AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Syns det har vært en veldig skummel utvikling de siste årene - og jeg føler meg som en veldig fersk voksen, så jeg har kanskje ikke noe sammenligningsgrunnlag. Likevel har jeg alltid vært oppdatert på nyheter og fått med meg verdensbildet, men jeg syns det er så sykt brutalt for tiden.. Syns det har vært så mye drap, dødsulykker, ran, tyverier, narkotikakriminalitet, gjengkriminalitet enn hva jeg har registrert tidligere - både her, i Sverige og i andre land, og ikke minst snakk om dalende økonomi, og pregende forhold på verdensbasis hva gjelder kriger og konflikter på kryss og tvers. Har jeg bare vært uvitende frem til nå, eller har verden utviklet seg til et enda mer brutalt sted enn før? Hvilke faktorer kan gjøre at Norge skal bli et mer utrygt land? Opplever politikken som nærmeste ruinerende for Norges befolkning, spesielt for mannen i gata og de som er fattige.. Anonymkode: b8e3d...410 4 3
Maskinfører Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 Det er ikke du som er gal men verden har blitt gal 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Du har bare vært uvitende. Statistikk viser lite endring. I enkelte tilfeller var ting faktisk mer brutalt før. Anonymkode: b3cde...adc 5 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 Det har alltid vært kriger, katastrofer, fare for pandemier, politisk ustabilitet og svingende økonomi. Verden er en Berg-og-dalbane, med nye ting å frykte rundt hver neste sving. Mitt råd til deg er å ta forhåndsregler, bygge deg en solid grunnmur, og noen ganger ta pauser fra skrekk-media. Anonymkode: cf7e7...d9e 4 1
Rosa Dartle Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Nå har jeg ikke orket å søke opp noe statistikk, men det har alltid vært kriger. Da jeg var barn/ung hadde vi Tsjetjenia, Kosovo, Midtøsten, Gulfkrigen, Bosnia, folkemord i Rwanda, Srbrenica-massakren, apartheid osv. Jeg føler meg ikke sååå gammel 😅 Men gammel nok til at vi fortsatt hadde bomberom på skolene 😁 Vi reiste ganske mye, og besøkte gudmoren min i Tyskland. Der preget muren folket. Vi var i Polen, og der husker jeg matkøer. Faren min tapte enormt mye penger under krisen under jappetiden, så jeg husker veldig godt de økonomiske krisetidene som var. Tror den aller største forskjellen er at man blir så enormt bombet med nyheter hele tiden. Foreldrene mine så Dagsrevyen og leste avisen, men det var ikke de massive mengdene med elendighet og klikkjournalistikk som det er nå. Å droppe nyheter på nettet er en god ting. Jo fetere typer og mer dramatiske overskrifter, jo mer klikk. Og da blir det jo all elendigheten som ligger øverst hele tiden. Endret 31. oktober 2023 av Rosa Dartle 9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Joda, det går til helvete. Jeg ser ingen happy ending på noe av det som foregår i dag. Anonymkode: 8e03a...8ca 3 1
Lea Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 Det er så mye katastrofer rundt omkring i hele verden nå. Jeg synes også det er mye mere nå enn det var før. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 Jeg tror ikke verden går under. Dette er bare dødskramper fra det gamle, like før det lysner, og går over i det nye. Jo flere som greier å holde seg rolige og puste gjennom dramaet, jo bedre går det. Anonymkode: 859e9...0eb 1 2
Blåttvann Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 Det har vært mye verre før, men vi hadde ikke sosiale medier, TV eller globale nyheter i like stor grad. Før da nordmenn bodde på hver sin gård milevis unna hverandre så levde man i sin egen lille boble. Det var nok ikke så enkelt det heller dersom det var dårlig stemning blant folka på gården. Men dramaet man ble utsatt for var i mindre skala og mer håndterbart. Bortsett fra om det var en dårlig sesong eller flere på rad og man var usikker på om man kom til å dø av sult... det var harde kår. En annen ting er at jeg tror vi forventer mer, en positiv utvikling. Og så går det omvendt vei. Vi forventer at ledere skal vite bedre enn å starte kriger. Vi forventer at alle verdens ledere ønsker det beste for sin befolkning. Og så blir det krøll på linja når vi stadig opplever at det startes nye meningsløse kriger, når vi ser at mennesker dør under sin diktator. 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Jeg er snart 50, og jeg opplever så absolutt at ting er verre enn hva jeg har gjort tidligere i min egen levetid, iallfall. Den største trusselen jeg kan huske var atombomben og den kalde krigen. Men det gikk heldigvis over med Gorbatsjov. Men nå har jo ting forverret seg mye mer mtp vårt forhold til Russland. Uro på Gaza har det også alltid vært, men nå slår vi også rekorder der nede mht til elendighet. Så har vi en klimakrise som havner i skyggen av disse elendige krisene, og vi ser jo hvilke konsekvenser det allerede har hatt ved å ignorere klimakrisen. Nei, jeg skal innrømme at jeg ser mørkt på det selv. Anonymkode: 0beb8...cfe 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 Les litt historie, verden har nesten alltid vært slik den er nå, vi er tilbake til hvordan det normalt sett har vært opp igjennom historien. Perioden 1990 til 2020 var u-normalen, vi er nå tilbake til normalen Anonymkode: 1db7d...b85 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 Lea skrev (1 time siden): Det er så mye katastrofer rundt omkring i hele verden nå. Jeg synes også det er mye mere nå enn det var før. Lær deg historie, det er det ikke. Anonymkode: 1db7d...b85 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #13 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du har bare vært uvitende. Statistikk viser lite endring. I enkelte tilfeller var ting faktisk mer brutalt før. Anonymkode: b3cde...adc Det virker som folk tror at verden started i 2020. Anonymkode: 1db7d...b85 1
AndreaJohan Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Syns det har vært en veldig skummel utvikling de siste årene - og jeg føler meg som en veldig fersk voksen, så jeg har kanskje ikke noe sammenligningsgrunnlag. Likevel har jeg alltid vært oppdatert på nyheter og fått med meg verdensbildet, men jeg syns det er så sykt brutalt for tiden.. Syns det har vært så mye drap, dødsulykker, ran, tyverier, narkotikakriminalitet, gjengkriminalitet enn hva jeg har registrert tidligere - både her, i Sverige og i andre land, og ikke minst snakk om dalende økonomi, og pregende forhold på verdensbasis hva gjelder kriger og konflikter på kryss og tvers. Har jeg bare vært uvitende frem til nå, eller har verden utviklet seg til et enda mer brutalt sted enn før? Hvilke faktorer kan gjøre at Norge skal bli et mer utrygt land? Opplever politikken som nærmeste ruinerende for Norges befolkning, spesielt for mannen i gata og de som er fattige.. Anonymkode: b8e3d...410 Du er paranoid
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 Verden går absolutt til helvete ja, men ikke pga de tingene du ramser opp. Min strategi er å unngå nyheter met mulig, og leve så lykkelig det lar seg gjøre i nuet. Når alt går til helvete vil jeg ha gode minner og en rask utvei for meg og mine, og det funker bra. 😊 Anonymkode: b490e...ccd 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker som folk tror at verden started i 2020. Anonymkode: 1db7d...b85 Virker som du er født i 2003 og du ikke har fulgt med i historietimene. Å si at verden går til helvete i 2023 mens du sitter i Norge er latterlig 😂 Anonymkode: 37e25...a17
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #17 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Verden går absolutt til helvete ja, men ikke pga de tingene du ramser opp. Min strategi er å unngå nyheter met mulig, og leve så lykkelig det lar seg gjøre i nuet. Når alt går til helvete vil jeg ha gode minner og en rask utvei for meg og mine, og det funker bra. 😊 Anonymkode: b490e...ccd Så hva gjør da til at det går til helvete? Anonymkode: 8e03a...8ca
umAxa Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Har jeg bare vært uvitende frem til nå, eller har verden utviklet seg til et enda mer brutalt sted enn før? Hvilke faktorer kan gjøre at Norge skal bli et mer utrygt land? Opplever politikken som nærmeste ruinerende for Norges befolkning, spesielt for mannen i gata og de som er fattige.. Ikke glem at Norge er et ekstem-land i sammenligning med resten av verden. Når man er født i et land og miljø som stadig topper statistikken i mest lykkelig, mest rikt, mest likestilt, mest egalitært og ukorruptert, så farger det synet ditt hva du anser som normalt. Vi er ikke normalen, vi er unntaket. Et ordtak som heter jo større man er, jo hardere faller man - når man først faller. Takk å være oljefondet så har Norge lenge klart å holde seg stående til tross for elendig styrt politikk og sløsing. "Eneste" konsekvensen vi har fått så langt er dårligere hverdags-økonomi som er i bunn ganske mildt i forhold til hva det kunne ha vært. Men om og når en dag Norge faller, så kommer det til å bli et vanvittig smell, det er sikkert. Som jeg sa for et par år tilbake i post-covid tiden; det kan alltid bli verre - og hvem sier at vi har nådd bunnen? 🤷♂️ 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Virker som du er født i 2003 og du ikke har fulgt med i historietimene. Å si at verden går til helvete i 2023 mens du sitter i Norge er latterlig 😂 Anonymkode: 37e25...a17 Du må være passe dum, om det var det du fikk ut hva jeg skrev. Det du skriver har ingenting å gjøre med det jeg skrev. Makan til feiltolking skal man lete lenge etter. Anonymkode: 1db7d...b85
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så hva gjør da til at det går til helvete? Anonymkode: 8e03a...8ca Det går kanskje ikke til helvete sett for verden under ett, men faktorene som preger Norges sikkerhet og velstand har blitt betraktelig verre. Kort sagt; rent økonomisk går vi verre tider i møte med flere pensjonister, færre i arbeid og en oljealder som ikke varer evig. Sikkerhetsmessig har det blitt mye verre de siste årene gitt krigen i Ukraina og en russisk nabo som viser større vilje til aggresjon enn på flere tiår. Anonymkode: fbde0...68d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå