Gå til innhold

- Sommerbaby Dilemma: Hvordan takle barsel midt i fellesferien med en 2-åring i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat oppdaget at jeg er gravid med termin i midten av juli. På grunn av at barnehagen har sommerstengt, vil eldstemann som da vil være 2år, ha sommerferie samtidig som termin. Eldste som jeg elsker ubetinget, er mammadalt og har mer eller mindre vært knyttet til meg siden fødselen.

Jeg bekymrer meg for at oppmerksomheten min vil gå til 2 åringen, og at det kommer til å gå på bekostning av de første ukene med den nyfødte. De er kun så små i en svært liten periode og jeg er redd for at jeg ikke vil ha mulighet til å "nyte" barselperioden og skape den samme nære tilknytningen som jeg fikk med den eldste. Hvis jeg hadde hatt termin i hvilken som helt annen måned kunne 2-åringen ha kost seg i barnehagen mens pappaen og jeg fikk muligheten til å bli kjent med den nyfødte.

Er det noen her som har erfaring med å få nummer 2midt i fellesferien? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 936b1...f46

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat oppdaget at jeg er gravid med termin i midten av juli. På grunn av at barnehagen har sommerstengt, vil eldstemann som da vil være 2år, ha sommerferie samtidig som termin. Eldste som jeg elsker ubetinget, er mammadalt og har mer eller mindre vært knyttet til meg siden fødselen.

Jeg bekymrer meg for at oppmerksomheten min vil gå til 2 åringen, og at det kommer til å gå på bekostning av de første ukene med den nyfødte. De er kun så små i en svært liten periode og jeg er redd for at jeg ikke vil ha mulighet til å "nyte" barselperioden og skape den samme nære tilknytningen som jeg fikk med den eldste. Hvis jeg hadde hatt termin i hvilken som helt annen måned kunne 2-åringen ha kost seg i barnehagen mens pappaen og jeg fikk muligheten til å bli kjent med den nyfødte.

Er det noen her som har erfaring med å få nummer 2midt i fellesferien? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: ed05b...055

Skrevet

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Jeg var bekymret for det samme med termin i midten av juli, men jeg fødte tre måneder prematurt og endte med å bo med babyen på nyfødt intensiv i 10 uker i stedet. 

Anonymkode: f2706...061

• Hjerte 2
Skrevet

Sto i akkurat samme situasjon. Den sommeren måtte han også ha 6 uker ferie pga barnehagebytte. Jeg kjøpte en masse nye leker til han som jeg spredte utover sommeren. Jeg sendte han masse til besteforeldrene. Det er litt sånn når nan får nr to at pappa må ta eldste pga amming konstant osv, så de bonda greit den sommeren. Det var slitsomt og tungt, men ble bedre ved barnehagestart igjen!

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg klarer ikke å se at dette skal være er problem. Dere er to voksne som har fri.

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
Heln skrev (12 minutter siden):

Sto i akkurat samme situasjon. Den sommeren måtte han også ha 6 uker ferie pga barnehagebytte. Jeg kjøpte en masse nye leker til han som jeg spredte utover sommeren. Jeg sendte han masse til besteforeldrene. Det er litt sånn når nan får nr to at pappa må ta eldste pga amming konstant osv, så de bonda greit den sommeren. Det var slitsomt og tungt, men ble bedre ved barnehagestart igjen!

Lære barnet at følelser kan erstattes med materielle goder. Smart!

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Lære barnet at følelser kan erstattes med materielle goder. Smart!

Det var det du fikk ut av det? Ja jøss, han har garantert aldri følt seg elsket han, du har helt rett der. 
Men nei, å aktivisere en 2 åring når mamma er lenket til sofaen i flere uker er ikke det samme som å fortelle 2 åringen at han ikke får ha følelser :) 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Heln skrev (10 minutter siden):

Det var det du fikk ut av det? Ja jøss, han har garantert aldri følt seg elsket han, du har helt rett der. 
Men nei, å aktivisere en 2 åring når mamma er lenket til sofaen i flere uker er ikke det samme som å fortelle 2 åringen at han ikke får ha følelser :) 

Jeg synes bare det er veldig dumt å kjøpe masse gaver til et lite barn. Far klarer fint å aktivisere barna.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Jeg synes bare det er veldig dumt å kjøpe masse gaver til et lite barn. Far klarer fint å aktivisere barna.

Ja, den uka far hadde ferie gjorde han det. De resterende 5 ukene før barnehagestart var det bare meg og den nyfødte. Vi lekte masse sammen, men 90% av de første ukene med minste var jeg lenket til sofaen gitt

• Liker 4
Skrevet
Heln skrev (4 minutter siden):

Ja, den uka far hadde ferie gjorde han det. De resterende 5 ukene før barnehagestart var det bare meg og den nyfødte. Vi lekte masse sammen, men 90% av de første ukene med minste var jeg lenket til sofaen gitt

Du var lenker til sofaen, mens jeg ammet gående, sittende på gulvet å bygde togbane, bygget duplo osv. Er fullt mulig det også, og helt nødvendig med nr. 2,3 osv. Føler mange er så hjelpesløst og at skal være så lite slitsomt. 

Anonymkode: 4538b...cd3

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du var lenker til sofaen, mens jeg ammet gående, sittende på gulvet å bygde togbane, bygget duplo osv. Er fullt mulig det også, og helt nødvendig med nr. 2,3 osv. Føler mange er så hjelpesløst og at skal være så lite slitsomt. 

Så flink du er! Prøv det med 40 sting i underlivet, og en syk baby som det ikke bare var å amme gående. Ser du hvor lite info man får fra en liten kommentar? Svært lite man får vite om andre menneskers forutsettninger. Ta nå heller å gi tips til denne kommende tobarnsmoren enn å prøve å få andre til å føle seg dritt, for du feiler ganske greit der altså :) 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet
Heln skrev (4 minutter siden):

En ting jeg har lært av å få barn er at man skal være veldig forsiktig med å dømme andre før man har vært i samme situasjon. 

Stor klem til deg Heln 🤗 Hvordan gikk den ene uken far var hjemme? Når min var nyfødt var jeg helt avhengig av at pappaen avlastet for å overleve. Overgangen fra 0-1 barn var alt annet enn enkelt. 

Anonymkode: 936b1...f46

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ser ikke helt problemet med dette. Dere er to voksne som har fri?

Jeg hadde min eldste hjemme da jeg fikk nr. 2. Man lærer seg fort å ta vare på begge.

Skrevet

Bæresjal/sele. Da har du to hender fri til storesøsken. Babyen trenger ikke mye mer enn masse kroppskontakt  og amming. 

Anonymkode: e4efa...4fe

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere besteforeldre/andre i nærheten som kan hjelpe til et par timer på ettermiddagen regelmessig? Det går an å si fra til andre på avdelingen til eldste at dere blir hjemme i sommerferien og vil gjerne ha noen lekeavtaler de ukene. Da kan far ta med seg eldste ut og få litt lavterskel aktiviteter. 

Anonymkode: 8de8f...251

• Liker 1
Skrevet

Og hvis dere ikke har det: lag dere rutiner som dere følger i helgene! Spis måltider til faste tidspunkt, rydd leker før dere vasker hender før måltider, ha klar en plan før dere går fra bordet(når vi er ferdig å spise så skal du leke med bilene mens mor/far rydder bordet). Dette kommer til å gjøre livet lettere og mer forutsigbart for barnet når dere er hjemme over lengre tid. 

Anonymkode: 8de8f...251

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk nr. to da den eldste var snart to år, og landet stengte ned på grunn av covid. Det første jeg kjente på var at dette var klaustrofobisk, og trist å ikke få oppleve samme type barseltid som med den eldste.

Men nå i ettertid tenker jeg på det som en fordel at begge barna var hjemme sammen. Jeg tror, men kan jo ikke vite, at det ble mindre sjalusi på den måten. Og så er det et poeng at vår nr. to var roligere enn den eldste, sov en del på dagtid, men var mye våken på natten. Det var på nattestid man knyttet mest bånd med babyen de første månedene, kjentes det som. Og da sov den eldste. Mannen ble permittert fra jobb, så vi delte på nattevåk, og på å sove ut sammen med babyen på dagtid mens den andre fikk alenetid med den eldste. Pandemi i barseltiden skulle jeg ønske vi slapp. Men etter den erfaringen med å være hjemme hele gjengen, hvis jeg kunne vagt termin helt fritt, ville jeg valgt nettopp å få baby helt i starten av sommerferien til eldstebarn og mannen, slik at vi var hjemme sammen.

Anonymkode: bc19f...230

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke vært inne på kg på en stund, og havna plutselig innom her.

Takk for at du minnet meg på hvorfor jeg slutta å henge her 

Er det mulig? Blir du ikke litt uvel av deg selv når du skriver sånt?

Anonymkode: b58be...8d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hmmm, hva gjorde man før «allle» startet i bhg ved 1 års alder? Jeg tror de fleste gjorde det de kunne for å dekke alles behov på en adekvat måte. 

Anonymkode: 4d08c...431

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...