AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #121 Skrevet 6. november 2023 I kommunen forventer vi ikke å få noe fra arbeidsgiver. Men må innrømme at det kan være irriterende å se hvordan det sløser på mange arenaer. Vi kunne hatt julebord for både ansatte og brukere for de pengene. Anonymkode: f4320...6ac 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. november 2023 #122 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelpes meg… tror jeg ville valgt meg en annen kampsak. Alle har mobil. Du må ha BankID privat uansett. Anonymkode: 21167...39e Det er en bitteliten sak, problemet er alle disse små sakene som gjør at å jobbe i det offentlige helsevesenet skiller seg fra veldig mange arbeidsplasser. Det er faktisk veldig få utenfor helsevesenet som skjønner hvor stusslig det er sammenlignet med andre arbeidsplasser. Jeg tror det er mange unge som blir overrasket over å høre hva jevnaldrende får av forskjellige goder på sine arbeidsplasser sammenlignet med det de ser rundt seg på avdelinger rundt omkring. For det er det vi gjør, vi sammenligner.
Jaane doe Skrevet 6. november 2023 #123 Skrevet 6. november 2023 Fru Uperfekt skrev (14 timer siden): Forskjellen er privat firma er privat og kommunalt er fellesskapets Ja, jeg vet det. Men poenget mitt var forskjellen i hvordan ansatte blir behandlet. I det kommunale vil man aldri få noe spesielt mye tilbake...
Maleficenta Skrevet 6. november 2023 #124 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er problemet folkens ? Hva er greia med at skattebetalere betaler for en skarve middag for de som står på og jobber ræva av seg på et sykehjem? Fordi det er skattepenger? Indirekte har du jo betalt for julebordet til de som kjører kollektiv transport, jobber i butikk eller administrasjonen i en kommunen? Gjerrige arbeidsgivere vil jo helst spare mest mulig på ansatte for å feite opp sin egen lommebok, så ingen tvil at jeg ville ha gitt skattepengene til en hardtarbeidende ansatts julebord enn til en såkalt "direktør" , offentlig eller privat 😒 Våkn opp!! Anonymkode: 90650...3e0 Enig. Direktørene er i tillegg kvalmende overbetalt. men neida der skal det ikke spares inn 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #125 Skrevet 6. november 2023 I kommunen jeg jobber i får vi ikke en eneste krone. Ingen julebord, julegave e.l. Vi får ikke overnatting til kurs heller, så om vi skal på kurs må det være i nærheten eller via web. Vi må betale for kaffe vi drikker på jobben selv. Gjelder hele kommunen, ikke bare de som jobber i helse. Anonymkode: c9bb8...b56
Fru Uperfekt Skrevet 6. november 2023 #126 Skrevet 6. november 2023 Jaane doe skrev (9 timer siden): Ja, jeg vet det. Men poenget mitt var forskjellen i hvordan ansatte blir behandlet. I det kommunale vil man aldri få noe spesielt mye tilbake... Kanskje ikke men er en kommunalt eller statlig ansatt har andre fordeler som en ikke har det i det private 1
Menchit Skrevet 7. november 2023 #127 Skrevet 7. november 2023 Maleficenta skrev (På 2.11.2023 den 10.58): jobberman på sykehus som er under staten får man heller ikke en dritt. Vi får tom dårlugere lønn enn de som jobber i kommunen Tenkte mer på hodeløse regjeringens elleville pengebruk på totalt unyttige prosjekter, elleville subsidier av det såkalte grønne skifte osv 1
Maleficenta Skrevet 7. november 2023 #128 Skrevet 7. november 2023 Fru Uperfekt skrev (21 timer siden): Kanskje ikke men er en kommunalt eller statlig ansatt har andre fordeler som en ikke har det i det private som?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #129 Skrevet 7. november 2023 Det ER utrolig smålig, og jeg er overbevist om at offentlig helsevesen sparer seg til sin egen undergang. Jeg tror faktisk den største feilen helseforetakene/kommunene har gjort, er å systematisk underinvestere i arbeidsmiljø. Jeg kjenner daglig på «moral injury» - ikke som følge av mangel på frynsegoder, men fordi 1: arbeidsplassen min ikke behandler sine ansatte bra, 2: forholder seg ikke til arbeidsmiljøloven, og 3: vi overlesses med en arbeidsmengde som ikke i det hele tatt står i stil med mengden ressurser. Fraværet av frynsegoder er totalt sett et så lite problem sammenlignet med de overordnete strukturelle problemene i offentlig helsevesen, at det vanligvis ikke plager meg. Allikevel stikker det litt når vi ikke engang kan påspanderes et julebord eller parkering på vår egen arbeidsplass. På min arbeidsplass (sykehus) har jeg ikke engang en egen garderobeplass og langt ifra en kontorplass grunnet plassmangel. Gleder meg til den dagen jeg skal si opp Anonymkode: 2a0b2...48b 2
Fru Uperfekt Skrevet 7. november 2023 #130 Skrevet 7. november 2023 Maleficenta skrev (På 2.11.2023 den 11.17): får du noenfordeler i din jobb da? Hadde det ikke vært fint om du fikk noe. Og kjære. vi alle betaler skatt Joda en får kanskje mer fordeler i det private men det er akkurat det det private dekkes ikke av fellesskapets midler offentlige gjør
Fru Uperfekt Skrevet 7. november 2023 #131 Skrevet 7. november 2023 Jaane doe skrev (På 6.11.2023 den 13.28): Ja, jeg vet det. Men poenget mitt var forskjellen i hvordan ansatte blir behandlet. I det kommunale vil man aldri få noe spesielt mye tilbake... Du får en trygg jobb, gode lånevilkår m m 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. november 2023 #132 Skrevet 7. november 2023 Maleficenta skrev (45 minutter siden): som? Lån, trygg jobb bla
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #133 Skrevet 7. november 2023 Det er rimelig mange i privat sektor som sliter om dagen, økte kostnader i alle ledd. Vi kan komme til å se store nedbemanninger og konkurser. Det samme under korona. Jobbene er aldri helt sikre. Synes det er interessant hvordan man ofte hopper bukk over hvor stort gode det er. Hvis privat sektor går åt skogen blir det jo spennende å se hvor skattepengene kommer fra? Tenker alltid på det når jeg ser folk jubler over at privat sektor rammes av nedgang. Anonymkode: 92900...be9 1 1
Alice123 Skrevet 7. november 2023 #134 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 22.29): Hva er problemet folkens ? Hva er greia med at skattebetalere betaler for en skarve middag for de som står på og jobber ræva av seg på et sykehjem? Fordi det er skattepenger? Indirekte har du jo betalt for julebordet til de som kjører kollektiv transport, jobber i butikk eller administrasjonen i en kommunen? Gjerrige arbeidsgivere vil jo helst spare mest mulig på ansatte for å feite opp sin egen lommebok, så ingen tvil at jeg ville ha gitt skattepengene til en hardtarbeidende ansatts julebord enn til en såkalt "direktør" , offentlig eller privat 😒 Våkn opp!! Anonymkode: 90650...3e0 Som en kommentar til første avsnitt: I min forige jobb jobbet jeg for et privat firma som KUN hadde offentlige instutisjoner som kunder. Pengene bedriften tjente var mao. skattepenger på samme måte som at det er skattepenger som betaler for skole, helsevesen, kommuneadministrasjon etc. Likevel VASSET vi ansatte i frynsegoder. Det var julebord (med hotell og +ektefelle gratis), nyttårskickoff, sommerfest, høstkickoff, gratis kantine (dvs de trakk oss 200kr i mnd av skatteårsaker), gratis parkering (jobben kjøpte parkeringskort til oss), konferanser, jobbfester, bonuser, jule- og sommergaver i noen-og-tusen-klassen til hver ansatt, dekket abonnement på treningssenter, etc etc. Med den stadige bruken av private til å utføren offentlige oppgaver er det mange skattekroner som går til festligheter, bare ikke for de som er statlig/kommunalt ansatte for da "sømmer det seg ikke". 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #135 Skrevet 8. november 2023 Alice123 skrev (9 timer siden): Som en kommentar til første avsnitt: I min forige jobb jobbet jeg for et privat firma som KUN hadde offentlige instutisjoner som kunder. Pengene bedriften tjente var mao. skattepenger på samme måte som at det er skattepenger som betaler for skole, helsevesen, kommuneadministrasjon etc. Likevel VASSET vi ansatte i frynsegoder. Det var julebord (med hotell og +ektefelle gratis), nyttårskickoff, sommerfest, høstkickoff, gratis kantine (dvs de trakk oss 200kr i mnd av skatteårsaker), gratis parkering (jobben kjøpte parkeringskort til oss), konferanser, jobbfester, bonuser, jule- og sommergaver i noen-og-tusen-klassen til hver ansatt, dekket abonnement på treningssenter, etc etc. Med den stadige bruken av private til å utføren offentlige oppgaver er det mange skattekroner som går til festligheter, bare ikke for de som er statlig/kommunalt ansatte for da "sømmer det seg ikke". Det du viser til er at mangen kommuner sløser med å leie inn for dyrt når det ofte er billigere å ha folk ansatt Anonymkode: 48703...ff3 2
Gjest Albbas Skrevet 8. november 2023 #136 Skrevet 8. november 2023 10 hours ago, Alice123 said: Som en kommentar til første avsnitt: I min forige jobb jobbet jeg for et privat firma som KUN hadde offentlige instutisjoner som kunder. Pengene bedriften tjente var mao. skattepenger på samme måte som at det er skattepenger som betaler for skole, helsevesen, kommuneadministrasjon etc. Likevel VASSET vi ansatte i frynsegoder. Det var julebord (med hotell og +ektefelle gratis), nyttårskickoff, sommerfest, høstkickoff, gratis kantine (dvs de trakk oss 200kr i mnd av skatteårsaker), gratis parkering (jobben kjøpte parkeringskort til oss), konferanser, jobbfester, bonuser, jule- og sommergaver i noen-og-tusen-klassen til hver ansatt, dekket abonnement på treningssenter, etc etc. Med den stadige bruken av private til å utføren offentlige oppgaver er det mange skattekroner som går til festligheter, bare ikke for de som er statlig/kommunalt ansatte for da "sømmer det seg ikke". Hehe, ja dette er et stort paradoks. Noe av dette skyldes det jeg peker på nedenfor, spisskompetanse er dyrt å utvikle og vedlikeholde selv og derfor er betalingsviljen stor for kortvarige prosjekt. Men det slår litt feil vei innimellom også. For eksempel kan politikerne gi sykehjemmene skikkelig tyn for høy bruk av vikarer og overtid. Bruker man det dobbelte på vikarbyrå derimot er det brått en konsekvens av at markedet er sånn som det er og en nasjonal utfordring. Bruk av overtid er "dårlig styring" mens bruk av vikarbyrå er "vanskelig rekruttering". Og manglende velvilje til å investere i spisskompetanse kan jo også pushe ansatte over i det private, fordi det er dit man må for å utvikle seg. Men igjen, her er det tydelig skille på små og store kommuner, de store er mer robuste. 1 hour ago, AnonymBruker said: Det du viser til er at mangen kommuner sløser med å leie inn for dyrt når det ofte er billigere å ha folk ansatt Anonymkode: 48703...ff3 Njea, ofte skyldes det jo ikke et aktivt valg men at det er vanskelig å rekruttere folk inn til offentlig sektor. Eller at det ikke er lønnsomt å ansette noen for et kortvarig prosjekt hvis de først må bruke 6 mnd på å opparbeide seg kompetansen, enn å bare betale en konsulent for å løse det på 6 uker. Det private kan ha spesialkompetanse de kan selge til mange kommuner og derfor ha stordriftsfordeler, mens kommunene vil aldri på en lønnsom måte kunne utvikle og holde på den spisskompetansen. Det er jo særlig en konsekvens av at nordmenn insisterer så hardt på å ha mange og små kommuner.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #137 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 11.16): Skulle bare mangle. I hvert fall på offentlige sykehus. De driftes av våre skattekroner. Jeg jobber ikke og skatter av inntekten min for at du skal få gratis julebord. Anonymkode: 19ce9...4c5 Jeg jobber i helsevesenet som helsefagarbeider, og jeg jobber ikke for å ha råd til å bruke penger på din bedrifts varer slik at dere skal ha råd til påspandert julebord på hele staben. Anonymkode: d90aa...e41
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #138 Skrevet 8. november 2023 Hvordan skulle man forsvart frynsegoder i helsevesenet? Det er alltid sparemodus, når ikke alle får medisinen som kan gjøre livskvaliteten deres bedre eller gjøre de friske fordi den er for dyr. Hilsen person i helsevesenet. Anonymkode: ca2de...dd8 1
Tussemor47 Skrevet 8. november 2023 #139 Skrevet 8. november 2023 Hvorfor skal de i helse belønnes med goder som julebord og gratis kaffe? Pasientene på sykehjem får kjeks fremfor nybakte kaker til ettermiddagskaffen og de betaler faktisk ganske mye for å bo på sykehjem! Vi får lønna vår og får være glad for at vi har jobb slik samfunnet er idag!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #140 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 11.02): Mannen min fikk parkeringsbot på arbeidsplassen en gang han ble pålagt overtid og ikke fikk anledning til å gå ut for å fornye parkeringen 🥲 Der røyk alle overtidspenga gitt! Jeg er "glad" jeg og mannen jobber i like rævva statlige etater i det minste. Hadde kjent enda mer på urettferdigheten om han kom hjem med julebonuser og masse greier, mens jeg må betale for føkkings kaffe på jobb.. Anonymkode: e8ec5...0f9 Men i det minste har dere en annen form for beskyttelse, feks lavere sjanse for at barnevernet griper inn. Det må da være noe. Anonymkode: 46fa8...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå