Gjest Selphura27 Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 En liten håndsopprekning her, hvor mange av dere har en eller annen gang i livet måttet gå til Sosialkontoret for å få litt økonomisk hjelp?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 ja,gikk på sosialen fra jeg var 17-21.hadde foreldre som oppmuntret meg til det(de gikk der selv).nå har jeg derimot tatt meg selv i nakken,gjennomført videregående med litt over 5 i snitt og går nå på sykepleierstudiet
Gjest BagLady Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Ja, var hos sosialen en sommerferie da jeg var student. Hadde vært syk og innlagt på sykehus og hadde ingen sommerjobb.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 pga av at jeg ikke har tjent nok i tidligere jobber til å stønad fra aetat så har jeg fått sosialstønad jevnt over i 4 år, men jeg er aktiv arbeidssøker og har hatt flere deltidsjobber, men er utrolig vanskelig å få fast heltidsjobb jeg her bor. og jeg har vært uheldig med at en av arbeidsplassene gikk konkurs etc.
Shagya Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Jeg hadde ingen rettigheter da jeg ble syk, så jeg hadde ingen andre valg.
Gjest 2324 Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Ja, jeg fikk hjelp en gang. Jobben til sambo kuttet timene hans, og jeg hadde vært arbeidssøker i flere måneder uten å få noe som helst, og da måtte jeg få hjelp en gang for å i det hele tatt ha råd til å spise. Heldigvis fikk jeg meg jobb like etterpå, så det ble med det ene besøket.
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har fått hjelp fra sosialen i flere år nå. Jeg lever på uføretrygd, men pga at den er alt for lav til å leve av, så får jeg penger fra sosialen i tillegg. Kjip situasjon, og tanken på at dersom jeg ikke kommer bort fra uføretrygden så må jeg gå på sosialen resten av livet, er ikke særlig hyggelig .
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har aldri vært der. Har vært med en venninne som trengte hjelp da, to faktisk, men aldri selv. Har en god og trygg familie jeg kan gå til + at når jeg har vært syk har jeg blitt sykemeldt
Gjest vsn Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 Ja, 1 gang. Jeg hadde akkurat flyttet fra eksen min (noen år siden nå) Hadde ikke penger, søkte om overgangsstønad, bidrag og ekstra barnetrygd. Men trygdekontoret bruker jo litt tid på å behandle søknader... Så da var det bare sosialkontoret igjen. Følte meg ikke særlig lur (håper jeg slipper å gjøre det igjen) Fikk forresten ikke et øre i støtte fordi det viste seg at jeg hadde 5000 kr i fond. Sløve meg hadde jo glemt av de pengene. Jeg klarte meg da på et vis til jeg fikk OS. Var forøvrig student på den tiden. Somsagt syntes jeg det var flaut å gå på sosialkontoret. Men egentlig skulle det jo f** bare mangle om man ikke skulle få hjelp når man trenger det, UTEN å føle det nedverdigende. Man betaler jo sinnsykt mye i skatt. Synes oppriktig synd i de som er avhengige av sosialkontoret for å overleve!
Gjest Minne Skrevet 28. januar 2006 #10 Skrevet 28. januar 2006 Nødhjelp til mat et par ganger. Tror de regner 50 kr. pr. dag. Men det hjalp da litt, helt klart. Hadde ingen problemer med det, da vi virkelig trengte det. Forhåpentligvis blir det ikke flere ganger...
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #11 Skrevet 29. januar 2006 Nei aldri. Og det kunne ikke falt meg inn heller. Man har da familie
LilleMy28 Skrevet 29. januar 2006 #12 Skrevet 29. januar 2006 Jeg studerte 3 år i utlandet og hadde derfor ikke rett på dagpenger da jeg kom tilbake. Så jeg fikk vel støtte på rundt kr.1500 i mnd de to mnd som gikk før jeg var i jobb. Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine så jeg fikk kun støtte til livsopphold, slik at jeg hadde råd til frimerker og telefonsamtaler til jobbsøknader. Og litt til bussbillett og lommepenger. Det er ikke like kult å være 25 år og spørre mamma og pappa om lommepenger, så det var greit å ha litt å rutte med. Jeg kommer heldigvis fra en liten kommune og kjente til hun saksbehandleren så det var ikke så pinlig, men kjenner til studenter i storbyer som har gått på sosialen etter endt utdanning før de har fått jobb og møtt en fryktelig nedlatende holdning.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #13 Skrevet 30. januar 2006 Nei aldri. Og det kunne ikke falt meg inn heller. Man har da familie ← Ikke alle som har det.. Og ikke alle familier har anl å gi pengestøtte Selv har jeg aldri vært på sosialen
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2006 #14 Skrevet 30. januar 2006 Jeg har aldri vært på Sosialen, og jeg håper at jeg aldri trenger å gå dit heller. Ikke at det bør være flaut for de som virkelig trenger det å måtte gå dit, men jeg hadde følt det forferdelig flaut om jeg som har alle muligheter til å klare meg selv og har en familie som støtter meg, hadde klart å komme meg så "ut å kjøre" at jeg trengte sosialhjelp... Det er helt sikkert andre som trenger de pengene mer enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #15 Skrevet 30. januar 2006 Nei aldri. Og det kunne ikke falt meg inn heller. Man har da familie ← hva om familien din er sosialklienter selv da?
Missbumblebee Skrevet 30. januar 2006 #16 Skrevet 30. januar 2006 Nei aldri. Og det kunne ikke falt meg inn heller. Man har da familie ← Prøver du å provosere? Det er ikke alle som har familie med god nok økonomi til å klare å forsørge andre voksne familiemedlemmer. Selv fikk jeg hjelp en periode da jeg ble alvorlig syk mens jeg fremdeles gikk på skolen, fordi jeg da ikke hadde noe annet alternativ. Jeg syns ikke det var gøy, og jeg håper virkelig at jeg aldri mer trenger å gå dit. Men, jeg vil helt klart heller gå på sosialen igjen enn å snylte på min egen familie som betaler skatt for at alle (og det inkluderer faktisk deg og meg) skal kunne ha et tilbud om økonomisk hjelp dersom man trenger det for en periode.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. januar 2006 #17 Skrevet 30. januar 2006 Jeg har gjort det ett par ganger, pga jeg trengte penger i den 8 ukers venteperioden før man får penger fra aetat, og en gang når jeg har manglet penger pga dårlige arbeidsgivere.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #18 Skrevet 30. januar 2006 Jeg har vært så heldig å ha sluppet det. Ser absolutt ikke ned på noen som må det; er bare glad den muligheten finnes.
Orestes Skrevet 30. januar 2006 #19 Skrevet 30. januar 2006 Ja, har vært innom der noen ganger i tidligere år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå