Gå til innhold

Tenåring som ikke står opp om morgenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en? 

Tenåringen står ikke opp av seg selv. 

Klarer ikke å vekke tenåringen heller, når jeg har vekket 1,5 time så må jeg dra på jobb.  

Wifi er stengt om natten. 

Anonymkode: 0a96d...907

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vekker ikke i 1,5 time.

Du tar med ungdommen til lege og måler vitaminer og stoffskifte, d vitamin etc. Så lenge søvnhygiene er ivaretatt så er det ikke så mye mer du kan gjøre, da må h*n kommer for sent på skolen en stund og kanskje få en oppvekker. 

Anonymkode: 2fc13...7e6

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres ikke frisk ut. Min bror var sånn, viste seg at han hadde sukkersyke

Anonymkode: 0ba9f...43d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tar med ungdommen til lege og måler vitaminer og stoffskifte, d vitamin etc. Så lenge søvnhygiene er ivaretatt så er det ikke så mye mer du kan gjøre, da må h*n kommer for sent på skolen en stund og kanskje få en oppvekker. 

Ja, skrev kanskje for kort og fort i TS (er oppgitt) har vært innom både fastlege og Bup. Masse Utelukket, men ikke kommet frem til noe.

Om jeg ikke vekker drar hen ikke på skolen, har prøvd.Drar egentlig ikke på skolen uansett nå da jeg ikke får ungdommen opp lenger før jeg må dra. Ikke vært på skolen på over 2uker nå... Før det var det halv skoledag ca hver dag en periode da jeg klarte å få opp ungdommen før jeg dro.. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, skrev kanskje for kort og fort i TS (er oppgitt) har vært innom både fastlege og Bup. Masse Utelukket, men ikke kommet frem til noe.

Om jeg ikke vekker drar hen ikke på skolen, har prøvd.Drar egentlig ikke på skolen uansett nå da jeg ikke får ungdommen opp lenger før jeg må dra. Ikke vært på skolen på over 2uker nå... Før det var det halv skoledag ca hver dag en periode da jeg klarte å få opp ungdommen før jeg dro.. 

Ts

PS. Tror ikke ungdommen står opp før i 13,14 tiden. Åpner iallefall ikke meldinger/svarer på tlf før da.. Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har et barn tidlig i tenårene med spektrum-disgnose, depresjon og skolevegring. Noen ganger greier vi det, andre ikke. Jeg må ta meg selv på tak og finne fram min mest sjarmerende pappa-side, for strenge-pappa funker ikke.

Uendelig tålmodighet, forståelsesfull arbeidsgiver, rose for de enkle tingene…

Anonymkode: 8ec32...b19

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Høres alvorlig ut. Fortsett å krev utredning. 

Anonymkode: 88682...a77

• Liker 4
Skrevet

Bøtte med vann? 

Hva sier ungdommen selv er problemet? Det virker jo ikke som om det er så farlig å komme seg på skolen. Hva er årsaken til det. 

Anonymkode: 27b9f...66d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Har akkurat samme problem. Forstår virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Min nekter lege, men går til psykolog på Bup. Jeg er bekymret for at hn må gå året om igjen (VGs) eller at hn dropper helt ut.  Vært hjemme over en uke, lengste periode hittil.

Tenker å be om et møte med skolen, men vet ikke om det hjelper, for ungdommen kommer seg jo ikke ut av sengen. Begynner å føle meg desperat etter å løse problemet.

Anonymkode: 1216f...196

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bøtte med vann? 

Hva sier ungdommen selv er problemet? Det virker jo ikke som om det er så farlig å komme seg på skolen. Hva er årsaken til det. 

Anonymkode: 27b9f...66d

Før var grunnen ungdommen oppga at det ikke var vits å gå på skolen, lærte ingenting uansett, var for idioti i hode (noe som ikke stemmer med kartlegginger). Nå er grunnen ungdommen oppgir at klare ikke å våkne. Umulig å våkne 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres alvorlig ut. Fortsett å krev utredning. 

Anonymkode: 88682...a77

Av hvem og om hva? 

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Det må jo være dårlig vekking...

Og ungdommen vil tydeligvis ikke på skolen. 

Om h*n ikke våknet før klokken er 13-14 og wifi er skrudd av om natten, bedriver ungdommen noe annet på nattestid. Soving er det ikke. 

Dette er et skolevegringsproblem, ikke et stå-opp-problem. Hvorfor vegrer ungdommen din seg fra å gå på skolen? Hva skal til for å motivere? Har du snakket med ungdommen din om hva h*n sliter med? Hvorfor snur h*n døgnet? 

Anonymkode: 514bd...d62

• Liker 5
Skrevet

Vet du at barnet både legger seg og sovner i normal tid? Det går an å fjerne tv/pc/telefon fra rommet hvis du kanskje  tror at barnet ditt er våkent til langt på natt. For en som sovner klokka fem klarer ikke stå opp klokka sju, naturlig nok…

Anonymkode: e0858...0ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her ble det satt en depresjonsdiagnose av bup-behandler. Forferdelig slitsomt å ha det sånn, jeg har lang erfaring med det. Er ungdommen sosial? Trener? 

Anonymkode: b9efa...770

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går han/hun på på ungdomsskolen eller vgs? 

Skrevet
Hmmmmmm skrev (3 minutter siden):

Går han/hun på på ungdomsskolen eller vgs? 

Ungdomsskole 

Ts

Skrevet (endret)

Hjelper vel ikke å skru av wifi. Hen har vel internett på mobilen?

Endret av Fountaine
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har full forståelse for at noen ungdom går lei og ikke har lyst til å være på skolen. Kan være at hen ikke har gode venner, ikke trives faglig, kan være mange grunner.

Skrevet

Min bror var sånn og det var alvorlige psykiske problemer.

Anonymkode: 4e0d3...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min bror var sånn og det var alvorlige psykiske problemer.

Anonymkode: 4e0d3...b07

Ja man skal være obs på atferdsendringer hos ungdom og ta det seriøst. Kan være en begynnende psykoselidelse for eksempel. Viktig at de får hjelp tidlig, hvis ikke faller de helt ut.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...