Gå til innhold

Hvorfor er helsevesenet så gjerrig? Hvorfor så få frynsegoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var jobbet mange år i helsevesenet og riktignok betalt julebord av egen lomme. Men har fått uniform, kaffe, ekstra god mat på julaften, nyttårsaften og andre helligdager. Så mye sjokolade og kaker at jeg kunne svømt i det. Kurs, konferanser og hotellovernatting. Og sikkert ganske mye annet jeg ikke kommer på. 

Så å si at vi aldri får noe, er i alle fall ikke riktig for min del.

Anonymkode: d7121...00a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 22.19):

Jobber på sykehjem og der kaster vi haugevis av middag hver dag. Men vi får IKKE lov å spise av middagsrestene har vi fått streng beskjed om. Det er tyveri fra arbeidsplassen og regnes som oppsigelsesgrunn.

De unner oss virkelig ingenting.

Anonymkode: 07758...0d1

Her bør dere jo bare rotte dere sammen og spise opp de restene, alle sammen. Hva skal de gjøre, si opp hele gjengen?😂 De mangler garantert folk allerede, de kommer ikke til å kunne si opp en kjeft.

Og hva skal de begrunne det med? Fare for økt trivsel?? Å nei, nedgang i matsvinn!? Altså, nøyaktig hva er problemet? 🥲

Anonymkode: e8ec5...0f9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her bør dere jo bare rotte dere sammen og spise opp de restene, alle sammen. Hva skal de gjøre, si opp hele gjengen?😂 De mangler garantert folk allerede, de kommer ikke til å kunne si opp en kjeft.

Og hva skal de begrunne det med? Fare for økt trivsel?? Å nei, nedgang i matsvinn!? Altså, nøyaktig hva er problemet? 🥲

Vi spiser, vi 🙈Vil de si meg opp så vær så god tenker jeg. Det samme sier kollegaene mine.

De mener vel at vi ikke skal få noe gratis. Skulle tro det er for å være så bævlige de kan. Ikke rart at folk ikke gidder mer. Vi skal ofre alt for dette helsevesenet…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et lite spørsmål…

Et par oppgaver på jobb krever at jeg bruker bankid på mobil. Det er innlogging med fullt personnummer… Det gjelder bestilling av medisin og for å logge inn på vurderingsskjema til student osv. 

Jobben kompenserer ikke for dette. Kan det kreves? Synes det er litt artig at det er totalforbud mot privat mobilbruk i arbeidstiden, men det kreves til å utføre enkelte arbeidsoppgaver.

Nei, selvfølgelig ikke. Bruk BankID-appen, den er gratis.

Anonymkode: 35543...c77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi spiser, vi 🙈Vil de si meg opp så vær så god tenker jeg. Det samme sier kollegaene mine.

De mener vel at vi ikke skal få noe gratis. Skulle tro det er for å være så bævlige de kan. Ikke rart at folk ikke gidder mer. Vi skal ofre alt for dette helsevesenet…

Godt å høre! ;)

Hadde forstått det dersom folk gikk og forsynte seg underveis, men rester som skal i søpla liksom.. Det påvirker jo absolutt ingenting, annet enn at søppelbøtta blir lettere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Bruk BankID-appen, den er gratis.

Det koster meg jo ingenting. Er mer det at jeg må bruke min private mobiltelefon uten å få noe igjen for det. Synes det blir feil.

Skrevet

Jobber på sykehjem og vi får absolutt ingenting! Jo, forresten, virksomhetsleder slår på stortromma og spandere grøt til julelunsj! Herregud,den har jeg aldri spist! Kan man ikke hoste opp noe bedre så kan det bare være. Rene fornærmelsen.Vi får heller ikke spise av middagsrester,de skal heller kastes i søppla.

Anonymkode: c5d91...957

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var jobbet mange år i helsevesenet og riktignok betalt julebord av egen lomme. Men har fått uniform, kaffe, ekstra god mat på julaften, nyttårsaften og andre helligdager. Så mye sjokolade og kaker at jeg kunne svømt i det. Kurs, konferanser og hotellovernatting. Og sikkert ganske mye annet jeg ikke kommer på. 

Så å si at vi aldri får noe, er i alle fall ikke riktig for min del.

Skulle bare mangle at vi får uniform, synes ikke det er noe å skryte av. Mat på julaften når vi jobber skulle bare mangle. Kurs får jeg som ressursperson, det er en del av jobben min. Hotemlkvernattlng? Aldri fått.

Men, det skal sies, jeg har fått bidrag til studiet jeg tar, det har jeg fått 

Skrevet

Hva er problemet folkens ? Hva er greia med at skattebetalere betaler for en skarve middag for de som står på og jobber ræva av seg på et sykehjem? Fordi det er skattepenger? Indirekte har du jo betalt for julebordet til de som kjører kollektiv transport, jobber i butikk eller administrasjonen i en kommunen? 

Gjerrige arbeidsgivere vil jo helst spare mest mulig på ansatte for å feite opp sin egen lommebok, så ingen tvil at jeg ville ha gitt skattepengene til en hardtarbeidende ansatts julebord enn til en såkalt "direktør" , offentlig eller privat 😒 Våkn opp!!

Anonymkode: 90650...3e0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 11.02):

Mannen min fikk parkeringsbot på arbeidsplassen en gang han ble pålagt overtid og ikke fikk anledning til å gå ut for å fornye parkeringen 🥲 Der røyk alle overtidspenga gitt!

Jeg er "glad" jeg og mannen jobber i like rævva statlige etater i det minste. Hadde kjent enda mer på urettferdigheten om han kom hjem med julebonuser og masse greier, mens jeg må betale for føkkings kaffe på jobb..

Den boten hadde jeg gitt videre til arb giver (ja de kan dekke det, en må skatte av det)

Skrevet
Laraa skrev (På 2.11.2023 den 16.49):

Hvis du visste hva mellomledere  gjør for å slippe å betale tillegg.  De kan søke på en vakt for å få så oppdage at de ikke gir det i lønn, men istedenfor gir en tilfeldig fridag når bemanningen er bedre, så de slipper å leie inn personale.  Du blir spurt om jobbe en halv/hel vakt oppå din ordinære ca 10-12  totalt, men oppdager at de setter de resterende timene i avspasering for å slippe unna overtidsbetaling. De  sørger  for  at  beordring skjer muntlig og på telefon så de etterpå kan si, nei det var ikke en beordring, di må ha misforstått . Hei du må ta nattevakta, ingen andre kan så dukommer kl 21.30 i kveld ( men beordringstillegg får du ikke).  Velkommen til  helsevesenet.  Du må, i allefall hos oss sjekke lønnslippen hver jækla gang for å se om tillegg er med.  Og hver gang du blir spurt om å jobbe ekstra presisere at jo takk,  hvis jeg får det i lønn så og ikke timer som uansett styres når du får lov til å avspasere 

Så si at du må ha det skriftlig ellers følger du oppsatt vaktplan 

Skrevet
Jaane doe skrev (På 2.11.2023 den 18.23):

Veldig sant.. Jeg har to jobber. Ene jobben min er i et serviceyrke i et privat firma. Der hadde vi julebord i fjor på en fin restaurant og det var satt av ca. 850 kroner per pers. som man fikk til å bruke på å bestille seg hva man ville av mat og drikke for. Vi bestilte oss tapas og noe andre ting, og en del god drikke i baren. 

Den andre jobben min er en helgejobb på et kommunalt sykehjem. Der fikk de vel noen få tusen for å få leid et billig lokale også måtte alle som ville være med på julebordet melde seg på og vippse over ca. 500 kr for maten sin selv... Jeg sa ifra at jeg ikke ville være med på julebord der og meldte meg ikke på.

Forskjellen er privat firma er privat og kommunalt er fellesskapets

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det koster meg jo ingenting. Er mer det at jeg må bruke min private mobiltelefon uten å få noe igjen for det. Synes det blir feil.

Bruk BankID med kodebrikke, da. Poenget er at man skal være sikker på hvem som har gjort hva. Da må man ha sikker digital id. Det er for din sikkerhet også. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et lite spørsmål…

Et par oppgaver på jobb krever at jeg bruker bankid på mobil. Det er innlogging med fullt personnummer… Det gjelder bestilling av medisin og for å logge inn på vurderingsskjema til student osv. 

Jobben kompenserer ikke for dette. Kan det kreves? Synes det er litt artig at det er totalforbud mot privat mobilbruk i arbeidstiden, men det kreves til å utføre enkelte arbeidsoppgaver.

Nå blir jeg kanskje gjenkjennlig for noen, men det får heller være ... for jeg nektet nemlig å ta med mobilen på jobben nettopp på grunn av dette. Jeg aksepterte rett og slett ikke at arbeidsgiver trengte at jeg logget meg via bankid, sånn som deg, uten å kompansere for at jeg måtte ha mobil. Så jeg ble innkalt til HR og alt og ble truet med å bli fratatt sykepleieroppgaver.

Nå i ettertid må jeg bare le av leders stakkarslighet, men uansett så førte det til at jeg sluttet i løpet av et år.

Beklager, kunne ikke hjelpe deg med annet enn en destruktiv historie 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva er problemet folkens ? Hva er greia med at skattebetalere betaler for en skarve middag for de som står på og jobber ræva av seg på et sykehjem? Fordi det er skattepenger? Indirekte har du jo betalt for julebordet til de som kjører kollektiv transport, jobber i butikk eller administrasjonen i en kommunen? 

Gjerrige arbeidsgivere vil jo helst spare mest mulig på ansatte for å feite opp sin egen lommebok, så ingen tvil at jeg ville ha gitt skattepengene til en hardtarbeidende ansatts julebord enn til en såkalt "direktør" , offentlig eller privat 😒 Våkn opp!!

Anonymkode: 90650...3e0

Jeg tror det som er merkelig her, er at folk får ikke liv å spise mat som er til overs. Kommunen betaler for hver porsjon, og vi bestiller kun til pasientene. Utenom på julaften. Og når det da er noe til overs vil sjefen heller ha det i søpla enn at ansatte kan spise med pasientene. Veldig merkelig

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Topsi skrev (4 timer siden):

Skulle bare mangle at vi får uniform, synes ikke det er noe å skryte av. Mat på julaften når vi jobber skulle bare mangle. Kurs får jeg som ressursperson, det er en del av jobben min. Hotemlkvernattlng? Aldri fått.

Men, det skal sies, jeg har fått bidrag til studiet jeg tar, det har jeg fått 

Ikke skryt at jeg får uniform. Men har jobbet i andre yrker der jeg ikke fikk uniform eller klesgodgjørelse som var stor nok til å dekke det som var nødvendig.

Ser heller ikke på det som en naturlig ting å få julemat på julaften. 
På min jobb får de fleste et eller flere kurs i løpet av året. Men ressurspersoner får naturlig nok flere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 5.40):

Får de ingenting? Da jeg hadde sommerjobb i kommunen (som driftstekniker vel å merke) var sjefen voldsom å spandere ting på kommunens regning 😅 Da jeg hadde bursdag bestilte han takeaway i lunsjen til alle på avdelingen, i tillegg til is med masse tilbehør. Samme da en annen hadde bursdag. Kaffe var selvsagt også på kommunens regning. 

Utrolig spesielt! En annen gang hadde jeg sommerjobb på sykehjem i en annen kommune, der ble vi alltid oppfordret til å spise sammen med pasientene, altså skiver, knekkebrød, rundstykker og middag. Hva som helst, egentlig.

Anonymkode: 0724a...9ac

Det er ikke uvanlig at ledelsen ønsker vi skal spise med pasienter,  men vi skal spise minst mulig. Dvs ikke spise for å bli mett, men for at pasienten skal føle at vi spiser sammen. Vanligvis vil det være 1/2 brødskive.

Anonymkode: f4320...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelpes meg… tror jeg ville valgt meg en annen kampsak. Alle har mobil. Du må ha BankID privat uansett. 

Anonymkode: 21167...39e

• Liker 2
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (10 timer siden):

Nå blir jeg kanskje gjenkjennlig for noen, men det får heller være ... for jeg nektet nemlig å ta med mobilen på jobben nettopp på grunn av dette. Jeg aksepterte rett og slett ikke at arbeidsgiver trengte at jeg logget meg via bankid, sånn som deg, uten å kompansere for at jeg måtte ha mobil. Så jeg ble innkalt til HR og alt og ble truet med å bli fratatt sykepleieroppgaver.

Nå i ettertid må jeg bare le av leders stakkarslighet, men uansett så førte det til at jeg sluttet i løpet av et år.

Beklager, kunne ikke hjelpe deg med annet enn en destruktiv historie 😆

Nyttig historie da! Folk får vite hva de kan risikere. 

Synes ikke det er ok om man må bruke mobilen for innlogging uten å få en jobb-mobil. Akkurat bank-id kan du jo velge å ta med kodebrikka da, så da trenger du liksom ikke telefonen. 

Anonymkode: 07cd6...b1d

Skrevet

Har jobber som jurist i både stat og kommune og gjennomgående er at vi får lite. Ikke en gang en julemiddag. Så det er nok heller du som er heldig.

Anonymkode: 2f91d...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...