AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #21 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke min erfaring. Jeg merket stor effekt kort tid etter at jeg startet med glukosamin. Anonymkode: 5149c...56c Placeboeffekt virker i 30% av tilfellene. Det er derfor heksedoktorer overlever: 30% av pasientene de behandler blir faktisk bra av avkok, sang og dans. Artikkelen fra Tidsskriftet linker til studier som viser null målbar effekt av å spise glukosamin. Legemiddelindustrien lever, som heksedoktorer i Afrika, også fett på placeboeffekten. Anonymkode: 7e542...85b 1
I Grosny Skrevet 4. november 2023 #22 Skrevet 4. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Menisken er også brusk: Brusk dannes av celler som kalles kondrocytter. Kondrocytter dannes av celler som kalles kondroblaster, som igjen dannes av mesenkymale stamceller. Når kneet tilføres beriket blod, setter det i gang produksjon av kondroblaster og kondrocytter, som helt gratis og frivillig bygger opp igjen brusken som mangler. Årsaken til kneartose er ikke slitasje, men dårlig produksjon av celler som bygger opp igjen brusk som naturlig slites bort. Når disse cellene mangler stoffene de trenger for å formere seg, blir det heller ikke dannet ny brusk. Når cellene tilføres beriket blod, begynner de å formere seg igjen, og brusken blir gjenoppbygget. Ganske enkel og logisk mekanikk egentlig. Anonymkode: 7e542...85b Kjenner du (eller dere andre) til folk med ødelagt/flat menisk som har fått menisken bygget opp igjen med slik stamcellebehandling? Har du link til vitenskapelig artikkel som dokumenterer dette? Endret 4. november 2023 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #23 Skrevet 4. november 2023 I Grosny skrev (2 minutter siden): Kjenner du (eller dere andre) til folk med ødelagt/flat menisk som har fått menisken bygget opp igjen med slik stamcellebehandling? Har du link til vitenskapelig artikkel som dokumenterer dette? Spør gjengen på Stacellehuset. De lever av å behandle utslitte knær med stamceller. Vi får gå ut fra at de har vitenskapelig belegg for det de holder på med. De hadde vel neppe greid å kreke til seg kunder hvis behandlingen ikke virker? Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #24 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spør gjengen på Stacellehuset. De lever av å behandle utslitte knær med stamceller. Vi får gå ut fra at de har vitenskapelig belegg for det de holder på med. De hadde vel neppe greid å kreke til seg kunder hvis behandlingen ikke virker? Anonymkode: 7e542...85b Veldig interessant. Selv skal jeg prøve prp injeksjon i kneet; har ruptur i indre menisk, væskeansamling mm. Anonymkode: 3171a...383
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #25 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Veldig interessant. Selv skal jeg prøve prp injeksjon i kneet; har ruptur i indre menisk, væskeansamling mm. Anonymkode: 3171a...383 Sørg for å ha et høyt nivå av vitamin D når du injiserer PRP, så funker det bedre. https://link.springer.com/article/10.1007/s10529-009-0198-8 PRP stimulerer stamceller til å omdannes til kondrocytter som bygger og reparerer brusk, men cellene må ha D-vitamin for å produsere hormonet som utløser differensiering (celleforvandling) og prolifering (formering ved celledeling). Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #26 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sørg for å ha et høyt nivå av vitamin D når du injiserer PRP, så funker det bedre. https://link.springer.com/article/10.1007/s10529-009-0198-8 PRP stimulerer stamceller til å omdannes til kondrocytter som bygger og reparerer brusk, men cellene må ha D-vitamin for å produsere hormonet som utløser differensiering (celleforvandling) og prolifering (formering ved celledeling). Anonymkode: 7e542...85b Er det i hovedsak D3? har ikke målt d-vit siden mars; mener det var på rundt 95. Hva er høyt nok? Uff jeg vil ha mest mulig utbytte, da det er dyrt men også noe jeg ikke ønsker å gjøre ofte🫣Takk for link⭐️ Anonymkode: 3171a...383
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #27 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det i hovedsak D3? har ikke målt d-vit siden mars; mener det var på rundt 95. Hva er høyt nok? Uff jeg vil ha mest mulig utbytte, da det er dyrt men også noe jeg ikke ønsker å gjøre ofte🫣Takk for link⭐️ Anonymkode: 3171a...383 D-vitaminnivå mellom 75 og 150 er anbefalt, så du var innafor, men det du målte for et år siden er historie. Og så kommer det an på hvordan det står til med nivåene av sink, magnesium, kalsium og omega-3 rundt om i kroppen din. Nivåene av disse i blodet er rimelig stabile, så blodprøver kan ikke påvise mangel. Hvis jeg skulle ha ofra penger på PRP, ville jeg tatt tilskudd med alle de fem innsatsfaktorene for gjenoppbygging av brusk noen måneder først, for å sikre gode lager. Da kunne det godt hende at kroppen din begynner å gjenoppbygge brusken på egen hånd uten at du må blakke deg på PRP-behandling også. Kona prøvde det der og begynte å kjenne forskjell på knærne etter et halvår. Nå, etter to år med tilskudd av de fem store, går hun trapper smertefritt, kan stå på kne ved blmsterbedet igjen og synes det er nedtur hvis hun ikke får gått 10.000 skritt hver dag. Det er ikke noen quickfix, men så tar det mange år med mangel å ødelegge knærne også. Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #28 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Veldig interessant. Selv skal jeg prøve prp injeksjon i kneet; har ruptur i indre menisk, væskeansamling mm. Anonymkode: 3171a...383 Dette har jeg også. Ruptur i menisken, og cyste med væske Anonymkode: d2075...654
Grüner Skrevet 5. november 2023 #29 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 15.16): Jeg å. Fra ikke klare å gå, til å kjenne det litt når jeg bikker 20000 skritt pr dag. Anonymkode: 1d98c...af0 Hva gjorde du for å bli frisk?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #30 Skrevet 5. november 2023 Ja, skadeutløst bruskskade /artrose. Byttet korsbåndet, har knapt menisk etter mange operasjoner. Skal byttes til protese etterhvert. Anonymkode: af1b3...036
I Grosny Skrevet 5. november 2023 #31 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sørg for å ha et høyt nivå av vitamin D når du injiserer PRP, så funker det bedre. https://link.springer.com/article/10.1007/s10529-009-0198-8 PRP stimulerer stamceller til å omdannes til kondrocytter som bygger og reparerer brusk, men cellene må ha D-vitamin for å produsere hormonet som utløser differensiering (celleforvandling) og prolifering (formering ved celledeling). Anonymkode: 7e542...85b Mye vitamin D, snakker vi om å ta tran?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #32 Skrevet 5. november 2023 I Grosny skrev (33 minutter siden): Mye vitamin D, snakker vi om å ta tran? Doser diskuterer vi ikke. Det er brudd på forumreglene, så da blir tråden stengt. Anonymkode: 7e542...85b
Bøtteballetten Skrevet 5. november 2023 #33 Skrevet 5. november 2023 Jeg har store degenerative forandringer i begge knærne. Samt knust menisk og avrevet korsbånd i ene kneet. Problemene startet for alvor i begynnelsen av 40 årene. Jeg måtte slutte med fjellturer, slutte med skigåing og de daglige trimturene som jeg hadde før. Jeg savner alt det der. Men innser jo at det ikke går an lenger. Hvis jeg faller, så vet jeg ikke om jeg kommer meg opp igjen uten hjelp. Er kandidat for skifte kneledd. Men foreløpig er det ikke vondt nok. Vil absolutt si jeg har dårlig livskvalitet sånn som det har vært siste 17 årene. 1
I Grosny Skrevet 5. november 2023 #34 Skrevet 5. november 2023 Bøtteballetten skrev (3 minutter siden): Jeg har store degenerative forandringer i begge knærne. Samt knust menisk og avrevet korsbånd i ene kneet. Problemene startet for alvor i begynnelsen av 40 årene. Jeg måtte slutte med fjellturer, slutte med skigåing og de daglige trimturene som jeg hadde før. Jeg savner alt det der. Men innser jo at det ikke går an lenger. Hvis jeg faller, så vet jeg ikke om jeg kommer meg opp igjen uten hjelp. Er kandidat for skifte kneledd. Men foreløpig er det ikke vondt nok. Vil absolutt si jeg har dårlig livskvalitet sånn som det har vært siste 17 årene. Har du vært hos ortopeden? Hvis dere mener at livskvaliteten blir klart bedre med å bytte kneledd, så kan det være at tiden snart er inne. Best sjanser for vellykket og smertefri funksjon etter operasjon har du hvis du har trent godt (kanskje knebøy og sykling) noen måneder, og hvis du ikke har fedme (stor vektbelastning på knærne).
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #35 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 9.32): Har fått påvist artrose i begge knær. Har fått styrkeøvelser av fysioterapeut som jeg gjør 4-5 dager i uka, og går mye tur i terreng. Før kunne jeg gå milevise ukesturer, nå må jeg pause en dag mellom hver lange økt. Er henvist til PRP: https://www.volvat.no/aktuelt/injeksjonsbehandling-med-blodspinningsteknikk-prp-og-aps/ Anonymkode: 8959f...260 Jeg har tatt prp behandling og det hjalp ikke en dritt. Faktisk ble kneet verre enn det noensinne har vært i etterkant. Nå kan jeg nesten ikke gå, er sykemeldt og angrer på at jeg bruke masse penger på en behandling som det offentlige ikke tilbyr pga dårlig dokumentasjon. Ikke ha for store forhåpninger. Har to kolleger som også forsøkte PRP, ingen av dem ble noe bedre, men de ble i alle fall ikke verre sånn som jeg. Anonymkode: 92245...d39 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #36 Skrevet 5. november 2023 Huff, blir helt deprimert av å lese hvordan det kan bli. Livskvaliteten kommer til å være så langt nede som det går enn hvis det blir vondt å bare gå. Er ikke nok sånn som det er nå. Er så livredd for at det skal bli værre. Anonymkode: d2075...654
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #37 Skrevet 5. november 2023 Ja, jeg har også slitasje i knærne. Jeg begynte å merke det da jeg var rundt 35 år gammel. Det kan føles som en konstant verking og ubehag, både i ro og under aktivitet. Det er viktig å lytte til kroppen og ta hensyn til smertene. Kanskje du kan prøve å gå fjellturer med mindre belastning eller ta hyppige pauser underveis. Det kan også være lurt å snakke med en lege eller fysioterapeut for råd om hvordan du kan håndtere smertene og fortsette å være aktiv. Anonymkode: 3bbaf...d11
Bøtteballetten Skrevet 5. november 2023 #38 Skrevet 5. november 2023 I Grosny skrev (2 timer siden): Har du vært hos ortopeden? Hvis dere mener at livskvaliteten blir klart bedre med å bytte kneledd, så kan det være at tiden snart er inne. Best sjanser for vellykket og smertefri funksjon etter operasjon har du hvis du har trent godt (kanskje knebøy og sykling) noen måneder, og hvis du ikke har fedme (stor vektbelastning på knærne). Ja, er vel fem år siden nå. Men det er ikke vondt nok. For å få operasjon så må jeg ha smerter natt og dag. Jeg er ikke der enda. Men jeg sliter veldig med kneet der jeg har knust menisken og har avrevet senen som skal stabilisere leddet. Spørs om jeg må tyne meg på ergometersykkelen igjen og ta loftstrappa som treningsapparat. Knebøy går dårlig sånn som det er nå.
I Grosny Skrevet 5. november 2023 #39 Skrevet 5. november 2023 Bøtteballetten skrev (19 minutter siden): Ja, er vel fem år siden nå. Men det er ikke vondt nok. For å få operasjon så må jeg ha smerter natt og dag. Jeg er ikke der enda. Men jeg sliter veldig med kneet der jeg har knust menisken og har avrevet senen som skal stabilisere leddet. Spørs om jeg må tyne meg på ergometersykkelen igjen og ta loftstrappa som treningsapparat. Knebøy går dårlig sånn som det er nå. Det som iallfall er sikkert er at for å få operasjon så må sjansen for at du får det betydelig bedre være god, og sjansen for at blir verre være lav. Tror ikke smerter både dag og natt er et krav. Kanskje det kan komme an på hvilken ortoped du har vært hos?
Bøtteballetten Skrevet 5. november 2023 #40 Skrevet 5. november 2023 I Grosny skrev (5 minutter siden): Det som iallfall er sikkert er at for å få operasjon så må sjansen for at du får det betydelig bedre være god, og sjansen for at blir verre være lav. Tror ikke smerter både dag og natt er et krav. Kanskje det kan komme an på hvilken ortoped du har vært hos? Det kan være at det virker inn. Men jeg hadde ikke så veldig mye valg, det ble sendt en henvisning til St.Olavs Hospital og fikk tildelt en ortoped. Jeg ser ikke bort fra at jeg har vært uheldig med valget av ortoped. Så jeg ga vel egentlig opp, for det endte med en smule kverulering. Så på en måte så er det greit å vente og se det an. Samt håpe på at damen har byttet jobb. 😉 For med flaksen min, så ender jeg vel opp med samme kverulanten ved neste forsøk og. 🥴
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå