Gå til innhold

Ny kollega som avviser all kontakt med oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ny kollega i mars i år. Vi deler kontor, er til sammen fire stykker, to kvinner og to menn. De to andre som sitter på kontoret har endel oppdrag utenfor huset og jeg blir ofte sittende med denne nye kollegaen som jeg også skulle forsøke å ha litt opplæring på. 

Problemet er at hun avviser meg totalt. Jeg burde strengt tatt ikke føle meg så avvist , for hun avviser alle på arbeidsplassen utenom sjefen og to andre menn i høyere stillinger. 

Med avvise mener jeg at hun ikke hilser på noen, sier ikke hadet, hun svarer kort og surt når hun får spørsmål og tar aldri initiativ til en samtale, ikke om noe som omhandler jobb og definitvt aldri noe privat. 

Jeg kjenner det sliter alvorlig på psyken å sitte sammen med et menneske som gjør alt for å vise at hun ikke liker meg (og knapt noen andre). Det er bare snakk om normal folkeskikk, gi et smil og si hei, si hadet når man går, og kanskje til og med virke litt interessert i jobben. Hun blir sur hvis noen hinter til at hun trenger opplæring så jeg har sagt til sjefen at det ikke fungerer at jeg skal gjøre det....det som skjedde da var at hun fikk det som hun ville og ingen lærer henne opp - hun mener allerede hun kan alt...

De som jobber i lavere stillinger enn oss behandler hun virkelig som dritt, hun sier ingenting, svarer ikke når de sier hei til henne, og jeg ser at hun måler de opp og ned med blikket når de kommer inn i et rom, typisk nedlatende, en måte ingen liker å bli iakttatt..

Hun er 29 år, de andre kollegaene er mellom 25 - 60+, så det er er vidt aldersspenn og vi jobber med samme fagområde hele gjengen, så det mangler ikke på jobbrelaterte ting å snakke om dersom man ikke ønsker å være privat. 

Sjefen har blitt informert av flere om hennes oppførsel uten å gjøre noe med det. De dagene han er tilstede i samme rom som oss oppfører hun seg nesten normalt, hun sier ingenting til oss, men hun hilser og smiler i det minste. Sjefen kommer sjelden inn til lunsj med oss, så han opplever henne nesten bare i møter.... 

Hva i all verden gjør vi?? Vi er kommet så langt at vi skal begynne å samarbeide men hun gjør ikke som teamet blir enige om, hun dundrer på sitt eget solokjør og gjør det hun vil, når hun vil. 

Det er kritisk at ting blir gjort ordentlig og i tide, så det ender med at andre gjør jobben hennes for å hindre hele prosjektet å gå i vasken. Vi kan selvsagt la ting skure og la alt gå til helvete en gang, problemet er at det vil få store økonomiske konsekvenser for arbeidsplassen. 

Jeg orker snart ikke mer! Sjefen nytter det ikke å snakke med, ikke ennå i alle fall. 

Når jeg tok opp dette med venninner sier en at de har en likedan på sin jobb. I begynnelsen av tredveårene. 

Er dette noe som begynner å bli vanlig blant den yngre garde? Som sagt har vi flere ansatte i 20-åra som er verdens flotteste kolleger så jeg tviler vel egentlig på at det er sånn det er.

Er så sliten og lei av å grue meg til å tilbringe tid med denne personen, forstår ikke hva som gjør at folk oppfører seg sånn. 

Anonymkode: 27099...e38

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere dekker over hennes udugelighet, vil hun jo kunne fungere lenge hos dere. 

Så det må du jo slutte med. Det er en gavepakke for henne 

Anonymkode: 11b74...1a3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis dere dekker over hennes udugelighet, vil hun jo kunne fungere lenge hos dere. 

Så det må du jo slutte med. Det er en gavepakke for henne 

Anonymkode: 11b74...1a3

Vi dekker ikke over, vi gir tydelig beskjed om hva hun ikke gjør, eller hva hun gjør som ikke er bra nok og som må rettes opp i... Problemet er at det er store summer det dreier seg om dersom vi ikke rydder opp. Og et tap i en sånn størrelsesorden kan rett og slett sette arbeidsplassen vår i fare, og ryktet i bransjen.... Går nedenom og hjem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fikk ny kollega i mars i år. Vi deler kontor, er til sammen fire stykker, to kvinner og to menn. De to andre som sitter på kontoret har endel oppdrag utenfor huset og jeg blir ofte sittende med denne nye kollegaen som jeg også skulle forsøke å ha litt opplæring på. 

Problemet er at hun avviser meg totalt. Jeg burde strengt tatt ikke føle meg så avvist , for hun avviser alle på arbeidsplassen utenom sjefen og to andre menn i høyere stillinger. 

Med avvise mener jeg at hun ikke hilser på noen, sier ikke hadet, hun svarer kort og surt når hun får spørsmål og tar aldri initiativ til en samtale, ikke om noe som omhandler jobb og definitvt aldri noe privat. 

Jeg kjenner det sliter alvorlig på psyken å sitte sammen med et menneske som gjør alt for å vise at hun ikke liker meg (og knapt noen andre). Det er bare snakk om normal folkeskikk, gi et smil og si hei, si hadet når man går, og kanskje til og med virke litt interessert i jobben. Hun blir sur hvis noen hinter til at hun trenger opplæring så jeg har sagt til sjefen at det ikke fungerer at jeg skal gjøre det....det som skjedde da var at hun fikk det som hun ville og ingen lærer henne opp - hun mener allerede hun kan alt...

De som jobber i lavere stillinger enn oss behandler hun virkelig som dritt, hun sier ingenting, svarer ikke når de sier hei til henne, og jeg ser at hun måler de opp og ned med blikket når de kommer inn i et rom, typisk nedlatende, en måte ingen liker å bli iakttatt..

Hun er 29 år, de andre kollegaene er mellom 25 - 60+, så det er er vidt aldersspenn og vi jobber med samme fagområde hele gjengen, så det mangler ikke på jobbrelaterte ting å snakke om dersom man ikke ønsker å være privat. 

Sjefen har blitt informert av flere om hennes oppførsel uten å gjøre noe med det. De dagene han er tilstede i samme rom som oss oppfører hun seg nesten normalt, hun sier ingenting til oss, men hun hilser og smiler i det minste. Sjefen kommer sjelden inn til lunsj med oss, så han opplever henne nesten bare i møter.... 

Hva i all verden gjør vi?? Vi er kommet så langt at vi skal begynne å samarbeide men hun gjør ikke som teamet blir enige om, hun dundrer på sitt eget solokjør og gjør det hun vil, når hun vil. 

Det er kritisk at ting blir gjort ordentlig og i tide, så det ender med at andre gjør jobben hennes for å hindre hele prosjektet å gå i vasken. Vi kan selvsagt la ting skure og la alt gå til helvete en gang, problemet er at det vil få store økonomiske konsekvenser for arbeidsplassen. 

Jeg orker snart ikke mer! Sjefen nytter det ikke å snakke med, ikke ennå i alle fall. 

Når jeg tok opp dette med venninner sier en at de har en likedan på sin jobb. I begynnelsen av tredveårene. 

Er dette noe som begynner å bli vanlig blant den yngre garde? Som sagt har vi flere ansatte i 20-åra som er verdens flotteste kolleger så jeg tviler vel egentlig på at det er sånn det er.

Er så sliten og lei av å grue meg til å tilbringe tid med denne personen, forstår ikke hva som gjør at folk oppfører seg sånn. 

Du må ta kontakt med sjefen igjen og hvis ikke han hører. Ta det med HR.

Ikke gi deg.

og nei jeg har sldri opplevd lignende og jobber med mange i den alderen

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi dekker ikke over, vi gir tydelig beskjed om hva hun ikke gjør, eller hva hun gjør som ikke er bra nok og som må rettes opp i... Problemet er at det er store summer det dreier seg om dersom vi ikke rydder opp. Og et tap i en sånn størrelsesorden kan rett og slett sette arbeidsplassen vår i fare, og ryktet i bransjen.... Går nedenom og hjem. 

Ikke deres problem...

Det er sjefen deres sitt problem, som ikke hører! 

• Liker 8
Skrevet

Først, det at du tar opp dette med dine venninner er virkelig ikke greit. Du har vel skrevet under på taushetsplikt og hun har også rett på personvern. Det er hårreisende at du slarver om en kollega. 

Du eier ikke bedriften. La henne være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere skal ikke la hennes oppførsel påvirke dere negativt. Gjør hun ikke jobben slik dere har bestemt,  så skal hun konfronteres med det, og da er dere to, altid to. Evnt med mail. Dette fungerer ikke, dette er ikke gjort etter avtale, og med beskrivelse av hva hun må endre på. 

Dere sier hei og hade til henne hver dag, om hun velger å ikke svare, er hennes problem. Dere skal tulle og tøyse med hverandre slik dere altid har gjort 

Anonymkode: ace94...9ec

• Liker 5
Skrevet
Piinki skrev (1 minutt siden):

Først, det at du tar opp dette med dine venninner er virkelig ikke greit. Du har vel skrevet under på taushetsplikt og hun har også rett på personvern. Det er hårreisende at du slarver om en kollega. 

Det var det du fant hårreisende? 

Ok. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var det du fant hårreisende? 

Ok. 

Du ser ikke det selv? At du går langt over streken når du baksnakker din kollega - både på jobb og utenfor jobb. Pass deg så hun ikke sender sjefen din etter deg for mobbing på arbeidsplassen. For det er det du driver med. 

Skrevet
Piinki skrev (5 minutter siden):

Trenger ikke ha brutt personvernet selv om man nevner at man har en uhøflig kollega som er dårlig på å samarbeide og  ta i mot feedback 

Anonymkode: 843c6...590

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Piinki skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du ts har skrevet under på taushetsplikt? Er det virkelig ikke lov til å snakke om hvem man jobber med? Merkelig.

Jeg har skrevet under taushetsplikt som helsepersonell, men jeg har aldri noen sinne skrevet under på at taushetsplikten omfatter at man ikke kan nevne kollegaer eller lufte frustrasjoner hjemme eller til venner. 

Anonymkode: 08db7...2cb

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kritisk at ting blir gjort ordentlig og i tide, så det ender med at andre gjør jobben hennes for å hindre hele prosjektet å gå i vasken.

Dette går jo ikke. At noen surmuler på jobb er kjipt, men så lenge det ikke er myntet på enkeltindivider (ala mobbing) så kan man ikke gjøre så mye.

Men det at hun er en arbeidsmessig belastning for sine kollegaer er ikke greit. Har dere HR? Hvorfor er sjefen så glad i henne?

Anonymkode: 591b3...9a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke ha brutt personvernet selv om man nevner at man har en uhøflig kollega som er dårlig på å samarbeide og  ta i mot feedback 

Anonymkode: 843c6...590

Leste du HI? 

Og jo, det gjør ts. Ts har ingenting med å diskutere vedkommende med andre enn sjefen. Vedkommende merker nok at det sitter ei eldre dame og skuler på henne på jobb. Det kan jeg nesten garantere 

Når eldre ansatte føler seg berettiget til å snakke negativt om sine kolleger til andre forsurer hun arbeidsmiljøet. Hun bidrar også til mobbing. 

Det er fryktelig lite greit. Men, jeg regner med resten av tråden vil bestå av eldre damer også, som mener at å snakke dritt om andre er helt på sin plass. 

Skrevet

Leste du HI? 

Og jo, det gjør ts. Ts har ingenting med å diskutere vedkommende med andre enn sjefen. Vedkommende merker nok at det sitter ei eldre dame og skuler på henne på jobb. Det kan jeg nesten garantere 

Når eldre ansatte føler seg berettiget til å snakke negativt om sine kolleger til andre forsurer hun arbeidsmiljøet. Hun bidrar også til mobbing. 

Det er fryktelig lite greit. Men, jeg regner med resten av tråden vil bestå av eldre damer også, som mener at å snakke dritt om andre er helt på sin plass. 

Jeg er helt enig i at det bidrar til dårlig arbeidsmiljø å baksnakke kolleger, men jeg forstår ikke hvorfor du tror at man har taushetsplikt om kolleger på generell basis? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor tror du ts har skrevet under på taushetsplikt? Er det virkelig ikke lov til å snakke om hvem man jobber med? Merkelig.

Jeg har skrevet under taushetsplikt som helsepersonell, men jeg har aldri noen sinne skrevet under på at taushetsplikten omfatter at man ikke kan nevne kollegaer eller lufte frustrasjoner hjemme eller til venner. 

https://snl.no/taushetsplikt

Personer som gjennom sitt arbeid eller sin stilling får kunnskap om andres personlige, økonomiske eller forretningsmessige forhold, har etter norsk rett som regel taushetsplikt. 

Endret av Piinki
Skrevet

kan det ha skjedd noe i starten på hennes ansettelsesforhold? Noen kom med en uheldig kommentar til henne eller noe? Hun har kanskje vært igjennom noen vonde opplevelser tidligere slik at hun er veldig hårsår for "nedlatenhet"/"kritikk" (skriver i hermetegn fordi du sikkert ikke har ment det slik, mens hun kan likevel ha fått det i vrangstrupen) 

Anonymkode: ed7e5...cbf

Skrevet

Det står ikke noe om det som beskrives i HI der. Du har misforstått begrepet. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Har dere et system for å melde avvik? Inså fall, skriv avvik hver gang hun kjører på med sitt eget løp som andre må rydde opp i.

Hvis ikke dere har et slikt system, skrivnen avviksmelding på epost til sjefen, gjerne med en kopi til kollegaen det gjelder. Til slutt må ledelsen få opp øynene.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Piinki said:

Leste du HI? 

Jeg vil gjerne introdusere deg til et konsept som heter "Virkeligheten". 

Så klart er det ikke unormalt å blåse ut litt frustrasjon om kollegaer som forpester arbeidsmiljøet ovenfor venner. Spesielt når dette handler om en frustrasjon som bygges opp som ikke kan løses ved at man går tilsjefen. Jeg er i utgangspunktet i mot baksnakking generelt, men jeg har vært bort på selvsentrerte, egoistiske folk i arbeidslivet som kun tenker på seg selv.  

Ellers så vet jeg ikke om det er grunnlag til å saksøke TS basert på den informasjonen hun deler til venninene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...