Gå til innhold

Hvorfor er helsevesenet så gjerrig? Hvorfor så få frynsegoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Menchit skrev (10 timer siden):

Hvordan har dere unngått å få med dere den økonomiske situasjonen i kommunene?

Fristende ø lire av meg noen gloser ang pengebruken i staten, men orker ikke begynne 

jobberman på sykehus som er under staten får man heller ikke en dritt. Vi får tom dårlugere lønn enn de som jobber i kommunen

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv.

Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. 

Anonymkode: f7628...855

Så lenge en jobber i stat og kommune er frynsegoder fy fy siden det er fellesskapets midler. 

Anonymkode: 48703...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da jeg jobba på sykehjem, og jeg hadde vært uheldig å glemme matpakken min hjemme, så tok jeg meg 2 brødskiver med pittelitt pålegg på. Det var overhodet ikke lov, og jeg fikk faktisk kjeft fra sjefen en gang 😢🙄 Det syns jeg var utrolig smålig, husker jeg! Spesielt når jeg visste hva slags goder faren min (som jobba i staten) fikk!  For å si det slik, der var det mange dyre og fine middager ute på reise etc.etc, mens jeg ikke skulle få ta meg et par brødskiver når jeg hadde glemt matpakken hjemme! Det er helt vilt! 

Anonymkode: 1fb3d...03a

Mannen min fikk parkeringsbot på arbeidsplassen en gang han ble pålagt overtid og ikke fikk anledning til å gå ut for å fornye parkeringen 🥲 Der røyk alle overtidspenga gitt!

Jeg er "glad" jeg og mannen jobber i like rævva statlige etater i det minste. Hadde kjent enda mer på urettferdigheten om han kom hjem med julebonuser og masse greier, mens jeg må betale for føkkings kaffe på jobb..

Anonymkode: e8ec5...0f9

• Liker 6
Gjest Jakterpåidioter
Skrevet
katties skrev (17 minutter siden):

På en annen side synes jeg det ser ULOVLIG ut hvordan kommunen bruker penger. Ja, FAKTISK ULOVLIG. De bruker jo også av skattepengene våre, og jeg ser at ei venninne av meg og hennes avdeling i Oslo kommune stadig (ofte flere ganger per måned) er ute og fester, spiser og drikker på dyre restauranter.

Vet du at arbeidsgiver betaler for dette? 

Jeg har mange ganger være ut og spist med kollegaer/avdelingen, men da har det vært privat initiativ og vi har betalt selv.

Skrevet

Jeg syntes det er å forvente at skattekroner skal brukes så effektivt som mulig for at en kommune skal oppfylle sine krav til tjenester.

I kommunen jeg bor, vil det koste vanvittig mye skattekroner om arbeidsgiver skal bekoste julebord etc.

Vi er 9500 ansatte. Alle lønnes av fellespotten. Vi har en plikt til å forvalte penger så effektivt som mulig. Et julebord til 9500 personer er ikke en effektiv forvaltning av penger.

Det er mer typisk privat næringsliv, der inntekter er målsettingen med hele virksomheten. Kommunen er en tjenstegiver driftet på offentlige midler.

Anonymkode: 19ce9...4c5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (16 minutter siden):

jobberman på sykehus som er under staten får man heller ikke en dritt. 

Skulle bare mangle. I hvert fall på offentlige sykehus. 
De driftes av våre skattekroner. 
Jeg jobber ikke og skatter av inntekten min for at du skal få gratis julebord. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

får du noenfordeler i din jobb da? Hadde det ikke vært fint om du fikk noe. Og kjære. vi alle betaler skatt

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vel ikke vanlig i staten? Jeg jobber i staten og det eneste arbeidsgiveren dekker for meg er vafler på sosiale treff. Helt greit for min del og jeg skjønner også at det ville sett dårlig ut i pressen om staten arrangerte dyre julebord på skattebetalernes regning

Anonymkode: f9574...8f2

Edit: Om det viser seg at det må kuttes i livsnødvendig helsehjelp pga budsjettkutt samtidig som helsepersonellet det på dyre sosiale arrangementer så får staten et forklaringsproblem. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Edit: Om det viser seg at det må kuttes i livsnødvendig helsehjelp pga budsjettkutt samtidig som helsepersonellet det på dyre sosiale arrangementer så får staten et forklaringsproblem. 

kuttes allerede i nødvendig helsehjelp

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

får du noenfordeler i din jobb da? Hadde det ikke vært fint om du fikk noe. Og kjære. vi alle betaler skatt

Arbeidsgiveren min holder kaffe og te. Det er fordelen i min kommunale jobb. Så kan man også diskutere om kommunen skal holde kaffe og te til sine ansatte, noe jeg strengt tatt mener de ikke trenger.

Jeg jobber i en kommune med 9500 ansatte. 
Jeg forventer at kommunen bruker sine sårt tiltenkte penger på sine lovpålagte oppgaver (skole, sykehjem osv) og ikke på gaver eller julebord til sine 9500 ansatte.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta said:

kuttes allerede i nødvendig helsehjelp

Ja og det hadde sett enda dårligere ut om helsepersonellet fikk sponset alpetur. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At ts får  gratis julebord av offentlige midler er også feil

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiveren min holder kaffe og te. Det er fordelen i min kommunale jobb. Så kan man også diskutere om kommunen skal holde kaffe og te til sine ansatte, noe jeg strengt tatt mener de ikke trenger.

Jeg jobber i en kommune med 9500 ansatte. 
Jeg forventer at kommunen bruker sine sårt tiltenkte penger på sine lovpålagte oppgaver (skole, sykehjem osv) og ikke på gaver eller julebord til sine 9500 ansatte.

Vi "får", dvs tvinges til fritak fra arbeidsmiljølovens hviletidsbestemmelser, jeg synes det er lite forlangt at vi får gratis kaffe på jobb når vi får så lite hvile mellom enkelte vakter,.Men neida

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da jeg jobba på sykehjem, og jeg hadde vært uheldig å glemme matpakken min hjemme, så tok jeg meg 2 brødskiver med pittelitt pålegg på. Det var overhodet ikke lov, og jeg fikk faktisk kjeft fra sjefen en gang 😢🙄 Det syns jeg var utrolig smålig, husker jeg! Spesielt når jeg visste hva slags goder faren min (som jobba i staten) fikk!  For å si det slik, der var det mange dyre og fine middager ute på reise etc.etc, mens jeg ikke skulle få ta meg et par brødskiver når jeg hadde glemt matpakken hjemme! Det er helt vilt! 

En lunch i kantina vår koster ca 50,- om alle helseansatte i kommunen/stat (som er 1/5 av Norges ansatte) skulle få det gratis, så kan du starte å gange opp beløpet pr år 🙃 da forstår du hvorfor det ikke er sånn. Og nei, mye gammel ukultur i staten..»godene»synker for hvert år.

Anonymkode: edf91...f60

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De eneste som har noen gode frynsegoder igjen er adminsitrasjoner rundt om i offentlige selskaper og små og mellomstore private bedrifter som går godt.

Resten av oss har nesten ingenting igjen, jeg jobber hos en stor internasjonal utstyrsleverandør. For ti år siden var det regelmessige firmaturer og middager, nå er det ingenting igjen. Ingen turer, ingen velferd, ingen julebord, ingen middager bortsett fra for selgere som smører kunder. 

Vi betaler for kaffe og frukt på kontoret, akkurat som i helsevesenet, og slik er tendensen i hele arbeidslivet. Alle utgiftposter blir kuttet der det er mulig, uten å tenke på at det går utover trivsel hos de ansatte for det kan ikke måles som et tall i SAP

Anonymkode: 64c4e...c22

"Save a penny, lose a dollar" som det sies. 

En del av sparetiltakene er rett og slett så smålige. Tanken bak at disse små utgiftene skal bli store besparelser over det lange løp settes ikke opp tapene på grunn av svekket arbeidsmoral nei. Mange ledere evner ikke, eller vil ikke, innse det faktum. Og alle de midlene som går til å finne og lære opp nye folk, det registreres heller ikke..

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Jakterpåidioter skrev (38 minutter siden):

Vet du at arbeidsgiver betaler for dette? 

Jeg har mange ganger være ut og spist med kollegaer/avdelingen, men da har det vært privat initiativ og vi har betalt selv.

Ja. Som sagt: det er ei venninne som jobber der, så hun vet hvem som betaler

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja og det hadde sett enda dårligere ut om helsepersonellet fikk sponset alpetur. 

De fleste arbeidsplasser har en kantine julebord kan arrangeres i. Maten trenger ikke være kjempedårlig- der jeg jobbet arrangerte vi faktisk julebord selv, og folk tok med seg mat som vi delte på. Hvis det er inne på jobb så er det lite eller ingen alkohol. Det er mye mellom julebord på jobben vs Alpetur

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg mener ikke at det er riktig at de ansatte i helsevesenet aldri skal få noe ekstra. Her prøver jeg bare å finne en logisk forklaring på hvorfor de samme valgene tas igjen og igjen hvor det blir lite ekstra på de ansatte i helsesektoren.

Tradisjon/ vaner spiller også inn. Det ligger kanskje rester av en grunntanke igjen i helsesektoren: I gamle dager ble det å bli sykepleier sett på som et kall (nesten på lik linje med en nonne). Når du ble sykepleier ga du samtidig opp det å kunne gifte deg og få egne barn. Det å være sykepleier skulle være hele livet ditt, og du skulle omtrent være nøktern som en nonne. 

Noen tendenser kan henge igjen i generasjoner uten at vi er klar over opphavet.

Anonymkode: 15542...a4a

Dette. 
Hilsen sykepleier, og barn av sykepleiere. Før vi ble sykepleiere var mine formødre tjenestefolk. 
Vi helsearbeidere er den moderne varianten av tjenerskap, og behandles deretter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og det er ihvertfall smålig når man tenker på at å spise sammen er sosialt, og god miljøterapi fex for demente. 
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har servert mat, og fått spørsmål i retur; Skal ikke du også spise?

Noen eldre nekter å spise uten at pleieren deres også spiser ei skive. Og så klages det på underernæring blant de gamle 🥹

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (9 minutter siden):

Dette. 
Hilsen sykepleier, og barn av sykepleiere. Før vi ble sykepleiere var mine formødre tjenestefolk. 
Vi helsearbeidere er den moderne varianten av tjenerskap, og behandles deretter. 

vi er ikke det lengre

Skrevet

Fordi det er kommunalt og de er hele tida på sparelinja! Og det  gjelder nok ikke bare helse, det er likt over heile den kommunale linja. Eneste gode vi har er gode pensjonsordninger, men det er ikke alltid det føles som nok. 

Anonymkode: 4e2e8...901

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...