AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Hei. Jeg sliter så når en eller begge barna mine sover borte eller ikke er hjemme på kvelden og natten. Slik var det også før da jeg og pappaen dems var gift. Jeg synes det er helt forferdelig. Jeg får sterkt ubehag i kroppen, blir kvalm og svimmel, og blir ekstremt lettskremt. Hjemmet er ikke det samme, og jeg merker veldig når en av barna ikke er der. Særlig eldste av en eller annen grunn. Det er eldste som trigger meg mest, hun er seks år og har kommet i en "fase". Jeg kjenner jeg må skikkelig jobbe med meg selv for å ikke bli sint, og det går som oftest greit. Yngste er ganske enkel å ha med å gjøre foreløpig, han er bare to og et halvt. Jeg koser meg mest når barna er hjemme, og selvom jeg er alene med dem, og jeg er sliten, synes jeg det er vanskelig uten dem.. Klarer ikke slappe av, blir uvel og tiltaksløs.. Jeg må ha tiden fylt opp med planer for å klare å gjøre noe ut av dagen, men døtiden er verst. Så nå sitter jeg her, med et barn i seng og eldste er på overnatting. Er helt fra meg... Er det noen som har følt på det samme? Er det noe som kan gjøres for å bedre det litt? Anonymkode: 99509...578 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Hvor er eldste på overnatting? Hva konkret er det som bekymrer deg? Er du redd for barnets sikkerhet, eller er det noe annet du tenker på? Anonymkode: 5193b...d25
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor er eldste på overnatting? Hva konkret er det som bekymrer deg? Er du redd for barnets sikkerhet, eller er det noe annet du tenker på? Anonymkode: 5193b...d25 Hun er hos besteforeldrene sine og har det helt topp. Er nok meg som er problemet at jeg ikke takler at hun er borte. Så trenger litt råd til hvordan jeg kan roe meg ned. Anonymkode: 99509...578 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun er hos besteforeldrene sine og har det helt topp. Er nok meg som er problemet at jeg ikke takler at hun er borte. Så trenger litt råd til hvordan jeg kan roe meg ned. Anonymkode: 99509...578 Men det må jo være noe spesielt du bekymrer deg for? Hvorfor takler du ikke at hun er borte? Det er litt vanskelig å gi råd hvis man ikke vet hva som er bakgrunnen for bekymringene dine. Anonymkode: 5193b...d25 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun er hos besteforeldrene sine og har det helt topp. Er nok meg som er problemet at jeg ikke takler at hun er borte. Så trenger litt råd til hvordan jeg kan roe meg ned. Anonymkode: 99509...578 Er det angst du opplever, ts? ❤️ Anonymkode: 3aef5...e9b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei. Jeg sliter så når en eller begge barna mine sover borte eller ikke er hjemme på kvelden og natten. Slik var det også før da jeg og pappaen dems var gift. Jeg synes det er helt forferdelig. Jeg får sterkt ubehag i kroppen, blir kvalm og svimmel, og blir ekstremt lettskremt. Hjemmet er ikke det samme, og jeg merker veldig når en av barna ikke er der. Særlig eldste av en eller annen grunn. Det er eldste som trigger meg mest, hun er seks år og har kommet i en "fase". Jeg kjenner jeg må skikkelig jobbe med meg selv for å ikke bli sint, og det går som oftest greit. Yngste er ganske enkel å ha med å gjøre foreløpig, han er bare to og et halvt. Jeg koser meg mest når barna er hjemme, og selvom jeg er alene med dem, og jeg er sliten, synes jeg det er vanskelig uten dem.. Klarer ikke slappe av, blir uvel og tiltaksløs.. Jeg må ha tiden fylt opp med planer for å klare å gjøre noe ut av dagen, men døtiden er verst. Så nå sitter jeg her, med et barn i seng og eldste er på overnatting. Er helt fra meg... Er det noen som har følt på det samme? Er det noe som kan gjøres for å bedre det litt? Anonymkode: 99509...578 Har det også sånn Ble egentlig verre når de ble tenåringer. Anonymkode: 59cc7...742
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det må jo være noe spesielt du bekymrer deg for? Hvorfor takler du ikke at hun er borte? Det er litt vanskelig å gi råd hvis man ikke vet hva som er bakgrunnen for bekymringene dine. Anonymkode: 5193b...d25 Jeg vet ikke. Hvis ikke du kan gi råd utifra det jeg har skrevet, så trenger du ikke svare AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det angst du opplever, ts? ❤️ Anonymkode: 3aef5...e9b Jeg har generalisert angstlidelse, og den er ganske intens til tider, særlig når jeg er sliten og alene. Jeg får fæle tanker i hodet, kan se syner og ekle fantasier føles virkelige. Jeg vet jo at disse synene ikke er ekte, men det er ubehagelig fordet. Jeg har pleid å finne ro i å bare legge meg ved siden av barna, men når et barn ikke er der så klarer jeg ikke å roe meg ordentlig. Vi har bare ett soverom (etter brudd ble det litt sånn), og det er så ekkelt når jeg vet at datteren min ikke er der og jeg kan drømme at det ligger noen andre i sengen (et lik av en voksen creepy person feks).. Jeg er ikke bekymret for der hun er, men jeg er mer rolig når hun er hos pappaen sin. Jeg har bodd der, og synes det er trygt. Hos besteforeldrene mine er det en veldig bratt trapp, og de har en annen tankegang - som forsåvidt er innafor, men jeg blir stressa av at hun kanskje skulle få mareritt som hun ofte gjør, hvor hun roper og skriker i søvne, hun har reist seg opp i sengen etc, og hvis ingen roer henne så blir det bare verre. Jeg er redd de skal kjefte på henne for ting hun ikke kan noe for.. Anonymkode: 99509...578
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det også sånn Ble egentlig verre når de ble tenåringer. Anonymkode: 59cc7...742 Hva er grunnen det tror du? Er det deg eller dem? Anonymkode: 99509...578
Sykepleierinnen Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 Kjære deg, jeg håper virkelig du får eller er villig til å søke hjelp for tankene dine. Jeg er også en overnervøs og kronisk bekymret mamma, men angsten din er langt utover det jeg vil kalle normale bekymringer. Fastlege, helsesøster eller kommunens lavterskel for rask psykisk helsehjelp kan være gode steder å få hjelp. 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Sykepleierinnen skrev (2 minutter siden): Kjære deg, jeg håper virkelig du får eller er villig til å søke hjelp for tankene dine. Jeg er også en overnervøs og kronisk bekymret mamma, men angsten din er langt utover det jeg vil kalle normale bekymringer. Fastlege, helsesøster eller kommunens lavterskel for rask psykisk helsehjelp kan være gode steder å få hjelp. Har vurdert det, men er redd for mulige konsekvenser. Jeg fungerer greit i hverdagen, jobber og studerer, husarbeid og fritidsaktiviteter etc. Redd de skal tro jeg er gærn og ta fra meg barna.. 😢 Anonymkode: 99509...578
Sykepleierinnen Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vurdert det, men er redd for mulige konsekvenser. Jeg fungerer greit i hverdagen, jobber og studerer, husarbeid og fritidsaktiviteter etc. Redd de skal tro jeg er gærn og ta fra meg barna.. 😢 Anonymkode: 99509...578 Det er jobben deres å lytte til en lang rekke ulike problemstillinger, og det er ingen som tar fra deg barna fordi om du oppsøker hjelp! Det viser tvert i mot at du er en god mor som evner å gjøre noe med situasjonen, før barna blir påvirket av det. Jeg og veldig mange jeg kjenner har på et eller annet tidspunkt i livet hatt behov for hjelp for lette psykiske plager - det er bare så synd at det er så skambelagt å snakke om det. 2 1
BobbySocks Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har vurdert det, men er redd for mulige konsekvenser. Jeg fungerer greit i hverdagen, jobber og studerer, husarbeid og fritidsaktiviteter etc. Redd de skal tro jeg er gærn og ta fra meg barna.. 😢 Anonymkode: 99509...578 Og det er en del av angsten din det. Ingen mister barna av at du er redd. Snakk med noen! ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #13 Skrevet 1. november 2023 BobbySocks skrev (24 minutter siden): Og det er en del av angsten din det. Ingen mister barna av at du er redd. Snakk med noen! ♥️ ❤️ Takk for rådet Sykepleierinnen skrev (30 minutter siden): Det er jobben deres å lytte til en lang rekke ulike problemstillinger, og det er ingen som tar fra deg barna fordi om du oppsøker hjelp! Det viser tvert i mot at du er en god mor som evner å gjøre noe med situasjonen, før barna blir påvirket av det. Jeg og veldig mange jeg kjenner har på et eller annet tidspunkt i livet hatt behov for hjelp for lette psykiske plager - det er bare så synd at det er så skambelagt å snakke om det. Ja det er ganske lite åpenhet om det tror jeg. Har selv flere venner som sliter, men en skulle aldri tro det hvis man ikke kjenner dem.. Takk for rådet, jeg kommer nok til å bestille en legetime 💕 Anonymkode: 99509...578
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 Du har fritidsproblemer. Det du opplever er luksus. Anonymkode: 30c9c...c4c
Nusse12345 Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har fritidsproblemer. Det du opplever er luksus. Anonymkode: 30c9c...c4c Omg, for et lite reflektert svar. Ts, jeg har også generalisert angst. Kan kjenne meg igjen i det å freake ut når jeg opplever at jeg ikke har helt kontroll. Kan også få indre panikk når barna er hos far. Tenk viss de er syke og faren ikke tar det på alvor, og så plutselig bare dør et av barna. Eller viss barna skal sitte på med andre til fotballkamper, da har jeg ikke roen før de er hjemme.. Og mange andre sammenhenger 😅 Og det er så altoppslukende når det skjer, når panikken kommer. Klarer ikke se andre utfall enn det verste, som er det jeg ser for meg. Vanskelig å styre tankene, selv om jeg etterhvert vet hva som foregår. Sikkert ikke helt likt som deg, men likevel. Poenget er at jeg har gått til behandling hos fastlege i perioder det har vært ille. Også en runde med kognitiv terapi. Var til og med på utredning på psykiatrisk poliklinikk, da de skulle finne ut hva det var med meg. Men ingen vurderte å ta fra meg barna! De så en sliten mor, som kjempet for å få det bedre. Og de hjalp. Så ting har blitt bedre. For det er meget dårlig for livskvaliteten å ha det sånn. Og som mor trenger du å bruke energi på andre ting. Råder deg til å søke hjelp ❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 Jeg har det ikke så ille som deg, men mitt barn får kun sove hos personer jeg stoler 100% og som har vist meg til tillit. Jeg er 100 % alenemor, men 3-4 ganger i året sover barnet hos min mor. Barnet er 3 1/2 år. Jeg hadde aldri latt barnet sove hos min far eller min ex, for da hadde jeg kjent på panikk ja. Narsissister som tenker kun på seg selv, og som tar høy risiko som setter barnet i fare. Da jeg har foreldreansvar alene, bestemmer jeg ang. overnatting. Hos meg vet jeg barnet er trygt og jeg har kontroll, selv om jeg ikke kan beskytte barnet for alltid. Vi må også la de fly og finne sin egen vei, men enn så lenge trenger barnet en primær omsorgsperson som er tilstede daglig pga. barnets alder. Anonymkode: 833ab...182
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 Har du dette bare på kvelden, eller er det på ettermiddager også? En 6åring begynner jo snart (om den ikke allerede har begynt) å være med venner etter skoletid, og løpe litt fra hus til hus. En 2åring har man jo full kontroll på, men en 6åring må begynne å få litt mer frihet. Og fra 6åringens spede frihet må man gradvis gi fra seg mer og mer av kontrollen. Dette er ekstremt viktig, barna må få frihet, og dette uten at de vet noe som helst om at mamma sitter hjemme og bekymrer seg skakk. Et barn som vet at mamma er livredd, vil miste friheten det trenger for å ble selvstendig. Jeg tenker at du må oppsøke hjelp. Det er ikke normalt å være så bekymret. Ikke er det et gode for ungene heller. Ingen kommer til å ta fra deg barna fordi du engster deg. Det skal du ikke være redd for. Men du må få hjelp til å finne måter å håndtere dette på. Anonymkode: 6a7b9...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Det er en helt normal reaksjon. Kvinner er biologisk innstilt på å ville ha små barn innenfor rekkevidde. De mødrene som hadde denne egenskapen, fikk flest avkom som overlevde. Anonymkode: 8fefb...421
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Bare vent til de blir over 18....flytter ut. Dette må du allerede nå starte å klargjøre deg for, å slippe taket litt. Får deg mer eget liv. Anonymkode: 93612...c53 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Les om generalisert angstlidelse og krisemaksimering. En venninne slet med dette og fikk god hjelp av privat psykolog til å håndtere problemstillingen. Det er ikke borte, men symptomene er mindre og hun har fått verktøy som hjelper henne når hun kjenner angsten komme smygende. Anonymkode: dca95...7c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå