AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #41 Skrevet 2. november 2023 Har tenkt på det samme. Jeg har venner som jobber i samme kommune/bydel som meg som får dekket julebordet, mens barnehagene, boligene og de andre stedene "på gulvet" må dekke det selv. Anonymkode: df55a...022 1 1
Maleficenta Skrevet 2. november 2023 #42 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsgiveren min holder kaffe og te. Det er fordelen i min kommunale jobb. Så kan man også diskutere om kommunen skal holde kaffe og te til sine ansatte, noe jeg strengt tatt mener de ikke trenger. Jeg jobber i en kommune med 9500 ansatte. Jeg forventer at kommunen bruker sine sårt tiltenkte penger på sine lovpålagte oppgaver (skole, sykehjem osv) og ikke på gaver eller julebord til sine 9500 ansatte. Anonymkode: 19ce9...4c5 jeg personlig føler ikke de trenger dekke julebord men vi burde fptt gratis parkering og dekt om ikke helt for arbeidssko men iallefall 50 prosent. Gode arbeidssko er essensielt i vår jobb 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #43 Skrevet 2. november 2023 Jeg er leder på et sykehjem og styrer budsjettet vi har selv. Til påske/jul handler jeg inn snop og snacks til de som skal jobbe i høytiden. Før jul ordner jeg med catering til en stor julelunsj over to dager slik at alle får mulighet til å være med. Alle faste ansatte får også en julegave til 200-300 kr. Har også kjøpt inn kaffemaskin og får levert fruktkurv hver mandag. Jeg har regnet på det, og slike velferdstiltak lønner seg i lengden. Om vi må leie inn en vakt ved korttidsfravær koster det raskt 3000 kr. Da blir litt godteri og god mat en bra investering i hygge og en følelse av å bli satt pris på. Anonymkode: b9961...89c 20 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #44 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv. Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. Anonymkode: f7628...855 Hmmmm ja… jeg jobber også i staten, og et (billig) julebord slipper vi riktignok å betale selv. Men utover det er det ikke noen frynsegoder å spore. Anonymkode: 21167...39e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #45 Skrevet 2. november 2023 Maleficenta skrev (14 minutter siden): jeg personlig føler ikke de trenger dekke julebord men vi burde fptt gratis parkering og dekt om ikke helt for arbeidssko men iallefall 50 prosent. Gode arbeidssko er essensielt i vår jobb Får ikke gratis parkering, vettu. For arbeidsgiver har som mål at flest mulig skal gå, sykle eller reise kollektivt. Selv om man bor så langt unna at gå/sykle ikke er noe alternativ, og selv om kollektivtilbudet er en (ekstremt dyr) vits. Anonymkode: 21167...39e
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2023 #46 Skrevet 2. november 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv. Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. Anonymkode: f7628...855 Det er ikke nødvendigvis bedre i staten, kommer helt an på økonomien til etaten du jobber i. Jeg har jobbet i statlig organisasjon med masse penger, og en fattig statlig organisasjon der julebord var helt uaktuelt. Aldri middag ute, fikk vi eksterne gjester var det rundstykker som ble servert (hadde ikke kantine heller). Nå jobber jeg i kommune og hver avdeling styrer sine egne penger. Noen har råd til fancy julebord, andre ikke. Sykehjemmet leide lokale og DJ til sitt julebord i fjor. 🤭 Min avdeling hadde ikke råd til julebord i fjor. Men jeg er enig i at det kan være lurt med noen små frynsegoder,særlig i helse hvor det er problemer med rekruttering og fravær.
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2023 #47 Skrevet 2. november 2023 2 hours ago, katties said: Ja. Som sagt: det er ei venninne som jobber der, så hun vet hvem som betaler Men noen kommuner er faktisk rike, og de rikeste sløser mest. Det er likevel IKKE normalen, så ta det helt med ro. Noen kommuner tjener enormt på kraftinntekter.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #48 Skrevet 2. november 2023 Jeg jobber også i staten, i politiet. Vi må dekke alt av julebord, kaffe, digg til møter osv selv, dårlige lønninger, må dokumentere hvert minutt av overtid/møter over tiden, har svært begrenset med fleksitid å samle opp, må tidvis reise til andre siden av landet for å dekke opp vakter på større arrangement uten overtid/kompensasjon for at man er 2 uker vekke fra familien, kan bli spurt "vil du ha en dagvakt istedenfor kveldsvakt i morgen vi trenger folk" og dersom man svarer ja er stikkordet "vil du". Da er det plutselig frivillig, og man får ikke endret skift-tilegg og mister kveldstillegget. Vi har rett og slett ikke parkering. Er gateparkering utenfor, men vi er flere hundre om ikke tusen ansatte. Skal alle parkere langs gata? Anonymkode: 70b74...010 2 3
Laraa Skrevet 2. november 2023 #49 Skrevet 2. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi det hele tiden er kutt i helsevesenet. Man kan ikke bruke penger på julebord osv da. Burde vel egentlig heller ha skrenket inn på alt av gratis julebord i både stat og kommune også de på toppen og heller brukt pengene i selve helsesektoren. Anonymkode: ca2de...dd8 Hva med å kutte litt av lønna til de helt på toppen som kutter ut og skjærer ned mens de selv henter bonuser og fallskjerm til det kjedsommelige? Eller gråter på Tv fordi de har ansatt bestevenner i lederstillinger og blir avslørt. Synes egentlig det burde gått til julebord og bonuser til de som løper og springer beina av seg alene på en avdeling fordi de ikke har råd til å leie inn personale ved sykdom Endret 2. november 2023 av Laraa 4 1 7
katties Skrevet 2. november 2023 #50 Skrevet 2. november 2023 Albbas skrev (25 minutter siden): Men noen kommuner er faktisk rike, og de rikeste sløser mest. Det er likevel IKKE normalen, så ta det helt med ro. Noen kommuner tjener enormt på kraftinntekter. Det betyr fortsatt ikke at helsetjenestene i disse kommunene får alt av ressurser de trenger, eller gode frynsegoder, eller nok personale. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #51 Skrevet 2. november 2023 Får ingen goder? Trygg jobb som det nesten er umulig å miste, billigere forsikring og masse andre fordeler som statlige og kommunale ansatte får. Anonymkode: faa42...6c7 1 1 3
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 2. november 2023 #52 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ... kan bli spurt "vil du ha en dagvakt istedenfor kveldsvakt i morgen vi trenger folk" og dersom man svarer ja er stikkordet "vil du". Da er det plutselig frivillig, og man får ikke endret skift-tilegg og mister kveldstillegget. ... Anonymkode: 70b74...010 Helt malapropos, men på et fagforeningsmøte for ikke så lenge siden lærte vi at det ikke spiller noen rolle hvordan arbeidsgiver pakker det inn, det skal likevel betales for. Vi kalle det forskjøvet vakt i helsevesenet, jeg vet ikke hva dere kaller det, men det er egne satser for det. Har du snakket med fagforeningen din om det?
c_buk Skrevet 2. november 2023 #53 Skrevet 2. november 2023 Jeg tror jeg ville vært veldig tilbakeholden med å skryte av flere "gratis" middag som ansatt i staten. Det er skattebetalernes penger man godter seg på, og jeg ville tatt et oppgjør med egen organisasjon (jobber i staten) om vi sløste slik med skattepengene. Ja, jeg synes det er litt stusselig at ansatte i helsesektoren ikke kan få påspandert en ikke altfor ekstravagant julebordsfeiring, men det er direkte flaut og uansvarlig som et statlig forvaltningsorgan å få dekt 3 middag på restaurant i løpet av en uke. 6 1
Laraa Skrevet 2. november 2023 #54 Skrevet 2. november 2023 (endret) Vikarsykepleier skrev (39 minutter siden): Helt malapropos, men på et fagforeningsmøte for ikke så lenge siden lærte vi at det ikke spiller noen rolle hvordan arbeidsgiver pakker det inn, det skal likevel betales for. Vi kalle det forskjøvet vakt i helsevesenet, jeg vet ikke hva dere kaller det, men det er egne satser for det. Har du snakket med fagforeningen din om det? Hvis du visste hva mellomledere gjør for å slippe å betale tillegg. De kan søke på en vakt for å få så oppdage at de ikke gir det i lønn, men istedenfor gir en tilfeldig fridag når bemanningen er bedre, så de slipper å leie inn personale. Du blir spurt om jobbe en halv/hel vakt oppå din ordinære ca 10-12 totalt, men oppdager at de setter de resterende timene i avspasering for å slippe unna overtidsbetaling. De sørger for at beordring skjer muntlig og på telefon så de etterpå kan si, nei det var ikke en beordring, di må ha misforstått . Hei du må ta nattevakta, ingen andre kan så dukommer kl 21.30 i kveld ( men beordringstillegg får du ikke). Velkommen til helsevesenet. Du må, i allefall hos oss sjekke lønnslippen hver jækla gang for å se om tillegg er med. Og hver gang du blir spurt om å jobbe ekstra presisere at jo takk, hvis jeg får det i lønn så og ikke timer som uansett styres når du får lov til å avspasere Endret 2. november 2023 av Laraa 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #55 Skrevet 2. november 2023 1 hour ago, c_buk said: Jeg tror jeg ville vært veldig tilbakeholden med å skryte av flere "gratis" middag som ansatt i staten. Det er skattebetalernes penger man godter seg på, og jeg ville tatt et oppgjør med egen organisasjon (jobber i staten) om vi sløste slik med skattepengene. Ja, jeg synes det er litt stusselig at ansatte i helsesektoren ikke kan få påspandert en ikke altfor ekstravagant julebordsfeiring, men det er direkte flaut og uansvarlig som et statlig forvaltningsorgan å få dekt 3 middag på restaurant i løpet av en uke. Det er som med golfbanen, ikke alle jobboppgaver blir løst på møterom 🙂 Anonymkode: f7628...855
c_buk Skrevet 2. november 2023 #56 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er som med golfbanen, ikke alle jobboppgaver blir løst på møterom 🙂 Anonymkode: f7628...855 Ikke uenig. Men det er noe med frekvensen og det faktum at det faktisk er snakk om skattepenger og ikke firmaets penger. Man må balansere mellom profitt/gevinster (både økonomisk og andre gevinster) og tillit. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #57 Skrevet 2. november 2023 Samme i skolesektoren (hvertfall kommunal), vi trekkes i lønn hvis vi bil ha traktekaffe, får ikke julegaver men er du heldig får du en bukett blomster og et kort om du har jobbet der i 20 år🏅 Anonymkode: f670c...01f 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #58 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv. Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. Anonymkode: f7628...855 Jeg jobber også i staten, men innen barnevern. Vi må også dekke julebord selv. Men jeg jobbet innen statlig barnevern da. Her er både lønn og arbeidsvilkår crappy. Anonymkode: 07cd6...b1d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #59 Skrevet 2. november 2023 Maleficenta skrev (7 timer siden): jobberman på sykehus som er under staten får man heller ikke en dritt. Vi får tom dårlugere lønn enn de som jobber i kommunen Ja, de som rekrutteres nå får høyere startlønn enn de som har jobbet i ti år. Fordi det er viktig å rekruttere. Det er jo kvalmt vettu. Anonymkode: 07cd6...b1d 1
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2023 #60 Skrevet 2. november 2023 3 hours ago, katties said: Det betyr fortsatt ikke at helsetjenestene i disse kommunene får alt av ressurser de trenger, eller gode frynsegoder, eller nok personale. Det er forskjell på å ha penger og å ha tilgang på nok folk. Norge har penger men ikke nok folk. Og nei, en rik kommune bruker ikke nødvendigvis pengene på frynsegoder. Men en rik kommune kan ta seg råd til å sløse mye. Poenget er at det overhodet ikke er representativt for hva kommunalt ansatte normalt opplever. Det er skikkelig, skikkelig uvanlig at kommunalt ansatte går ut og spiser på restaurant hver måned. At én bruker opplever det er ganske uinteressant, nettopp fordi det finnes noen få kommuner som skiller seg ut på blant annet inntektsnivå. Det er en dårlig anekdote å basere en diskusjon på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå