Gå til innhold

Hvorfor er helsevesenet så gjerrig? Hvorfor så få frynsegoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsevesenet i seg selv er ikke gjerrige. Kommunen er gjerrig! De gir lite penger til helsevesen og skolesektoren i kommunen! 

Alt av goder går til de som sitter inne på kontorene i kommunehuset/rådhuset... Helsevesenet må betale parkering på kommunal parkering utenfor institusjonene, de parkerer gratis i ett oppvarmet parkeringsanlegg under rådhuset. Vi har med niste, de har kantine der de betaler 200kr i mnd. Vi har personalmøter i en kald sal i kjelleren av sykehjemmet. De drar til nabokommunen der de sover på hotell, og spiser i restauranten for å ha møter....... De får dekket hele julebordet, en gang var julebordet i Italia! Vi i helse må betale selv. Er det rart det er lite penger? 

Anonymkode: c0090...1e3

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Helsevesenet i seg selv er ikke gjerrige. Kommunen er gjerrig! De gir lite penger til helsevesen og skolesektoren i kommunen! 

Alt av goder går til de som sitter inne på kontorene i kommunehuset/rådhuset... Helsevesenet må betale parkering på kommunal parkering utenfor institusjonene, de parkerer gratis i ett oppvarmet parkeringsanlegg under rådhuset. Vi har med niste, de har kantine der de betaler 200kr i mnd. Vi har personalmøter i en kald sal i kjelleren av sykehjemmet. De drar til nabokommunen der de sover på hotell, og spiser i restauranten for å ha møter....... De får dekket hele julebordet, en gang var julebordet i Italia! Vi i helse må betale selv. Er det rart det er lite penger? 

Det er 356 kommuner i Norge, hvorfor formulerer du deg som om du snakker på vegne av flere kommuner enn den ene du har erfaring fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 1.47):

Da jeg jobba på sykehjem, og jeg hadde vært uheldig å glemme matpakken min hjemme, så tok jeg meg 2 brødskiver med pittelitt pålegg på. Det var overhodet ikke lov, og jeg fikk faktisk kjeft fra sjefen en gang 😢🙄 Det syns jeg var utrolig smålig, husker jeg! Spesielt når jeg visste hva slags goder faren min (som jobba i staten) fikk!  For å si det slik, der var det mange dyre og fine middager ute på reise etc.etc, mens jeg ikke skulle få ta meg et par brødskiver når jeg hadde glemt matpakken hjemme! Det er helt vilt! 

Anonymkode: 1fb3d...03a

Det skal du ikke ha noe dårlig samvittighet for. Vi i helsevesenet er altfor dårlige til å stille krav til arbeidsgiver og aksepterer ting som andre yrkesgrupper aldri ville tolerert.

Jeg jobber som lege på sykehus. Jeg går 19 timers nattevakter som eneste lege på avdelingen, og dekker opptil 70 pasienter og alle akutte innleggelser/henvendelser. Jeg tar meg til rette og tar ekstra brødskriver, frukt, middag og mat fra avdelingen rett som det er. Det skulle bare mangle at jeg ikke skulle få lov til det når jeg går slike vakter. Har null dårlig samvittighet! 

Anonymkode: 59e24...193

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobbet med it i helsesektoren og der var det ingenting ekstra. Vi kunne nesten ikke dra på kurs engang, for det kunne ha «dårlig signaleffekt». Resultatet nå er at det er umulig å rekruttere, alle går heller privat og så kan de leies inn som konsulenter i stedet til MYE bedre lønn og bedre betingelser på alt 😆

Anonymkode: 35543...c77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PM75 skrev (På 2.11.2023 den 18.43):

Dette! En liten investering i trivsel gir mye igjen i form av godt arbeidsmiljø og god produksjon! 

Jeg jobber kommunalt. Lite frynsegoder. Men vi har gratis kaffe & te, samt lave egenandeler på julebord o.l.

Trodde alle i kommunen ble trukket i kaffepenger på lønnslippen 

AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 22.19):

Jobber på sykehjem og der kaster vi haugevis av middag hver dag. Men vi får IKKE lov å spise av middagsrestene har vi fått streng beskjed om. Det er tyveri fra arbeidsplassen og regnes som oppsigelsesgrunn.

De unner oss virkelig ingenting.

Anonymkode: 07758...0d1

Der er vi heldige. Er det rester spiser vi med pasienter, og er det litt til overs tar vi med hjem. De vil forebygge Matsvinn. Til og med sjefen tar et rundstykke på jobb...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet med it i helsesektoren og der var det ingenting ekstra. Vi kunne nesten ikke dra på kurs engang, for det kunne ha «dårlig signaleffekt». Resultatet nå er at det er umulig å rekruttere, alle går heller privat og så kan de leies inn som konsulenter i stedet til MYE bedre lønn og bedre betingelser på alt 😆

Anonymkode: 35543...c77

Er det derfor vi har så dårlige tekniske systemer i helsevesenet? Utdaterte, trege og pasientfarlige systemer rett og slett. Fordi det er manko på it- folkene som heller går privat, som er fullt forståelig når det er bedre arbeidsbetingelser.😅

Helse-Norge er rett og slett KRISE! 

• Liker 5
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det derfor vi har så dårlige tekniske systemer i helsevesenet? Utdaterte, trege og pasientfarlige systemer rett og slett. Fordi det er manko på it- folkene som heller går privat, som er fullt forståelig når det er bedre arbeidsbetingelser.😅

Helse-Norge er rett og slett KRISE! 

Nei, ikke nødvendigvis. 

Vi må også leie inn IT-folk til trippel pris, men at systemene er dårlige er leverandørens feil, ikke kommunens. 

Og ofte er det brukerfeil også. Vi har hele avdelinger med sykepleiere som nekter å ta i bruk nye moduler på tross av opplæring. 

Anonymkode: a4183...1e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg må bare si at jeg tror ikke dette er standard overalt.

Jeg jobbet i en kommuneadministrasjon, med kontor på rådhuset i min kommune. Kommunen skal spare penger (og har holdt på med det bestandig), så vi:

- Har en kantine, men den er ikke bemannet fordi det kostet penger, så den brukes kun som lunsjrom der folk har med egen matpakke.

- Har ingen penger å bruke på sosiale tiltak what so ever. Julebord organiseres selv av de ansatte, man må betale sin del av kostnaden og ta med egen drikke.

- Får aldri reise noen plass. Aldri kurs, aldri konferanser, aldri engang til nabokommunen. Selv om det kunne vært nyttig kompetanseheving, det er mye utskiftning av folk fordi man ikke føler seg verdsatt av arbeidsgiver, man får ikke utviklet seg, fordi «kommunen skal spare penger».

- Vi får ikke nødvendig utstyr til å gjøre jobben vår. Teamsmøte, hva er det? Vi har ikke headset eller webkamera, og det kan ikke kjøpes inn fordi kommunen skal spare penger. Vi har gamle utrangerte stasjonære PC-er så dette er ikke integrert i pcen. Vi får ikke telefon gjennom jobben, vi har telefon festet til ledning i veggen, men det forventes likevel at vi bruker egen telefon når vi er ute på diverse oppdrag.

- Vi må betale for kaffe selv, vi må betale for parkering selv - vi må betale for det meste selv. Mange er så lei av å ikke få det de trenger av arbeidsgiver at de rett og slett kjøper deg selv (det være seg nødvendig faglitteratur, headset til pcen etc)

- Vi kunne spart en del penger på å oppgradere programvarer og fagsystemer, og dermed slippe en del rutineoppgaver. Dette kan vi ikke, fordi programvarene (som brukes av veldig mange andre kommuner, og er helt vanlige) koster penger. Save a penny, loose a pound.

og det er masse andre eksempler. Poenget er at det er sikkert akkurat det samme i helsevesenet, men det er ikke sånn at det er kjempefett på alle andre områder.

Anonymkode: 041c6...ea3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsevesenet sliter og derfor spanderer ikke de gaver eller julebord var svaret vi fikk. Det ser ikke bra ut når økonomien er dårlig.

Vi får heller ikke julegave fra vårt foretak, men får en fra vår stor avdeling. 

Jeg var på seminar påspandert av venner av sykehuset,  riktignok uten middag og overnatting. 

Anonymkode: ff61c...bef

Skrevet
Topsi skrev (17 timer siden):

Trodde alle i kommunen ble trukket i kaffepenger på lønnslippen 

Vær. Så. Snill. Si at du kødder. De kan seriøst ikke trekke folk for noe så banalt som kaffe?? Jeg har hatt mye kontakt med helsevesenet de siste årene og lagt merke til at spesielt sykepleiere på 50+ ofte er både sure og frekke. Søren meg ikke rart hvis det er slike forhold de må jobbe under  

Anonymkode: b22d9...8a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær. Så. Snill. Si at du kødder. De kan seriøst ikke trekke folk for noe så banalt som kaffe?? Jeg har hatt mye kontakt med helsevesenet de siste årene og lagt merke til at spesielt sykepleiere på 50+ ofte er både sure og frekke. Søren meg ikke rart hvis det er slike forhold de må jobbe under  

Joda. Jeg blir trukket 52kr i mnd fast hver mnd i kaffepenger

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Topsi skrev (31 minutter siden):

Joda. Jeg blir trukket 52kr i mnd fast hver mnd i kaffepenger

Ouch. Og dette har tillitsvalgt godtatt? Jeg har nesten ikke ord. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var slik på sykehuset også. Jeg trodde det var pålagt av arbeidsgiver å trekke pga skatteregler, men de gjør det nesten "på drit" da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette hadde jeg aldri godtatt da jeg ikke drikker kaffe engang! 

Anonymkode: b466e...e28

Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Det var slik på sykehuset også. Jeg trodde det var pålagt av arbeidsgiver å trekke pga skatteregler, men de gjør det nesten "på drit" da?

Det er ingen skatteregler som pålegger arbeidsgiver å trekke kaffepenger, så her blir dere både lurt og rævkjørt. Det er sur traktekaffe vi snakker om her, ikke betalt mobil og firmabil. Ikke godta dette. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen skatteregler som pålegger arbeidsgiver å trekke kaffepenger, så her blir dere både lurt og rævkjørt. Det er sur traktekaffe vi snakker om her, ikke betalt mobil og firmabil. Ikke godta dette. 

Skal ta det opp med tillitsvalgte, det er sur traktekaffe ja, tilogmed min pulverkaffe hjemme er bedre 😆

Skrevet

Et lite spørsmål…

Et par oppgaver på jobb krever at jeg bruker bankid på mobil. Det er innlogging med fullt personnummer… Det gjelder bestilling av medisin og for å logge inn på vurderingsskjema til student osv. 

Jobben kompenserer ikke for dette. Kan det kreves? Synes det er litt artig at det er totalforbud mot privat mobilbruk i arbeidstiden, men det kreves til å utføre enkelte arbeidsoppgaver.

Anonymkode: 07758...0d1

• Liker 2
Skrevet

Det handler ikke bare om helsesektoren, men generelt om kommunale arbeidsplasser. Jeg jobber i kommunen i en annen sektor, og vi får ikke spandert noe som helst. Ikke noe julebord, ikke julegaver, ikke noe som ligner frynsegoder. Det er bare så vidt vi får lov å bestille utstyr til bruk i jobben. Men når kommunen er på Robek-lista og økonomien er så stram at både lærere og sykepleiere blir kuttet kraftig ned på, så tenker jeg at det i grunnen bare hadde vært teit om vi skulle ha arrangert julebord og blitt påspandert alt mulig. Det hadde ikke føltes ok i det hele tatt. Alle må være med og dra lasset når det er krise.

På den andre jobben min i privat sektor er det andre boller. Der er det både fagdager med full oppdekning, julebord, julegaver, påskegaver og bonuser.

Anonymkode: 6e834...dd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 19.00):

Dette hadde jeg aldri godtatt da jeg ikke drikker kaffe engang! 

Anonymkode: b466e...e28

Jeg ble automatisk trukket for kaffepenger på lønna da jeg startet å jobbe i kommunen, men sa ifra til nærmeste leder om at jeg ikke drikker kaffe (eller te) og dermed nektet å betale kaffepenger. Det ble godtatt uten problemer, og det skulle da bare mangle.

Anonymkode: 6e834...dd8

• Liker 1
Skrevet

Skal du ha frynsegoder bør du komme deg inn på Stortinget 😀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...