Gå til innhold

Hvordan forholde seg til julen som nyskilt alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og jeg har «nylig» gått ifra hverandre. Vi bestemte oss i januar, men flyttet ikke skikkelig fra hverandre før i sommer, det tok litt tid før felles bolig ble solgt og vi fikk kjøpt hver vår nye bolig. Barnet er 4,5 år, vi har 50/50 og delt bosted. 

Barnet er hos sin far i  julen fra 22.12- 01.01. Det vil si hele juleferien og over nyttår. Jeg er kjempe lei meg for dette, hovedsaklig fordi barnefar feirer ikke jul. Han er fra Asia og er ikke praktiserende buddhist. Jeg har vokst opp med julekalender, juletre og julepynt hjemme. Vi spiser alltid ribbe på julaften og vi åpner pakkene våre etter middagen. Barnet vårt går glipp av alt dette og får en stusslig juleferie. Barnefar bor alene og har ingen familie i Norge. Jeg har snakket med barnefar om dette, men han tviholder på at juleferien er HANS i år😥

Jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det i julen? Skal jeg ha «julaften» 16.12? Eller skal han få noen presanger i hånda da far henter han ? Skal jeg pynte til jul hjemme? Tenker på den lille tiden vi har sammen i desember. Jeg vet dette handler mer om meg enn barnet. Vet at barnefar er super engasjert far som bryr seg om barnet. De gjør mye bra sammen, barnet savner pappaen mye når han er hos meg. 

Anonymkode: 9e6ff...297

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnefar og jeg har «nylig» gått ifra hverandre. Vi bestemte oss i januar, men flyttet ikke skikkelig fra hverandre før i sommer, det tok litt tid før felles bolig ble solgt og vi fikk kjøpt hver vår nye bolig. Barnet er 4,5 år, vi har 50/50 og delt bosted. 

Barnet er hos sin far i  julen fra 22.12- 01.01. Det vil si hele juleferien og over nyttår. Jeg er kjempe lei meg for dette, hovedsaklig fordi barnefar feirer ikke jul. Han er fra Asia og er ikke praktiserende buddhist. Jeg har vokst opp med julekalender, juletre og julepynt hjemme. Vi spiser alltid ribbe på julaften og vi åpner pakkene våre etter middagen. Barnet vårt går glipp av alt dette og får en stusslig juleferie. Barnefar bor alene og har ingen familie i Norge. Jeg har snakket med barnefar om dette, men han tviholder på at juleferien er HANS i år😥

Jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det i julen? Skal jeg ha «julaften» 16.12? Eller skal han få noen presanger i hånda da far henter han ? Skal jeg pynte til jul hjemme? Tenker på den lille tiden vi har sammen i desember. Jeg vet dette handler mer om meg enn barnet. Vet at barnefar er super engasjert far som bryr seg om barnet. De gjør mye bra sammen, barnet savner pappaen mye når han er hos meg. 

Helt håpløst at han skal ha hele julen.  Jeg syntes vel at siden han ikke feirer jul skal barnet være hos deg hver julaften. Også kan barnet være hos far hver asitiske nyttår.  

Dette kan du ta opp med fvk.

Anonymkode: e074e...3da

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Veldig mange velger at en av foreldrene har barna i julen frem til 3. juledag, og den andre fra ca 3 juledag og til 1. nyttårsdag -neste jul bytter de, slik at den som hadde barnet på nyttårsaften, forrige år, har barna på julaften. 

På denne måten kan man ha en liten julaften på 3 eller 4 juledag også. 

Anonymkode: 8625e...9f8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Har barnefar planer om å feire jul med barnet? Og hvordan har de andre julene vært, når dere fortsatt var sammen?

Her reiser jeg som regel til utlandet når barna drar til far i juleferien, men kjører full juleforberedelser gjennom hele desember fram til jeg vinker dem adjø. Vi har droppet å ha to julefeiringer sånn at de faktisk får kjenne på en skikkelig julaften, men dersom jeg skulle skysset dem avgårde til en (halvannen) uke uten noe form for feiring med far så hadde jeg laget egen julaften kvelden før.

Anonymkode: fc596...160

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet er jo alt for lite til å ha 50/50.

Anonymkode: 014b5...f0f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor har du gått med på denne avtalen ? Hvis du/ dere hadde brukt fvk å fått lagd en samværsavtale der, hadde de nok anbefalt dere å delt jula . Fem dager hver for eksempel . 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg  feiret julekvelden dagen før barnet dro til far. Åpnet siste luke i kalenderen også. Nå ble det også feiret jul hos far her, men det er å være sammen, mat, stemning, kos og gaver som teller, ikke den rette datoen. Vi hadde deilige, tidlige julekvelder annenhvert år. 

Anonymkode: 412a7...fa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Helt håpløst at han skal ha hele julen.  Jeg syntes vel at siden han ikke feirer jul skal barnet være hos deg hver julaften. Også kan barnet være hos far hver asitiske nyttår.  

Dette kan du ta opp med fvk.

Anonymkode: e074e...3da

Klassisk eksempel på kopllett inntoleranse hos folk. Og så er det veldig enkelt å snakke rett frem uten å sette seg inn i situasjonen hos folk. Med andre ord så skal man bare drite i far her altså. Aller mest har jeg lyst å be deg drite og dra... hvorfor? Hør nå.. 

Barnet har to foreldre, og det at far ikke feirer jul skal absolutt ikke være en grunn til at han ikke skal tilbringe ferien med barnet sitt. 

Jeg synnes mor og far har gjort en fin avtale her med å ha barna hver sin juleferie. Hva de velger å gjøre i disse dagene er helt opp til dem. Det som du ikke skjønner er at det faktisk er en far her med annen tradisjon og religion der man ikke feirer jul. Og det skal man respektere. Tro meg, det er ingen krise om barnet ikke får markert julefeiringa. Jeg kjenner flere fra blanda ekteskap der foreldrene er skilt og barna feirer ikke jul hver år.

Vi er også en familie som ikke feirer jul, altså er vi ikke kristne. Men juleferien er en kjempefin tid for oss. Vi bruker masse tid på å gjøre ting sammen med barna, alt fra det å gå på ski til å se filmer på kvelden. Vi storkoser oss. 

Jeg skjønner at dette er litt vNskelig for mor, men ærlig talt.. situasjonen er slik den er. Hun har fått barn med en som ikke har noen tilknytting til jul, og nå er de skilt.. da blir det bare slik. 

Det som er viktig her er at mor og far har ett godt samarbeid og deler likt mellom barnet.

Anonymkode: 304d1...cf2

• Liker 2
Skrevet

Siden barnefar ikke har annen familie så kan ikke både han og barnet komme til deg på juleaften for noen timer? 

Anonymkode: d1507...9b4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du gikk med på den avtalen? Jeg er også skilt, og jeg kjenner mange skilte. Alle vi deler juleferien minst i to. Faktisk har jeg og eksmannen min ofte delt den i fire, med bytter hver andre/tredje dag. Det har fungert kjempefint for barna. Da får de med seg begges familietradisjoner hvert år. Be om et møte på FVK og diskuter avtalen. 

Anonymkode: 1e782...dd5

• Liker 6
Skrevet

Uansett om han feirer typisk norsk jul eller ikke har han like mye rett til å har barnet i julen som du har. Dere er skilt og da må du dele. Neste år er det din tur. Du kan velge å ha en liten minifeiring før barnet drar til far, men å kreve at du skal ha barnet alle julene framover fordi du feirer jul er ikke riktig. Hvis dere har et godt forhold kan du evt foreslå at dere feirer sammen. Jeg ville også vurdert å foreslå at dere bytter midt i romjulen i stedet for at barnet er hos den ene hele julen, men det innebærer selvsagt også at du selv ikke kan ha barnet hele julen i dine år. Det å ikke ha barnet alle høytider er kjipt, men en del av det å være skilt. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 7df4e...89d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at barnet må få lov til å oppleve tradisjoner av begge sider. Og far vik sikkert også ha sine tradisjoner i jula også siden det er fri da. Kanskje de vil bare bestille sushi, spise snok og se på tv. For barn er dette også gøy. Hva er du egentlig mest bekymret for: at du ikke får feire jul eller at barnet har det dårlig? Sånn helt ærlig.  Samtidig tenker jeg at du kan spørre pent om de har lagt noen planer i julaften. Spesielt faren ikke har noen familie her. Hvis ikke, kan du jo invitere de begge to på julefeiringen hjemme og stelle i stand med ribbe og dessert(ribbe og riskrem koster ikke all verden akkurat). Hvis du skal feire med familien din, kan du jo spørre om eksen og barnet kan bli invitert av deg. Gjerne hvis det er ok forhold der..  dere må ikke feire jul hver for seg bare pga dere gikk fra hverandre.  Og dere blir jo familie for alltid pga et barn dere har sammen. 

Anonymkode: e955b...d87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må jo nesten ts bare skylde seg selv som har vært med på å lage en avtale som sier at barnet skal være hos far 22/12-1/1. Dette er godt over en uke også, hvorfor har dere lagd en slik avtale i utgangspunktet?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

For ei suppe. Du fikk barn med han fordi???

Nå må du steppe opp og ta saken i egne hender. Pynt huset, kjøp gaver, gjør det koselig for ditt barn. Skap dine egne tradisjoner og drit i din eksmann. Du visste vel dette før du datet han? Feiret du jul alene da? Jeg hadde besøkt barnet mitt på julaften og kommet med gaver om det ikke var min jul. Dere snakker vel sammen? Er vel greit å være litt rause i ferier? Ta en prat med din eks og gjør det beste ut av det. Her MÅ BARNET være i fokus.

Anonymkode: a931a...ed2

Skrevet

Vi har feiret julaften sammen som skilte siden barna var store nok til å selv be om det, og det har fungert fint fordi barnas beste kommer først. Etterhvert har det vært ganske mange som feirer jul sammen da han fikk ny samboer, hans far ble enkemann, mine foreldre, min manns familie, egne barn med partnere, barnebarn - en jul var vi 17 til middag og det var helt nydelig! 

Anonymkode: ce1a0...c8f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis far ikke har noen spesielle tradisjoner ifbm jul så hadde det kanskje vært naturlig at barnet var hos mor hver julaften, og hos far andre dager av ferien?

Anonymkode: caf27...ff2

Skrevet

Må vel gå an å lage ny avtale med han? Hva vil han ha som du ikke vil gi da? Du må tenke litt byttehandel. Hva kan du gi han? Så dere kan dele opp julen. Kanskje han er vanskelig fordi du er vanskelig på andre ting? Synes det rett og slett er såååå tragisk at så mange skilsmisse barn må lide fordi foreldra ikke kan samarbeide.. skjerpings folkens!

Anonymkode: a9a54...4ab

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er som det er, er det to ting du skal forholde deg til og planlegge nå:

-Førsjulstid/jul sønnen din og deg. Der har dere tre uker med tre helger dere kan pynte til advent, ha julekalender, se julefilmer, gå på teater, spille julemusikk osv. Sett opp juletreet den 13. Dra på julebesøk en helg til din familie. Spis ribbe en dag. Har dere noen tradisjoner som å gå på kirkegården, ake, se på Donald i pysjen, gjør det helgen før. Selvsagt bør du sende med noen julegaver. Ikke si noe om at han går glipp av noe, han får det han skal. Julestrømpa blir "4.søndag-i-adventsstrømpe " i år. 

Hvordan du forholder deg til dagene 22.-1.: Her må du bare gjøre det beste ut av det. Reis til familie, jobb mest mulig, gå på ski, spis godt, gå i voksenselskaper, se film og drikk rødvin.

Sånn ville jeg gjort det, men sendt med mesteparten av gavene hans. 

Anonymkode: 6f2ad...e42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en raring som ikke vil unne ungene jul. Hva er hans planer for jula da liksom? Bare sitte inne og sture og se på TV ( der alt handler om jul ) Håper i det minste han vet å dra ut å lage snømenn og huler og koseseg med julefilm på kino og teater og lignende. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg feiret jul i hele desember til hele gjengen blir dritlei. Og så gå over til nyttårstemning når de skal til far. Den 21 slår du på stortromma med "julaften" og ribbe og åpne gaver.

Så føler de i det minste at de har feiret jul. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje de vil bare bestille sushi, spise snok og se på tv.

Altså, bare fordi far er fra asia så betyr det ikke at han spiser slanger.. selv om det er utbredt i Kina, Thailand og fillipinene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...