Gå til innhold

Dillema ang snart 18-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ønsker at jeg låner ham 4000 kr for flybillettene venner og han ( russebussgjengen) har planlagt i sommeren. Han har ikke jobb og får ukepenger av meg. Går på skole, trener og sløver i sofaen. Veldig passiv og lat når det gjelder å søke jobb. For ukepenger har han faste hjemmeoppgaver.  Har jobbet litt i sommeren, men klaget konstant på enten mengde av arbeid eller lønn. 

Hva hadde dere gjort ? Vet at mange foreldre betaler, men han er ekstremt lat og jeg har 2 jobber. Jeg har ikke lyst å gi ham penger. 

Anonymkode: d8db0...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt han måtte få seg en jobb og betale selv. 

Anonymkode: e2e37...ff7

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Så la han jobbe for det hjemme! Feks måke snø hver gang det må gjøres i vinter, male hus til våren, vaske bilen eller noe lignende.. Vil han ikke jobbe, så trekkes beløpet gjevnlig av ukepengene. Får han feks 500kr uka, trekker du 150kr av summen for nedbetaling. Hadde jeg vært i det gavmilde hjørnet og han var villig til å gjøre en innsats og faktisk gjorde noe, ville jeg gitt 500-1000kr i gave. 

Anonymkode: d0e00...cc2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke gi de til han. Be han skaffe seg jobb og betal selv. Kanskje vil russetur være motivasjon for han til å jobbe. Gir du han pengene vil han ihvertfall ikke lære verdien av å jobbe selv, men bare bli latere og latere.

• Liker 7
Skrevet

Er det bare flybilletter eller flere kostnader i forbindelse med turen? Sønnen min er også russ men jeg hadde nok ikke lånt ham pengene. De skal til Kongeparken i mai som koster penger så det blir ikke aktuelt med tur i sommer. 

Anonymkode: 5a4fc...47c

Skrevet

Hadde ikke gitt han penger. Da jeg var 18 har det forventet at jeg fikk meg en jobb og måtte bidra hjemme. Fikk vel 800 kr måneden til alt av klær og fritidssyssel, resten måtte jeg hente inn selv via jobb. 
Fikk litt hjelp til å kjøpe vinterjakke og vintersko da dette var ganske dyrt, men utover det var jeg on my own. Jeg tror det er skaper karakter å bli bevisst på at penger ikke vokser på trær, og hvor lang tid og hvor slitsomt det faktisk er å jobbe for en lønn. 
selv startet jeg i en matbutikk da jeg var 18, jobbet mer eller mindre hver lørdag og 2-3 ettermiddager i uken etter jobb. Du gjør han kun en bjørnetjeneste ved å fortsette å gi han muligheten til å være lat. Noen ungdommer må sparkes litt bak for å finne motivasjonen 😊

• Liker 6
Skrevet

La han arbeide for pengene om du har annet arbeid han kan gjøre utenom dem faste oppgavene. 

Eventuelt kanskje møt han på halveien om han får seg en liten deltidsjobb.

Skrevet

Jeg hadde lånt han mot at han skaffet seg jobb - og klarte betale det tilbake før avreise. Bestill med avbestillingsbeskyttelse, og si at du låner han mot at beløpet er tilbakebetalt innen sommeren. Hvis ikke blir han nødt å avbestille.

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt at 18-åringer skaffer seg jobb og finansierer moroen sin selv. Hadde ikke gitt ham penger. Alt for lettvint for ham. Skal du jobbe og slite i 2 jobber for at han skal bruke pengene på tur?

Viktig å lære livet, og skjønne at man ikke kan sløve i en sofa resten av livet.

Si nei

Anonymkode: 84315...c9b

• Liker 4
Skrevet

Nei, den type aktiviteter betaler jeg ikke. Skal han til syden må han skaffe seg jobb selv. 

Anonymkode: 73948...bd9

• Liker 1
Skrevet

Si nei. Dette er han voksen nok til å fikse sjøl, og når han er lat så får han ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: 97404...15b

• Liker 1
Skrevet

Her jobbet alle for russeaktivitetene sine selv, det eneste vi hjalp til med, var å kjøre tørkeruller de hadde solgt. 

Anonymkode: e045f...8ca

• Liker 1
Skrevet

Hvor er dilemmaet? Han er snart 18 år, det er ingen grunn til at du skal finansiere dette.

Anonymkode: 151df...118

Skrevet

Med den holdningen han viser ville jeg ikke verken gitt eller lånt ham ei krone. Han har neppe vilje til å betale tilbake et lån uansett.

Anonymkode: 253aa...85a

Skrevet

Jeg var tydelig flere år før barnet mitt var russ i fjor og yngste som er russ om to år vet det samme gjelder henne. Jeg betaler russedress og basic russeting, alt annet får de betale selv og de får ikke røre sparepengene deres, som står i mitt navn og som jeg og familie har spart opp for de (dåp, bursdags og komf penger).

Begge har jobbet og spart på egenhånd siden de var 15 år. De får ikke ukelønn av meg siden de ble 16., men jeg dekker jo alt det meste av klær, tlf, trening, mat osv ut vgs. Eldste ble med på russebuss osv med egne tjente penger. Yngste gjenstår å se, men jeg forholder meg på samme måte med henne. Begge er vanlig ungdom, som kan klare noe jobb ved siden av skole. Hadde de eller en av de hatt særskilte behov, hadde jeg dekket mer uten forventning om at de skulle dekke hele russetiden selv.

Anonymkode: dc77e...f57

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene ❤️ Er veldig sliten pga jeg jobber mye og hodet er litt fullt. 

Det er akkurat det jeg sa at han får jobbe og skaffe pengene selv. Evt kan jeg låne når han finner jobb mens han venter på lønning. 

ts

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han ønsker at jeg låner ham 4000 kr for flybillettene venner og han ( russebussgjengen) har planlagt i sommeren. Han har ikke jobb og får ukepenger av meg. Går på skole, trener og sløver i sofaen. Veldig passiv og lat når det gjelder å søke jobb. For ukepenger har han faste hjemmeoppgaver.  Har jobbet litt i sommeren, men klaget konstant på enten mengde av arbeid eller lønn. 

Hva hadde dere gjort ? Vet at mange foreldre betaler, men han er ekstremt lat og jeg har 2 jobber. Jeg har ikke lyst å gi ham penger. 

Du skriver at han er veldig passiv og lat. Men du skriver også at han går på skole og trener, har faste hjemmeoppgaver for ukepenger og har jobbet litt på sommeren. Han høres faktisk ikke så ille ut basert på hvordan jeg leser det du skriver. :P 

Du kunne hatt en sønn som var ferdig med skole. Ikke jobbet. Ikke trente. Lå på sofaen hele tiden og glante på tv. ;) 

Jeg kjenner ikke din situasjon i det hele tatt. Har dere dårlig råd etc.

Men sånn generelt sett så synes jeg ikke at barna skal måtte jobbe mens de går på skole og studerer. Det er jobb nok i seg selv. Når vår datter begynner på univ. så har vi til hensikt å hjelpe henne økonomisk så hun slipper det. ❤️

Skrevet

Eg synest du kan, men for arbeid heima. F.eks periodisk vedlikehold.

Anonymkode: 597c2...d2f

Skrevet
Angry Man skrev (27 minutter siden):

Du skriver at han er veldig passiv og lat. Men du skriver også at han går på skole og trener, har faste hjemmeoppgaver for ukepenger og har jobbet litt på sommeren. Han høres faktisk ikke så ille ut basert på hvordan jeg leser det du skriver. :P 

Du kunne hatt en sønn som var ferdig med skole. Ikke jobbet. Ikke trente. Lå på sofaen hele tiden og glante på tv. ;) 

Jeg kjenner ikke din situasjon i det hele tatt. Har dere dårlig råd etc.

Men sånn generelt sett så synes jeg ikke at barna skal måtte jobbe mens de går på skole og studerer. Det er jobb nok i seg selv. Når vår datter begynner på univ. så har vi til hensikt å hjelpe henne økonomisk så hun slipper det. ❤️

Jeg synes han bør jobbe. Når det gjelder skole er han ikke veldig engasjert heller. Det å gå på treningsesenteret er hans eget valg og luksus egentlig pga jeg betaler for det. 

Det at jeg jobber som en hest for at vi skal ha ok økonomi skal ikke utnyttes av en som ikke gidder å finne seg en liten ekstra jobb på siden. Han får ukepenger, snuser, fester... Snart en voksen mann.

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...