Gå til innhold

Hvordan øver du i egenberedskapsuken-2023 ?


Acer

Anbefalte innlegg

Vær beredt

De fleste av oss er helt avhengig av strøm i hverdagen; til oppvarming, lys, matlaging, varmtvann og elektriske apparater. Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at mange mister for eksempel strøm eller vann, og at det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer. Sjansen er kanskje ikke så stor, men det kan skje. Da bør du være forberedt. Med et lite reserverlager av det du er mest avhengig av – vann, mat, medisiner og varmekilder – er du bedre rustet for å klare deg selv noen dager.

https://www.rakkestad.kommune.no/egenberedskapsuken-2023-tid-for-aa-oeve.6627802-173709.html

https://www.randaberg24.no/nyheter/i/3EGz00/egenberedskapsuken-naermer-seg-maalet-med-uken-er-aa-gjoere-oss-bedre-rustet-paa-aa-staa-imot-kriser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne uka har jeg endelig fått gjort alvor av noe jeg har tenkt på lenge.

Jeg har laget noen beredskapskasser. Jeg har en kasse med vanndunker, en kasse med diverse enkel tørrmat og en kasse med batterier, lommelykt, stearinlys, fyrstikker, førstehjelputstyr osv. Stormkjøkken, varmt tøy og soveposer er i regelmessig bruk her så det ligger på sine vanlige plasser sammen med annet turutstyr

I tillegg har jeg laget en beredskapssekk. Her har jeg medisiner jeg ikke kan klare meg uten, undertøy, mobillader og litt kontanter. Har satt sekken på et veldig lett tilgjengelig sted og tenker at den sekken kan jeg klare å raske med meg hvis vi skulle bli evakuert brått eller hvis huset skulle begynne å brenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 cm snø skapte kaos på sentrale østlandet den 30.10 og det viser vel kanskje hvor dårleg forbredt mange er til å takle selv forutsette hendelser. Vi lever i  en tid der vi har gjordt oss veldi avhengi av el.strøm, og 50% av alle boenheter i Norge har kun el. kraft som oppvarming.  En annen utfordring er at vi har gjordt oss avhengi av elektronisk betalingsmiddel. De aller fleste har nok eit velfylt varelager med mat i fryseren som de kan overleve på noen  dager.,men kan bli utfordringer med kokemuligheter, og oppvarming  når kulda setter inn. 

Ved har vi mer en nok av i Norge for em soam har vedovner, men de ferreste vedover har idag kokemuligheter som før.  Har vurdert å kjøpe aggregat, men får kanskje aldri bruk for det. Har ein montert  solcellepanel kan det vera en god nødløsning til lys, telekommunikasjon.  Ein safe med litt penger kan vera greitt å ha, men uvist hvor mye.  En dunk med rent vann hører til beredskapslager, fyrstikker, gasstender,  primus olje / gass, Oljelampe, lommlykt, hodelykter, Har fortsatt kombikamin ved /olje, og ein beholder med parafin tilstrekkelig til oppvarming 1-2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...