AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Vi har to barn på hhv 2 og 5 år og jobber begge i 100 % stillinger. Jeg har en typisk 9-16 jobb der jeg kan legge alt som heter jobb helt bort etter endt arbeidsdag. Men da starter arbeid nr.2. Altså alt det som må gjøres hjemme. Mannen hjelper til, men jeg føler meg helt på felgen og har gjort det i flere måneder nå. Uansett hvor mye jeg omorganiserer husarbeidet er jeg like sliten. Vi gjør kun det vi må. Rydder bort det verste leke-rotet om kvelden etter at barna er lagt, vasker huset ca.1 gang i uken og vasker klær nå vi må. Likevel er jeg så sliten. Også selv om jeg har hjemmekontor på jobb. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har hodepine flere dager i uken, føler meg konstant tappet for energi og har stikkende smerter i nakke og skuldre. Har vært hos legen men mangler ingen vitaminer/mineraler i følge blodprøvene. Jeg prøver å trene og spise sunt. Likevel, jeg føler meg helt elendig og vurderer å teste ut 80% stilling utpå nyåret. Dere som har hatt det som meg og gått ned i stilling: Hjalp det? Og i så fall hvor mye gikk dere ned? Var det for en periode eller permanent? Anonymkode: b1d7c...521 1 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Det er absolutt en mulighet for noen år, men sikkert lurt å senke listen selv også. Få mat levert på døra sparer en del tid og også å lage middag for to dager på rad. Vaske klær tar jo bare noen minutter. Anonymkode: 75163...a9f 2
Snickersogtwist Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Hva med å ta en avveining? Tapet ved 80% stilling kontra kostnaden av hushjelpe 1-2x dager i uken og/eller matkasse? Da mister du ikke så mye i pensjonssparing heller. 20 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Med 80% har du hverfall en hvile dag, om du bruker den til hvile da. Damer har vel lett for å fylle opp hviledag med ærender og glemme å hvile, da må du være streng på at du skal hvile eller kose deg, uten dårlig samvittighet. Barna trenger en mamma med overskudd. Lei inn en barnevakt og kom deg ut på noe DU vil et par ganger i mnd i tillegg. Godt å ha noe å glede seg til. Anonymkode: eb699...906 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 Jobber du virkelig bare 9 til 16? I hva slags jobb har man så kort arbeidsdag? Anonymkode: 9416f...104
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber du virkelig bare 9 til 16? I hva slags jobb har man så kort arbeidsdag? Anonymkode: 9416f...104 08-15:30 Anonymkode: b1d7c...521 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er absolutt en mulighet for noen år, men sikkert lurt å senke listen selv også. Få mat levert på døra sparer en del tid og også å lage middag for to dager på rad. Vaske klær tar jo bare noen minutter. Anonymkode: 75163...a9f Får mat og matkasser levert. Anonymkode: b1d7c...521 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 Dersom du er helt utslitt er det vel bedre med en gradert sykemelding en periode så du får hentet deg inn litt vs å permanent redusere stillingsprosenten? Anonymkode: f8a2a...70a 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 Når legger du deg for å sove om kvelden? Anonymkode: 9416f...104
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Har i perioder hvor jeg har kjent det slik som deg, redusert stllingen min 20% (ulønnet permisjon) og tatt onsdager fri i en periode. Ofte et halvt år om gangen. Har brukt mannens jobb som argument over for arbeidsgiver og kollegaer. Det har fungert for meg, og jeg får laddet uten sykemeldig og dårlig samvittighet. Anonymkode: c6f1b...ac0 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når legger du deg for å sove om kvelden? Anonymkode: 9416f...104 Kl.21, noen ganger før. Står opp kl.06:20. Sover ofte kun 3-4 timer da minstemann ofte våkner et par ganger hver natt. Anonymkode: b1d7c...521 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du er helt utslitt er det vel bedre med en gradert sykemelding en periode så du får hentet deg inn litt vs å permanent redusere stillingsprosenten? Anonymkode: f8a2a...70a Sykelønnsordningen er ikke for å avlaste de som har tatt på seg for mye eller har en partner som ikke bidrar. Ts er ikke syk. Anonymkode: 5f460...b76 17 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #13 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du er helt utslitt er det vel bedre med en gradert sykemelding en periode så du får hentet deg inn litt vs å permanent redusere stillingsprosenten? Anonymkode: f8a2a...70a Nei, nå må du slutte. Vi kan ikke misbruke systemet mer enn vi gjør noe. Anonymkode: 75163...a9f 11 1
Firefine Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du er helt utslitt er det vel bedre med en gradert sykemelding en periode så du får hentet deg inn litt vs å permanent redusere stillingsprosenten? Anonymkode: f8a2a...70a En dårlig ide. Vi får alle ta ansvar for å få livet til å gå rundt i den stillingsprosenten vi klarer. Staten skal ikke betale for det vi ikke klarer. 10 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt en mulighet for noen år, men sikkert lurt å senke listen selv også. Få mat levert på døra sparer en del tid og også å lage middag for to dager på rad. Vaske klær tar jo bare noen minutter. Anonymkode: 75163...a9f Å vaske klær er det jo maskinen som tar seg av. Det som tar tid er før og etter at det legges inn i og tas ut av maskinen. Sortere etter kvalitet (bomull, ull, syntet, finvask osv) før man legger det i maskinen, så er det å henge opp alt til tørk etterpå, og når det er tørt skal alt brettes pent sammen eller henges opp, på riktig rom hos riktig familiemedlem. Det er det som tar tid. Noen har klær de må stryke også (pga jobb f.eks krever pent tøy). Det tar enda mer tid. Anonymkode: 62a2a...919 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å vaske klær er det jo maskinen som tar seg av. Det som tar tid er før og etter at det legges inn i og tas ut av maskinen. Sortere etter kvalitet (bomull, ull, syntet, finvask osv) før man legger det i maskinen, så er det å henge opp alt til tørk etterpå, og når det er tørt skal alt brettes pent sammen eller henges opp, på riktig rom hos riktig familiemedlem. Det er det som tar tid. Noen har klær de må stryke også (pga jobb f.eks krever pent tøy). Det tar enda mer tid. Anonymkode: 62a2a...919 Er dette vanlig? Altså ull på ullvask er greit, men resten? 😳 Anonymkode: 01b83...aca 7
Tjoheiii Skrevet 1. november 2023 #17 Skrevet 1. november 2023 Jeg har gått ned til 80% og angrer ikke kommer til å gå tilbake til 100% når barna kommer i skolealder, men akkurat disse årene nyter jeg å jobbe litt redusert for å få mer tid til barna og myyye mindre stress i hverdagen🥰 jeg jobber 80% over 5 dager da, så har ikke en dag fri men jobber kun 6 timer om dagen. Da tar jeg både levering og henting i barnehagen, vi rekker å spise en god frokost sammen og er hjemme i god tid på ettermiddagen så vi rekker å gjøre mer enn bare å spise middag og rett i seng😅 jeg tjener omtrent 120.000 kr mindre i året enn da jeg jobbet heltid men det ser jeg på som en investering i god livskvalitet 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 Har vurdert å redusere til 80% selv. Men samtidig tenkt på om det ville vært nyttig eller om det bare høres fornuftig ut. Det blir ikke mindre arbeid. Ja, man kan ta feks husarbeidet den dagen og kanskje ukeshandle så man slipper å gjøre det i hverdagen. Men alle andre dager går det jo i normal rydding, oppvask, rengjøring på kjøkkenet, klesvask osv. så om man opplever å få mer tid og overskudd er jeg usikker på. Da ville jeg kanskje heller vurdert muligheten for å jobbet 9-15 framfor 8-16. Da kan en veksle på å levere senere, hente tidlig, handle og lage klar middag før henting, få unna raskt husarbeid før henting e.l. Og kanskje få det bittelitt roligere hver dag framfor «brannslukking» den ene dagen man har fri i uken. Anonymkode: 4cac5...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 Ingen penger er verdt å slite seg ut for når alternativet er å ha litt krefter til å kose seg med ungene og ha glede av livet for egen del. Å jobbe full stilling med to små er hinsides slitsomt, det forstår jeg. Og så bør du tenke på at hvis du bare kjører på og går på en smell så blir det mye verre. Du skal ikke glemme deg selv oppi jobb og unger. Anonymkode: 53dfb...076 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 Jeg gikk ned til 80% da barna var små. Ga blanke i dårligere økonomi og pensjon. Viktigste var å få ting til å gå rundt og overleve den perioden. Er utrolig glad jeg gjorde dette både for egen og barnas del. Helst ville jeg gå ned til 60%, men jeg var alene med 2 små så da gikk det ikke økonomisk. aldri angret ❤️ Anonymkode: 723d9...140 6 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå