Gå til innhold

Forslag til hunderase? Liten hund fra før.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fra før en Pomeranian (tror det er litt chihuahua i han) på 2,5kg. Han er nå 8 år, og glad i å varsle når det først kommer noen.

Ønsker meg etterhvert en hund nr.2, ikke enda, men iløpet av 2-3 år. Har hatt Golden Retriever før, og min bror har Dorset Old Thyme bulldog. Har erfaring fra enkelte andre raser også, men vet ikke hvilken som passer meg best. Tenker liten til medium størrelse mtp den jeg har fra før. Må være snill og forsiktig med andre hunder. Liker tanken på at hunden KAN være med på ting og gå lange turer, men at den ikke trenger det hver dag. Jeg vil ikke ta på meg mer enn livsstilen min er nå, føler det er der folk gjør feil ved anskaffelse av hund. Min pomme går gjerne tur opp til fjellet, men han krever ellers ikke så mye.

Jeg elsker de små rasene, men man er jo litt ekstra bekymra med dem. Jeg er litt usikker på medium eller liten i størrelse, får ikke bestemt meg helt. Stor størrelse er bare aktuelt hvis jeg skal ha Golden igjen, da jeg stoler på denne rasen med den lille jeg har.

Liker best langhåret, men er ikke så kresen. Vil ikke ha doodle-blanding selv om de er veldig skjønne. Ønsker heller ikke denne pomeranian-pelsen, da den krever en del pelsstell hver dag og lett får floker.

Av de små står jeg mellom; Papillon, Chihuahua og Russisk toy

Av medium; Kooiker (kanskje favoritten), shipperke, shiba og shetland sheepdog.

Noen andre forslag, eller erfaringer med noen av disse?

Endret av Shaloow
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kleinspitz/mittelspitz? Evt cocker spaniel

Anonymkode: 0b256...af8

Skrevet

Brussels griffon 🥰

Anonymkode: db9c7...4c2

Skrevet

Jeg ville valgt en liten rase, siden den du har fra før av er såpass liten.

Anonymkode: 41c04...3fc

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner noen som har shiba, og de er svært egenrådige hunder som går etter sin egen pipe om det faller dem inn at de ikke gidder å høre etter akkurat da. Da gidder de ikke bry seg om hva mennesker sier. Menneskers normale behov for nærkontakt og kos med sine kjæledyr/hunder er ikke noe shibaene føler det samme for. De greier seg uten, til stor del. De virker å ikke bry seg noe særlig, rett og slett, totalt ulike min erfaringer med shetland sheepdog, som er helt avhengige av eieren sin og dør etter oppmerksomhet hele tiden.

Mulig shibaer er ulike, men hun jeg kjenner har to i ulik alder, og de er helt like i atferd, gemytt og i sin avmålte holdning til folk, inkl sin egen eier.

Anonymkode: 16563...ff1

• Liker 1
Skrevet

Cocker spaniel er super, kan være med hele dagen på tur, men som regel god avknapp inne. Lang, silkemyk pels som krever litt børsting om du ikke vil holde den kort. Utrolig greie å ha løs for de stikker ikke av - vil være der du er hele tiden og blir gjerne med på do 😉 Lett og mild hund å lære opp, alltid glad hale og akkurat passe størrelse 

• Liker 1
Skrevet

Russisk bolonka, bichon havanais, bichon frisé, coton de tulear, dvergpinscher, skotsk terrier, west highland white terrier, Yorkshire terrier, silky terrier, australsk terrier, Norfolk terrier, Norwich terrier, norsk buhund, norsk lundehund, cairn terrier, affenpinscher. 

Anonymkode: 2cf65...2ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Russisk bolonka, bichon havanais, bichon frisé, coton de tulear, dvergpinscher, skotsk terrier, west highland white terrier, Yorkshire terrier, silky terrier, australsk terrier, Norfolk terrier, Norwich terrier, norsk buhund, norsk lundehund, cairn terrier, affenpinscher. 

Merkeligste oppramsingen av raser jeg noen gang har sett.

Anonymkode: 140f4...1e5

• Liker 4
Skrevet
Shaloow skrev (12 timer siden):

Har fra før en Pomeranian (tror det er litt chihuahua i han) på 2,5kg. Han er nå 8 år, og glad i å varsle når det først kommer noen.

Ønsker meg etterhvert en hund nr.2, ikke enda, men iløpet av 2-3 år.

Jeg ville enten gått for en hund på samme størrelse eller ventet med å skaffe hund før den du har nå er død, for så å skaffe en større rase. Papillon (eller phalene) har jeg bedre inntrykk av, enn chihuahua. Avlen på førstnevnte rase har ikke gått like ut av kontroll som sistnevnte. 

• Liker 1
Skrevet

Enig, det er dårlig gjort å trekke inn en valp i huset når hunden er 10-11 år gammel. 

Anonymkode: dd42d...437

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig, det er dårlig gjort å trekke inn en valp i huset når hunden er 10-11 år gammel. 

Anonymkode: dd42d...437

Pommer lever gjerne 14-16 år, så da er det 6-8 år til jeg kan skaffe meg en nr 2, om jeg ikke kan det innen noen år. Vofsen elsker andre hunder, vi skaffet oss en kattunge for 2 år siden, og de har blitt bestevenner. Han elsker pusen sin. For all del, er ikke sikkert jeg skaffer en valp, det spørs. Jeg liker omplassering, for da kan jeg finne en hund som er rolig fra før og som passer inn. Er ikke sikkert det blir noe før han går bort heller, jeg er veldig forsiktig med han jeg har, han betyr så mye for meg at det er viktig han har det bra. Dårlig gjort vil jeg ikke si det er, det kommer helt ann på hunden. 

Problemet med han er at han får panikk når han er alene uten meg, det hjalp litt å skaffe pusen. Jeg har tenkt tanken på om det kan hjelpe med en kamerat. Ja 10-11 er gammelt, men hunden min tror alle at er valp fortsatt. Han er veldig ung til sinns, og han er bare i "50åra". Hsnner vel litt over 60 om 2 år. Jeg er under utdanning, men når jeg skal i jobb så bekymrer jeg meg for at han skal stresse mye. Han er omplasseringshund og vi har prøvd alt av trening med hundetrener, men ingenting hjelper på seperasjonsangsten. Jeg får se, men skader ikke å planlegge for neste hund uansett. Så får jeg heller se det ann😊

Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Jeg ville enten gått for en hund på samme størrelse eller ventet med å skaffe hund før den du har nå er død, for så å skaffe en større rase. Papillon (eller phalene) har jeg bedre inntrykk av, enn chihuahua. Avlen på førstnevnte rase har ikke gått like ut av kontroll som sistnevnte. 

Ja det er det som er skummelt når han er såpass liten. Han er veldig robust, men han har blitt angrepet før og fikk vestibulært syndrom av det. Jeg tenker det samme som deg, absolutt. Skulle det blitt en hund nr 2 så er det mulig det blir omplassering hvor jeg prøver ut først. Jeg har alltid hatt lyst på kooiker eller shetland, mest kooiker. Men den blir igjen myye større enn han.

Leste litt om russisk toy og de er vel enda mer sårbare enn han jeg har, samt kan tisse inne.

Chihuahua er vel avla i hjel snart ja.. inntrykk av at Papillon er bedre avlet. Takk for svar! Om det blir etter han er død kommer helt ann på hva han synes er okei. Han elsket når vi fikk pus, men det er jo 2 år siden. Så lenge han er ung til sinns så er det en mulighet, men om han begynner å bli gammel og sliten om noen år.. så skal han få fred og ro med pusen sin bare❤️Han betyr alt for meg, så ville aldri gjort noe som gjorde han stresset eller lei. Takk for svar alle!

Skrevet

Hvorfor ikke skaffe en til liten hund? Siden du allerede har en liten hund, så vet du at små hunder kan være "med på ting", akkurat som store. Tror det beste for hunden din er om den nye er på omtrent samme str. 

Anonymkode: 72556...694

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner noen som har shiba, og de er svært egenrådige hunder som går etter sin egen pipe om det faller dem inn at de ikke gidder å høre etter akkurat da. Da gidder de ikke bry seg om hva mennesker sier. Menneskers normale behov for nærkontakt og kos med sine kjæledyr/hunder er ikke noe shibaene føler det samme for. De greier seg uten, til stor del. De virker å ikke bry seg noe særlig, rett og slett, totalt ulike min erfaringer med shetland sheepdog, som er helt avhengige av eieren sin og dør etter oppmerksomhet hele tiden.

Mulig shibaer er ulike, men hun jeg kjenner har to i ulik alder, og de er helt like i atferd, gemytt og i sin avmålte holdning til folk, inkl sin egen eier.

Anonymkode: 16563...ff1

Har inntrykk av at de er sta og at man må være enda mer sta enn dem ved trening😅De er veldig intelligente og lettlærte, de bare gidder ikke. Venninna mi har en eurasier som også er ganske sta og ikke gidder noenting. Men ja det er nok mye som stemmer med det du forteller rundt de 2 hundene ja. Stemmer nok for veldig mange av rasen, så jeg måtte isåfall satt meg enda mer inn i den og møtt en del av dem først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke skaffe en til liten hund? Siden du allerede har en liten hund, så vet du at små hunder kan være "med på ting", akkurat som store. Tror det beste for hunden din er om den nye er på omtrent samme str. 

Anonymkode: 72556...694

Ja tror jeg har bestemt meg for at HVIS det blir hund innen 2 år så blir det en liten. Hvis jeg venter til han går bort om noen år, så kan jeg vurdere medium størrelse. Du har rett i at det kan bli for stressende med en større hund. For all del, var det ikke for bjeffinga.. så hadde jeg skaffet meg en pomme til. Elsker gemyttet dems, har bare møtt fine individer sett bort ifra gneldring og bjeffing på andre hunder. Men det er den bjeffinga jeg ikke vet om jeg orker 2 av🤭Spisshunder/pommer går ofte veldig godt sammen, da de snakker samme språk. Vofsen her elsker å møte på pommer. Vi har jo passa en del hunder og det har gått veldig fint. Han går ogsså veldig fint sammen med Dorset bulldoggen til broren min, han er så forsiktig med pommen at det er helt sykt😅Men jeg hadde alikevel aldri stolt på dem alene, alt kan skje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Merkeligste oppramsingen av raser jeg noen gang har sett.

Anonymkode: 140f4...1e5

Da har du ikke sett mye. Alle jeg ramset opp er små og tåler lange turer.

• Liker 1
Skrevet

Papillon eller kleinspitz.
Har selv det og er fornøyd. Papillonen er på sine siste dager og neste blir nok kleinspitz. 

Anonymkode: 69422...f9a

Skrevet

Malteser

Anonymkode: 92e8d...5f5

Skrevet

Jeg har phalene. https://en.wikipedia.org/wiki/Phalène#/media/File:Spaniel_miniaturowy_kontynentalny_phalene_00.jpg

...det er som en papillon, men ørene ned. Jeg synes det har vært en veldig god hund. Den bjeffer ikke på andre hunder eller folk, kun når noen ringer på døra. Den er intelligent og lettlært. Noe sta dog....eller kanskje det bare er min :) 

Anonymkode: 669fd...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...