Gå til innhold

Blir sakte faded ut på jobben. Hva kan jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber 50% på en arbeidsplass jeg har jobbet i 10 år. Etter som årene har gått har antallet ansatte vokst. Før sommeren fikk jeg beskjeden om at de ønsket å utvide stillingen min til 100%, og ble spurt om jeg ønsket denne jobben. Av personlige grunner kan jeg ikke jobbe 100%, så takket nei. Dermed fikk jeg beskjed om at stillingen min da ville bli lyst ut. Nå er vi snart i november, det har gått nesten ett halvt år og ingen ting skjer. De har ikke gjort eller foreslått noen løsninger for å beholde meg, og jeg har mistet all motivasjon for å gå på jobben, da jeg jo vet jeg er på vei ut noe jeg syns er vondt. Trives ikke lenger, og syns det er tungt. Har etterspurt ett vindu om ca hvor lenge jeg skal jobbe, men får ikke noe svar. Fikk beskjed om, at det er jo bare å si opp, men vet ikke om det er lurt. Hva har jeg krav på? Hva er lurt? Kan også nevne at det ikke er noe verneombud eller HR her, så den eneste jeg kan snakke med er sjefen som fader meg ut.

Anonymkode: 77bc1...796

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, for en kjip situasjon. Si opp kan du selvsagt ikke gjøre, da har du ikke rett på dagpenger på tre(?) måneder fra NAV.

Anonymkode: 9768b...cb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert? Du bør undersøke hvorfor de ikke eventuelt kan lyse ut en ny halv stilling istedenfor å fjerne din. Mange ønsker seg deltidsjobber selv om det i media og av politikere ofte fremstilles som djevelens verk. 

Anonymkode: 0c26f...645

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si opp uten annen jobb må du selvsagt ikke finne på. Helt horribelt hvordan de behandler deg. Håper du er organisert, for i så fall kontakter du dem for bistand.

Anonymkode: e8f67...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Si opp uten annen jobb må du selvsagt ikke finne på. Helt horribelt hvordan de behandler deg. Håper du er organisert, for i så fall kontakter du dem for bistand.

Anonymkode: e8f67...a88

jeg er ikke organisert.

Anonymkode: 77bc1...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har dem lov til og si at nå skal denne stillingen økes til 100, si ikke opp. Dem får sparke deg men det tviler jeg på dem har lov til. Ikke kan dem nedgradere deg heller. Du må få hjelp av noen som kan lover og regler, og si ikke opp. Da ville jeg heller brukt tiden på og se meg etter noe nytt om du ikke ser noe fremtid i denne bedriften. Men det høres rar ut at dem kan fjerne din stilling for og så finne en ny 100 prosent.

Anonymkode: 6bfbe...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kontrakt har du, og hva slags avtale om å jobbe redusert? Hvis kontrakten din sier 50% stilling tviler jeg sterkt på at «trenger flere ansatte» er oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: 3df2b...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde organisere deg og ta kontakt med tillitsvalgt så snart som mulig.

Anonymkode: 04c78...37b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke årsaken til at du jobber 50%, man kan jo kombinere det med 50% dagpenger også.

Du kan også søke jobb andre steder nå mens du venter på avklaring der du er.

Anonymkode: bde5b...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men har dem lov til og si at nå skal denne stillingen økes til 100, si ikke opp. Dem får sparke deg men det tviler jeg på dem har lov til. Ikke kan dem nedgradere deg heller. Du må få hjelp av noen som kan lover og regler, og si ikke opp. Da ville jeg heller brukt tiden på og se meg etter noe nytt om du ikke ser noe fremtid i denne bedriften. Men det høres rar ut at dem kan fjerne din stilling for og så finne en ny 100 prosent.

Anonymkode: 6bfbe...f2c

De har lov, men man må gjøre slike vesentlige endringer i en endringsoppsigelse, der nye vilkår fastsettes og der man som arbeidstaker har anledning til å takke ja eller nei til de nye vilkårene innenfor oppsigelsestid som normalt er tre måneder. 

Anonymkode: 8e758...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en advokat som har erfaring fra arbeidsforhold. Dette hjalp meg i en liknende situasjon i industrien. Var organisert, men de brydde seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk beskjed om, at det er jo bare å si opp, men vet ikke om det er lurt. Hva har jeg krav på? Hva er lurt

Ikke si opp og la alt ligge hos arbeidsgiver. 

Hold ut, her arbeidsgiver har et stort ansvar her og de har retningslinjer de MÅ følge for å si deg opp. 

Gjør de ikke sakene sine riktig, går du hardt ut med advokat i bakhånd. 

Anonymkode: 30cfd...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må det vurderes om du kan ha rett på deltid etter AML §10-2, 4 ledd:

«Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.»

Hvis du går deltid mer av bekvemmelighetsårsaker, kan arbeidsgiver gå veien om endringsoppsigelse. Hvis dere ikke er veldig få, er det neppe en vesentlig ulempe for bedriften å ansette en til i 50 % for å fylle stillingen. Du må i alle fall ikke finne på å si opp selv uten å ha noe å gå til. 
Det kan ligge flere aspekt i denne saken som gjør at den fra arbeidsgivers side kan framstå som noe annet enn det som kommer fram her. Det kan derfor medføre risiko og gå til privat advokat når du ikke er organisert og kunne fått gratis hjelp. Hvis du vurderer å melde deg inn i en fagforening, må det skje før du blir innkalt til drøftingmøte iht AML 15-1.

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff, for en kjip situasjon. Si opp kan du selvsagt ikke gjøre, da har du ikke rett på dagpenger på tre(?) måneder fra NAV.

Rundt 4! 18 uker. Så vær forsiktig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vedkommende kan sykemelde seg, si opp, for så å bli sykemeldt i nye 6 måneder. Men dette må gjøres i regi med fastlegen. Bestill time og se hva legen sier. Det var det min fastlege foreslo for meg i en nokså lignende situasjon i en jobb for over 10 år siden.

Anonymkode: a7c09...524

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (7 timer siden):

Først må det vurderes om du kan ha rett på deltid etter ledd: AML §10-2, 4

«Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.»

Hvis du går deltid mer av bekvemmelighetsårsaker, kan arbeidsgiver gå veien om endringsoppsigelse. Hvis dere ikke er veldig få, er det neppe en vesentlig ulempe for bedriften å ansette en til i 50 % for å fylle stillingen. Du må i alle fall ikke finne på å si opp selv uten å ha noe å gå til. 
Det kan ligge flere aspekt i denne saken som gjør at den fra arbeidsgivers side kan framstå som noe annet enn det som kommer fram her. Det kan derfor medføre risiko og gå til privat advokat når du ikke er organisert og kunne fått gratis hjelp. Hvis du vurderer å melde deg inn i en fagforening, må det skje før du blir innkalt til drøftingmøte iht AML 15-1.

Håper det ordner seg for deg!

AML §10-2 (4) er ikke relevant da denne bestemmelsen gjelder rett til reduksjon av arbeidstid. TS er ikke ute etter å redusere arbeidstiden sin, kun å jobbe i sin avtalte stillingsprosent.

At arbeidsgiver har behov for flere folk er ikke gyldig grunn til oppsigelse, med mindre arbeidets art gjør det umulig å få ansatt noen i den ledige stillingsprosenten. Dette er altså svært usannsynlig.

Anonymkode: c46d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som sier organiser deg og få hjelp til å finne ut hva du har rett på. Selv om du ikke får noen gratis advokat av fagforeningen nå som du allerede er i konflikt med arbeidsgiver så kan du fremdeles få rådgivning pr. telefon f.eks. Det er gull verdt.

Anonymkode: a7f01...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AML §10-2 (4) er ikke relevant da denne bestemmelsen gjelder rett til reduksjon av arbeidstid. TS er ikke ute etter å redusere arbeidstiden sin, kun å jobbe i sin avtalte stillingsprosent.

Jeg tør hevde det er relevant i en situasjon der arbeidsgiver har meddelt henne at de skal utvide stillingen til 100 %. Hvis hun har rett på deltid etter denne paragrafen må stillingen fylles med en annen i 50 % og en endringsoppsigelse vil ikke være sakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...