Gå til innhold

Mannsdiskriminerende ordning: Kvinnene har mye større sjanse for å vinne viktig «fiskerilotto» og få gratis firskerikvote

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/nordland/rekrutteringskvote-skulle-bidra-til-kjonnsbalanse_-men-setter-sinnene-i-kok-1.16608818

Hver eneste vinter krysser unge fiskere fingrene. De håper å være en av de heldige når Fiskeridirektoratet trekker ut seks stykker som får hver sin rekrutteringskvote. Vinner de «lotteriet», får de heldige lov til å fiske om lag 29 tonn torsk uten å betale en eneste krone for kvoten. Hensikten er å hjelpe unge fiskere inn i yrket. En vanlig torskekvote omsettes for flere millioner kroner.

Etter at en ny ordning for rekrutteringskvotene ble etablert i 2022, har kvotene blitt fordelt likt mellom kjønnene: Tre til menn og tre til kvinner. På denne måten mener regjeringen at de legger til rette for at unge fiskere fra begge kjønn får like muligheter til å benytte seg av ordningen.

Problemet er bare at det er lagt flere menn som søker. I år 44 menn mot kun 5 kvinner. Det er altså nesten ti ganger så stor sannsynlighet for at en kvinne skal "vinne" en kvote.

Er dette rettferdig? 

Jeg tenker at en "enkel" måte å omgå dette er å melde inn kjønnskifte på altinn.no og dermed bedre oddsen til å få kvote betraktelig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av mange eksempler på at man kan bli litt vel ivrig i likestillingens navn, dette her er jo helt på trynet. Jeg har generelt lite til overs for kvotering, enten det dreier seg om kvinner, innvandrere eller personer med diverse funksjonsnedsettelser.

• Liker 1
Skrevet

Dette var både urimelig og urettferdig. Ser ikke ut til at så mange var enige i at det er riktig heller.. 

• Liker 2
Skrevet

Så kan man spørre seg hva er formålet for denne ordningen. 

- Svaret på det gir nok svar. 
Hvis noen har interesse for å tenke over det da…

Skrevet (endret)

Jeg stiller større spørsmål ved hvorfor vi i det hele tatt har dagens giskekvoteordning. Før fikk man kvoter gratis. Nå koster de 14 millioner. Det tar fra vanlige folk friheten til å få et av verdens eldste yrker uavhengig av kjønn.

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig at man har kvinnelige fiskere.

Skrevet

Nå viser vel statistikken også at det stort sett er unge menn som har fordelen gjennom familierelasjoner når de begynner fiske med egen båt. 

Jeg kjenner 6 kvinnelige fiskere og sikkert 100 menn. 80% av mennene har fått båt gjennom familie fordi far feks er fisker og har flere båter. Eller de får kjøpe båt billig gjennom hvem familien kjenner. 

Dette gjelder ingen av de 6 kvinnene jeg kjenner. De må ut med millioner i investeringer fra egen lomme og tilskudd om de bor der det er mulig. 

Det er definitivt hardere for kvinner å komme inn i bransjen enn for menn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hadde jeg vært kvinne ville jeg vært fornærmet for å se på meg som noe mindre ved å gi meg fordeler basert utelukkende på noe jeg ikke har noe med å gjøre, det vil si kjønnet man er født med.

Edit: Glemte at det hadde et ord for dette fenomenet: https://en.wikipedia.org/wiki/Infantilization

Endret av umAxa
  • Liker 1
Skrevet
Loboto skrev (14 minutter siden):

Nå viser vel statistikken også at det stort sett er unge menn som har fordelen gjennom familierelasjoner når de begynner fiske med egen båt. 

Jeg kjenner 6 kvinnelige fiskere og sikkert 100 menn. 80% av mennene har fått båt gjennom familie fordi far feks er fisker og har flere båter. Eller de får kjøpe båt billig gjennom hvem familien kjenner. 

Dette gjelder ingen av de 6 kvinnene jeg kjenner. De må ut med millioner i investeringer fra egen lomme og tilskudd om de bor der det er mulig. 

Hvis man ønsker å rette opp ulikhet mellom de som arver båt og de som ikke arver båt så er del vel naturlig å gi tilskudd til alle de som ikke arver båt? Ikke å gi fortrinn til kvinner i håp om at man da treffer alle de som ikke arver båt?

Gjest Refreng
Skrevet
8 hours ago, Loboto said:

Fiskere har ikke døtre?

Skrevet
Helgekarjol skrev (19 minutter siden):

Fiskere har ikke døtre?

Ikke med interesse for båt og fiske er min erfaring 😅

Skrevet
2 hours ago, Loboto said:

Ikke med interesse for båt og fiske er min erfaring 😅

De vet vel hva yrket innebærer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...