Gå til innhold

Jobbintervju - gi beskjed til nåværende arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt innkalt til jobbintervju. Har ikke sagt til nåværende arbeidsgiver at jeg har søkt ny jobb. Har egentlig ikke lyst å si noe før jeg evt må, i tilfelle jeg ikke får jobben. Men, hvis de spør om referanse på intervju, hvordan legger jeg da frem at jeg ikke har fortalt det til nåværende arbeidsgiver? Hjelp! Fordeler og ulemper med dette?

Anonymkode: ce70b...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det kommer an på sjefen. I en jobb brukte jeg andre enn daværende sjef som referanse, i andre jobber hvor jeg har hatt gode sjefer har jeg vært ærlig med de har da også hatt de som referanse. 

Anonymkode: 8d01b...537

Skrevet

Ikke oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse. Er du vill?! Ingen som ansetter forventer at du gjør det. Oppgi andre referanser, og om du ikke har, så forklar situasjonen til der du søker hen.

Anonymkode: 09e19...331

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt som sant er at sjefen ikke vet det enda, og at jeg derfor ønsker at de ikke kontakter henne før tidligst i morgen ettermiddag, slik at jeg får snakket med henne først. 

Det har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 61904...5f0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har blitt innkalt til jobbintervju. Har ikke sagt til nåværende arbeidsgiver at jeg har søkt ny jobb. Har egentlig ikke lyst å si noe før jeg evt må, i tilfelle jeg ikke får jobben. Men, hvis de spør om referanse på intervju, hvordan legger jeg da frem at jeg ikke har fortalt det til nåværende arbeidsgiver? Hjelp! Fordeler og ulemper med dette?

Anonymkode: ce70b...8bb

Ville ikke oppgitt nåværende sjef som referanse med mindre du har pratet med dem om det og fått deres velsignelse.

Bare forklar at sjefen ikke vet det og du har ikke lyst til å rokke båten før det er en realitet.

Min erfaring er også at arbeidsgivere har vært uinteressert I nåværende sjef som referanse unett fordi de kan ikke stole på det i det hele tatt. Enten er du super og da kan sjefen lyve for å beholde deg, eller så er du en idiot og da kan sjefen lyve for å bli kvitt deg.

• Liker 1
Skrevet

Har du en kollega du er trygg på du kan bruke som referanse? Det er ganske vanlig med "bortover-referanse" (referanse fra en på samme nivå med deg selv).

Jeg har brukt bortoverreferanse en del, og forklart det med at om de virkelig vil vite hvordan jeg er i jobben må de snakke med de jeg faktisk jobber med.

• Liker 1
Skrevet

Har vært på et par intervju hvor de har presset på å bruke nåværende sjef, enda jeg ikke ønsker det da jeg kun utforsker markedet og ikke takker ja til ny jobb med mindre tilbudet er veldig godt.

Jeg har sagt jeg ikke ønsker å bruke nåværende sjef som referanse, men at hvis det er den referansen som tipper vektskåla mellom meg og en annen så kan jeg be ham stille.

Har inntrykk av at det «roer» intervjuerne da de tolker det som at det er nok en positiv referanse i bakhånd i tillegg til de jeg har oppgitt.

Anonymkode: 9711c...3ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...