Gå til innhold

Forslag om å innføre "apartheid" i barnehage for å bevare minoritetsspråk

Helgekarjol

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tresprakleg-barnehage-i-finnmark-skal-gjerde-barna-inn-etter-sprak-1.16613613

En planlagt barnehage i Finnmark skaper debatt. Samiske, kvenske og norske barn skal fysisk hindres fra å møtes - ved hjelp av gjerde.

Innendørs skal ikke barna kunne spasere mellom avdelingene. Utendørs skal de tre lekeområdene gjerdes inn, slik at barna holdes adskilt.

I et høringsnotat til den planlagte barnehagen ber en samisk foreldregruppe om at gjerdene må være "høye og tette". De ønsker å unngå at det samiske språket må vike hvis norske eller kvenske barn blir blandet inn i leken til de samiske barna.

Målet helliger middelet? 

Kjør debatt!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er første gang på ti år at mannen i huset har reist seg opp fra stolen i engasjement og nermest ropt " hva i hekkan for én idiotisk ting er dette?"

Endret av Duff
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige som ble intervjuet på radioen i dag tidlig syns det var hårreisende/-håpløst. Man kan jo ikke nekte ert barn å leke med et annet bar eflrdi de snakker ulike språk og man vi bevare språkene på lang sikt. Språk er viktig, og det er viktig at  vi bevarer de samiske språkene våre. Men vi kan jo ikke sperre barna fra hverandre for å bevare språkene. Det er ikke proporsjonalt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har klart å komme opp med et slikt sykt forslag??

En ting er om disse ulike språkgruppene helst vil ha egne barnehager der bare deres språk brukes.
Men å demonstrativt sette opp gjerder og sperringer for å signalisere til alle barna at disse på den andre siden skal du ikke ha noe med å gjøre??
Det grenser til det sadistiske og vil ihvertfall bli en katastrofe når det gjelder relasjonene språkgruppene imellom på sikt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (18 timer siden):

det er viktig at  vi bevarer de samiske språkene våre. 

Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Jeg er enig i det hen skrev,  det er viktig å bevare urfolks språk og kultur, men dette er ikke proporsjonalt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hvordan man lærer folkegrupper å ikke forstå hverandre, og etterhvert å hate hverandre».

Jeg hadde aldri utsatt mitt barn for et slikt skadelig, sosialt eksperiment!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos. Er ikke kvensk et utdødd språk som "ingen" lenger prater? Skal disse barna lære dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Hvorfor?

Språk er kultur, historie og identitet, og er derfor viktig å bevare. Men det betyr ikke at barn ikke skal få leke mwd hverandre slik som det foreslås i denne saken. Da må man etter min mening finne andre måter å bevare språket på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Språk er kultur, historie og identitet, og er derfor viktig å bevare. 

Men er det virkelig verdt å ta vare på et språk som nesten ingen bruker? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (21 minutter siden):

Men er det virkelig verdt å ta vare på et språk som nesten ingen bruker? 

Det er mange som mener det er det. Det er uansett ikke spørsmålet her, så å debattaere det blir en avsporing. Her er spørsmålet om virkemidlene er ok eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (58 minutter siden):

Apropos. Er ikke kvensk et utdødd språk som "ingen" lenger prater? Skal disse barna lære dette?

Forslaget er å dele barnehagen inn i norsk, samisk og kvensk. Så de som har kommet med forslaget ønsker at de med kvensk bakgrunn skal lære kvensk ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (14 timer siden):

Hvorfor?

Som pop-up skrev, språk er identitet og kultur, kulturmangfoldog urfolkstradisjoner er viktig

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange som mener det er det. Det er uansett ikke spørsmålet her, så å debattaere det blir en avsporing. Her er spørsmålet om virkemidlene er ok eller ikke. 

Når man vurderer om virkemidlene for å oppnå en målsetning er ok, så er det relevant om målsetningen er riktig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk helt hårreisende.

Segregering har aldri ført noe godt med seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres idiotisk ut. Hva er problemet? Er de redd barna skal vokse opp og bli flerspråklige?

Bor selv i et land med flere offisielle språk, i en tospråklig by. Svært mange barn snakker minst to språk når de når skolealder og jeg kan skjønne noe annet enn at det må være en kjempefordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (38 minutter siden):

Forslaget er å dele barnehagen inn i norsk, samisk og kvensk. Så de som har kommet med forslaget ønsker at de med kvensk bakgrunn skal lære kvensk ja. 

men hvem andre skal de snakke kvensk med utenom barnehagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe år siden jeg var oppdatert på barnehageloven og inkludering av minoriteter i bhg men jeg kan ikke forstå at de kan få gjennomslag for å fysisk stenge barna inne på det grunnlaget. Jeg har ikke ord for hvor hinsides dette er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...