Gå til innhold

uoppdragne små skrømt på døren - med foreldre som bare ler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt satt ut etter gårsdagens haloween runde her vi bor, landlig og stille sted der alle kjenner alle.. De fleste småskrømt som kom var flotte unger som hadde det fint, men så var de disse som alltid spør "hvor mange kan vi ta" og som svarer "åååh" når du sier en hver burde holde mens foreldrene ler og sier ting som "det blir aldri nok godis så de vil ha med seg mest mulig" 

er det slik foreldre teker - at det er greit at ungene raider skålen før andre får slippe til? 

Anonymkode: 11877...146

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke de er frekke da. De er jo lært opp til å spørre så de kan gjøre riktig. De frekke er de som stikker neven nedi, og rasker med seg flere uten å spørre.

Anonymkode: edbd7...08b

• Liker 30
  • Nyttig 12
Skrevet

Høres helt normalt ut ..fint at barn spør i stedet for å grabbe alt..og sefølgelig med masse godteri og de bare får ta 1... naturlig vil barn si..åh.... halloween er jo fordi dagen ha ha

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes ikke de er frekke da. De er jo lært opp til å spørre så de kan gjøre riktig. De frekke er de som stikker neven nedi, og rasker med seg flere uten å spørre.

det var flere som prøvde, en gutt med hansker på som var lett å kjenne igjen gjorde fire forsøk før jeg sa at nå var det kanskje på tide å la de andre slippe til hvorpå faren stolt sa "han der kommer seg frem her i verden for han lar seg ikek stanse av noe" 
Jeg blir helt matt jeg.. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes de er frekkere de som bare rasker med seg enn de som spør. Guttungen kommenterte at flere ganger når de gikk på døra til en og skulle til å ta så kom det en idiot bak som tok hånda full og sprang, sikkert eldre enn de barna du tenker på ts men det er mye rart der ute, foreldre og. Overhørte en far si at barnet måtte ta mer hos folk sånn at de kunne blir fortere ferdig... 

• Liker 1
Skrevet

Neste år får du ha lyset slukket, da vet du.

Anonymkode: 209e6...e55

• Liker 5
Skrevet

ikke misforstå - de aller fleste små skrømt var kledd opp, sminket, fine unger som viste seg fra sin beste side - men disse som ikke var så søte hadde med foreldre som heller ikke var helt på ballen i fht oppdragelse og folkeskikk, og så lurer jeg på om flere har lagt merke til at det er slik 🤔at det kanskje ikke er ungene som er problemet?
Jeg prøvde spøke med hva svaret ville blitt om jeg sa "knep" heller enn å ha knask for eksempel - og den ene forelderen dro opp egg fra lommen!!  :P jeg mener, egg!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neste år får du ha lyset slukket, da vet du.

Anonymkode: 209e6...e55

hvorfor det? Jeg syns det er hyggelig å få de fleste av dem på døren, og jeg har skålen full, så problemet er ikke de som kommer, det er mer foreldrene til noen av dem.. 

• Liker 3
Skrevet

Syns de var høflige som spurte hvor mange de kunne ta😀

Anonymkode: 5b22b...cdf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg ble litt satt ut etter gårsdagens haloween runde her vi bor, landlig og stille sted der alle kjenner alle.. De fleste småskrømt som kom var flotte unger som hadde det fint, men så var de disse som alltid spør "hvor mange kan vi ta" og som svarer "åååh" når du sier en hver burde holde mens foreldrene ler og sier ting som "det blir aldri nok godis så de vil ha med seg mest mulig" 

er det slik foreldre teker - at det er greit at ungene raider skålen før andre får slippe til? 

Omtrent hvor gamle var de? Jeg synes ikke disse barna er så uoppdragne. De spør hvor mange de kan ta, og forholder seg til det. De fleste(?) barn har jo lyst på masse godteri. Og foreldrene mener nok ikke at deres barn skal raide godteriskåla, men prøver å forklare barnets reaksjon.

Uoppdragne barn er de som likevel tar flere eller river til seg en full neve uten i det hele tatt å spørre. Jeg synes også de bør si takk, noe de aller fleste gjør.

• Liker 4
Skrevet

Syns de er uoppdragne når de ikke viser takknemlighet for det der får gratis, og i stedet uttrykker at de er skuffet fordi de mener det er lite ... Er tydelig (her inne) at gen Z er blitt foreldre og "oppdragere", ja. 

Anonymkode: 9dbca...35b

• Liker 5
Skrevet

Halloween er litt overveldende for små barn. Selvfølgelig kan de glemme høflighetsfraser og å spørre om antall er ikke frekt fordi det faktisk varierer fra hus til hus. Det jeg synes er sjokkerende er når relativt store unger kommer på døren, tar en stor neve godteri og går. Da tenker jeg foreldrene ikke har gjort jobben sin. Rundt her vi bor er det veldig mange ute på Halloween. Det gikk to store skåler med godteri i går. Alle var høflige, hyggelige og ordentlige med unntak av en gutt på ca 9-10 år som bare tok en neve og gikk. Når 60+ barn innom er innom er det fint det kun gjelder et barn. 

Anonymkode: e0a2f...473

• Liker 3
Skrevet

La meg presisere at jeg reagerer mer på foreldrene sine kommentarer enn ungene selv om barna det er snakk om her var 8-10 år gamle.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ble 4-åringene minnet på at de skulle si " knask eller knep" mange ganger. Likevel klarte de å kun si " kan vi få godteri??"

Det er jo ikke alltid at barn ønsker å være frekke, eller mangler oppdragelse. For mange kan det være vanskelig å huske på alle reglene de skal.

Anonymkode: e5707...6a2

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde gått igjennom reglene mange ganger, men ungene (fra flere familier, 3-6 år gamle) ble så gira og glade at de glemte seg. Vi som foreldre prøvde å minne dem på å si takk, ta bare én med mindre de får beskjed om at de kan ta flere etc. Men når de er så små og så gira så er det lett å glemme seg og de glemte noen gang å si «knask eller knep», de glemte å si takk (da sa vi foreldre takk) og noen ganger spurte de om hvor mange de kunne ta eller ropte «godteriiiiii» av pur glede.

Jeg som forelder prøver da å «unnskylde» med å le det bort litt, det er ikke for å være frekk, men med mindre ungen min oppfører seg direkte frekt så begynner jeg ikke å korrigere og «kjefte» i det som er 1-2 timer av pur lykke for de små.

Eldre barn som går alene skjønner jeg, har møtt på noen sylfrekke der selv, men en 3-5 åring som er så gira (og litt redd) at hen glemmer både mål og mæle og manerer tåler jeg iallefall  på min dør 2 timer i året.

Anonymkode: 83a03...277

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Herre min hatt, de er jo BARN. Selvfølgelig vil jo noen spørre. Er bedre det enn at de bare tar. Mye rart man skal bli gretten og fornærmet av.

• Liker 3
Skrevet
On 11/1/2023 at 8:40 AM, AnonymBruker said:

ikke misforstå - de aller fleste små skrømt var kledd opp, sminket, fine unger som viste seg fra sin beste side - men disse som ikke var så søte hadde med foreldre som heller ikke var helt på ballen i fht oppdragelse og folkeskikk, og så lurer jeg på om flere har lagt merke til at det er slik 🤔at det kanskje ikke er ungene som er problemet?
Jeg prøvde spøke med hva svaret ville blitt om jeg sa "knep" heller enn å ha knask for eksempel - og den ene forelderen dro opp egg fra lommen!!  :P jeg mener, egg!

Hadde jeg blitt trut med egg fra fra foreldre hadde jeg sendt både ungen og foreldren på dør og sagt at jeg ringer politiet om de våger seg å laste egg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 8.34):

Jo det er frekt å signalisere at det ikke er nok. Helt ok å spørre, hvor mange kan vi ta. Men det er dårlig golkeskikk, å bli sur eller reagere negativt. 

Anonymkode: da5a0...381

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 8.32):

Her delte jeg ut en ting til hver med skåla godt plantet i motsatt arm slik at de ikke kunne forsyne seg selv. 99,99% var fornøyd med det, men en og annen insisterte på at de skulle få velge selv (nei) - eller at de ville ha mer enn bare en (nei)

Jeg er enig i at det er lite hyggelig med unger som er såpass «fremmelig» at de ikke sier takk men heller «skal ha mer». At ungene sier det fordi de er «høy» på stemninga er en ting, men hadde foreldre stått å ledd ved siden av så skjønner jeg at du reagerer. Det er nok ikke ungene som er problemet men at foreldre ikke grensesetter/oppdrar. 

De fleste foreldre her sto i bakgrunnen og gjentok: «husk å si takk.. HUSK Å SI TAKK»!!! 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 9.34):

Syns de er uoppdragne når de ikke viser takknemlighet for det der får gratis, og i stedet uttrykker at de er skuffet fordi de mener det er lite ... Er tydelig (her inne) at gen Z er blitt foreldre og "oppdragere", ja. 

Anonymkode: 9dbca...35b

Men da minner jeg de på at de ikke er alene om å komme etter godteri, så en til hver, så det er nok til alle. Som en del av deres oppdragelse. Da vet de det til nesteår, spesielt om alle sier det

Anonymkode: da5a0...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...