Gå til innhold

Tar dere influensavaksine i 1. Trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: afa0d...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Ingen grunn til å vente. Både lege og jordmor var helt enig.

Anonymkode: e4292...1d3

Skrevet

Fikk beskjed om å vente til 2.trimester så da tok jeg den da

Anonymkode: f28f6...be2

Skrevet

Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor det er anbefalt å ta i 2 og tredje trimester men ikke i 1?

Jeg mener at fosteret er mer sårbart i 1 trimester? Men kanskje det ikke er det?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor det er anbefalt å ta i 2 og tredje trimester men ikke i 1?

Jeg mener at fosteret er mer sårbart i 1 trimester? Men kanskje det ikke er det?

Det er sikkert slik at fosteret kan ta mer skade hvis mor blir syk 2. og 3. semester. Jeg prøvde å spørre både lege og jordmor om hvorfor det ikke er anbefalt for oss i 1. trimester når det er høysesong når vi kommer i 2. trimester. Det tar jo tross alt 2 uker før vaksinen får optimal virkning, og da er det jo god sjanse for å bli smittet når viruset er over alt. Ingen kunne svare noe annet enn at det ikke er noen ulempe å ta det i 1. trimester. Jordmor var fornøyd med at jeg hadde tatt den da jeg var innom i 10. svangerskapsuke, for hun syntes gravide som regel var alt for sein med å ta den (noe jeg godt forstår, siden den kun er anbefalt fra 2. trimester).

Anonymkode: e4292...1d3

Skrevet

Absolutt ikke. Ikke i 2. og 3. heller. 

Anonymkode: 2654e...761

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Absolutt ikke. Ikke i 2. og 3. heller. 

Anonymkode: 2654e...761

Hvorfor?

Skrevet

Jeg er i uke 10, tok den i dag 😊

Anonymkode: 7c94e...6fb

Skrevet

Jeg leste en artikkel i går hvor det stod at infeksjoner av denne typen påvirker hjertet og lunger. For gravide, spesielt ut i svangerskapet når barnet tar mye plass i magen, er det stor belastning på disse organene. Det er dermed større risiko ved å bli alvorlig syk ved disse sykdommene, når organene som rammes allerede er presset. I 1 trimester er det jo ikke en like stort trykk, men skader nok ikke å ta vaksine uansett. Men influensavaksine er ikke effektiv så lenge. 

Skrevet

Tok den i tredje trimester, i tillegg til T-dap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...