AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Noen som har barn (med diagnoser) som utagerer og er voldelige? Vil dere si noe om hva slags oppfølging dere får og hvilken oppfølging dere synes har vært mest nyttig ☺️ Anonymkode: 1ed49...dbd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Vi er i denne situasjonen. Det er fortvilende. Oppfølgingen vi får er samtaletimer, av og til med barnet, Familievernkontoret og oss foreldre, av og til bare med oss foreldre og FVK. Av og til bare barnet og FVK. I starten da vi begynte der, og fortalte om tenåringens voldelige oppførsel (mot oss foreldre), ble vi prioritert høyt og hadde ukentlige samtaler hos FVK. Nå har de nok innsett at de ikke får snudd tenåringen, det er en enorm rigiditet der som er et av symptomene på diagnosen. Ja, sier tenåringen, jeg slår, fordi jeg er sint. Og jeg har rett til å være sint, fordi bla bla bla (f.eks. han ikke ville ha spaghetti til middag akkurat denne dagen, eller han ville være alene i huset, men jeg fikk uplanlagt besøk av en tante, etc etc) Det vi får høre fra FVK nå, er "stakkars dere, vi skjønner at dere har det tøft, dere er kjempeflinke som står i alt dette, dere gjør alt riktig som foreldre, dere er så sterke". Jeg tror m.a.o. at de har gitt opp. Barnet endrer seg ikke av å ha en times samtale med en snill dame en gang i måneden. De tør nok heller ikke snakke så veldig strengt til tenåringen, for da vet de at det er stor sjanse for at han ikke kommer på møtene framover. Vi var hos BUP under utredningen. Da aspergerdiagnosen ble satt, var vi ferdige der, og ble sendt ut til kommunens førstelinjetjeneste, som er Familievernkontoret her hvor jeg bor. TS, er du i samme situasjon? Har dere funnet noe som hjelper, er det hjelp å få noe sted? Anonymkode: 68930...39a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er i denne situasjonen. Det er fortvilende. Oppfølgingen vi får er samtaletimer, av og til med barnet, Familievernkontoret og oss foreldre, av og til bare med oss foreldre og FVK. Av og til bare barnet og FVK. I starten da vi begynte der, og fortalte om tenåringens voldelige oppførsel (mot oss foreldre), ble vi prioritert høyt og hadde ukentlige samtaler hos FVK. Nå har de nok innsett at de ikke får snudd tenåringen, det er en enorm rigiditet der som er et av symptomene på diagnosen. Ja, sier tenåringen, jeg slår, fordi jeg er sint. Og jeg har rett til å være sint, fordi bla bla bla (f.eks. han ikke ville ha spaghetti til middag akkurat denne dagen, eller han ville være alene i huset, men jeg fikk uplanlagt besøk av en tante, etc etc) Det vi får høre fra FVK nå, er "stakkars dere, vi skjønner at dere har det tøft, dere er kjempeflinke som står i alt dette, dere gjør alt riktig som foreldre, dere er så sterke". Jeg tror m.a.o. at de har gitt opp. Barnet endrer seg ikke av å ha en times samtale med en snill dame en gang i måneden. De tør nok heller ikke snakke så veldig strengt til tenåringen, for da vet de at det er stor sjanse for at han ikke kommer på møtene framover. Vi var hos BUP under utredningen. Da aspergerdiagnosen ble satt, var vi ferdige der, og ble sendt ut til kommunens førstelinjetjeneste, som er Familievernkontoret her hvor jeg bor. TS, er du i samme situasjon? Har dere funnet noe som hjelper, er det hjelp å få noe sted? Anonymkode: 68930...39a Takk for svar 🙏 Samme diagnose her også.. Vi har vært i BUP også, prøvd ulike tiltak, veiledning, kurs og medisiner… Ikke noe som biter på. Lurer litt på barnevernet Anonymkode: 1ed49...dbd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Meg igjen, som svarte over. Vi har også vært i kontakt med barnevernet. Hadde noen møter før de konkluderte og sa at dette ikke er en sak for barnevernet. Men det er sikkert litt personavhengig? Jeg synes det er veldig overraskende og trist og uforståelig at det ikke finnes noe slags adferdsterapi eller kurs for barn og ungdom på spekteret, der de kan lære seg å jobbe med håndtering av følelser og frustrasjon. Det er da man skjønner hvor lite Norge er, det finnes ikke hjelp å få, vi har ingen tilbud, ingen som jobber med dette, i alle fall er det ikke mulig å få tilgang til en slik terapeut. Anonymkode: 3f14e...313
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Tiåringen vår har utagert kraftig i perioder. Ikke fått noen spesiell oppfølging, utover et tretimers (temmelig grunnleggende og dermed unyttig) kurs hos BUP knyttet til en av diagnosene hennes. Hun utagerer ikke nå, antagelig som følge av modning kombinert med omfattende tilrettelegging hjemme og på skolen. Vi har selv organisert og initiert alt skolesamarbeid, fått inn PPT, driftet en ansvarsgruppe og påklaget vedtak ved behov. Etter noen år har samarbeidet med skolen blitt ganske velfungerende. Anonymkode: a1c83...5b7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Har barn uten satt diagnose som utagere fysisk. Når jeg endelig samlet mot til å be om hjelp, så oppdaget jeg at det er ingen hjelp å få.. Å vi har nå vært i kontakt med helsesykepleier, fastlege, lavterskel team, Bup og barnevernstjenesten. Fikk et individuelt foreldrekurs, der instruktør konkluderte med at kurset egentlig ikke var egnet for oss da vi var gode på akkurat de tingene vi skulle øve på på kurset. Så vi får klapp på skulderen og beskjed om det samme som ene over "vi skjønner at dere har det tøft, dere er kjempeflinke, hold ut" og "om dere vurderer at det er fare for liv og helse, ring politiet" Anonymkode: 61479...a22
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har barn uten satt diagnose som utagere fysisk. Når jeg endelig samlet mot til å be om hjelp, så oppdaget jeg at det er ingen hjelp å få.. Å vi har nå vært i kontakt med helsesykepleier, fastlege, lavterskel team, Bup og barnevernstjenesten. Fikk et individuelt foreldrekurs, der instruktør konkluderte med at kurset egentlig ikke var egnet for oss da vi var gode på akkurat de tingene vi skulle øve på på kurset. Så vi får klapp på skulderen og beskjed om det samme som ene over "vi skjønner at dere har det tøft, dere er kjempeflinke, hold ut" og "om dere vurderer at det er fare for liv og helse, ring politiet" Anonymkode: 61479...a22 Hvor gammelt er barnet ditt? Har barnet alltid utagert? Anonymkode: 42270...9c4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Her må vel det være lov å gi kraftig beskjed??? At NEI det er ikke greit å oppføre seg slik selv om en er sint. Ta seg sammen! Få de ut i skog og mark. Løp, kjøp boksesekk, og kutt ut energidrikk, usunn mat og sy puter under barna. Ta fra Internett og pc. For mye data, film og mobilbruk gjør folk syke. Vi vet dette ikke er bra, likevel kjøres det på. Igjen; få disse sinte barna ut i skog og mark. De har ingen valg. Konsekvenser og stramme rammer, få valg og ingen rom for kverulering. Tror barna da forstår at å knuse, ødelegge, hyle og skrike ikke er greit. Anonymkode: d7e46...e81
Gjest Angry Man Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Vi er i denne situasjonen. Det er fortvilende. Oppfølgingen vi får er samtaletimer, av og til med barnet, Familievernkontoret og oss foreldre, av og til bare med oss foreldre og FVK. Av og til bare barnet og FVK. I starten da vi begynte der, og fortalte om tenåringens voldelige oppførsel (mot oss foreldre), ble vi prioritert høyt og hadde ukentlige samtaler hos FVK. Nå har de nok innsett at de ikke får snudd tenåringen, det er en enorm rigiditet der som er et av symptomene på diagnosen. Ja, sier tenåringen, jeg slår, fordi jeg er sint. Og jeg har rett til å være sint, fordi bla bla bla (f.eks. han ikke ville ha spaghetti til middag akkurat denne dagen, eller han ville være alene i huset, men jeg fikk uplanlagt besøk av en tante, etc etc) Det vi får høre fra FVK nå, er "stakkars dere, vi skjønner at dere har det tøft, dere er kjempeflinke som står i alt dette, dere gjør alt riktig som foreldre, dere er så sterke". Jeg tror m.a.o. at de har gitt opp. Barnet endrer seg ikke av å ha en times samtale med en snill dame en gang i måneden. De tør nok heller ikke snakke så veldig strengt til tenåringen, for da vet de at det er stor sjanse for at han ikke kommer på møtene framover. Vi var hos BUP under utredningen. Da aspergerdiagnosen ble satt, var vi ferdige der, og ble sendt ut til kommunens førstelinjetjeneste, som er Familievernkontoret her hvor jeg bor. TS, er du i samme situasjon? Har dere funnet noe som hjelper, er det hjelp å få noe sted? Anonymkode: 68930...39a Dette høres fryktelig vanskelig ut. Autisme? Det første som må gjøres er jo en grundig utredning så man vet hva man har med å gjøre så kan man gå videre til behandling. Dette er noe som FVK burde kunne hjelpe dere med. Hvis det ikke er noen hjelp å få der må dere undersøke hva slags behandlingstilbud som finnes selv. Det er massevis av psykiatere og psykologer i norge med ulike spesialiteter.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Angry Man skrev (2 minutter siden): Dette høres fryktelig vanskelig ut. Autisme? Det første som må gjøres er jo en grundig utredning så man vet hva man har med å gjøre så kan man gå videre til behandling. Dette er noe som FVK burde kunne hjelpe dere med. Hvis det ikke er noen hjelp å få der må dere undersøke hva slags behandlingstilbud som finnes selv. Det er massevis av psykiatere og psykologer i norge med ulike spesialiteter. Jepp, autisme. Grundig utredet av Bup, har vært innom mange instanser de siste årene. Tror vi har rundet byen nå, alle hjelpeinstanser som finnes her, rett og slett. Og dette er det vi selv som har mast oss til - vanligvis etter en autismediagnose blir man bare utskrevet av Bup og får diagnosen på et papir, værsågod neste. Men det er fortvilende, det er rett og slett ingen hjelp å få. Blir så misunnelig når jeg leser på utenlandske asperger-grupper på facebook. Barna har terapeuter, de har samtalegrupper med andre aspergere der en terapeut diskuterer problemstillinger de vil møte på i hverdagen, etc. Livs-coaching. Tenk at dette får de til i USA, men ikke i Norge, som tror vi er verdens beste på helse... Anonymkode: 68930...39a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Voldelig og utagerende tenåring. Vært innom bup,bv,mst og hele leksa. Ingenting har hjulpet. Her er det politiet som har hjulpet. Ringte de en gang under utagering,veldig effektivt! Ungdomskontakten har jevnlige samtaler med han,skjønner dette er en politimann som virkelig strekker seg langt over hva som er deres ansvarsområde. Anonymkode: b412e...1eb
Gjest Angry Man Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp, autisme. Grundig utredet av Bup, har vært innom mange instanser de siste årene. Tror vi har rundet byen nå, alle hjelpeinstanser som finnes her, rett og slett. Og dette er det vi selv som har mast oss til - vanligvis etter en autismediagnose blir man bare utskrevet av Bup og får diagnosen på et papir, værsågod neste. Men det er fortvilende, det er rett og slett ingen hjelp å få. Blir så misunnelig når jeg leser på utenlandske asperger-grupper på facebook. Barna har terapeuter, de har samtalegrupper med andre aspergere der en terapeut diskuterer problemstillinger de vil møte på i hverdagen, etc. Livs-coaching. Tenk at dette får de til i USA, men ikke i Norge, som tror vi er verdens beste på helse... Anonymkode: 68930...39a Må være en særdeles vanskelig situasjon å befinne seg i. Dere har min sympati. Det er jo egne enheter i de fire helseregionene som er ansvarlig for å tilby tjenester relatert til autisme, men dere har selfølgelig vært gjennom dette. Har man flust med penger kan man jo gå privat og finne egne spesialister som kan jobbe med barnet. Men det blir ikke billig. Det er jo også ofte slik at man har visse rettigheter etter lovverket og at man slettes ikke alltid får dette av de ulike aktørene man interagerer med. Dere kunne konsultert med en jurist for å se om dere får det dere har krav på etter loven. Ellers er det bare å MASE så mye dere kan for å få den hjelpen dere ønsker. Det hjelper faktisk. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå