AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Jeg har en tispe med innbilt svangerskap. Hva er lurt å tenke på da? Er det mere tur? Mere trening som gjelder? Eller noe annet som er lurt? Hun bruker ikke bamser eller leker som «valper». Anonymkode: 05c68...8ce 1
Troyamin Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Hard mosjon og litt mindre mat. Gir det seg ikke i løpet av ca 7-14 dager, kontakt veterinæren. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Troyamin skrev (58 minutter siden): Hard mosjon og litt mindre mat. Gir det seg ikke i løpet av ca 7-14 dager, kontakt veterinæren. Hun spiser ikke noe mer enn det hun ellers gjør. Anonymkode: 05c68...8ce
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun spiser ikke noe mer enn det hun ellers gjør. Anonymkode: 05c68...8ce Men mye av det hun spiser nå, går med på å produsere melk. Kutt ned litt på maten og gi mer fysisk og/eller mental aktivitet. Ved neste løpetid kan du gi raspberry leaf tabletter (gi fra første dag av løpetid og et par uker etter at løpetiden er over). Mange opplever positiv effekt av at det minsker/eliminerer innbilsk svangerskap. Det fungerer for mine tisper. https://hunde-sport.no/produkt/dorwest-raspberry-leafs/ Anonymkode: 6e339...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 Og ikke klø henne på mage/jur for det stimulerer til mer melkeproduksjon.. Anonymkode: e2f26...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en tispe med innbilt svangerskap. Hva er lurt å tenke på da? Er det mere tur? Mere trening som gjelder? Eller noe annet som er lurt? Hun bruker ikke bamser eller leker som «valper». Anonymkode: 05c68...8ce Kontakt veterinærkontoret. Få resept på galastop. Anonymkode: 8b692...c56 1
Troyamin Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun spiser ikke noe mer enn det hun ellers gjør. Anonymkode: 05c68...8ce Som allerede nevnt, gi litt mindre mat enn du pleier. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Har gitt henne mindre mat nå. Anonymkode: 05c68...8ce 2
NinaLisa Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Min tispe får dette etter hver løpetid. Vi gjør ikke noe ekstra rundt dette. Det går over etter noen uker. Hun får normalt med mat og mosjon. Hadde jeg vist dette når hun var yngre hadde jeg vurdert å sterilisere henne. Hun er nå 9 år å jeg tenker at det får bare gå sin gang.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Hvorfor har du ikke tatt henne med til veterinær?🙄 Anonymkode: 05447...015
Topsi Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Litt på siden, men i hadde en kattunge som trengte amme og ble oppfostret av en tispe med innbilt svangerskap 1
NinaLisa Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du ikke tatt henne med til veterinær?🙄 Anonymkode: 05447...015 Jeg kan bare svare for meg her. Dette er hund nr 3 jeg har med innbilt svangerskap, å selvsagt har jeg tatt det opp med veterinær. Det er ganske vanlig med innbilt hos tisper å ikke noe man nødvendigvis behandler. 1
h/k Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Du kan få galastop av veterinær for å bremse melkeproduksjon hvis hun viser ubehag. De kan få jurbetennelse og melkespreng.
Troyamin Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor har du ikke tatt henne med til veterinær?🙄 Anonymkode: 05447...015 Fordi det ikke er nødvendig å ta hunden til veterinæren i første omgang. De aller fleste tisper slutter med innbilt svangerskap i løpet av den første uken med hard trening. Kløv+kjettingtrekk i harde motbakker eller ulendt terreng, er en kjekk treningsmetode å benytte seg av. Veterinær (galastop) brukes dersom økt aktivitet og mindre mat ikke fungerer. Eller som nevnt over; ved sterkt ubehag.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har du ikke tatt henne med til veterinær?🙄 Anonymkode: 05447...015 Fordi innbilt svangerskap er helt normalt i tisper, og man trenger ikke hjelp av veterinær med mindre de plages veldig og det går ut over livskvaliteten. Anonymkode: 6e339...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Når det gjelder innbilt svangerskap hos tisper, er det viktig å gi dem ekstra omsorg og oppmerksomhet. Økt aktivitet som turer og trening kan bidra til å avlede oppmerksomheten fra det innbilte svangerskapet. Du kan også prøve å tilby henne alternative leker eller aktiviteter som kan distrahere henne fra å behandle bamsene eller lekene som valper. Snakk gjerne med en veterinær for å få mer spesifikk veiledning basert på din tispe sin situasjon. Anonymkode: 7181f...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå