AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Ok.. la meg starte med en gang å si at jeg personlig ikke har noe imot om hva og hvordan folk identiserer seg. For min del kan du være hetro, homo, lesbisk, transe, bi.. ekkorn, potet.. marsboer altså hva som helst. Jeg er likegyldig til det og meber folk skal få være selv hva de vil. Men for mening er at vi kun har to kjønn.. mann og kvinne. Men nok om det.. det jeg undres over er hvorfor i all verden det er så mye fokus på dette i barneskolen? På skolen vår er dette ett tema som går igjen svært ofte allerede fra 1. klasse... jeg mener dette er en svært aggresiv ideologi som pumpes inn i barna våre... hvorfor? De fleste jeg kjenner er sterkt imot dette, men i frykt for å bli oppfatta feil eller enda verre, så er det ingen som tørr å si noe.. Dette med kjønnsidentitet og pride har gått over alle grenser for lengst... Hva tenker dere andre som har barn i skolealder? Anonymkode: 5c035...d9c 29 3 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 Tenker det samme som deg. At det ikke er noe som skolen burde undervise i. Det er for spesielt interesserte. Her har de ikke hatt om det på skolen enda og jeg hadde en samtale med lærer om det nå i høst, men de sier de ikke ønsker å ha dette som tema heller i år. Så jeg er letta. Anonymkode: f3462...666 17
StriLenke Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Fordi det er trangsynte mennesker som bryr seg om man er ekorn eller bi, men egentlig ikke bryr seg, selv om de mener det egentlig bare er to kjønn. Derfor. 8 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 Du kan trygt senke skuldrene, for det verste barna lærer av idealer og verdi, tar de med seg hjemmefra. Det er foreldre som oppdrar homofober og rasister, ikke skolene. Anonymkode: 828d6...8bf 21 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 Det er jo et massivt kjønnpress as we speak, der «alle» med bryster skal være feminine og de med kun brystvorte skal være maskuline. Litt på spissen. Veldig fint å få med seg hele spekteret 🫶 hilsen en hetero guttejente.. Anonymkode: b67ed...7d7 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Det er ingen aggressiv ideologi i barnehagen. Gi dere. Det eneste barna får høre, er at vi skal ha mer aksept for hverandre. Om en gutt liker skjørt eller ei jente liker traktorer, er det like normalt og akseptert, du er verdifull uansett selv om du føler du ikke er helt som andre. Helt ærlig er vel alle føler i blant, at de ikke er helt som andre. Derimot er det bevist, at mer akseptanse for forskjellige kjønnsidentifikasjoner og seksualitet synker selvmord blant tenåringer. Er det noe negativt i mindre selvmord, selvskading og selvsabotasje hos tenåringer? Neppe. Anonymkode: 558f8...43d 16 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 Fordi de barna med kjønnsinkogruens skal vite at de ikke er alene, og for at deres klassekamerater skal lære toleranse og respekt for dem og mangfoldet i samfunnet ellers. Anonymkode: d2def...c54 12 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo et massivt kjønnpress as we speak, der «alle» med bryster skal være feminine og de med kun brystvorte skal være maskuline. Litt på spissen. Veldig fint å få med seg hele spekteret 🫶 hilsen en hetero guttejente.. Anonymkode: b67ed...7d7 Ordet guttejente sier jo noe om kjønnsnormer. At jenter ikke kan være annerledes og ha interesser som vanligvis klassifiseres som maskuline. Derfor burde det ordet slutte å brukes. Jenter og gutter kommer med alle mulige interesser, og er uansett kun gutt eller jente. ,............ Jeg håper og setter min tillit til at skolen kan vurdere passende nivå på denne undervisningen for barnet mitt og så langt har de gjort det. Anonymkode: 3eea2...4e0 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 StriLenke skrev (15 minutter siden): Fordi det er trangsynte mennesker som bryr seg om man er ekorn eller bi, men egentlig ikke bryr seg, selv om de mener det egentlig bare er to kjønn. Derfor. Du sier at man altså har ingen rett til å mene at det finnes bare to kjønn? Mann og kvinne? Og da er man altså trangsynt? For ddt går begge veier vettu.. om man forventer å få aksept for å mene ditt og datt, så må man like så akseptere at det finne folk som mener det bare ef to kjønn.. Men ja.. i dine øyne er man visst nok trangsynt. Snakk om gjensidig respekt og forståelse... 😅 Anonymkode: 5c035...d9c 11
Eva00 Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 Synes det er helt innenfor. De aller fleste av oss kjenner noen som sliter med identiteter/kjønnsbegrep(han/hun/hen) Jeg kan mene akkurat hva jeg vil om dette,men nå er det slik at flere sliter med det, mange vokser opp med to mammaer og mine meninger betyr ingenting- for mine barn vil treffe på mennesker med ulike begrep så hvorfor skal de ikke lære om det? For slik kunne forstå,respektere og akseptere at slik er det? Barn/ungdom skal vel kunne ha sine egne meninger, ha kunnskap bak sine meninger selv om de ikke alltid er i samsvar med sine foreldre? 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 Jobber på barneskole og så på supernytt i dag med klassen. Var et innslag om at kvinner på Island streiker en gang i året for å belyse kvinners rettigheter. 2-3 gutter later som de blir "sinte", en roper "Jævla kvinnfolk, hvorfor er de ikke på kjøkkenet?", de stønner og lager sex lyder og 3-4 gutter til ler. De som ber de være stille blir kalt jævla gay. Tilsnakk og beskjed om at det ikke er greit og at det blir sendt melding hjem blir møtt "Driter jeg i". Så slapp av. Ser ikke ut som det tradisjonelle synet på kjønn er på vei ut riktig ennå 🙄 Anonymkode: 0ddd2...877 8 1
Bari Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg er også i mot Pride i barnehagen og barneskolen. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 Barna, nevøene og niesene rundt oss fikk da vite om det i barnehagealder omtrent, da min mann er transmann. Ingen som har verken tatt skade eller fått varige men av det. De gir da fullstendig f og bare godtar det som det er. Men de lærer respekt for andre, og at vi har mangfold i samfunnet, og alle er like mye verdt uansett. De er åpne for mennesker. Anonymkode: d6495...212 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #14 Skrevet 1. november 2023 Enig med deg TS. Dette skaper kun usikkerhet og falske tanker i barn. Så fort de er misfornøyd med noe, kommer de til å tro at det er pga de er født med feil kjønn. Jeg føler meg heldig å vokst opp i en tid, der dette ikke var noe tema i skolen eller barnehagen. Jeg var en jente som likte å leke med biler og andre gutte leketøy, aldri interessert i barbie og co. Hadde det vært i den tiden nå, hadde de sikker prøvd å overtale meg om at kanskje jeg er en gutt… Men jeg tror dette er bare en rar «mote» nå og tenker de fleste er snart lei av dette og det vil gå over. Anonymkode: 9bbf7...b40 8 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #15 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ingen aggressiv ideologi i barnehagen. Gi dere. Det eneste barna får høre, er at vi skal ha mer aksept for hverandre. Om en gutt liker skjørt eller ei jente liker traktorer, er det like normalt og akseptert, du er verdifull uansett selv om du føler du ikke er helt som andre. Helt ærlig er vel alle føler i blant, at de ikke er helt som andre. Anonymkode: 558f8...43d Det er vel mer presist å si at det er et spekter innen denne ideologien, hvor noen er milde og aksepterende, mens andre står på barrikadene og kjemper «krigen». På en måte gjør det det vanskelig å ta slike debatter, for hvem vil være imot noe inkluderende? Det høres ut som en ypperlig måte å «smugle inn» radikalt tankegods: framstill det som inklusjon av de utstøtte (var det ikke sånn Jesus opererte?), så når man har fått makten kan man vise sitt sanne vesen (kristendommen igjennom 2000 år) Anonymkode: 26058...c08
Sofakona Skrevet 1. november 2023 #16 Skrevet 1. november 2023 Kan si jeg har en på 5 år og 11år og de lærer ikke om slike "forferdelig" ting...i barnehagen har de regnbue dagen der de snakker om at det finnes 2 mammar og 2 pappar...det finnes jenter som liker gutter ting og gutter sol liker jente ting...og at de ikke finnes gutte og jente farger..og at vi er ulike . På skolen lærer de mye av det samme..serlig nå som de begynner å lære om kroppen og sex....ser ikke noe feil med dette....føler at i slike ting er det voksne som gjør for mye ut av dette og det det som et problem... ikke barna... Men ofte tror jeg de voksne mener deres meninger er de som betyr noe .. ikke barna 4 2
Anonymbruker*** Skrevet 1. november 2023 #17 Skrevet 1. november 2023 Jeg synes det er spesielt at man reagerer på alderstilpasset undervisning om legninger og kjønnsidentitet. Barn blir eksponert for livets heteronormative realiteter fra de er ett par år gamle. Mamma og pappa som elsker hverandre, barnet i magen laget av mann og kvinne, eventyr og filmer med prinsen og prinsessa. Gutter er sånn og jenter er sånn. Det er ikke slik at barn lever i en seksualitetsløs, kjønnsløs, beskytta tilværelse til de er ungdommer... De som er motstander av at barna lærer om skeive må jo ha en tanke om at det å være homofil/bifil/trans er i sin natur perverst og avvikende i noen grad. Mer nærliggende fetish enn naturlig variasjoner blant folk. Siden det er mer skadelig for barna å lære om homofili enn heterofili, og verre å vite om trans enn forskjeller mellom biologisk mann og kvinne. Over 10% av befolkningen har en form for skeiv identitet. Er det nødvendig at neste generasjon vokser opp med samme opplevelsen av utenforskap, manglende informasjon, mobbing, blind vold, selvmordrate? 6 1
Bari Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er spesielt at man reagerer på alderstilpasset undervisning om legninger og kjønnsidentitet. Barn blir eksponert for livets heteronormative realiteter fra de er ett par år gamle. Mamma og pappa som elsker hverandre, barnet i magen laget av mann og kvinne, eventyr og filmer med prinsen og prinsessa. Gutter er sånn og jenter er sånn. Det er ikke slik at barn lever i en seksualitetsløs, kjønnsløs, beskytta tilværelse til de er ungdommer... De som er motstander av at barna lærer om skeive må jo ha en tanke om at det å være homofil/bifil/trans er i sin natur perverst og avvikende i noen grad. Mer nærliggende fetish enn naturlig variasjoner blant folk. Siden det er mer skadelig for barna å lære om homofili enn heterofili, og verre å vite om trans enn forskjeller mellom biologisk mann og kvinne. Over 10% av befolkningen har en form for skeiv identitet. Er det nødvendig at neste generasjon vokser opp med samme opplevelsen av utenforskap, manglende informasjon, mobbing, blind vold, selvmordrate? Jeg tror de færreste har noe i mot homofile. Det som de ikke er enig i er at det noen steder startes med informasjon om trans og pride allerede i barnehagen. Når barna nærmer seg slutten av barneskolen, 11/12 års alder, kan det være fint å lære om dette. Ikke før. Vi som gikk på barneskolen i starten av 2000 tallet lærte heller ikke noe om dette før mot overgangen til ungdomsskolen. Vi hadde mer enn nok med å lære oss matematikk og engelsk. La barn være barn. 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 Det er vel ikke "mye fokus". Del av seksualundervisningen nå er vel at man også kan ha forhold til de med samme kjønn. Og så markerer de kanskje med regnbuer og prat om at man skal akseptere og inkludere alle for den de er, en liten periode i juni. Skjønner ikke hvor dere som føler det er for mye fokus på dette bor. Personlig er jeg veldig glad for at barna lærer om dette. Vi snakker jo om dette hjemme å, men det er jo ikke alle med like aksepterende foreldre. Anonymkode: 1656f...a9c 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 Bari skrev (6 minutter siden): Jeg tror de færreste har noe i mot homofile. Det som de ikke er enig i er at det noen steder startes med informasjon om trans og pride allerede i barnehagen. Når barna nærmer seg slutten av barneskolen, 11/12 års alder, kan det være fint å lære om dette. Ikke før. Vi som gikk på barneskolen i starten av 2000 tallet lærte heller ikke noe om dette før mot overgangen til ungdomsskolen. Vi hadde mer enn nok med å lære oss matematikk og engelsk. La barn være barn. Det er jo ikke et ukentlig fag i det å akseptere ulike seksualiteter og kjønnsidentiter. Er ikke sånn at barna går glipp av matte fordi de har en samtale om at folk er ulike og at det er ok. Anonymkode: 1656f...a9c 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå