Gå til innhold

Hvorfor er helsevesenet så gjerrig? Hvorfor så få frynsegoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv.

Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. 

Anonymkode: f7628...855

• Liker 17
  • Hjerte 3
Skrevet

Lurer også på hvorfor...

Jobber innen helse i kommunen.  Vi får null og niks. Dekker ALT selv. Julebord, kaffe, alt. Må dokumentere hvert møte og overtid. Alltid kjempe for å få hvert øre vi har krav på.

Vi må tilogmed betale masse for parkering for å være på jobb! Til kommunen vi er ansatt i!

Anonymkode: 6b30e...2e7

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenk på dette: Pengene som potensielt brukes til julebord brukes isteden til noe annet på DIN arbeidsplass. Det er forskjell på hva penger brukes til på et sykehjem og på et kontor… 

Anonymkode: 15542...a4a

• Liker 5
Skrevet

Hvordan har dere unngått å få med dere den økonomiske situasjonen i kommunene?

Fristende ø lire av meg noen gloser ang pengebruken i staten, men orker ikke begynne 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
3 minutter siden, Menchit said:

Hvordan har dere unngått å få med dere den økonomiske situasjonen i kommunene?

Fristende ø lire av meg noen gloser ang pengebruken i staten, men orker ikke begynne 

Men dette er ikke noe nytt, det har alltid vært sånn. Gode tider, dårlige tider, det har alltid vært dritt i helsevesenet. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk på dette: Pengene som potensielt brukes til julebord brukes isteden til noe annet på DIN arbeidsplass. Det er forskjell på hva penger brukes til på et sykehjem og på et kontor… 

Men det må være grenser på hvordan man skal spare seg til fant. Små ting som å sette opp en kaffemaskin til de ansatte, spandere på dem julebord, og enkle frynsegoder koster lite i det store bildet. Men summen av mange små slike ting kan være med å dra opp moralen, som igjen kan føre til mer positive og motiverte arbeidere. 

• Liker 32
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det må være grenser på hvordan man skal spare seg til fant. Små ting som å sette opp en kaffemaskin til de ansatte, spandere på dem julebord, og enkle frynsegoder koster lite i det store bildet. Men summen av mange små slike ting kan være med å dra opp moralen, som igjen kan føre til mer positive og motiverte arbeidere. 

Jeg mener ikke at det er riktig at de ansatte i helsevesenet aldri skal få noe ekstra. Her prøver jeg bare å finne en logisk forklaring på hvorfor de samme valgene tas igjen og igjen hvor det blir lite ekstra på de ansatte i helsesektoren.

Tradisjon/ vaner spiller også inn. Det ligger kanskje rester av en grunntanke igjen i helsesektoren: I gamle dager ble det å bli sykepleier sett på som et kall (nesten på lik linje med en nonne). Når du ble sykepleier ga du samtidig opp det å kunne gifte deg og få egne barn. Det å være sykepleier skulle være hele livet ditt, og du skulle omtrent være nøktern som en nonne. 

Noen tendenser kan henge igjen i generasjoner uten at vi er klar over opphavet.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Da jeg jobba på sykehjem, og jeg hadde vært uheldig å glemme matpakken min hjemme, så tok jeg meg 2 brødskiver med pittelitt pålegg på. Det var overhodet ikke lov, og jeg fikk faktisk kjeft fra sjefen en gang 😢🙄 Det syns jeg var utrolig smålig, husker jeg! Spesielt når jeg visste hva slags goder faren min (som jobba i staten) fikk!  For å si det slik, der var det mange dyre og fine middager ute på reise etc.etc, mens jeg ikke skulle få ta meg et par brødskiver når jeg hadde glemt matpakken hjemme! Det er helt vilt! 

Anonymkode: 1fb3d...03a

• Liker 21
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min samboer jobber på sykehjem, og jeg merker at de ALDRI får noe som helst. Null, niks, nada. Kjipe (historiske) lønnsøkninger er jo en ting, men det er liksom alt annet også. Små ting som at f.eks julebord må de dekke selv.

Jeg jobber også i staten, men innen noe helt annet - vi får regelrett dekt alt vi ønsker. Forrige uke hadde vi en del besøk på jobb, og da ble det 3 middager ute på restaurant, spandert av jobben. Har fått tildelt nok penger til julebord, at vi kan finne på noe fancy greier. 

Dette er vel ikke vanlig i staten? Jeg jobber i staten og det eneste arbeidsgiveren dekker for meg er vafler på sosiale treff. Helt greit for min del og jeg skjønner også at det ville sett dårlig ut i pressen om staten arrangerte dyre julebord på skattebetalernes regning. 

Anonymkode: f9574...8f2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Får de ingenting? Da jeg hadde sommerjobb i kommunen (som driftstekniker vel å merke) var sjefen voldsom å spandere ting på kommunens regning 😅 Da jeg hadde bursdag bestilte han takeaway i lunsjen til alle på avdelingen, i tillegg til is med masse tilbehør. Samme da en annen hadde bursdag. Kaffe var selvsagt også på kommunens regning. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg jobba på sykehjem, og jeg hadde vært uheldig å glemme matpakken min hjemme, så tok jeg meg 2 brødskiver med pittelitt pålegg på. Det var overhodet ikke lov, og jeg fikk faktisk kjeft fra sjefen en gang 😢🙄 Det syns jeg var utrolig smålig, husker jeg! Spesielt når jeg visste hva slags goder faren min (som jobba i staten) fikk!  For å si det slik, der var det mange dyre og fine middager ute på reise etc.etc, mens jeg ikke skulle få ta meg et par brødskiver når jeg hadde glemt matpakken hjemme! Det er helt vilt! 

Anonymkode: 1fb3d...03a

Utrolig spesielt! En annen gang hadde jeg sommerjobb på sykehjem i en annen kommune, der ble vi alltid oppfordret til å spise sammen med pasientene, altså skiver, knekkebrød, rundstykker og middag. Hva som helst, egentlig.

Anonymkode: 0724a...9ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det hele tiden er kutt i helsevesenet. Man kan ikke bruke penger på julebord osv da.  Burde vel egentlig heller ha skrenket inn på alt av gratis julebord i både stat og kommune også de på toppen og heller brukt pengene i selve helsesektoren. 

Anonymkode: ca2de...dd8

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor det blir manko på sykepleiere...

Bare å se hvor lite verdsatt man er i helsevesenet. 

Anonymkode: ae641...632

• Liker 17
  • Nyttig 9
Gjest Jakterpåidioter
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor i staten jobber du? Jeg jobber også i staten og det eneste vi får er en liten slant som ikke en gang dekker julebordet.

Skrevet

Du snakker om helheten og om moral, trivsel og andre ting. Det mangler helt i norsk politikk, og det er new puplic management og foretaksmodellene sin skyld. Dette er mer synlig i kommunepolitikken enn i staten. (sykehjem er kommune og ikke stat)

Alle har sin egen bunnlinje å stå til ansvar for. De som bemanner barnehagen har ikke ansvaret for budsjettet for psykisk helsevern og BUP syv-åtte-ni år etter. De som gir ressurser til begynneropplæring i skolen har ikke ansvaret for spesialpedagogiske utgifter på ungdomsskolen noen år etter. osv.  

Det mangler helhet og konsekvenstekning, det er bare her og nå, og ett og ett budsjett om gangen.

Anonymkode: 3e8aa...d4f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvorfor skal jeg dekke dine middager og julebord via mine skattepenger? Høres ut som dere har for store bevilgninger, og at noe av det bør overføres helsesektoren 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Jeg jobber også på en slik statlig arbeidsplass. Vi får påspandert feks møtemat, lunsj, middag (ved arr.), vi får flere hundre tusen per divisjon til «sosiale tiltak» osv. Det gjør meg i grunn helt kvalm. Hilsen tidligere kommunal helsearbeider som måtte betale for både kaffe, parkering og julebord.  

Anonymkode: 22850...e59

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De eneste som har noen gode frynsegoder igjen er adminsitrasjoner rundt om i offentlige selskaper og små og mellomstore private bedrifter som går godt.

Resten av oss har nesten ingenting igjen, jeg jobber hos en stor internasjonal utstyrsleverandør. For ti år siden var det regelmessige firmaturer og middager, nå er det ingenting igjen. Ingen turer, ingen velferd, ingen julebord, ingen middager bortsett fra for selgere som smører kunder. 

Vi betaler for kaffe og frukt på kontoret, akkurat som i helsevesenet, og slik er tendensen i hele arbeidslivet. Alle utgiftposter blir kuttet der det er mulig, uten å tenke på at det går utover trivsel hos de ansatte for det kan ikke måles som et tall i SAP

Anonymkode: 64c4e...c22

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, helsevesenet får drittbehandling. Jeg skulle egentlig ønske de hadde datt rett til å boikotte behandling til politikere som stemmer for mindre penger til helsevesenet. Enhver som sier at pengene der liksom brukes "på andre måter". NEI, det er DE som ikke forstår. Helsevesenet genererer bare ikke profitt - det er noe vi BRUKER penger på, men det er jo også bl.a. hvorfor vi betaler skatter. Man får forresten heller ikke særlig fortjeneste for en god del ting kommunen gjør heller (f.eks. lage fine nettsider).

På en annen side synes jeg det ser ULOVLIG ut hvordan kommunen bruker penger. Ja, FAKTISK ULOVLIG. De bruker jo også av skattepengene våre, og jeg ser at ei venninne av meg og hennes avdeling i kommunen stadig (ofte flere ganger per måned) er ute og fester, spiser og drikker på dyre restauranter. Jobber de med noe krevende, som helsevesenet gjør? Nei, absolutt ikke, og lønna deres (750 000 - 1 200 000) burde allerede kunne fint dekke alle restaurantbesøk de kunne hatt lyst på. 

Det er rett og slett bare ikke nok tilsyn ift. hva penger i kommunen og politikk går til. 

Endret av katties
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det prioriteres ikke å bruke penger på helsevesenet. Bare kutt og innsparinger... Frynsegoder er det bare å glemme

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det brukes minst mulig penger på sykehjem  .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...