AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har prøvd et fra The Ordinery og er ikke helt fornøyd. Har du prøvd et retinolprodukt som du er fornøyd med? Ønsker også gjerne tips om C vitaminserum. Jeg har noe fet hud og har bikket 40. Anonymkode: a8f74...733
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Jeg har brukt både fra Zo Health og Skinceuticals, vært fornøyd med begge. Brukte CE ferulic serum, også veldig bra! Blir vel litt smak og behag, prøving og feiling. Finnes jo også i forskjellige prisklasser. Anonymkode: 16814...850
Roci Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har prøvd et fra The Ordinery og er ikke helt fornøyd. Har du prøvd et retinolprodukt som du er fornøyd med? Ønsker også gjerne tips om C vitaminserum. Jeg har noe fet hud og har bikket 40. Anonymkode: a8f74...733 Hvilket serum fra TO var det du prøvde, og hva var det som gjorde at du ikke var fornøyd med det? Det er viktig å huske på at det tar tid å få synlige resultater av retinol, spesielt på fine linjer/rynker. Man kan imidlertid se resultater på hudstruktur (jevnere hud, mer "glød") etter noen få gangers bruk, men dette er veldig individuelt. En annen ting som er viktig ved bruk av retinol, er at å starte med en lav konsentrasjon (0,2-0,3 % er fint hvis man ikke har brukt retinol før) og tilvenne huden gradvis, for å unngå å irritere huden og skade hudbarrieren. Til å begynne med er det nok med 2 kvelder i uka, f.eks. mandag og torsdag. Hvis dette går bra, kan du øke til 3 ganger i uka etter 4-6 uker osv., til du tåler å bruke retinol hver dag. Jeg vil uansett anbefale å gi huden en hviledag fra aktive ingredienser èn gang i uka, der du pøser på med fukt og barrierestyrkende ingredienser. Huden vil som regel få økt behov for fukt ved bruk av retinol, og du bør være ekstra nøye med solbeskyttelse på dagtid (på denne tiden av året er det litt avhenging av hvor du bor, hvordan været er og hvor mye tid du tilbringer utendørs. Bor du f.eks. i Tromsø og det er overskyet og nedbør, er UV-indeksen 0. Bor du i Oslo og det er klarvær, er UV-indeksen 0.5. Dette er svært lavt og medfører normalt ikke behov for solkrem, men noen foretrekker å bruke dette hele året. Noen gode retinolserum for begynnere er f.eks. CeraVe Resurfacing Retinol Serum (0,3%) Exuviance Super Retinol Concentrate (0,2%, min favoritt) Medik8 Crystal Retinal 3. Dette serumet inneholder ikke retinol, men retinaldehyd, som er nærmere ren retinsyre (tretinoin) enn retinol, og skal være både mer effektivt og mindre irriterende enn retinol. Dette er svært populære produkter som får god omtale, og sies å være de beste retinoidproduktene på markedet. Når det gjelder C-vitaminserum, så er det fra SkinCeuticals som AB over her nevner, ofte betegnet som "gullstandarden" innen C-vitaminserum. Det er imidlertid temmelig dyrt, nesten 2000,- kroner, og mange opplever at det oksiderer (blir "dårlig") veldig raskt. Om du synes prisen er ok, skal SkinCeuticals Phloretin CF Serum være et bedre valg for fet hud enn CE Ferulic, fordi det ikke inneholder E-vitamin (som brukes i mange serum med ren c-vitamin for stabilisering). Et annet (og mye rimeligere) C-vitaminserum som skal passe godt til fet hud, er La Roche-Posay Pure Vitamin C10 Serum. Vær obs på at serumet inneholder en del alkohol (alkohol denat) som kan virke uttørkende på huden, men det inneholder også flere gode fuktighetsgivende ingredienser, så dersom huden din ikke er sensitiv burde det gå greit. Et annet serum som får veldig god omtale, er Mad Hippie Vitamin C Serum. Dette serumet inneholder en annen form for c-vitamin enn de to andre, som inneholder askorbinsyre (Ascorbic Acid/L-Ascorbic Acid), nemlig Sodium Ascorbyl Phosphate. Dette er en mer stabil og mer skånsom form for C-vitamin, som er spesielt velegnet for fet hud da den bidrar til å stabilisere talgproduksjonen. Et rimelig og bra "begynnerserum" med SAP er Dr. Greve Pharma Vitamin C Serum. Jeg klarer ikke helt å finne ut konsentrasjonen av SAP i dette serumet, men det er blant de 5 første ingrediensene, noe som vanligvis betyr en aktiv konsentrasjon. Som med alle aktive ingredienser, bør også C-vitamin innføres gradvis i hudpleierutinen. 1
mereo Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Roci skrev (5 minutter siden): Hvilket serum fra TO var det du prøvde, og hva var det som gjorde at du ikke var fornøyd med det? Det er viktig å huske på at det tar tid å få synlige resultater av retinol, spesielt på fine linjer/rynker. Man kan imidlertid se resultater på hudstruktur (jevnere hud, mer "glød") etter noen få gangers bruk, men dette er veldig individuelt. En annen ting som er viktig ved bruk av retinol, er at å starte med en lav konsentrasjon (0,2-0,3 % er fint hvis man ikke har brukt retinol før) og tilvenne huden gradvis, for å unngå å irritere huden og skade hudbarrieren. Til å begynne med er det nok med 2 kvelder i uka, f.eks. mandag og torsdag. Hvis dette går bra, kan du øke til 3 ganger i uka etter 4-6 uker osv., til du tåler å bruke retinol hver dag. Jeg vil uansett anbefale å gi huden en hviledag fra aktive ingredienser èn gang i uka, der du pøser på med fukt og barrierestyrkende ingredienser. Huden vil som regel få økt behov for fukt ved bruk av retinol, og du bør være ekstra nøye med solbeskyttelse på dagtid (på denne tiden av året er det litt avhenging av hvor du bor, hvordan været er og hvor mye tid du tilbringer utendørs. Bor du f.eks. i Tromsø og det er overskyet og nedbør, er UV-indeksen 0. Bor du i Oslo og det er klarvær, er UV-indeksen 0.5. Dette er svært lavt og medfører normalt ikke behov for solkrem, men noen foretrekker å bruke dette hele året. Noen gode retinolserum for begynnere er f.eks. CeraVe Resurfacing Retinol Serum (0,3%) Exuviance Super Retinol Concentrate (0,2%, min favoritt) Medik8 Crystal Retinal 3. Dette serumet inneholder ikke retinol, men retinaldehyd, som er nærmere ren retinsyre (tretinoin) enn retinol, og skal være både mer effektivt og mindre irriterende enn retinol. Dette er svært populære produkter som får god omtale, og sies å være de beste retinoidproduktene på markedet. Når det gjelder C-vitaminserum, så er det fra SkinCeuticals som AB over her nevner, ofte betegnet som "gullstandarden" innen C-vitaminserum. Det er imidlertid temmelig dyrt, nesten 2000,- kroner, og mange opplever at det oksiderer (blir "dårlig") veldig raskt. Om du synes prisen er ok, skal SkinCeuticals Phloretin CF Serum være et bedre valg for fet hud enn CE Ferulic, fordi det ikke inneholder E-vitamin (som brukes i mange serum med ren c-vitamin for stabilisering). Et annet (og mye rimeligere) C-vitaminserum som skal passe godt til fet hud, er La Roche-Posay Pure Vitamin C10 Serum. Vær obs på at serumet inneholder en del alkohol (alkohol denat) som kan virke uttørkende på huden, men det inneholder også flere gode fuktighetsgivende ingredienser, så dersom huden din ikke er sensitiv burde det gå greit. Et annet serum som får veldig god omtale, er Mad Hippie Vitamin C Serum. Dette serumet inneholder en annen form for c-vitamin enn de to andre, som inneholder askorbinsyre (Ascorbic Acid/L-Ascorbic Acid), nemlig Sodium Ascorbyl Phosphate. Dette er en mer stabil og mer skånsom form for C-vitamin, som er spesielt velegnet for fet hud da den bidrar til å stabilisere talgproduksjonen. Et rimelig og bra "begynnerserum" med SAP er Dr. Greve Pharma Vitamin C Serum. Jeg klarer ikke helt å finne ut konsentrasjonen av SAP i dette serumet, men det er blant de 5 første ingrediensene, noe som vanligvis betyr en aktiv konsentrasjon. Som med alle aktive ingredienser, bør også C-vitamin innføres gradvis i hudpleierutinen. Anbefaler Medik8 Crystal Retinal 1 eller 3, litt avhengig av hvor sensitiv du er. Jeg har vært meget fornøyd med den. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har brukt både fra Zo Health og Skinceuticals, vært fornøyd med begge. Brukte CE ferulic serum, også veldig bra! Blir vel litt smak og behag, prøving og feiling. Finnes jo også i forskjellige prisklasser. Anonymkode: 16814...850 ZO er overprisede produkter og jeg anbefaler det ikke. Dette er ikke legemidler og bruker de samme ingrediensene som resten av skjønnhetsindustrien. Jeg ble selv lurt og bruke penger og skuffelsen var stor når jeg oppdaget at jeg hadde kastet penger ut av vinduet. The Ordinary har gode retinolprodukter. Selv bruker jeg reseptbelagte kremer. Anonymkode: 86124...1ee
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 Tusen takk for tips. Takk for et veldig utfyllende svar Roci. Nå skal jeg lese litt og se på alternativene. Anonymkode: a8f74...733
Sonit Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Jeg bruker Cordes Vas, fikk resept fra nettlege. Den er billig og effektiv! Før det brukte jeg Paulas Choice, så huden min er godt vant med retinol. Bruker Cordes Vas 5 kvelder i uka, og har ikke flasset en eneste gang. Pøser på med fuktserum og gode kremer. C-vitamin bruker jeg fra DermaCeutic. Synes det fra SkinCeutical er oppskrytt, fa meg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Ser også etter vitamin c serum, har prøvd L'Oreal Revitalift Clinical 12% Pure Vitamin C Serum, det ga meg ikke noe mer enn kviser. Ikke at jeg egentlig forventet så mye. Anonymkode: 28b61...c63
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 12.24): ZO er overprisede produkter og jeg anbefaler det ikke. Dette er ikke legemidler og bruker de samme ingrediensene som resten av skjønnhetsindustrien. Jeg ble selv lurt og bruke penger og skuffelsen var stor når jeg oppdaget at jeg hadde kastet penger ut av vinduet. The Ordinary har gode retinolprodukter. Selv bruker jeg reseptbelagte kremer. Anonymkode: 86124...1ee Det er mulig, men jeg er isåfall fornøyd med de🙂 Har prøvd mye annet, men kommer alltid tilbake til de. Så det er vel litt smak og behag. Men enig i at det finnes mye bra som er billigere. Anonymkode: 16814...850
Roci Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ser også etter vitamin c serum, har prøvd L'Oreal Revitalift Clinical 12% Pure Vitamin C Serum, det ga meg ikke noe mer enn kviser. Ikke at jeg egentlig forventet så mye. Anonymkode: 28b61...c63 Det kan hende at du opplevde såkalt "purging": en reaksjon på en spesifikk aktiv ingrediens som stimulerer hudens cellefornyelse. Noen ingredienser kan bidra til at hudcellene regenerer fortere enn de ville gjort naturlig, og urenheter “tvinges” til overflaten. Urenhetene som oppstår er altså et resultat av en renselsesprosess hvor huden kvitter seg med døde hudceller, og spesielt kan eksfolierende syrer, vitamin C og retinol sette i gang denne prosessen. Heldigvis er skin purging midlertidig, og det varer som regel kortere enn et vanlig kviseutbrudd. Et av kjennetegnene på purging er at kvisene dukker opp på typiske problemområder, f.eks. t-sonen. Om du derimot fikk kviser på helt nye steder, er det et tegn på at du ikke tålte akkurat dette produktet. Det kan være at du reagerer på akkurat denne formen for c-vitamin (askorbinsyre), konsentrasjonen (kanskje 12% ble for kraftig til å begynne med), eller noen av de andre ingrediensene i produktet (det inneholder ganske mye silikon og fettalkoholer, som ikke er gunstig for fet hud). Det finnes flere former for C-vitamin og ulike formuleringer, så det skal være mulig å finne et C-vitaminprodukt som passer til din hudtype. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Sonit skrev (18 timer siden): Jeg bruker Cordes Vas, fikk resept fra nettlege. Den er billig og effektiv! Før det brukte jeg Paulas Choice, så huden min er godt vant med retinol. Bruker Cordes Vas 5 kvelder i uka, og har ikke flasset en eneste gang. Pøser på med fuktserum og gode kremer. C-vitamin bruker jeg fra DermaCeutic. Synes det fra SkinCeutical er oppskrytt, fa meg ingenting. Hva er gode grunner for å få det på resept egentlig? Anonymkode: a8f74...733
Sonit Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er gode grunner for å få det på resept egentlig? Anonymkode: a8f74...733 Det gikk veldig greit hos meg. Har ikke acne eller arr, men litt pigmenteringer på kinn og i panne. Brukte maja.no
Roci Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er gode grunner for å få det på resept egentlig? Anonymkode: a8f74...733 Cordes Vas er ren a-vitaminsyre (tretinoin), og er ansett som et legemiddel. Det har stor irritasjonsrisiko, og bør derfor brukes i samråd med lege/hudlege. Retinol er et derivat av tretionin og mye mindre potent, og er derfor tillatt solgt "over disk" i en konsentrasjon opp til 1%.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Differin er det produktet som har nok retinol-lignende virkestoff til å ha dokumentert effekt. jeg har fått resept på det i to omganger, en fordi jeg hadde mye akne på bryst, rygg og ansikt, og kunne ikke bruke antibiotikaliniment på det. Den andre gangen fordi jeg har så mye hudormer. Kombinerte da med basiron i tillegg. Advarsel: differin gjør huden svært sensitiv, så man må gå med høy solfaktor hele tiden. Det gjør også huden tørr og vanskelig den første tiden. Jeg kunne bare glemme foundation f.eks, fordi huden flaket av og det så fælt ut. Gikk seg til i løpet av en uke. Anonymkode: a0d72...690
Sonit Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Roci skrev (4 timer siden): Cordes Vas er ren a-vitaminsyre (tretinoin), og er ansett som et legemiddel. Det har stor irritasjonsrisiko, og bør derfor brukes i samråd med lege/hudlege. Retinol er et derivat av tretionin og mye mindre potent, og er derfor tillatt solgt "over disk" i en konsentrasjon opp til 1%. Som jeg svarte over, jeg fikk det av lege. Måtte sende inn mange bilder og hadde samtale på telefon og veiledning på mail. Hos meg fungerer det helt ypperlig, aldri hatt så glødende og fin hud
Roci Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Sonit skrev (1 time siden): Som jeg svarte over, jeg fikk det av lege. Måtte sende inn mange bilder og hadde samtale på telefon og veiledning på mail. Hos meg fungerer det helt ypperlig, aldri hatt så glødende og fin hud Ja, jeg prøvde egentlig å svare den brukeren som lurte på hva som var gode grunner for å få tretinoin på resept, men ser at jeg kan ha misforstått😊 Jeg har nettopp fått resept på Retirides via digilege.no, det var en veldig enkel prosess🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå