Helgekarjol Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 https://www.nrk.no/nordland/rekrutteringskvote-skulle-bidra-til-kjonnsbalanse_-men-setter-sinnene-i-kok-1.16608818 Hver eneste vinter krysser unge fiskere fingrene. De håper å være en av de heldige når Fiskeridirektoratet trekker ut seks stykker som får hver sin rekrutteringskvote. Vinner de «lotteriet», får de heldige lov til å fiske om lag 29 tonn torsk uten å betale en eneste krone for kvoten. Hensikten er å hjelpe unge fiskere inn i yrket. En vanlig torskekvote omsettes for flere millioner kroner. Etter at en ny ordning for rekrutteringskvotene ble etablert i 2022, har kvotene blitt fordelt likt mellom kjønnene: Tre til menn og tre til kvinner. På denne måten mener regjeringen at de legger til rette for at unge fiskere fra begge kjønn får like muligheter til å benytte seg av ordningen. Problemet er bare at det er lagt flere menn som søker. I år 44 menn mot kun 5 kvinner. Det er altså nesten ti ganger så stor sannsynlighet for at en kvinne skal "vinne" en kvote. Er dette rettferdig? Jeg tenker at en "enkel" måte å omgå dette er å melde inn kjønnskifte på altinn.no og dermed bedre oddsen til å få kvote betraktelig. 1
Snøvott Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 En av mange eksempler på at man kan bli litt vel ivrig i likestillingens navn, dette her er jo helt på trynet. Jeg har generelt lite til overs for kvotering, enten det dreier seg om kvinner, innvandrere eller personer med diverse funksjonsnedsettelser. 1
Trubadur Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Dette var både urimelig og urettferdig. Ser ikke ut til at så mange var enige i at det er riktig heller.. 2
Samfunnsdebatt Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Så kan man spørre seg hva er formålet for denne ordningen. - Svaret på det gir nok svar. Hvis noen har interesse for å tenke over det da…
Majer Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 (endret) Jeg stiller større spørsmål ved hvorfor vi i det hele tatt har dagens giskekvoteordning. Før fikk man kvoter gratis. Nå koster de 14 millioner. Det tar fra vanlige folk friheten til å få et av verdens eldste yrker uavhengig av kjønn. Endret 1. november 2023 av Majer 1
kaarebjarne Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig at man har kvinnelige fiskere.
Loboto Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 Nå viser vel statistikken også at det stort sett er unge menn som har fordelen gjennom familierelasjoner når de begynner fiske med egen båt. Jeg kjenner 6 kvinnelige fiskere og sikkert 100 menn. 80% av mennene har fått båt gjennom familie fordi far feks er fisker og har flere båter. Eller de får kjøpe båt billig gjennom hvem familien kjenner. Dette gjelder ingen av de 6 kvinnene jeg kjenner. De må ut med millioner i investeringer fra egen lomme og tilskudd om de bor der det er mulig. Det er definitivt hardere for kvinner å komme inn i bransjen enn for menn. 1 1
umAxa Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 (endret) Hadde jeg vært kvinne ville jeg vært fornærmet for å se på meg som noe mindre ved å gi meg fordeler basert utelukkende på noe jeg ikke har noe med å gjøre, det vil si kjønnet man er født med. Edit: Glemte at det hadde et ord for dette fenomenet: https://en.wikipedia.org/wiki/Infantilization Endret 1. november 2023 av umAxa 1
MannenFraMars Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 Loboto skrev (14 minutter siden): Nå viser vel statistikken også at det stort sett er unge menn som har fordelen gjennom familierelasjoner når de begynner fiske med egen båt. Jeg kjenner 6 kvinnelige fiskere og sikkert 100 menn. 80% av mennene har fått båt gjennom familie fordi far feks er fisker og har flere båter. Eller de får kjøpe båt billig gjennom hvem familien kjenner. Dette gjelder ingen av de 6 kvinnene jeg kjenner. De må ut med millioner i investeringer fra egen lomme og tilskudd om de bor der det er mulig. Det er definitivt hardere for kvinner å komme inn i bransjen enn for menn. Hvis man ønsker å rette opp ulikhet mellom de som arver båt og de som ikke arver båt så er del vel naturlig å gi tilskudd til alle de som ikke arver båt? Ikke å gi fortrinn til kvinner i håp om at man da treffer alle de som ikke arver båt?
Gjest Refreng Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 Og hvorfor må de kjempe på den måten til å begynne med? Vi har mye større problemer i industrien enn hvem som vnner loddtrekninger. https://www.nrk.no/norge/styrtrike-redere-haver-inn-gigantbelop-_-unge-fiskere-slipper-ikke-til-1.16263352 https://www.nrk.no/norge/fiskeren-som-tjente-mer-jo-mindre-han-fisket-1.16160173 https://www.nrk.no/norge/krever-grep-mot-fiskeredernes-milliardhandler_-_-stortinget-har-sovet-i-timen-1.16462647
Helgekarjol Skrevet 1. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2023 8 hours ago, Loboto said: Nå viser vel statistikken også at det stort sett er unge menn som har fordelen gjennom familierelasjoner når de begynner fiske med egen båt. Jeg kjenner 6 kvinnelige fiskere og sikkert 100 menn. 80% av mennene har fått båt gjennom familie fordi far feks er fisker og har flere båter. Eller de får kjøpe båt billig gjennom hvem familien kjenner. Dette gjelder ingen av de 6 kvinnene jeg kjenner. De må ut med millioner i investeringer fra egen lomme og tilskudd om de bor der det er mulig. Det er definitivt hardere for kvinner å komme inn i bransjen enn for menn. Fiskere har ikke døtre?
Loboto Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 Helgekarjol skrev (19 minutter siden): Fiskere har ikke døtre? Ikke med interesse for båt og fiske er min erfaring 😅
Helgekarjol Skrevet 1. november 2023 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2023 2 hours ago, Loboto said: Ikke med interesse for båt og fiske er min erfaring 😅 De vet vel hva yrket innebærer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå