barna som blir posetet. Hadde noen delt slike bilder/videoer av mine døde barn.. jeg tørr nesten ikke tenke på hva jeg hadde gjort. Knust nok som jeg hadde vært fra før av. Folk tenker ikke lenger enn nesa rekker. Det som sjokkerer meg mest er at mange som deler disse grusomme videoene av barn, har barn selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Sirisiri10
Skrevet
mammaemma skrev (10 timer siden):

Mange er veldig opptatte av at f. Eks influencere, men også at enkeltpersoner skal vise sin «støtte» osv osv. Jeg lurer oppriktig på (kan veldig lite om denne saken), hva det FAKTISK hjelper å for eksempel dele ett innlegg? At Norge skriver under på våpenhvile, har det i og for seg faktisk noen ordentlig hensikt? Kommer det til å skje noen endring av det? Eller er konflikten mellom Israel og Palestina så komplisert og dyp at det er lite noen andre enn de selv får gjort? Spør fordi jeg oppriktig lurer. Har noen venner som blir ganske provosert av at jeg ønsker å skjerme meg. Vurderer nesten å slette sosiale medier for en periode. Det er grusomme videoer som ikke gjør situasjonen noe som helst annerledes at jeg ser - føler jeg selv. Gjerne argumenter imot.

Tror det kommer helt an på hva man deler. Siden 7. Okt har jeg kun sett 2 innlegg fra de jeg har på some. Ene var 2 barn, et fra hvert land, som holdt hender. Synes egentlig det er veldig fint å dele. 

Det har jo ikke noe effekt på selve krigen nei. Men mer hvordan vi kanskje behandler hverandre, særskilt jøder og muslimer. Å ta en side kan skape mere hat og rasisme.

For man kan hate og fordømme det Hamas gjør og har gjort, man kan forstå hatet til Palestinere og Israelere, man kan forstå redselen til begge grupper, man kan forstå hvorfor man ønsker å ta Hamas, samtidig fordømme det Israel gjør mot sivile. Man kan synes angrepet på Israel var helt grusomt samtidig som man synes det Israel nå gjør er grusomt. Og man forstår jo også at Israelere ikke nødvendigvis står bak den israelske regjeringen og det samme med palestinere og Hamas. I tillegg er det svært mye propaganda fra begges sider. 

Hvis vennene dine blir provosert at du ikke tar noen sider og ønsker å skjerme deg er i utgangspunktet ganske dårlig gjort av dem. Det har du all rett til og burde respekteres. 

All press fra andre land kan påvirke. Selv om Norge ikke kan påvirke Israel og Palestina direkte kan man presse andre land man har større påvirkningskraft på. Eks USA som igjen har større påvirkningskraft på israel enn andre land.

Hvis man ønsker å hjelpe kan man gi bidrag til organisasjoner som jobber med dette, å hjelper sårede og skadde. Bare passe på at man gir til organisasjoner som bruker pengene fornuftig. 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Tror det kommer helt an på hva man deler. Siden 7. Okt har jeg kun sett 2 innlegg fra de jeg har på some. Ene var 2 barn, et fra hvert land, som holdt hender. Synes egentlig det er veldig fint å dele. 

Det har jo ikke noe effekt på selve krigen nei. Men mer hvordan vi kanskje behandler hverandre, særskilt jøder og muslimer. Å ta en side kan skape mere hat og rasisme.

For man kan hate og fordømme det Hamas gjør og har gjort, man kan forstå hatet til Palestinere og Israelere, man kan forstå redselen til begge grupper, man kan forstå hvorfor man ønsker å ta Hamas, samtidig fordømme det Israel gjør mot sivile. Man kan synes angrepet på Israel var helt grusomt samtidig som man synes det Israel nå gjør er grusomt. Og man forstår jo også at Israelere ikke nødvendigvis står bak den israelske regjeringen og det samme med palestinere og Hamas. I tillegg er det svært mye propaganda fra begges sider. 

Hvis vennene dine blir provosert at du ikke tar noen sider og ønsker å skjerme deg er i utgangspunktet ganske dårlig gjort av dem. Det har du all rett til og burde respekteres. 

All press fra andre land kan påvirke. Selv om Norge ikke kan påvirke Israel og Palestina direkte kan man presse andre land man har større påvirkningskraft på. Eks USA som igjen har større påvirkningskraft på israel enn andre land.

Hvis man ønsker å hjelpe kan man gi bidrag til organisasjoner som jobber med dette, å hjelper sårede og skadde. Bare passe på at man gir til organisasjoner som bruker pengene fornuftig. 

Skrevet

Det setter jo dagsorden for hva folk snakker om og er optatt av. Og legger vidre press på myndighetene. Og gjør at folk gir mer til hjelpeorganisasjoner.

Det fører ikke nødvendigvis til noe løsning på krigen, men det fører ihvertfall ikke til forbedring av situasjonen om alle bare hadde latt vær å prate om det. Og hva annet skal enkeltmennesker gjøre ?

• Nyttig 1
Skrevet
Busthead skrev (15 minutter siden):

Det setter jo dagsorden for hva folk snakker om og er optatt av. Og legger vidre press på myndighetene. Og gjør at folk gir mer til hjelpeorganisasjoner.

Det fører ikke nødvendigvis til noe løsning på krigen, men det fører ihvertfall ikke til forbedring av situasjonen om alle bare hadde latt vær å prate om det. Og hva annet skal enkeltmennesker gjøre ?

Takk!

Skrevet
Sirisiri10 skrev (10 timer siden):

Man kan synes angrepet på Israel var helt grusomt samtidig som man synes det Israel nå gjør er grusomt.

Men Israel har ikke noe annet valg. Vi har sett at Hamas nødvendigvis må utslettes, da de vil fortsette å bygge seg opp til større og større terrorangrep. Det sier seg selv at det ikke er holdbart for Israel. De kan ikke fortsette å ha det slik.

Grusomhetene nå, inkludert sivile som dør som følge av israelske angrep på Hamas-mål, er ene og alene Hamas sitt ansvar. Det er Hamas som har valgt å bruke egne sivile som levende skjold. Israel har valget mellom å ofre sine egne sivile, og å ta ut Hamas men samtidig ramme palestinske sivile. Valget er enkelt for Israel. De har ansvar for israelere først og fremst. Og de tar dette ansvaret seriøst.

• Liker 1
Skrevet

Du kan:

- dele hva som skjer på sosiale medier.

- snakke om det med andre.

- sende mail til politikerne som faktisk kan gjøre noe.

- sende mail til journalister og be de dekke "krigen" mer!

- donere til f.eks leger uten grenser.

- møte opp på demonstrasjoner.

❤️🥰🇵🇸

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...