AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 I følge husleieloven så skal leier kunne ta inn samboer eller ektefelle og barn av dem igjen, uten utleiers samtykke. Men i vårt bofelleskap er det så trangt om plassen, at det strengt tatt ikke er forsvarlig mener jeg, og leier har heller ikke spurt om lov. Dette skjedde samme uka som leier flyttet inn. Det skulle være en person, men det kom to. I praksis bor kjæresten der de fleste dagene i uka, og de bruker strøm som er inkludert osv. Badet er knøttlite, og alle som bor der må vente ekstra på denne ene personen i såfall. Jeg vil påstå at dette er sjenerende og urettferdig for alle de andre i boligen. Skal alle som bor der få lov til å ta med seg en kjæreste? Galskap etter min mening! Det er overhode ikke plass Men, da kommer naturligvis spørsmålet; man er da ikke regnet som samboere før man har bodd sammen i to år? Så med mindre disse kan dokumentere at de er samboere fra før, kan vi i prinsippet be kjæresten leie et annet sted eller leie et av rommene når det blir ledig? Anonymkode: e0476...41b 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Hadde hørt med Leieboerforeningen. Anonymkode: ec58d...70f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Det stemmer dessverre at det er lov til å la kjæresten flytte inn uten samtykke fra utleier eller de andre beboerne i kollektivet, kjæresten kan til og med ta med seg barn uten at noen kan si noe på det. Nei man må ikke ha bodd sammen i to år for å regnes som samboere i dette tilfellet, det eneste dere kan gjøre er å lage klein stemning og håpe på at de flytter ut frivillig. Det burde vært unntak i husleieloven når det gjelder kollektiv og bofellesskap. Anonymkode: df3b8...b11 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde hørt med Leieboerforeningen. Anonymkode: ec58d...70f ☺️ Vi gjør nok det etterhvert. Men det er litt pussig at loven er formulert på den måten. De stakkars som leier ut mister jo råderett til å beskytte seg selv og egen eiendom fullstendig. Og de som leier sammen med vedkommende gjør jo også det samme. Det blir jo kjempetrivelig når folk ikke kan rette seg, eller klare å gjøre og holde avtaler Anonymkode: e0476...41b 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 Det blir kjempeutrivelig skulle det stå Anonymkode: e0476...41b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 For å si det sånn.. Hadde de spurt, og snakket med oss om det kunne vårt slik et tid pga vanskeligheter osv.. da kunne det vært løsninger. MEN.. det er jo ikke tilfellet her Anonymkode: e0476...41b
Melus Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 Dette høres rart ut. For eksempel finnes det kollektiv med kun jenter, og mange vil kun bo med mennesker av det samme kjønn. Da er det veldig rart hvis jeg som jente kan flytte inn i et kollektiv og senere la min mannlige kjæreste flytte inn? Om ikke ulovlig så er det i det minste ekstremt respektløst overfor de andre beboerne! 8 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 Dem deler jo rom uansett, men hvor trangt er det der dere bor? Sånn er det og bo i bofelleskap. Kan være mulig dette paret finner det ut selv etterhvert at det kan bli trangt. Kommer det en til, så må man jo komme til enighet om tid på badet, bruk av vaskemaskin osv. om det ikke er plass til en til kan det umulig være plass til besøk. Men er jo mulig at den nye kjæresten også må være med og betale på utgiftene likt som dere, gratis blir heller ikke riktig. Anonymkode: b220d...1be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dem deler jo rom uansett, men hvor trangt er det der dere bor? Sånn er det og bo i bofelleskap. Kan være mulig dette paret finner det ut selv etterhvert at det kan bli trangt. Kommer det en til, så må man jo komme til enighet om tid på badet, bruk av vaskemaskin osv. om det ikke er plass til en til kan det umulig være plass til besøk. Men er jo mulig at den nye kjæresten også må være med og betale på utgiftene likt som dere, gratis blir heller ikke riktig. Anonymkode: b220d...1be Det er veldig trangt. Det er akkurat plass til 3 egentlig. Stua har så vidt plass til en 3 seters sofa. Er man fler sitter man som på et tog og må tenke logistikk. 😂 Og angående bad osv, så blir ser da litt trist om alle vil dusje før jobb.. 10 minutters durs på 3 er jo 30 minutter. Med fire er vi oppi 40 minutters ventetid. Tenk om vi blir 6! Skal en som begynner tidlig på jobb vente en time og stå opp 5 liksom? 😂 Man føler seg jo helt forferdelig hvis man ikke får dusja når man trenger Det er heller ikke plass i kjøleskapet eller fryseren.. skjønner du? Tenk om alle skulle gjort det, det går jo ikke. Anonymkode: e0476...41b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Det blir utrygt å leie kjenner jeg, hvis man skal kunne lure seg til en gratis passasjer utenom leiekontrakten. Jeg trives ikke, hvis jeg brått skal bo som sild i boks. Nei. Dette syns jeg er dårlig faktisk, at folk skal gjøre det på denne måten. Anonymkode: e0476...41b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 Melus skrev (58 minutter siden): Dette høres rart ut. For eksempel finnes det kollektiv med kun jenter, og mange vil kun bo med mennesker av det samme kjønn. Da er det veldig rart hvis jeg som jente kan flytte inn i et kollektiv og senere la min mannlige kjæreste flytte inn? Om ikke ulovlig så er det i det minste ekstremt respektløst overfor de andre beboerne! Ja! Og utrygt! Man har jo forventninger når man skriver kontrakt og betaler for noe. Og så skal naboen ødelegge alt liksom. Merk at jeg skjønner hvis folk har uflaks og mister inntekt osv. Men da prøver man jo alternative løsninger eller snakker med leieboer så det blir slik at alle er enige om en avgjørelse Anonymkode: e0476...41b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 Og så er det alle tingene da… Det skal sies at nå har de begynt å stable ting og fylle opp gulvet .. det er jo ikke plass til så lye oppbevaring fra før av.. men nå er det enda en person med alle sine sko.. Jo ler jeg tenker på det, jo mer feil blir det Anonymkode: e0476...41b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #13 Skrevet 1. november 2023 Og så er det alle tingene da… Det skal sies at nå har de begynt å stable ting og fylle opp gulvet .. Det er jo ikke plass til så mye oppbevaring fra før av.. men nå er det enda en person med alle sine sko.. Jo mer jeg tenker på det, jo mer feil blir det . Vi andre som bor der må jo kunne få lov til å ha noe orden , iallefall litt system så en slipper å tråkke i ting Anonymkode: e0476...41b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 De kan nok med loven i hånda gjøre det, men det er kjip oppførsel. Huseier kan jo snakke med dem det gjelder og si at dette går utover dere andre. Men noen sanksjonsmuligheter finnes vel ikke.. Anonymkode: 30e4b...637
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 Det er sant at man har lov til å la foreldre eller barn flytte inn uten at utleier kan si noe på det. MEN det er ett smutthull, og det er plass. Denne retten bortfaller hvis leiligheten ikke har plass og kan oppfattes som overbefolket med flere beboere. Så google frem fakta om dette og sleng det i bordet. Anonymkode: 066ad...82c 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 Føler med deg forferdelig irriterende. Bodde i kollektiv en gang når eg gikk videregående. Da var det tre jenter der en eller 2 hadde kjærester. Var stadig besøk av venner og forferdelig bråkete lytt. Heldigvis var dem kun i kollektivet i ukedager. Bodde også en da "eldre" kar der som arbeidet på en lokal fabrikk. Etterhvert var det og en til som eg da trodde var kollegaen på besøk, men usikker om han bodde der. Fant ut at han bodde der etterhvert da han andre hadde fått seg dame fra Polen. Eg var festsjåfør og kom hjem klokken 3 på natta. Da var doen låst. Eg hørte en trøtt stemme på engelsk om å vente litt. Da kom han ene ut med pute fra doen. Viste seg han sov over i badekaret da han ene hadde besøk av dama i helgene. Så en leiebolig med 5 soverom og 5 leietakere med kun 1 bad og ingen stue kun kjøkken ble okkupert av 8-10 personer i realiteten. Gamle eieren hadde kun leid ut 2 soverom der før, fordi leiligheten var for dårlig utstyrt. Ny eier hadde kun satt en enkel vaskemaskin på kjøkkenet for så å leie ut alle rommene. Anonymkode: f90d5...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #17 Skrevet 1. november 2023 Rotet deres, da kan du skylde på brannsikkerhet. Har de ikke plass til alt får de leie lager. Anonymkode: e02fd...409 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 Men hva med dette med samboerskap? Dette vil vel også gjøre at hvem som helst ikke kan flytte inn uten forvarsel AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er sant at man har lov til å la foreldre eller barn flytte inn uten at utleier kan si noe på det. MEN det er ett smutthull, og det er plass. Denne retten bortfaller hvis leiligheten ikke har plass og kan oppfattes som overbefolket med flere beboere. Så google frem fakta om dette og sleng det i bordet. Anonymkode: 066ad...82c Anonymkode: e0476...41b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Føler med deg forferdelig irriterende. Bodde i kollektiv en gang når eg gikk videregående. Da var det tre jenter der en eller 2 hadde kjærester. Var stadig besøk av venner og forferdelig bråkete lytt. Heldigvis var dem kun i kollektivet i ukedager. Bodde også en da "eldre" kar der som arbeidet på en lokal fabrikk. Etterhvert var det og en til som eg da trodde var kollegaen på besøk, men usikker om han bodde der. Fant ut at han bodde der etterhvert da han andre hadde fått seg dame fra Polen. Eg var festsjåfør og kom hjem klokken 3 på natta. Da var doen låst. Eg hørte en trøtt stemme på engelsk om å vente litt. Da kom han ene ut med pute fra doen. Viste seg han sov over i badekaret da han ene hadde besøk av dama i helgene. Så en leiebolig med 5 soverom og 5 leietakere med kun 1 bad og ingen stue kun kjøkken ble okkupert av 8-10 personer i realiteten. Gamle eieren hadde kun leid ut 2 soverom der før, fordi leiligheten var for dårlig utstyrt. Ny eier hadde kun satt en enkel vaskemaskin på kjøkkenet for så å leie ut alle rommene. Anonymkode: f90d5...f7f Jeg ville mistrivdes i et slikt miljø. Det ville ødelagt for nattesøvnen, skoleprestasjon m.m Således skjønner jeg ikke at denne loven kan gjelde bofelleskap. Trivsel er viktig, og en Norsk lov burde ta hensyn til dette. Men jeg kan skjønne at de som leier et hus eller leilighet, der det bare er en person som leier, at han må få ha med barna sine og kona hvis det er plass Anonymkode: e0476...41b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 Oppmåling av plasser, oppmåling av tid?? Er det tre soverom så del alt på tre. 3 skoskap i gangen, 3 doble knagger til jakker. 20 min på badet (timen mellom 7-8 delt på 3). En hylle i kjøleskap, en i fryser, en i kjøkkenskap Alt personlig oppbevares på soverom. Vil de betale og bo som én, så forventer dere andre at de ikke tar mer plass enn én. Be om et felles møte snarest. Si det heller rett ut istedet for å bli smålige. Anonymkode: 7b91b...ef0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå