AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Del Skrevet 31. oktober 2023 Har lurt på dette i flere år. Jeg er i midten av 40-årene og har ikke likt sukker de siste 10 årene. Jeg kan ta et drops eller 3, eller lakris- men klarer ikke kaker, kjeks, bolle, sjokolade etc. Jeg blir veldig fort kvalm av sjokoladekake, is, brownies, sjokoladepålegg etc. Serveres kake på jobb må jeg tvinge i meg et lite stykke. Sammen med svart kaffe blir det gjerne hodepine og kvalme. Er veldig glad i salt mat, og har ikke et anstrengt forhold til mat. Lurer på om dette er uvanlig? Hva kan det skyldes? Anonymkode: 73614...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #2 Del Skrevet 31. oktober 2023 Aner ikke hva det skyldes, men jeg er også sånn. Kake på jobben er det ingen som prøver å tilby meg mer 😊. Min far hadde det på samme måte, jeg så ham aldri spise sjokolade eller forsyne seg av noen slags kake. Anonymkode: 57fd4...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 31. oktober 2023 #3 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg også. Heldigvis kan man si, for om ikke tør jeg ikke tenke på hva jeg hadde veid da jeg endelig tok grep i vinter. MEN! Har merket at når jeg spiser veldig lavkarbo noen dager (under 20 gram/dag), så får jeg plutselig lyst på søte ting. Veldig rar følelse når man ikke er vant til å crave søtt. Lurer på om det kan ha noe med at "alt" man spiser, når man ikke passer på carbs og ultraprosessert, er tilsatt mye sukker? At jeg altså tidligere har fått i meg mer søtt enn jeg trodde. Uansett: jeg kan også gjerne spise noe lakris, gummigodteri eller drops, men liker ikke kaker, sjokolade og den type ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 31. oktober 2023 #4 Del Skrevet 31. oktober 2023 Amen! Har det akkurat sånn 😅 Klarer ikke søt bakst, is osv. Men sett frem en skål peanøtter eller potetchips, da spises det 🤷♀️ Jeg blir utrolig kvalm av brownies, kake og sjokolade, vet ikke hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Del Skrevet 31. oktober 2023 Høres ikke ut som du ikke liker det. Det høres ut som du blir så dårlig at du ikke klarer spise så mye. Det er vel ikke vanlig, men jeg tror ikke det nødvendigvis er dårlig. Mulig kroppen din bare sender deg riktige signaler om at du ikke trenger mer av den type kalorier. Noe som vil hjelpe deg spise det kroppen faktisk vil ha. Bakteriekulturen i magen kan påvirke hva man føler behov for å spise, og hva man tåler. Mulig du ikke har så utbredte bakteriekulturer som spiser sukker. Mange nordmenn utvikler nok dessverre bakteriekulturer i magen som lever mye på sukker og det kan påvirke sultfølelse, cravings, humør osv. Dersom man gir egne barn mye godteri, så forer man dårlige bakteriekulturer, noe som kan gi dem sterkere behov for å overspise og spise dårlig senere i livet. Anonymkode: a8415...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har ingen trang til søte ting heller. Vil ikke si jeg misliker smaken av 'søt' sånn helt generelt, men fikk jeg valget mellom kake og brød, ville jeg velge brød. Kake og frukt.. frukt. Kake og grønnsaker.. grønnsaker (unntatt selleri). Kake og ingenting.. ingenting. Av ymse grunner OVERHODET ikke relatert til smak (matintoleranser), må jeg si nei til det meste i sosiale anledninger. Opplever ikke noe problem det. Anonymkode: 461d5...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
friskpust Skrevet 31. oktober 2023 #7 Del Skrevet 31. oktober 2023 Åhhh! Det er drømmen min! Her kicke sukker avhengigheten inn bare av en liten smak som har hint med sukker i seg. Har delvis prøvd å overtale meg med tankens kraft at jeg ikke liker det søte, men de går ikke så bra 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har alltid vært glad i kaker, sjokolade og godteri. En periode på noen år smakte det plutselig ikke. Aner ikke hvorfor. Så hva jeg tilbake der jeg var. Nå har jeg en ny periode hvor søtt frister lite. Anonymkode: be9d7...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Del Skrevet 31. oktober 2023 Husker godt at jeg som liten syntes sjokoladepudding var skikkelig ekkelt, saft smakte bare kvalmt og kaker spiste jeg aldri opp. Som godt voksen er jeg fremdeles slik at søtt, sjokoladesmak og alt av godteri er noe jeg aldri fyser på. Jeg har ingen problemer med å dytte i meg noen munnfuller for å være høflig i selskaper mm, men spiser aldri ellers. Har en venninne som er ekstremt sukkeravhengig og hun blir direkte irritert på meg når vi er på hytteturer sammen og hun dytter i seg plater med sjokolade og jeg koser meg uten. Jeg slapper da mer av og dropper å spise slikt for å «holde henne med selskap». Vi er altfor nære til at jeg drar på meg høfligheten og spiser slikt for hennes skyld. Jeg klarer heller ikke å spise frukt om det er for søtt i smak. Anonymkode: 17f1c...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Del Skrevet 1. november 2023 Jeg liker søtt jeg altså, men hvis jeg hadde måttet velge mellom å kun spise sjokolade som snop resten av livet, og kun potetgull, så hadde jeg valgt potetgull uten å blunke. Anonymkode: 9f5f6...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #11 Del Skrevet 1. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: (...) at jeg drar på meg høfligheten og spiser slikt for hennes skyld. Anonymkode: 17f1c...d41 Det er altså ikke uhøflig å si nei til å spise eller drikke noe man uoppfordret blir tilbudt. Anonymkode: 461d5...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Del Skrevet 2. november 2023 Nei, det er ikke vanlig i dag, dessverre. Fordi sukker er en av de stoffene man fort blir immun av virkningene på, og siden vi spiser så mye av det hele tiden, så blir kvalmeterskelen for sukker stadig høyere i befolkningen. Jeg kunne seriøst fint spise to store melkesjokolader eller 4 kakestykker tidligere uten å bli kvalm. Fordi kroppen hadde vent seg til et ekstremt sukkerforbruk. Nå har jeg jobbet vært sukkerfri i et år, og nå skal det 1/5 del av det til for at jeg blir uvel. Men det krevde avvenning. Ikke noe rart genetisk med deg, du er ganske normal, men du har bare ikke latt deg bli forført av sukkerkjøret i dag. Anonymkode: 95530...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Del Skrevet 5. november 2023 Det er ikke nødvendigvis uvanlig å ikke like sukkerholdig mat. Smakpreferanser varierer fra person til person, og det er helt normalt å ha forskjellige preferanser. Det kan være mange faktorer som påvirker dette, som genetikk, tidligere erfaringer, og individuelle smaksløker. Så du er ikke alene! Anonymkode: ee6a9...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå