AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Hei! Jeg er ei jente på 20 år som startet på mine første studier nå i høst, og trives veldig med både skolen og de jeg går sammen med der. Men i dag hadde jeg en opplevelse rett og slett ødela dagen min litt. Det er ei jente på 26 år som jeg går sammen med og er i samme vennegjeng med på skolen. Hun har siden dag 1 på skolen vist at hun ikke har så mye til overs for meg. Hvis jeg sitter med ei venninne og nevner noe jeg har fått til på skolen e.l, er hun veldig kjapp til å komme bort og si at hun fikk til akkurat det samme f.eks. Er også flere ganger jeg prøver å si noe til henne som jeg ser at hun får med seg, men ikke svarer på og bare begynner å snakke til noen andre. Til tross for dette har jeg prøvd å starte noen samtaler med henne for å bli bedre kjent, men får da bare ja/nei eller bare korte svar og ingen spørsmål tilbake. Det hele toppet seg i går når vi to ble satt sammen som par og måtte jobbe sammen for første gang. Hun jobbet på meg først, og var da veldig usikker på arbeidsoppgavene og spurte meg om hva hun skulle gjøre og da hjalp jeg henne og forklarte henne det. Men da jeg skulle jobbe på henne, var det motsatt. Denne jobben vi skulle gjøre har jeg gjort mange ganger før ila skoleåret og ikke fått noen klager på tidligere. Men, med en gang jeg startet fikk jeg den ene klagen etter den andre og alt jeg gjorde var tydeligvis feil. "det skal ikke gjøres sånn", "gjør det her isteden" "du har jo ikke gjort det riktig nå". Jeg prøvde bare å puste med magen og si at det ikke var meningen og sånn, selv om jeg visste at det jeg gjorde var godkjent. Hun hadde også en veldig krass og nesten fresende tone, og det ble veldig tydelig at hun rettet på meg bare for å virke belærende og hevde seg, ikke for å faktisk lære meg det eller påminne meg. Jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk fra de jeg jobber sammen med, men dette synes jeg rett og slett ble ubehagelig. Jeg fikk veldig vondt i magen og var nesten på gråten. Angående denne situasjonen har jeg vurdert å si ifra til en lærer at vi to ikke er en god match og at jeg helst ikke vil bli satt i par med henne fremover da det går ut over arbeidsoppgavene mine. Men jeg tør heller ikke å snakke med noen av de andre i denne vennegjengen om dette da de kommer godt overens med henne og jeg er redd det bare blir masse drama om jeg nevner noe om dette til de. Jeg har aldri opplevd at hun har vært sånn mot noen av de andre hun har jobbet med heller, selv om de ikke har vært i denne vennegjengen. Jeg har nå tenkt at jeg har gjort mitt beste for å bli kjent og være hyggelig og imøtekommende mot henne, og da får det så være om hun ikke viser det samme tilbake. Jeg har uansett ikke noe stort behov for å omgåes eller bli bestevenninne med henne. Men jeg blir litt "brydd" når jeg ser at hun er supersøt og imøtekommende mot de andre i gjengen, utenom meg. Er veldig nysgjerrig på bakgrunnen til hvorfor hun nærmest har lagt meg for hat, da jeg bare har vært hyggelig og snill mot henne. Tenker at det er helt greit at noen ikke liker meg, for alle kan ikke like alle. Men det må da gå an å oppføre seg ordentlig for det. Er det jeg som overdriver her, eller har jeg rett til å synes at dette er urettferdig og ubehagelig oppførsel fra hennes side? Anonymkode: b6747...627 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 En klassisk bitch vel..? Anonymkode: a4bd3...85d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Du bør konfrontere henne, og når hun oppfører seg dårlig må du si at du ikke tolererer at hun oppfører seg på den måten mot deg. Det er rett og slett uakseptabelt. Hun er ikke 14 år, så det bør hun tåle å høre. Slik kan man ikke behandle andre når man er voksen Anonymkode: 2421c...ad9 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men, med en gang jeg startet fikk jeg den ene klagen etter den andre og alt jeg gjorde var tydeligvis feil. "det skal ikke gjøres sånn", "gjør det her isteden" "du har jo ikke gjort det riktig nå". Neste gang, be henne om å slappe av og snakke til deg som en voksen. Ikke be om unnskyldning eller si at det ikke var meningen. Ikke ta i mot dritt! Anonymkode: bd5f9...dec 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 Du er voksen nå, så du kan i hvert fall ikke blande inn læreren i dette. 😄 Du får konfrontere henne om du tør, eller overse henne - eller vinne henne over til å like deg. Det er de tre valgene du har. Vært smart. Anonymkode: 1f436...f14 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Sladre på lærer når dere er voksne??? Er dere begge 10 år? Anonymkode: 6052b...e1d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sladre på lærer når dere er voksne??? Er dere begge 10 år? Anonymkode: 6052b...e1d Så en lærer har ikke noe med klasse miljøet å gjøre når elevene er over 18? En arbeidsgiver har heller ikke noe å gjøre med miljøet da mener du? Anonymkode: 16d63...18c 1 1
ThereGoesBob Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 (endret) Putt kløpulver i klærne hennes på gymmen. Altså, de frøene man finner inni nyper. Fordi hun fortjener det 😊 Nå vet ikke jeg om neper er off season, men bare et tips. Endret 2. november 2023 av ThereGoesBob 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Konfronter henne! Er du kanskje penere også? Noen som bare blir sjalu når yngre penere jenter er flinkere enn deg f.eks. Anonymkode: ab31d...0fc 1
sommerkroppen Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 (endret) Sånn oppførsel er det alltid en grunn for. Enten er du bedre likt, flinkere, penere, ja du skjønner. Nå er jeg godt voksen, så jeg er veldig for å konfrontere noen som oppfører seg slik. Neste gang hun gjør sånn, så spør du henne saklig og rolig om det er noen spesiell grunn til hvorfor hun er slik overfor deg. Si at du har merket deg at hun ikke er sånn overfor de andre. Om hun bare fjaser og ler det bort, så fortsetter du saklig at du spør fordi du synes det er leit at det er slik og om du har tråkket henne på tærne eller noe, så vil du gjerne vite det. Enten så sier hun noe, eller så blir hun satt ut og sier at hun ikke har noen som helst problemer med deg. Da svarer du bare ok, jeg måtte bare spør for dette er blitt veldig merkbart for deg og det er leit at det er slik når dere må jobbe sammen med studiet og forholde dere til hverandre. Fordelen med å ta det opp, er at du har sagt i fra om at du har merket det, og at du ikke lar det passere. Hvis hun fortsetter etter det, så er hun jo bare dum! Det vil jeg ikke tro at hun gjør, for det blir flaut. Endret 2. november 2023 av sommerkroppen 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det hele toppet seg i går når vi to ble satt sammen som par og måtte jobbe sammen for første gang. Hun jobbet på meg først, og var da veldig usikker på arbeidsoppgavene og spurte meg om hva hun skulle gjøre og da hjalp jeg henne og forklarte henne det. Men da jeg skulle jobbe på henne, var det motsatt. Denne jobben vi skulle gjøre har jeg gjort mange ganger før ila skoleåret og ikke fått noen klager på tidligere. Men, med en gang jeg startet fikk jeg den ene klagen etter den andre og alt jeg gjorde var tydeligvis feil. "det skal ikke gjøres sånn", "gjør det her isteden" "du har jo ikke gjort det riktig nå". Jeg prøvde bare å puste med magen og si at det ikke var meningen og sånn, selv om jeg visste at det jeg gjorde var godkjent. Hun hadde også en veldig krass og nesten fresende tone, og det ble veldig tydelig at hun rettet på meg bare for å virke belærende og hevde seg, ikke for å faktisk lære meg det eller påminne meg. Jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk fra de jeg jobber sammen med, men dette synes jeg rett og slett ble ubehagelig. Jeg fikk veldig vondt i magen og var nesten på gråten. Anonymkode: b6747...627 Neste gang dere jobber sammen og hun begynner med maset sitt, kontakter du veileder og får hen til å vise deg. Da kan du si til hen at vi er litt uenige, jeg mener det skal være slik og hun mener dette og du ble litt usikker. Da lærer du det riktige og ikke plukker opp noen feil fra henne. Anonymkode: 45bed...b89 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 1. Si ifra til lærer om at dere ikke jobber så godt sammen, og at det er bedre for deg og dine resultater om du ikke må jobbe alene med henne på oppgaver. 2. Ta opp oppførselen hennes der og da i en gruppesetting. Men ikke på en konfronterende måte. Heller på en åpen og spørrende måte. Hvis hun kommer bort og sier at hun også klarte noe du er fornøyd med å ha klart. Spør rett ut " Hyggelig for deg, men når får jeg følelsen av at du vil trekke meg ned og påpeke foran alle at jeg ikke skal være stolt av det jeg har klart. Mente du virkelig å gjøre det?" Eller bare ta det opp en annen gang du opplever at hun er søt og imøtekommende mot andre men ikke deg. "Du, nå var du akkurat "sånn" mot X, mens for 2 sek siden da jeg gjorde det samme, så gjorde du ikke "sånn". Det gir meg opplevelsen av at du har noe imot meg. Er det noe jeg har gjort som gjør at du behandler meg på denne måten? " Jeg forstår at du ikke ønsker å lage drama med de andre i gjengen. Men du har ikke noen som er nære nok til at du kan forsøke å gå til dem og spørre om de opplever hennes oppførsel mot deg på samme måte som du gjør? Jeg opplevde gjennom hele studietiden at alle jentene i min vennegjeng var mye nærmere venninner med hverandre enn de var med meg. Og den gangen var det litt sårt. Helt til jeg innså at det var en situasjon jeg "hadde skapt selv". Jeg var nemlig ikke interessert i helt de samme tingene som dem, og sto gjerne over en del arrangementer som de var med på. I tillegg hadde jeg andre venner jeg var veldig nær med, som de ikke var så tette med. I ettertid ser jeg at selv om vi var i samme "overordnede vennegjeng", så var vi i to forskjellige grupperinger. Og derfor var det ikke så rart at jeg ikke alltid ble invitert med på alt de gjorde. De ble jo heller ikke invitert med på alt det min gjeng gjorde. Det er lett å se og bli såret av hvordan en selv opplever andres "utestengelse" av en selv. Men noen ganger ser man også ting som ikke er der, eller ting som er der helt naturlig. Det er derfor det kan være lurt å snakke med noen som ikke er direkte involvert, og være åpen og spørrende på hvordan de ser situasjonen utenfra. "Jeg får noen ganger følelsen av....., ser du det samme, eller er det meg som overtolker?" Det bør jo ikke skape noe drama, så lenge du ikke kommer med bastante negative påstander. Anonymkode: d8b3a...f44
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Det høres ut som en utfordrende situasjon med den jenta på skolen. Det er frustrerende når noen virker uinteressert eller nedlatende. Kanskje det kan være lurt å snakke med henne og uttrykke hvordan du føler deg. Kommunikasjon er viktig for å løse misforståelser og bygge et bedre forhold. Hvis det ikke fungerer, er det viktig å huske at du har andre venner på skolen som setter pris på deg. Fortsett å være deg selv og fokuser på de positive relasjonene du har. Anonymkode: 6633c...ba5
NiceOrNothing Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 19.47): Hei! Jeg er ei jente på 20 år som startet på mine første studier nå i høst, og trives veldig med både skolen og de jeg går sammen med der. Men i dag hadde jeg en opplevelse rett og slett ødela dagen min litt. Det er ei jente på 26 år som jeg går sammen med og er i samme vennegjeng med på skolen. Hun har siden dag 1 på skolen vist at hun ikke har så mye til overs for meg. Hvis jeg sitter med ei venninne og nevner noe jeg har fått til på skolen e.l, er hun veldig kjapp til å komme bort og si at hun fikk til akkurat det samme f.eks. Er også flere ganger jeg prøver å si noe til henne som jeg ser at hun får med seg, men ikke svarer på og bare begynner å snakke til noen andre. Til tross for dette har jeg prøvd å starte noen samtaler med henne for å bli bedre kjent, men får da bare ja/nei eller bare korte svar og ingen spørsmål tilbake. Det hele toppet seg i går når vi to ble satt sammen som par og måtte jobbe sammen for første gang. Hun jobbet på meg først, og var da veldig usikker på arbeidsoppgavene og spurte meg om hva hun skulle gjøre og da hjalp jeg henne og forklarte henne det. Men da jeg skulle jobbe på henne, var det motsatt. Denne jobben vi skulle gjøre har jeg gjort mange ganger før ila skoleåret og ikke fått noen klager på tidligere. Men, med en gang jeg startet fikk jeg den ene klagen etter den andre og alt jeg gjorde var tydeligvis feil. "det skal ikke gjøres sånn", "gjør det her isteden" "du har jo ikke gjort det riktig nå". Jeg prøvde bare å puste med magen og si at det ikke var meningen og sånn, selv om jeg visste at det jeg gjorde var godkjent. Hun hadde også en veldig krass og nesten fresende tone, og det ble veldig tydelig at hun rettet på meg bare for å virke belærende og hevde seg, ikke for å faktisk lære meg det eller påminne meg. Jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk fra de jeg jobber sammen med, men dette synes jeg rett og slett ble ubehagelig. Jeg fikk veldig vondt i magen og var nesten på gråten. Angående denne situasjonen har jeg vurdert å si ifra til en lærer at vi to ikke er en god match og at jeg helst ikke vil bli satt i par med henne fremover da det går ut over arbeidsoppgavene mine. Men jeg tør heller ikke å snakke med noen av de andre i denne vennegjengen om dette da de kommer godt overens med henne og jeg er redd det bare blir masse drama om jeg nevner noe om dette til de. Jeg har aldri opplevd at hun har vært sånn mot noen av de andre hun har jobbet med heller, selv om de ikke har vært i denne vennegjengen. Jeg har nå tenkt at jeg har gjort mitt beste for å bli kjent og være hyggelig og imøtekommende mot henne, og da får det så være om hun ikke viser det samme tilbake. Jeg har uansett ikke noe stort behov for å omgåes eller bli bestevenninne med henne. Men jeg blir litt "brydd" når jeg ser at hun er supersøt og imøtekommende mot de andre i gjengen, utenom meg. Er veldig nysgjerrig på bakgrunnen til hvorfor hun nærmest har lagt meg for hat, da jeg bare har vært hyggelig og snill mot henne. Tenker at det er helt greit at noen ikke liker meg, for alle kan ikke like alle. Men det må da gå an å oppføre seg ordentlig for det. Er det jeg som overdriver her, eller har jeg rett til å synes at dette er urettferdig og ubehagelig oppførsel fra hennes side? Anonymkode: b6747...627 Typisk usikker , sjalu kvinne -oppførsel . Hold deg mest mulig unna henne , men informer gjerne lærer om at dere er en dårlig match .
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Konfronter henne på en skikkelig måte (snakke rolig og kom med konstruktiv kritikk og argumenter). Det gjorde jeg med ei på jobben. Hun endte opp med å sykemelde seg 50%, men man kan ikke gå rundt å hakke og kjefte på andre og ikke takle at noen forteller deg at slik oppførsel ikke er greit. Anonymkode: 9d95b...072
Mousj Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 On 11/1/2023 at 7:59 PM, AnonymBruker said: Du er voksen nå, så du kan i hvert fall ikke blande inn læreren i dette. 😄 Du får konfrontere henne om du tør, eller overse henne - eller vinne henne over til å like deg. Det er de tre valgene du har. Vært smart. Anonymkode: 1f436...f14 Selvsagt skal hun gi beskjed til lærer. De er i en læringssituasjon og slik trenger man ikke ha det. Det gir lærer en mulighet til å observere hvordan vedkommende fungerer og kan gå inn og justere. Du er sikkert veldig ung selv, mtp den første setningen din, men vit at om du selv opplever urimelighet i skole eller arbeidsliv, så skal du ikke finne deg i det, men ta det opp med leder/lærer/tillitsvalgt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå