AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Hvor gammel var du da du fikk det, og hvordan kjennes det ut? Jeg har degenerative forandring i ett kne, og ruptur. Nå kjenner jeg at det begynner med verking i det andre kneet og. Er 39. Det er småverking både når jeg er i ro, og når jeg er i aktivitet. Ikke hele tiden, men skjer hver dag. Har så lyst å gå fjellturer, men er redd jeg ikke skal komme meg ned igjen. Anonymkode: d2075...654
Baktus2024 Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 ja...revmatismen min med krystallisert syre i leddene ødelegger mer og mer leddene mine..i beina og i fingra...og som en lege sa det til meg på et sykehus...du kommer til å bli mer og mer rammet..stivere og stiver i ledda...og ønsket å hjelpe...men jeg er ikke den som ønsker å forandre på så mye...jeg vet hva den andre siden av endringene er..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Jeg har artrose og tar glukosamin og har stor effekt av det. Har også gått til fysioterepeut og fått øvelser jeg skal gjøre. Var sterkt plaget før, nå merker jeg det bare av og til. Var i starten av 40-årene da det begynte. Kjente det som verking og murring-både i ro og bevegelse. Spesielt hvis jeg gikk turer og stoppet opp. Fikk etterhvert betennelser og mye væske i knærne. Var vanskelig å bøye beina da det stod på som verst. Anonymkode: 5149c...56c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Jeg har lest at knærne ryker når vi får problemer med å produsere nok av cellene som vedlikeholder leddene våre. De kalles kondrocytter og er celler som bygger og vedlikeholder brusk. Kondrocytter blir produsert av stamceller. Har du hørt om stamcellebehandling? Det er også mulig å stimulere til økt produksjon av kondrocytter og derved økt produksjon av ny brusk på egen hånd, men det omfatter naturmedisin. Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Det er meniske jeg har problemer med foreløpig. Men degenerativ betyr vel noe sånt som slitasje har jeg forstått. Verker iallefall, og plager meg mye i det daglige. Anonymkode: d2075...654
Molly 4.5 år Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Har slitt med atrose i begge knær ihvertfall i 10 år. Ble i sommer innvilget hel kneprotese på begge knær. Opererte det første kneet i juni og er fortsatt ikke bra. Smerter og fryktelig hovent kne hver dag. Angrer veldig på operasjonen og kne 2 blir ikke tatt før det er ulidelig vondt. 1
Molly 4.5 år Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Molly 4.5 år skrev (Akkurat nå): Har slitt med atrose i begge knær ihvertfall i 10 år. Ble i sommer innvilget hel kneprotese på begge knær. Opererte det første kneet i juni og er fortsatt ikke bra. Smerter og fryktelig hovent kne hver dag. Angrer veldig på operasjonen og kne 2 blir ikke tatt før det er ulidelig vondt. Jeg var 48 år når jeg opererte i sommer. Hos meg var det bein mot bein og mye smerter.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 21.21): Jeg har artrose og tar glukosamin og har stor effekt av det. Har også gått til fysioterepeut og fått øvelser jeg skal gjøre. Var sterkt plaget før, nå merker jeg det bare av og til. Var i starten av 40-årene da det begynte. Kjente det som verking og murring-både i ro og bevegelse. Spesielt hvis jeg gikk turer og stoppet opp. Fikk etterhvert betennelser og mye væske i knærne. Var vanskelig å bøye beina da det stod på som verst. Anonymkode: 5149c...56c Jeg å. Fra ikke klare å gå, til å kjenne det litt når jeg bikker 20000 skritt pr dag. Anonymkode: 1d98c...af0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Molly 4.5 år skrev (5 timer siden): Jeg var 48 år når jeg opererte i sommer. Hos meg var det bein mot bein og mye smerter. Da er det vel ingenting annet enn smertestillende som hjelper, utenom protese da? Er all brusk og menisk borte? Anonymkode: d2075...654
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg å. Fra ikke klare å gå, til å kjenne det litt når jeg bikker 20000 skritt pr dag. Anonymkode: 1d98c...af0 Er glukosamin noe man må få resept på? Jeg har ikke artrose, men har større sjangs for å få det hvis jeg opererer bort noe av menisken, har jeg hørt. Jeg har degenerative forandringer, men og flat ruptur, og det er denne de mener jeg bør operere bort, og at det er den som gir smerter. Men vil vente, for har begynt å få verk i det andre kneet og, kanskje på grunn av overbelastning. Og det blir jo enda mer overbelastning hvis jeg opererer det første.. Anonymkode: d2075...654
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er glukosamin noe man må få resept på? Jeg har ikke artrose, men har større sjangs for å få det hvis jeg opererer bort noe av menisken, har jeg hørt. Jeg har degenerative forandringer, men og flat ruptur, og det er denne de mener jeg bør operere bort, og at det er den som gir smerter. Men vil vente, for har begynt å få verk i det andre kneet og, kanskje på grunn av overbelastning. Og det blir jo enda mer overbelastning hvis jeg opererer det første.. Anonymkode: d2075...654 Glukosamin er sukkertøy uten snev av dokumentert effekt, ifølge denne artikkelen i Tidsskrift for Den norske legeforening. https://tidsskriftet.no/2007/08/kronikk/glukosamin-den-store-sukkerpillebloffen Å spise glukosamin i den tro at det bygger brusk, er som å spise hår i den tro at det vil vokse ut igjen. Anonymkode: 7e542...85b
Molly 4.5 år Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det vel ingenting annet enn smertestillende som hjelper, utenom protese da? Er all brusk og menisk borte? Anonymkode: d2075...654 Hos meg så var all brusk borte på høyre kne. Slik at bein gikk mot bein når jeg bøyde beinet. La seg litt brusk biter så kneet låste seg noen ganger. Menisken hadde jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 Har fått påvist artrose i begge knær. Har fått styrkeøvelser av fysioterapeut som jeg gjør 4-5 dager i uka, og går mye tur i terreng. Før kunne jeg gå milevise ukesturer, nå må jeg pause en dag mellom hver lange økt. Er henvist til PRP: https://www.volvat.no/aktuelt/injeksjonsbehandling-med-blodspinningsteknikk-prp-og-aps/ Anonymkode: 8959f...260
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har fått påvist artrose i begge knær. Har fått styrkeøvelser av fysioterapeut som jeg gjør 4-5 dager i uka, og går mye tur i terreng. Før kunne jeg gå milevise ukesturer, nå må jeg pause en dag mellom hver lange økt. Er henvist til PRP: https://www.volvat.no/aktuelt/injeksjonsbehandling-med-blodspinningsteknikk-prp-og-aps/ Anonymkode: 8959f...260 Behandlingen kalles "plateberiket plasma". Det vil si at man tapper ut blod fra pasienten, konsentrerer næringsstoffene som befinner seg i blodet og pumper det berikede blodet tilbake i skadestedet. Når skadestedet tilføres beriket blod, heler kroppen til pasienten seg selv. Er det mangel på næringsstoffer som gjør at knærne til pasienten ikke greier å danne ny brusk, slik at brusken forsvinner og det gnager bein mot bein? Er det ikke enklere måter å berike blod på enn å tappe det ut og sentrifugere det? Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Behandlingen kalles "plateberiket plasma". Det vil si at man tapper ut blod fra pasienten, konsentrerer næringsstoffene som befinner seg i blodet og pumper det berikede blodet tilbake i skadestedet. Når skadestedet tilføres beriket blod, heler kroppen til pasienten seg selv. Er det mangel på næringsstoffer som gjør at knærne til pasienten ikke greier å danne ny brusk, slik at brusken forsvinner og det gnager bein mot bein? Er det ikke enklere måter å berike blod på enn å tappe det ut og sentrifugere det? Anonymkode: 7e542...85b Gjelder dette bare brusk, og ikke menisk? De har ikke sagt noe om brusken hos meg, men det kommer vel innen få år det og.. Anonymkode: d2075...654
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gjelder dette bare brusk, og ikke menisk? De har ikke sagt noe om brusken hos meg, men det kommer vel innen få år det og.. Anonymkode: d2075...654 Det vet jeg ikke. Jeg har artroseforandringer påvist på MR, + mye annet rusk som fysio sier er forandringer som følge av alder og bruksslitasje. Også skadet menisk, men jeg har lite låsninger, bare vondt. PRP er foreløpig ikke anbefalt behandling, men mange har nytte av det, og får mulighet til mer bevegelse, belastning og bedre styrketrening over lang tid etterpå. Er villig til å forsøke det, har lyst å gå lange turer igjen. Anonymkode: 8959f...260
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Gjelder dette bare brusk, og ikke menisk? De har ikke sagt noe om brusken hos meg, men det kommer vel innen få år det og.. Anonymkode: d2075...654 Menisken er også brusk: Sitat Meniskene er to støtdempende bruskskiver inne i kneleddene. De kan skades ved traumer eller som ledd i utviklingen av slitasje/artrose i kneet. Kilde: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/kne/meniskskader-i-kneet/ Brusk dannes av celler som kalles kondrocytter. Kondrocytter dannes av celler som kalles kondroblaster, som igjen dannes av mesenkymale stamceller. Når kneet tilføres beriket blod, setter det i gang produksjon av kondroblaster og kondrocytter, som helt gratis og frivillig bygger opp igjen brusken som mangler. Årsaken til kneartose er ikke slitasje, men dårlig produksjon av celler som bygger opp igjen brusk som naturlig slites bort. Når disse cellene mangler stoffene de trenger for å formere seg, blir det heller ikke dannet ny brusk. Når cellene tilføres beriket blod, begynner de å formere seg igjen, og brusken blir gjenoppbygget. Ganske enkel og logisk mekanikk egentlig. Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #18 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 9.42): Det er meniske jeg har problemer med foreløpig. Men degenerativ betyr vel noe sånt som slitasje har jeg forstått. Verker iallefall, og plager meg mye i det daglige. Anonymkode: d2075...654 Du kan få en fysioterapeut til og hjelpe med opptrening spesielt området i kneet. Finnes øvelser for sånn. Jeg hadde dette selv som du har for noen år siden, menisken var gåen og slitasje. Slitasje kan man ikke gjøre noe med. Hadde smerter døgnet rundt. Ble operert for menisken og da fant de slitasjen. Har siden trent og det har blitt mye bedre. Det tar tid. Som regel setter de krav til opptrening før evnt. operasjon for menisk kommer på tale. Slitasje kommer hos alle med årene i ulik grad. Anonymkode: e9cd7...96c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 9.42): degenerativ betyr vel noe sånt som slitasje har jeg forstått. Å generere betyr ifølge ordboka å frembringe, skape, produsere. Degenerere er det motsatte: Du skaper eller frembringer for lite, slik at det skapes forfall. I forhold til brusk, betyr det at produksjonen av ny brusk har blitt degenerativ; forfall har satt inn fordi det blir produsert for lite ny brusk til å erstatte brusken som naturlig slites bort. En løsning er å forsterke kroppens evne til å produsere ny brusk, slik leger gjør med f.eks. stamcellebehandling eller PRP. Anonymkode: 7e542...85b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #20 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Glukosamin er sukkertøy uten snev av dokumentert effekt, ifølge denne artikkelen i Tidsskrift for Den norske legeforening. https://tidsskriftet.no/2007/08/kronikk/glukosamin-den-store-sukkerpillebloffen Å spise glukosamin i den tro at det bygger brusk, er som å spise hår i den tro at det vil vokse ut igjen. Anonymkode: 7e542...85b Dette er ikke min erfaring. Jeg merket stor effekt kort tid etter at jeg startet med glukosamin. Anonymkode: 5149c...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå