AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Ja, det har jeg gjort. Ingen grunn til å vente. Både lege og jordmor var helt enig. Anonymkode: e4292...1d3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Fikk beskjed om å vente til 2.trimester så da tok jeg den da Anonymkode: f28f6...be2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor det er anbefalt å ta i 2 og tredje trimester men ikke i 1? Jeg mener at fosteret er mer sårbart i 1 trimester? Men kanskje det ikke er det? Anonymkode: afa0d...511
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor det er anbefalt å ta i 2 og tredje trimester men ikke i 1? Jeg mener at fosteret er mer sårbart i 1 trimester? Men kanskje det ikke er det? Anonymkode: afa0d...511 Det er sikkert slik at fosteret kan ta mer skade hvis mor blir syk 2. og 3. semester. Jeg prøvde å spørre både lege og jordmor om hvorfor det ikke er anbefalt for oss i 1. trimester når det er høysesong når vi kommer i 2. trimester. Det tar jo tross alt 2 uker før vaksinen får optimal virkning, og da er det jo god sjanse for å bli smittet når viruset er over alt. Ingen kunne svare noe annet enn at det ikke er noen ulempe å ta det i 1. trimester. Jordmor var fornøyd med at jeg hadde tatt den da jeg var innom i 10. svangerskapsuke, for hun syntes gravide som regel var alt for sein med å ta den (noe jeg godt forstår, siden den kun er anbefalt fra 2. trimester). Anonymkode: e4292...1d3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 Absolutt ikke. Ikke i 2. og 3. heller. Anonymkode: 2654e...761 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Absolutt ikke. Ikke i 2. og 3. heller. Anonymkode: 2654e...761 Hvorfor? Anonymkode: afa0d...511
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 Jeg er i uke 10, tok den i dag 😊 Anonymkode: 7c94e...6fb
Sansel Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Jeg leste en artikkel i går hvor det stod at infeksjoner av denne typen påvirker hjertet og lunger. For gravide, spesielt ut i svangerskapet når barnet tar mye plass i magen, er det stor belastning på disse organene. Det er dermed større risiko ved å bli alvorlig syk ved disse sykdommene, når organene som rammes allerede er presset. I 1 trimester er det jo ikke en like stort trykk, men skader nok ikke å ta vaksine uansett. Men influensavaksine er ikke effektiv så lenge.
Tanuki Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Tok den i tredje trimester, i tillegg til T-dap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå