AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Kjenner et par i 50 årene, hun er ufør og har en ekstrajobb - ca 24 000 utbetalt i mnd. Han er fagarbeider, utbetalt 30- 35 000 i mnd. Dette vet jeg fordi de er veldig åpne om dette. De eier to biler og har boliglån på ca 13k i mnd. Ingen hjemmeboende barn. Reiser på flere utenlandsturer i året. Men de kan ALDRI være med på noe eller gjøre noe sosialt fordi de ikke har penger. Bruker mye kredittkort, så kan godt hende de har en del gjeld på dette. Spør meg titt og ofte om å få låne noen hundrelapper en ukes tid før lønn. De sparer ingenting og går i minus hver måned. Klager over at alt er dyrt. Kan ikke kjøpe gaver på ønskelisten til bursdager fordi de har ikke råd. Det er ikke min sak da jeg ikke bli veldig personlig berørt, men jeg forstår faktisk ikke dette! De har mellom 55-60k utbetalt hver eneste måned men får det ikke til å gå rundt og klager hele tiden. Anonymkode: d37ac...884 1
Million Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Det er jo ikke synd på noen som reiser på utenlandsferier hvert år og som så klager over dårlig råd. Det er jo det første stedet man enkelt kan kutte kostnader og utgifter. Jeg tror nesten jeg hadde nevnt noe om dette neste gang de spurt om å få låne penger... "Kanskje dere burde kutte ut og dra på så mange utenlandsturer hvert år? Da hadde du ikke trengt å spørre meg om dette lånet nå." 8
Aureka Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 (endret) Enkelte som konstant har dårlig råd er jo i den situasjonen fordi de ikke klarer å disponere pengene sine. Noen kunne hatt bruk for økonomiske veiledning, men ikke så enkelt hvis de ikke vil ta i mot. Har man kredittgjeld, så er dette fryktelig dyrt da høye renter spiser opp. Folk disponerer jo pengene sine som de vil, kanskje de heller vil ha utenlandsturer flere ganger i året enn å være med på sosiale aktiviteter hjemme i Norge? Selvfølgelig irriterende når de da i tillegg klager over dårlig råd, men likevel prioriterer utenlandsturer. Er du i posisjon til å spørre hvordan de budsjetterer inntektene i måneden? For noen så kan det være en oppvekker å snakke om personlig økonomi og prioriteringer. og for å svare på spørsmålet ditt, de burde klare seg bra på de inntektene, tatt at boliglånet er på kr 13000 i måneden. Endret 1. november 2023 av Aureka 3
Ullvott Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Kredittkortbruk og ferieturer er nok mye av svaret på hvor pengene blir av. De flyr fort av gårde hvis man har fått for vane å "unne seg litt ekstra" og deretter glemmer at "litt ekstra" ikke er noe man kan gjøre hele tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner et par i 50 årene, hun er ufør og har en ekstrajobb - ca 24 000 utbetalt i mnd. Han er fagarbeider, utbetalt 30- 35 000 i mnd. Dette vet jeg fordi de er veldig åpne om dette. De eier to biler og har boliglån på ca 13k i mnd. Ingen hjemmeboende barn. Reiser på flere utenlandsturer i året. Men de kan ALDRI være med på noe eller gjøre noe sosialt fordi de ikke har penger. Bruker mye kredittkort, så kan godt hende de har en del gjeld på dette. Spør meg titt og ofte om å få låne noen hundrelapper en ukes tid før lønn. De sparer ingenting og går i minus hver måned. Klager over at alt er dyrt. Kan ikke kjøpe gaver på ønskelisten til bursdager fordi de har ikke råd. Det er ikke min sak da jeg ikke bli veldig personlig berørt, men jeg forstår faktisk ikke dette! De har mellom 55-60k utbetalt hver eneste måned men får det ikke til å gå rundt og klager hele tiden. Anonymkode: d37ac...884 Nettopp! Anonymkode: 13cfd...108 1
Gjest Angry Man Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 Går helt fint å leve på den summen der for 2 voksne mennesker. Hvis de har to dyre biler kan det bli litt knapt. Men da er de jo skyld i det selv. Er nok som andre har sagt kredittkort og reisene som spiser opp pengene. Har ikke det minste sympati for folk som har råd til å dra på utenlandsferier og ha to biler når de garantert bare trenger en siden den ene i forholdet var ufør og da ikke må dra på jobb hver dag. De høres ut som mennesker som ikke klarer å råde over midlene de har på en forsvarlig måte.
Gjest5656 Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 Jeg kjenner også folk som absolutt skal reise til utlandet samtidig som de ikke har god råd. Jeg forstår det ikke. Men greit at folk vil gjøre det dem vil, det er bare at det er ikke sympati å få fra meg når du holder på sånn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 Det er ganske irriterende med folk som hele tiden klager over dårlig råd, når det kun skyldes prioriteringer, ikke faktisk mangel på penger. Anonymkode: 5978b...2cf 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er ganske irriterende med folk som hele tiden klager over dårlig råd, når det kun skyldes prioriteringer, ikke faktisk mangel på penger. Anonymkode: 5978b...2cf Men hva gjør du hvis nær slekt ber deg om penger? Anonymkode: 5d484...eaa
Gjest Adobyen Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Hva slags utenlandsturer? det kan jo være alt fra en dagstur over grensen til lange sydenferier på dyre hoteller og masse luksus. Jeg kjenner ikke disse folkene og vet heller ikke hva slags biler de har.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 De tjener ikke veldig mye, nei. Anonymkode: 05c5b...a1e 1
Amossa Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 Det dreier seg nok mer om prioriteringer enn om dårlig råd. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #13 Skrevet 1. november 2023 Høres ut som dårlig prioriteringer. Vi har ca 40 000kr i mnd med 14 000kr i bokostnader (inkl alt) og vi klarer oss helt fint. Lever litt også, sparer og. Anonymkode: 9f84a...a31 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Høres ut som dårlig prioriteringer. Vi har ca 40 000kr i mnd med 14 000kr i bokostnader (inkl alt) og vi klarer oss helt fint. Lever litt også, sparer og. Anonymkode: 9f84a...a31 Men dere er langt fra snittet. Anonymkode: 05c5b...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 Vi har utbetalt 75K i måneden. får det ikke til å gå rundt vi heller. Jeg har nettopp tatt meg en jobb til. Anonymkode: a53df...5df
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 Jeg har utbetalt ca. 41 000/mnd. Bor alene, ingen barn. Har nedbetalt, billig bil og motorsykkel. Har to kjæledyr. Har ganske store boutgifter (boliglån). Jeg er ikke den beste eller den verste på økonomikunnskap, men å holde meg selv i tøylene er noe annet. Sparer når jeg kan, men hele lønna går som regel rett ut hver måned. Sparer ekstra til pensjon fast. Anonymkode: ffc41...730
Million Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva gjør du hvis nær slekt ber deg om penger? Anonymkode: 5d484...eaa Jeg ville sagt nei, beklager, men jeg har ikke mer penger enn det jeg trenger selv, så dyrt som alt er blitt nå. 1 1
Gjest ti10 Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva gjør du hvis nær slekt ber deg om penger? Anonymkode: 5d484...eaa Det gjør det vel ikke noe bedre at det er nær slekt som ber om penger? Den eneste forskjellen er vel at det er lettere å være ærlig om hva man synes om stadig tigging når det er nær slekt.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Ts her. De har en nyere bil med billån (et par tusen i mnd) og en eldre bil uten lån. Feriene de reiser på er nesten alltid med fly, enten til et av nabolandene, eller cruise i Karibia eller all inklusive charter. Ene barnebarnet ville ha dyrelotto (typ til 139 kr på norli) til bursdagen men det kunne hn ikke få fordi de ikke hadde råd. Anonymkode: d37ac...884
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Høres ut som om de har ca de samme utgiftene som oss. Vi tjener mye mindre enn dem, og har råd til å være med på ting hele tiden. Føler oss på ingen møte fattige eller utenfor. De har garantert noen skjulte utgifter som du ikke vet om. Forbrukslån eller noe sånt. Anonymkode: 3c3a9...414 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå