Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Norges største ferjeselskap Fjord 1 er blitt solgt til utenlansk fond, og den andre aktøren innen ferjedrift i Norge Boral er også utenlansk eid. Hurtigruten Group er forlengst solgt til utenslanske aktører, og snart finnes det ikkje norske redere igjenn som driv kommersiell rutegående drift igjenn i Norge. Formueskatten blir brukt som eit argument for at Fjord 1 blei solgt til utlandet, og utenlanske eiere har eit konkuransefortrinn foran norske eiere. https://e24.no/boers-og-finans/i/wAz2ML/formues-og-utbytteskatt-presset-til-fjord-1-salg-vi-oensker-aa-bo-her-i-landet-da-maa-vi-ta-konsekvensene Endret 4. november 2023 av Acer
Gjest Arne_Toholt Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 Æsj, da blir svelene dårlig sikkert
Gjest Acer Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 (endret) Offshore-, oljerigg- og havfiskeflåten Sigmund Furhovde Håland · · Salet av Fjord1 til to utanlandske fond er eit siste farvel med ein av skattane i norsk kysthistorie – i dobbelt forstand. Alle dei andre store ferjereiarlaga er frå før heilt og fullt over på utanlandske hender. Ein ting er at dette er vemodig for mange. Verre er det at sala på lang sikt kan bidra til å svekkje norsk maritim næring, og at dette er eit resultat av politiske val. Nok ein gong er den særnorske formuesskatten ei av årsakene. Den skatten slepp utanlandske eigarar å betale. Eigarskapet av Fjord1 har vore delt likt mellom sunnmørske Havila Holding og det amerikanske fondet Vison Ridge Partners. Det har ei god stund vore klart at det amerikanske fondet har hatt ynskje om eit sal. Tysdag var salet eit faktum: Kjøparar er dei to europeiske fonda Dif Capital Partners og EDF Invest med base i Nederland og Frankrike. Begge desse har betydelege investeringar i infrastruktur og eigedom globalt. Norge var engang en sjøfartsnasjon bygd opp av norske redere, men om noen år er norske redere historie. Endret 2. november 2023 av Acer
Akhenaton Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 27 minutter siden, Acer said: Nok ein gong er den særnorske formuesskatten ei av årsakene. Den skatten slepp utanlandske eigarar å betale. Kanskje vi snart burde stoppe å stemme på politikere som ødelegger fremtiden vår? 3 3
Gjest Acer Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Akhenaton skrev (5 minutter siden): Kanskje vi snart burde stoppe å stemme på politikere som ødelegger fremtiden vår? "Som man reder sådan ligger man" Det er folket som har stemt inn politikerne, og når politikerne gjør vedtak som ikkje samsvarer med eit flertall av folkeviljen bør det ringe noen bjeller
Hensatt Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Ferjene er en del av veinettet vårt. Med andre ord selger vi nå også våre veier (inntekter, overskudd og statstilskudd som kunne gått til lokale eiere som betaler skatt og tjenester lokalt) til utlandet. På samme måte som disse vindmøllene, der vi har solgt oss ut til tyskerne i stedet for at inntektene blir i Norge... 4 6
Hensatt Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Arne_Toholt skrev (På 31.10.2023 den 17.02): Æsj, da blir svelene dårlig sikkert Desvele, inga svela lengre.... 1
Gjest Acer Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 (endret) Alarm etter sal av kritisk infrastruktur til utlandet https://www.nrk.no/vestland/alarm-etter-sal-av-kritisk-infrastruktur-til-utlandet-1.16619756 På 60-70 talet var Norge ein av verdens største sjøfartsnasjon, men det er forlengst blitt historie, og idag er det snart ingen norske redere igjen , og skip som seiler under norsk flagg. For noen år sidan var det nære på av motorfabrikken "Bergen deisel " blei solgt til russland. Nå er kritisk infrastruktur blitt solgt til utlandet, og blir styrt fra utlandet. Tiilliten til politikerne er etterhvert blitt betydeleg svekket, og de tenker bare på sitt eget beste. Vi bør få desse akademikerne bort fra den politiske arena og inn med folk som har grasrot erfaring, og som skjønner hva begrepet verdiskapning handler om. Under dei fleste politiske debatter så handler det mest om fordeling av penger, men lite om å verdiskapning. Endret 4. november 2023 av Acer
Druid Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 Acer skrev (På 2.11.2023 den 10.40): "Som man reder sådan ligger man" Det er folket som har stemt inn politikerne, og når politikerne gjør vedtak som ikkje samsvarer med eit flertall av folkeviljen bør det ringe noen bjeller Politikerene har gjort et vedtak som samsvarer med folkeviljen: samtlige partier som sikret dagens regjering var tydelig på at det skulle skattlegges mere , og det skulle ramme mennesker med penger. De var ikke utydelig på dette på noen måte, og var også spesifikt ute for å henvise hvem de ønsket å ta. At konsekvensene ikke var tydelig for folk, forsvant i blodtåka over at noen har mer penger enn dem 2 2
Gjest Acer Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 (endret) Druid skrev (1 time siden): Politikerene har gjort et vedtak som samsvarer med folkeviljen: samtlige partier som sikret dagens regjering var tydelig på at det skulle skattlegges mere , og det skulle ramme mennesker med penger. De var ikke utydelig på dette på noen måte, og var også spesifikt ute for å henvise hvem de ønsket å ta. At konsekvensene ikke var tydelig for folk, forsvant i blodtåka over at noen har mer penger enn dem Politikerne fatter desv. stadig oftere vedak som strider mot folkeviljen. Politikerne fatter stadig oftere vedtak om de selve ikke heilt skjønner konsekvensen, og ein kan spørre seg hva som ligg til grunn for dette. ? Politkerne fatter vedtak som fører til at de møter seg selve i døra, og til og med får døra slengt i trynet, og tar ikkje synd i dem. Under 2 verdenskrig kjempet folket for å ta tilbake landet, og beholde sjølvråderetten over eget land, og selvbestemmelse. Eit salg av m.a. Bergen Deisel motorer til Russland hadde blitt katastrofalt, og opnet for uoppretteleg skader. Den norske stat brukte 2 milliarder av folket sine skattepenger til å berge Norwegian i 2021... som framleis har norsk ledelse. Ferjedrift handler om kritisk infrastruktur for folket,og forlengelse av det norske veinettet som nå ligg under utenlansk ledelse. Uflagging av bedrifter, og rederier handler ikkje bare om penger, men også om verdifull kompetanse, selvforsyningsevne. Endret 4. november 2023 av Acer
Amossa Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Det er ikke formuesskatten som gjør det lønnsomt for norske eiere å selge, men det at verdien av selskapene er blitt høy. Og derfor fristende å selge. Da anbud ble innført i norsk fergedrift, på slutten av 90-tallet., var Statens hensikt å spare penger. Så langt hadde man hatt en tilskuddsordning hvor det enkelte rederi forhandlet . Nå slo flere selskaper seg sammen for slik å dra stordriftsfordeler og bli mer økonomisk robuste. Fjord 1 er et resultat av en slik sammenslåing. Franske Boreal var et av de første som fikk inntog i norsk samferdsel. Pristilbudet var godt, og de norske eierne solgte. Det var ikke formuesskatten som gjorde at de solgte, men pristilbudet. Så også med Hurtigruten. Tidligere småaksjonærer ble kjøpt ut for en slikk og ingenting, for så å se at selskapet ble solgt til Storbritannia. Formuesskatten? Nei, det var prisen som var god. Slik har Norge mistet kontrollen og bestemmelsen over viktig samferdsel og infrastruktur. 3 1
Spissrotte Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 Nå er det ikke infrastrukturen som selges, men firmaet som har kontrakt på driften av den. 2
Spissrotte Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 Amossa skrev (10 timer siden): Det er ikke formuesskatten som gjør det lønnsomt for norske eiere å selge, men det at verdien av selskapene er blitt høy. Og derfor fristende å selge. Da anbud ble innført i norsk fergedrift, på slutten av 90-tallet., var Statens hensikt å spare penger. Så langt hadde man hatt en tilskuddsordning hvor det enkelte rederi forhandlet . Nå slo flere selskaper seg sammen for slik å dra stordriftsfordeler og bli mer økonomisk robuste. Fjord 1 er et resultat av en slik sammenslåing. Franske Boreal var et av de første som fikk inntog i norsk samferdsel. Pristilbudet var godt, og de norske eierne solgte. Det var ikke formuesskatten som gjorde at de solgte, men pristilbudet. Så også med Hurtigruten. Tidligere småaksjonærer ble kjøpt ut for en slikk og ingenting, for så å se at selskapet ble solgt til Storbritannia. Formuesskatten? Nei, det var prisen som var god. Slik har Norge mistet kontrollen og bestemmelsen over viktig samferdsel og infrastruktur. Formueskatt er selvsagt sterkt medvirkende til at bedrifter selges ut av landet. 3 1
Gjest Acer Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 Amossa skrev (11 timer siden): Det er ikke formuesskatten som gjør det lønnsomt for norske eiere å selge, men det at verdien av selskapene er blitt høy. Og derfor fristende å selge. Da anbud ble innført i norsk fergedrift, på slutten av 90-tallet., var Statens hensikt å spare penger. Så langt hadde man hatt en tilskuddsordning hvor det enkelte rederi forhandlet . Nå slo flere selskaper seg sammen for slik å dra stordriftsfordeler og bli mer økonomisk robuste. Fjord 1 er et resultat av en slik sammenslåing. Franske Boreal var et av de første som fikk inntog i norsk samferdsel. Pristilbudet var godt, og de norske eierne solgte. Det var ikke formuesskatten som gjorde at de solgte, men pristilbudet. Så også med Hurtigruten. Tidligere småaksjonærer ble kjøpt ut for en slikk og ingenting, for så å se at selskapet ble solgt til Storbritannia. Formuesskatten? Nei, det var prisen som var god. Slik har Norge mistet kontrollen og bestemmelsen over viktig samferdsel og infrastruktur. Eigedomskatt / formueskatt som i prinsippet har samme funksjon men bare forskjellig navngivning. Etterhvert har mange kommuner innført eigedomskatt som råker m.a. mange pensjonister, og trygda personer i Norge som er fattige på penger, og lever v/ fattigdomsgrensen. De må skatte av egen inntekt / trygden, men også ein ekstra skatt av å bo i egen bolig. En bedriftseier betaler eigedomskatt /formueskatt av verdien av byggninger selv om bedriften kanskje går med underskudd. Må ellers betale skatt av verdien på maskiner -og utstyr de måtte ha. Ingen tvil om at både eigedomskatten, og formueskatten slår uheldig ut.
A-hunter Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 Acer skrev (14 timer siden): Politikerne fatter desv. stadig oftere vedak som strider mot folkeviljen. Det gjør det fordi de vet at velgerne ikke er smarte nok til å straffe dem. "Jaja" tenker norske velgere og fortsetter å mate på med 100% tillit til akkurat de samme folka, valg etter valg etter valg. Hver dag går norske politikere på jobb og tenker at uten alle de dumme velgerne måtte de drevet med noe ærlig arbeid... Med et sleskt, frådende smil. 3 1
Druid Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Acer skrev (15 timer siden): Politikerne fatter desv. stadig oftere vedak som strider mot folkeviljen. Fullt mulig, men skatteskjerpelsene er det ikke. Dette var hva velgerene stemte på. BTW : Arveskatt er også del av det valget, det er en sak som har færre støttespillere, men den er fortsatt sannsynlig som forhandlingspølse. Acer skrev (15 timer siden): Politikerne fatter stadig oftere vedtak om de selve ikke heilt skjønner konsekvensen, og ein kan spørre seg hva som ligg til grunn for dette. ? Det er fordi vi har representativt demokrati: politikerene er ikke smartere enn velgerene og fronter bare velgerene saker. Acer skrev (15 timer siden): Ferjedrift handler om kritisk infrastruktur for folket,og forlengelse av det norske veinettet som nå ligg under utenlansk ledelse. Uflagging av bedrifter, og rederier handler ikkje bare om penger, men også om verdifull kompetanse, selvforsyningsevne. Vi skal ikke overdrive betydningen av dette salget: ferjedrift i Norge er anbudsbasert innlands sjøfart: alt interessant er gjennomregulert: her er hverken innovasjon eller selvforsyning under trussel. Spesielt ikke når kjøperens er kapitalfond. Dette er et varselskudd til norske velgere om betydningen av rike mennesker. I en perfekt verden ville jeg fantasert om at dette kunne vekke velgere ut av misunnelsen, men jeg regner mere med at budskapet blir at vi ikke trenger forrædere mot den norske likhetsidealet. 2 1
frivis Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 Ja sånn går det når man gir millionbonuser til hele styret kamaraderiet. Dette er så vanlig at folk er ikke klar over det. Det er dyrt å drive business når man skal holde millionærer med millioner hvert år. Mulig det er vanskelig å bevise dette, men hver gang media gransker hvor pengene blir av så finner de det samme korrupte styret til slutt. 1 3
frivis Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 9 hours ago, A-hunter said: Det gjør det fordi de vet at velgerne ikke er smarte nok til å straffe dem. "Jaja" tenker norske velgere og fortsetter å mate på med 100% tillit til akkurat de samme folka, valg etter valg etter valg. Hver dag går norske politikere på jobb og tenker at uten alle de dumme velgerne måtte de drevet med noe ærlig arbeid... Med et sleskt, frådende smil. Ja riktig, tenker at man får som man sår. Synes ikke synd på alle voksne mennesker som stemte på sin egen undergang. 1
Spissrotte Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 frivis skrev (34 minutter siden): Ja sånn går det når man gir millionbonuser til hele styret kamaraderiet. Dette er så vanlig at folk er ikke klar over det. Det er dyrt å drive business når man skal holde millionærer med millioner hvert år. Mulig det er vanskelig å bevise dette, men hver gang media gransker hvor pengene blir av så finner de det samme korrupte styret til slutt. Hvor mye betalte Fjord1 hvert enkelt styremedlem i styrehonorar i fjor?
Amossa Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 Spissrotte skrev (49 minutter siden): Hvor mye betalte Fjord1 hvert enkelt styremedlem i styrehonorar i fjor? Fant ikke årsregnskapet for 2022 på nett, bare for 2016. Det er jo veldig gammelt, men da ble det betalt 916.400 kr til styret/bedriftsforsamling. Siden det ikke er vanlig at bedriftsforsamlingen får så mye, er det nok styret som har fått det meste. Ser at styret i Fjord1 består av 10 personer (inkl. styreleder).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå