AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Hei! Jeg er ei jente på 20 år som startet på mine første studier nå i høst, og trives veldig med både skolen og de jeg går sammen med der. Men i dag hadde jeg en opplevelse rett og slett ødela dagen min litt. Det er ei jente på 26 år som jeg går sammen med og er i samme vennegjeng med på skolen. Hun har siden dag 1 på skolen vist at hun ikke har så mye til overs for meg. Hvis jeg sitter med ei venninne og nevner noe jeg har fått til på skolen e.l, er hun veldig kjapp til å komme bort og si at hun fikk til akkurat det samme f.eks. Er også flere ganger jeg prøver å si noe til henne som jeg ser at hun får med seg, men ikke svarer på og bare begynner å snakke til noen andre. Til tross for dette har jeg prøvd å starte noen samtaler med henne for å bli bedre kjent, men får da bare ja/nei eller bare korte svar og ingen spørsmål tilbake. Det hele toppet seg i går når vi to ble satt sammen som par og måtte jobbe sammen for første gang. Hun jobbet på meg først, og var da veldig usikker på arbeidsoppgavene og spurte meg om hva hun skulle gjøre og da hjalp jeg henne og forklarte henne det. Men da jeg skulle jobbe på henne, var det motsatt. Denne jobben vi skulle gjøre har jeg gjort mange ganger før ila skoleåret og ikke fått noen klager på tidligere. Men, med en gang jeg startet fikk jeg den ene klagen etter den andre og alt jeg gjorde var tydeligvis feil. "det skal ikke gjøres sånn", "gjør det her isteden" "du har jo ikke gjort det riktig nå". Jeg prøvde bare å puste med magen og si at det ikke var meningen og sånn, selv om jeg visste at det jeg gjorde var godkjent. Hun hadde også en veldig krass og nesten fresende tone, og det ble veldig tydelig at hun rettet på meg bare for å virke belærende og hevde seg, ikke for å faktisk lære meg det eller påminne meg. Jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk fra de jeg jobber sammen med, men dette synes jeg rett og slett ble ubehagelig. Jeg fikk veldig vondt i magen og var nesten på gråten. Angående denne situasjonen har jeg vurdert å si ifra til en lærer at vi to ikke er en god match og at jeg helst ikke vil bli satt i par med henne fremover da det går ut over arbeidsoppgavene mine. Men jeg tør heller ikke å snakke med noen av de andre i denne vennegjengen om dette da de kommer godt overens med henne og jeg er redd det bare blir masse drama om jeg nevner noe om dette til de. Jeg har aldri opplevd at hun har vært sånn mot noen av de andre hun har jobbet med heller, selv om de ikke har vært i denne vennegjengen. Jeg har nå tenkt at jeg har gjort mitt beste for å bli kjent og være hyggelig og imøtekommende mot henne, og da får det så være om hun ikke viser det samme tilbake. Jeg har uansett ikke noe stort behov for å omgåes eller bli bestevenninne med henne. Men jeg blir litt "brydd" når jeg ser at hun er supersøt og imøtekommende mot de andre i gjengen, utenom meg. Er veldig nysgjerrig på bakgrunnen til hvorfor hun nærmest har lagt meg for hat, da jeg bare har vært hyggelig og snill mot henne. Tenker at det er helt greit at noen ikke liker meg, for alle kan ikke like alle. Men det må da gå an å oppføre seg ordentlig for det. Er det jeg som overdriver her, eller har jeg rett til å synes at dette er urettferdig og ubehagelig oppførsel fra hennes side? Anonymkode: 4f377...5b9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Ser np at denne ble postet i feil kategori, lager derfor nytt innlegg i "vennskap og sosiale relasjoner" nå:) Anonymkode: 4f377...5b9
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Noen ganger er det rett og slett bare ikke kjemi mellom mennesker. Og noen mennesker takler det dårlig og umodent. Hun er tydeligvis en av dem. Det er ikke vits i å spekulere på hvorfor hun ikke liker deg. Hun er uansett barnslig og oppfører seg dårlig og uakseptabelt. Du vil møte på flere slike i fremtiden. Hev deg over det og heller bare vær den bedre personen. Vær smilende, hyggelig og imøtekommende og ha i bakhodet at det er ikke noe galt med deg og gi en god faen. Du kan selvsagt snakke med lærer og si at dere ikke er kompatibel som partnere og at det går ut over arbeidet ditt da du føler hun kritiserer på en ikke konstruktiv måte. Men du kan også ta det som en utfordring og prøve å takle det, for en dag vil du mest sannsynlig komme over en slik kollega og da er det fint å ha kunne øve seg på hvordan håndtere slike mennesker.
Leselusa Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Tråden stenges da det er opprettet en identisk tråd. Mvh. Leselusa, mod.
Anbefalte innlegg