Gå til innhold

Kolesterol og medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år fått anbefalt kolesterolsenkende medisiner pga litt dårlig kolesterolprofil. Jeg har i tillegg diabetes og middels høyt blodtrykk (som er ekstra høyt på legekontoret, men som jeg får ned mot 130/75 hjemme i ro. Men gjennomsnittlig er blodtrykket generelt middels høyt.) 

Jeg har hørt så mye negativt om kolesterolsenkende medisiner, og har virkelig ikke lyst å begynne på de. Har håpt å endre kost og livsstil lenge, men klarer det så langt bare i perioder. Må visst begynne på blodtrykksmedisiner også, så jeg syns dette begynner å bli kjipt. 

Dere som har peiling på kolesterol; er det farlig å gå med for høyt LDN kolesterol og for høyt totalkolesterol? Denne gangen var det ille.. hele 7,3 på totalkolesterol og 4,5 på LDN.. Totalkolesterolet pleier vanligvis ligge gjennomsnittlig midt på 6-tallet, og LDN ca 4, eller rett under. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ba9f6...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er det enkle svaret på det. Du må gjøre som legen din sier. Hvis du ikke greier å legge om livsstilen må du ta medisiner. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok gjort en kombinasjon. Hvorfor greier du ikke legge om livsstilen din varig? 

Anonymkode: a3dcd...274

Skrevet

Hei, 

jeg er 37 år og har det familiære «Elverum - kolesterolet». Jeg har gått på medisiner siden jeg var 12 år gammel og har aldri opplevd bivirkninger av medisinene. Har ikke hørt at de andre i familien min heller har opplevd bivirkninger ( foreldre, søsken, tantebarn, tanter/ onkler) Anbefaler å følge opp legens råd👍 

Anonymkode: 21829...262

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja er det enkle svaret på det. Du må gjøre som legen din sier. Hvis du ikke greier å legge om livsstilen må du ta medisiner. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok gjort en kombinasjon. Hvorfor greier du ikke legge om livsstilen din varig? 

Anonymkode: a3dcd...274

Det spørsmålet er det et langt svar på, så det skal jeg ikke begi meg utpå. Ville bare diskutere bruk av kolesterolmedisiner i denne tråden, og fortalte litt om bakgrunnen for det. Jeg så en dokumentar for noen år siden ang dette, og har hørt flere si det samme i tiden før og etter jeg så denne dokumentaren; at kolesterolmedisiner gjør mer skade enn nytte. Nytteverdien er minimal ble det sagt, og reduserer hjerte-karsykdommer med bare 1,1%, mens på den andre siden har 30% virkelig plagsomme bivirkninger. Ville høre hva flere her ikke tenker, av de som kan litt om dette på både den ene og den andre siden av saken😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei, 

jeg er 37 år og har det familiære «Elverum - kolesterolet». Jeg har gått på medisiner siden jeg var 12 år gammel og har aldri opplevd bivirkninger av medisinene. Har ikke hørt at de andre i familien min heller har opplevd bivirkninger ( foreldre, søsken, tantebarn, tanter/ onkler) Anbefaler å følge opp legens råd👍 

Anonymkode: 21829...262

Takk for at du deler, godt å høre at du aldri har hatt bivirkninger😊❤️

Skrevet

Jeg måtte begynne på kolesterolmedisiner for ca 9 mnd siden. Har ikke diabetes, men legen syntes mitt var for høyt (uten at jeg husker tallene akkurat nå, kan finne dem om du vil vite).

Jeg tok samtidig tak i kostholdet mitt, og har siden mars gått ned 18 kg, noe som selvfølgelig har hjulpet.

Ved siste måling i sommer var kolesterolnivået mitt normalt eller rett under referanseområdet. Legen ville allikevel at jeg skulle fortsette med tabletter, så det har jeg gjort.

Høyt kolesterol gir ikke problemer NÅ, men kan gi det om noen år, og jeg synes definitivt du skal prøve medisiner. Mannen min har diabetes type 2, og da vil legen ha ham enda lavere enn det min lege vil ha meg. 

Det finnes mange ulike preparater. Selv går jeg på Atorvastatin, 20 mg, og har ingen bivirkninger. Hadde litt vondt i leddene i noen uker i starten, men det var helt til å leve med. Andre bivirkninger enn det har jeg ikke hatt.

Mannen min har prøvd ulike, han får lettere leddsmerter av dem enn meg. Akkurat nå går han på Crestor, som synes å fungere fint uten bivirkninger. Leddsmerter er de eneste bivirkningene noen av oss har hatt, men på meg var de forbigående, og på mannen min er de borte nå som han har fått en type som passer for ham.

Bivirkningene av høyt kolesterol er mye verre enn bivirkningene av tablettene, etter all sannsynlighet. Så her synes jeg du burde gjøre som legen sier.

Anonymkode: 418f1...20c

Skrevet

Forøvrig måtte jeg også begynne på blodtrykksmedisiner, samtidig med kolesterolmedisinene.... Disse ga meg plagsom tørrhoste, så jeg sluttet med legens velsignelse. Etter det har jeg holdt blodtrykket i sjakk fordi jeg har gjort endringer i livsstil og kilo. Men for meg var altså blodtrykkstablettene mer plagsomme enn kolesteroltablettene....

Anonymkode: 418f1...20c

Skrevet

Jeg har familiær kolesterol og har gått på tabletter i snart 30 år. Har ikke opplevd noen bivirkninger. Med mange plutselige dødsfall i familien, hjertesykdommer, slag o.s.v er det best for meg å bruke medisiner. Hadde også høyt blodtrykk og noen kilo for mye da jeg begynte med medisin. Syntes det var grusomt da legen sa at jeg måtte bruke medisinen hele livet, men nå er det greit. Har gått ned noen kilo og blodtrykket er normalt. Så hør på legen..

Anonymkode: 1d84a...b15

Skrevet

Jeg har gått på medisiner i fem år og har aldri hatt problemer. Kolesterolet har vært perfekt i 4,5 av dem. Halve slekta har familiært høyt kolesterol, og ingen har noen problemer med medisin som jeg kjenner til. De potensielle bivirkningene ved å la være er mye verre tenker jeg 😊

Anonymkode: eb9dc...398

Skrevet

LDL påvirkes av kostholdet du spiser, så er jo her du må starte. Røyking bør du også unngå.

Anonymkode: 2a3a3...d96

Skrevet

Mye kan gjøres med kosthold og livsstilsendringer, så om det er mulig å gjennomføre for deg kan du kanskje unngå både blodtrykksmedisiner og kolesterolsenkende. 

For å svare på spørsmålet ditt; jeg har tatt medisiner mot høyt kolesterol i mer enn 20 år, ingen bivirkninger - og jeg har brukt forskjellige preparater. Som andre skriver her så vil det få større konsekvenser om du går rundt med høyt kolesterol i årevis. Hjerteinfarkt eller hjerneslag fører også med seg mange medisiner, for å ikke snakke om potensielt dødsfall eller varige mèn. 

Anonymkode: b7031...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...