Gå til innhold

Delt omsorg for hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nydlig hund på 2,5 år som vi er kjempe glad i. Men hunden vår sliter veldig med seperasjonsangst noe som begynner å bli tøft for oss eiere. Vi blir så veldig bundet og føler at dette begynner å bli tøft. Vi snakket om å omplassere, men det er ikke noe vi ønsker. Vi er så utrolig glad i han og vil ikke gi han fram oss. Bare tanken gjort vondt. Men finnes det løsninger som kan avlaste oss? I hverdagen så har vi ofte hundepass mens vi er på jobb, men fritiden vår blir svært ofte låst fordi han krever så mye pga seperasjonsangst. Ser for meg at delt omsorg kunne vært en løsning. At han bodde annenhver uke hos en annen familie. Noen som har noen tanker på hvordan vi kan løse utfordingen uten å omplassere vår lille venn?

Anonymkode: d8982...4a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett det fungere men det forutsetter at hunden ser på de som sin familie og. Start i såfall med samvær på dagtid og ettermiddag, en og annen overnatting, før det blir snakk om uker i slengen. 

Anonymkode: 60f99...2d8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bedt om hjelp på Finn og funnet en god familie som tar min hund så ofte de kan ☺️

Anonymkode: 4b6f6...b31

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har bedt om hjelp på Finn og funnet en god familie som tar min hund så ofte de kan ☺️

Anonymkode: 4b6f6...b31

Det er en slik ordning vi gjerne vil se etter. Kan prøve Finn. Håper dette løser seg. 

Skrevet

Jeg vil fraråde slik deling som du skisserer. Rett og slett pga det enorme potensialet for konflikt og uenighet. Hvis dere har råd ville jeg heller søkt etter noen som ville fungert som avlastning feks. annenhver helg/uke, enn å kalle det delt omsorg.

Skulle dere delt hunden mellom dere måtte dere hatt skikkelig kontrakt, som bestemmer hvem som avgjør hva, og hvilke rettigheter/utgifter som følger med. Dere risikerer også at hvis hunden blir akutt syk så er det den som har hunden da som kanskje må ta rask avgjørelse om avliving etc. Eller at konflikt fører til at de som har hunden rett og slett ikke gir den tilbake. Det er nesten ingen sanksjoner dere kan gjøre i så tilfelle, da blir det sivil sak om hvem som eier og bestemmer. 

Har selv stått i situasjon som forvert og deleier der jeg hadde minimale rettigheter og opplevde at hundens beste var ganske langt nede på lista. Så aldri sett deg i situasjonen at du ikke bestemmer fullt og helt over egen hund. 

Anonymkode: d9f33...f25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg selv bor forresten på gård utenfor en by og kunne godt tatt på meg sånt rimelig når jeg ikke har små barn lenger :) Egentlig et fint tips du gir for de som kanskje ikke vil bruke kennel og trenger pass i mer hjemlige omgivelser uten at det blir så altfor dyrt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vil fraråde slik deling som du skisserer. Rett og slett pga det enorme potensialet for konflikt og uenighet. Hvis dere har råd ville jeg heller søkt etter noen som ville fungert som avlastning feks. annenhver helg/uke, enn å kalle det delt omsorg.

Skulle dere delt hunden mellom dere måtte dere hatt skikkelig kontrakt, som bestemmer hvem som avgjør hva, og hvilke rettigheter/utgifter som følger med. Dere risikerer også at hvis hunden blir akutt syk så er det den som har hunden da som kanskje må ta rask avgjørelse om avliving etc. Eller at konflikt fører til at de som har hunden rett og slett ikke gir den tilbake. Det er nesten ingen sanksjoner dere kan gjøre i så tilfelle, da blir det sivil sak om hvem som eier og bestemmer. 

Har selv stått i situasjon som forvert og deleier der jeg hadde minimale rettigheter og opplevde at hundens beste var ganske langt nede på lista. Så aldri sett deg i situasjonen at du ikke bestemmer fullt og helt over egen hund. 

Veldig godt poeng. Helt sant. Risikabelt. Takk 💗😊

Skrevet

Jeg forstår at separasjonsangsten til hunden deres kan være utfordrende. Delt omsorg kan være en mulighet å vurdere, der hunden bor annenhver uke hos en annen familie. Det kan gi avlastning for dere og gi hunden mulighet til å tilpasse seg forskjellige miljøer. Det er viktig å finne en pålitelig og kjærlig familie som kan ta vare på hunden i den perioden. Snakk gjerne med en hundeekspert eller en veterinær for råd og veiledning om hvordan man kan implementere delt omsorg på en trygg og positiv måte.

Anonymkode: 43d1a...70f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...